Eerst KMA of eerst KCT..?

Gestart door Stoelpoot, 04/03/2015 | 20:42 uur

55Kenneth

#3
Hoi Stoelpoot,

Je bent je ervan bewust dat je niet als spijkerbroek kan solliciteren naar een officiersfunctie binnen het KCT. Je zult dan eerst commando speciale operaties moeten worden, waarna je kunt doorstromen of je kunt eerst officier worden bij de landmacht en je hierna richting het KCT bewegen.

Ik zou de eerste route niet aanraden. Je noemt het doorlopen van de KCT keuring en opleiding als een pré voor toelating op de KMA. Ik denk dat dit daar niet perse zo gezien wordt. Aantonen dat jij de potentie bezit om een goed officier te worden is naar mijn mening complexer dan laten zien dat je fysiek in staat bent een functie bij het KCT uit te kunnen voeren. Ik raad je daarom aan om eerst naar de KMA te gaan. Doorloop hier de officiersopleiding infanterie en spreek je voorkeuren op tijd uit. Met een beetje geluk wordt je na je opleiding geplaatst bij een peloton van luchtmobiel (zoals al eerder is genoemd in dit topic is de luchtmobiele brigade het opstapje naar het KCT). Ben je hier succesvol PC geweest en ben je fysiek en mentaal geschikt voor het KCT, dan denk ik dat ze je in deze doorstroom niet zullen tegenhouden. Ook is een switch van PC Luchtmobiel naar PC KCT minder moeilijk te realiseren dan een switch van commando speciale operatie naar PC KCT. Je schaalt dan niet op in niveau. Je blijft officier en verplaatst je in functiegebied, niet functieschaal.

Bij de andere route (eerst commando worden en hierna proberen hogerop te komen) denk ik dat je tegen veel meer obstakels aan zult lopen. Allereerst ben je waarschijnlijk niet de enige die een dergelijke promotie begeerd. Tevens zit je gebonden aan verplichte dienstjaren en ervaring. Het kan dus zo zijn dat het via deze route een stuk langer duurt voor je het doel dat jij voor ogen hebt bereikt. De vraag die je jezelf moet stellen is waar je meer waarde aan hecht. Het commando zijn of het officier zijn? Je kan namelijk alleen een leidinggevende functie bij het KCT bemachtigen middels een omweg, waarbij het in beide gevallen niet gegarandeerd is of je het doel zult bereiken. Vraag je dus af waar je alsnog gelukkig bent mocht het hele feest niet doorgaan.. Als officier bij de pantserinfanterie of de luchtmobiele brigade OF als commando speciale operaties bij het KCT.

Wat betreft je tweede vraag:

Wil je na een afwijzing solliciteren bij een ander krijgsmachtdeel, dan zul je erg snel moeten zijn. Tegenwoordig verloopt het solliciteren via de website werkenbijdefensie, waarbij je niet op verschillende functies tegelijk kunt solliciteren. Ik vraag me af of je daardoor nog op tijd op een andere functie kunt solliciteren bij een afwijzing (in verband met bijwerken accountgegevens werkenbijdefensie). Hiernaast dien je bij iedere (officiersfuncties) sollicitatie aan te geven of je eerder bij de krijgsmacht hebt gesolliciteerd/gewerkt. De kans is groot dat, mocht dit het geval zijn, er vragen gesteld gaan worden over waarom je uit dienst bent getreden of bent geweigerd, etc. Ik zou dus goed bij jezelf nagaan wat je nu echt wild en focus hier volledig op. Word je namelijk ergens afgewezen doordat zij merken dat je twijfelt of niet goed kunt toelichten waarom je die functie wilt vervullen, dan zal dit ook een negatief licht werpen op toekomstige sollicitaties elders bij de krijgsmacht.

Hoop dat je hier wat aan hebt!


ZitStuk

Het ligt er aan. Als je officier wilt worden bij het KCT moet je wel eerst commando zijn geweest. Het kan je in je AAC helpen dat je al wat ervaring in het vak hebt en er dus ook wat zinnigs over kunt zeggen uit eigen ervaring. Of de titel commando je een streepje voor geeft bij andere wapens/dienstvakken durf ik te betwijfelen.

Tegenwoordig haal je als je commando wilt worden eerst de rode baret. Dit om je fysiek klaar te stomen als ook mentaal. Wanneer je uitvalt in de ECO heb je daardoor de garantie (mits je geen grote fysieke problemen hebt gekregen) dat je in kunt stromen bij de luchtmobiele brigade omdat je die opleiding dan al hebt gedaan.

Mijn advies aan jou is om gewoon voor het commando zijn te gaan en daar in ieder geval een contract uit te dienen. Wanneer je dan beslist om nog bij de organisatie te blijven kun je altijd door stromen naar de KMA. Zo heb je als startend officier al genoeg bagage en kom je niet "te jong" over op jouw peloton.
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

Stoelpoot

Hallo,

Ik ben 18 jaar, zit nu in mijn examenjaar (VWO 6) en natuurlijk heb ik ook al over mijn toekomst nagedacht. Voor mij was het al een tijd lang duidelijk dat ik bij het leger wil. Gezien mijn vwo-achtergrond wil ik daarom (natuurlijk) ook de KMA gaan doen, maar...

In eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op eerst de commando-opleiding te volgen. Hoewel ik me natuurlijk heel goed besef dat dit de zwaarste opleiding binnen defensie is (sorry mariniers  ;D) en het daarom geen appeltje-eitje is, had ik toch deze route voor ogen; namelijk eerst de KCT en dan de KMA. Waarom? Ten eerste lijkt het mij beter om als officier te beginnen als je al een grote bagage aan ervaring hebt. Daarnaast heb ik ook het idee dat je de selecties (van fysieke keuring tot de AAC) beter door kan komen als je dus al de titel van het commando zijn hebt, ook dus door die ervaring.  (Dit alles heb ik mij overigens ook deels laten vertellen, en is niet alleen mijn eigen 'theorie')

Maar goed, ondanks dat ik dus dit 'plan' voor mezelf had bepaald, zit ik soms ook te twijfelen. Dit komt omdat ik me onder andere de volgende vragen stel: Stél dat ik de commando's niet haal omdat de opleiding (voor mij als 'spijkerbroek') te zwaar is, heeft dit dan ook invloed als ik mij daarna wil aanmelden bij de KMA? Met andere woorden; wordt ik dan überhaupt niet meer toegelaten, omdat ik ergens anders al 'gefaald' heb, om het zo maar even te noemen?
En is het echt zo dat ik als commando een wat grotere 'kans' heb om door te komen bij de KMA? Of is die juist kleiner, omdat ik dan al ouder ben dan (veel?) andere sollicitanten doordat ik dus eerst bij de KCT 2 jaar aan opleiding en 2 jaar aan dienst achter de rug heb?

Tot slot heb ik ook een vraag voor als ik me eerst bij de KMA zou aanmelden. Stel dat ik dan afgewezen wordt, is er dan een kans dat ik het later opnieuw kan proberen? Bijvoorbeeld; ik word afgekeurd door de AAC. Ik ga daarna een andere opleiding binnen defensie proberen (1e keus zou dan denk ik ook wel KCT zijn), is het dan daarna weer mogelijk dat ik na die opleiding weer een poging kan wagen bij de KMA?

Ik hoop dat enkelen hier meer over weten en deze vragen kunnen beantwoorden! Advies stel ik natuurlijk ook zeer op prijs :)

Groeten Stoelpoot (na 11 verschillende nickname's was ik er echt klaar mee -_- )