Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Poleme

Citaat van: Umbert op 08/11/2017 | 14:16 uur
Zomaar ff een rare gedachte is het niet te overwegen om een de F16V erbij te nemen om de vermeende slechte "dogfight" capaciteit van de F35 te ondervangen want Air to Air (vooral in visual range) vindt meestal plaats in de eigen achtertuin en daar de F35 schijnbaar op BVR range beter is als een F16 zouden de toestellen elkaar goed aanvullen ook voor de strike is dit een prima vliegtuig. Dus 2 sqn F35 voor strike en 1 sqn F16V voor airdefence, weet zal wat extra kosten maar voor de F16 hebben we al het een en ander in huis, en ik zie dat type nog wel een jaar of 25 rondvliegen op de aarde
De huidige F-16C block 50/52 kan onder de 10.000 voet / 3.050 meter bijvoorbeeld de Eurofighter Typhoon de baas.  Daarboven wordt het echter een ander verhaal en is de Typhoon superieur.
Hoe gaat een F-16V het uithouden tegenover Sukhoi Su-35's, PAK-FA / T-50's, J-20's of J-31's ?

Australia zag circa 20 jaar geleden dat China, Indonesia en Maleisie de Su-27 / 30 gingen invoeren.  De Su-27 / 30 was met zijn Helmet Mounted Display (HMD) en de zeer manoeuvreerbare AA-11 Archer superieur aan de F-18 Hornets van de Aussie luchtmacht.
De F-22A Raptor mag wettelijk gezien niet geëxporteerd worden, want te gevoelige technologie.
Dus gingen de Aussies hun F-18's opwaarderen door invoering van de AIM-120 (AMRAAM project) Beyond Visual Range (BVR) raket, gecombineerd met een nieuwe radar, snellere missie computers en nieuwe tegenmaatregelen.
In het Within Visual Range (WVR) bereik, werd de AIM-9M Sidewinder vervangen door de infrarood geleide ASRAAM.  De ASRAAM won de evaluatie van de AIM-9X en Python-4.
De AIM-9X wordt ook wel de 10 mile missile with a 20 mile sensor genoemd, heeft een bottleneck door zijn 127 mm dikke romp, terwijl de concurrenten rond de 160 mm dik zijn.
De ASRAAM werkt radicaal anders dan andere WVR missiles, die de focus leggen op maximale wendbaarheid.
Bij de ASRAAM ligt de focus op een maximale snelheid en bereik, zodat deze raket zijn tegenstander al in de pre-merge kan raken.
Met de pre-merge wordt bedoeld, voordat de jachtvliegtuigen in een kring gevecht / dogfight geraken.  Met andere woorden de ASRAAM is eigenlijk een infrarood geleide bijna- BVR raket.  En er zijn nogal wat jachtvliegers die onaangenaam werden verrast door tegenstanders uitgerust met deze ASRAAM.
Je kunt je air-to-air vaardigheden / capaciteiten dus ook opkrikken door andere bewapening te kiezen zoals de ASRAAM, IRIS-T of de opvolger van de Python-5, welke een gecombineerde infrarood / actieve radar geleiding heeft.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Poleme op 08/11/2017 | 21:14 uur
Volgens het Pentagon zijn de vlieg-eigenschappen van de F-35A inderdaad een mengeling van de F-16C en F-18 Hornet.
Uit de KLu kandidaten-evaluatie van 2001 / 2002 bleken de prestaties van de Rafale en toen nog 'JSF' zeer veel overeenkomsten te hebben.
Maar de 'JSF' was toen nog een papieren vliegtuig, er bestond alleen een X-32 en X-35 technologie & concept demonstrator.  Deze 2 hebben zeer weinig te maken met het F-35A bul.   Door problemen met het gewicht en aërodynamische problemen zijn de kinetische prestaties inmiddels inferieur aan de F-16C.
Israel lost dit in haar F-35I's op door een flink deel van de circa 650 kg aan radar absorberende materialen niet toe te passen.

Jij had het eerder over de Rafale F4 en je zit nu te zeuren dat in 2002 de JSF een papieren vliegtuig was... De F4 ligt nog maar net op de tekentafel...

Citaat
Next-Gen. Rafale F4 to Fly in 2023

Addressing the growing domestic and international demand for the French fighter aircraft, Dassault and the French Defense Procurement Agency (DGA) will soon begin a six-year development phase of the next-generation Rafale F4.

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 08/11/2017 | 16:13 uur
0
De media vertelde ook niet altijd het complete verhaal daarover. F-35A AF-2 is een SDD toestel wat op dat moment nog niet alles uit de kast tegen een F-16 kon trekken. Begrijpelijk dat men niet alles kan en/of mag vertellen. Als men wel vertelt dat de vliegeigenschappen een mengeling van de F-16 en de F/A-18 Hornet is, dan vraag ik mij af of je echt moet gaan twijfelen aan de WVR capaciteiten.

Nu schreef ik de logistieke staarten, maar is het ook zo simpel voor de opleiding, training en testwerk? Je zit dan wel met twee systemen en allebei moeten kunnen doorgroeien.

En is het voor alle F-16 versies mogelijk om de F-16V upgrade te krijgen? Tot nu toe gaat het om F-16C Block 40 en hoger.
Volgens het Pentagon zijn de vlieg-eigenschappen van de F-35A inderdaad een mengeling van de F-16C en F-18 Hornet.
Uit de KLu kandidaten-evaluatie van 2001 / 2002 bleken de prestaties van de Rafale en toen nog 'JSF' zeer veel overeenkomsten te hebben.
Maar de 'JSF' was toen nog een papieren vliegtuig, er bestond alleen een X-32 en X-35 technologie & concept demonstrator.  Deze 2 hebben zeer weinig te maken met het F-35A bul.   Door problemen met het gewicht en aërodynamische problemen zijn de kinetische prestaties inmiddels inferieur aan de F-16C.
Israel lost dit in haar F-35I's op door een flink deel van de circa 650 kg aan radar absorberende materialen niet toe te passen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 08/11/2017 | 14:35 uur
Nou ja, dat valt wel mee hoor. Dat ' nog een logistieke staart'  heeft vooral negatieve connotatie door de bezuinigingsdriften die hier ten prooi aan vielen want duur duur.
Ik denk dat dat reuse mee zou vallen. Zelfde fabricant zelfs.
Tot in 2003 had de Noorse luchtmacht het plan om een gemengde vloot van 24 Typhoons en 24 F-35A LightningII's aan te schaffen.
De Typhoons zouden al in 2007 moeten instromen om de meest versleten 'Vipers' (F-16's) te vervangen. De LightningII's zouden na 2012, zeer waarschijnlijk tussen 2016 - 2020 instromen.
Hun MinDef had de exploitatie meerkosten van deze 2-types vloot berekend op in totaal USD 55 miljoen over 20 jaar = USD 2,75 miljoen extra per jaar.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 08/11/2017 | 19:50 uur
En dan wordt die logistieke staart wel weer heel prijzig.
Ik sta volledig achter een nieuwe F16 zoals Huzaar beoogd.

Ik niet, dan zal je of:

1: occasions, minimaal C/D block 40, moeten aanschaffen en deze moderniseren tot V variant of block 70.
2: nieuwe V's of block70 aanschaffen.

* bedenk dat als India niet gaat voor de block 70 dan is het zeer spoedig exit productielijn... overigens: al gezien wat de aanschafprijs van een nieuwe Viper is?

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/11/2017 | 19:38 uur
Als je dan toch een squadron pure air dominance fighters wil hebben koop dan voor een appel en een ei occasion Tranche 1 Typhoons.

Gooi er wat geld tegen aan door deze alleen op het niveau air dominance fighters te moderniseren incl. Meteor vuurpijlen en doe gelijktijdig mee met het Duits-Franse initiatief om te komen tot een Europees volgende generatie gevechtsvliegtuig.

En dan wordt die logistieke staart wel weer heel prijzig.
Ik sta volledig achter een nieuwe F16 zoals Huzaar beoogd.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Als je dan toch een squadron pure air dominance fighters wil hebben koop dan voor een appel en een ei occasion Tranche 1 Typhoons.

Gooi er wat geld tegen aan door deze alleen op het niveau air dominance fighters te moderniseren incl. Meteor vuurpijlen en doe gelijktijdig mee met het Duits-Franse initiatief om te komen tot een Europees volgende generatie gevechtsvliegtuig.

Huzaar1

#1876
Citaat van: Robert2 op 08/11/2017 | 17:57 uur
Nee, dat valt denk ik helemaal niet mee. Als je alleen al naar opleidingen en ondersteunende, technische eenheden kijkt is dat nú al één groot gezeur. De F-35 vraagt om een andere manier van werken, op meerdere vlakken. Niet doen.

Uhu.. en of je nou een f16 piloot of f35 piloot opleid. Dat maakt geen fuk uit.. hell. Die f16 piloot is nog goedkoper ook.

Shelters, contacten, netwerk en 90% van het gereedschap is er al. En wat er niet is kost bij de F35 evengoed geld. Dude..m het is dezelfde club..zelfde fabrikant..zelfde land. Het is prima zakendoen. Ga geen spookverhalen vertellen.

Volgende argument.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 08/11/2017 | 14:35 uur
Nou ja, dat valt wel mee hoor. Dat ' nog een logistieke staart'  heeft vooral negatieve connotatie door de bezuinigingsdriften die hier ten prooi aan vielen want duur duur.
Ik denk dat dat reuse mee zou vallen. Zelfde fabricant zelfs.
Nee, dat valt denk ik helemaal niet mee. Als je alleen al naar opleidingen en ondersteunende, technische eenheden kijkt is dat nú al één groot gezeur. De F-35 vraagt om een andere manier van werken, op meerdere vlakken. Niet doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 08/11/2017 | 16:13 uur
En is het voor alle F-16 versies mogelijk om de F-16V upgrade te krijgen? Tot nu toe gaat het om F-16C Block 40 en hoger.

Nee en correct.

Sparkplug

0
Citaat van: Umbert op 08/11/2017 | 15:40 uur
Nou dat idee komt een beetje door de media, maar zei daarom ook vermeende slechte, wat het in werkelijkheid is weet hier bijna niemand en die het weten zullen het niet zeggen.

De media vertelde ook niet altijd het complete verhaal daarover. F-35A AF-2 is een SDD toestel wat op dat moment nog niet alles uit de kast tegen een F-16 kon trekken. Begrijpelijk dat men niet alles kan en/of mag vertellen. Als men wel vertelt dat de vliegeigenschappen een mengeling van de F-16 en de F/A-18 Hornet is, dan vraag ik mij af of je echt moet gaan twijfelen aan de WVR capaciteiten.

Citaat van: Umbert op 08/11/2017 | 15:40 uur
En qua logestiek/instandhouden op Woensdrecht is voor de F16 al het meeste voorhanden en voor de f35 zit die in de planning en die is dan voor heel Europa, tis voor onderdelen gewoon gewoon op stock hebben voor de leverancier en betalen voor de klant, het vervoer zal niet de bottleneck zijn, alles moet binnen 1 a 2 dagen leverbaar zijn als op stock.

Citaat van: Huzaar1 op 08/11/2017 | 14:35 uur
Nou ja, dat valt wel mee hoor. Dat ' nog een logistieke staart'  heeft vooral negatieve connotatie door de bezuinigingsdriften die hier ten prooi aan vielen want duur duur.
Ik denk dat dat reuse mee zou vallen. Zelfde fabricant zelfs.

Nu schreef ik de logistieke staarten, maar is het ook zo simpel voor de opleiding, training en testwerk? Je zit dan wel met twee systemen en allebei moeten kunnen doorgroeien.

En is het voor alle F-16 versies mogelijk om de F-16V upgrade te krijgen? Tot nu toe gaat het om F-16C Block 40 en hoger.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 08/11/2017 | 14:19 uur
Waar haal je het idee vandaan dat de F-35 slechte WVR capaciteiten zou hebben? En twee logistieke staarten met zulke kleine aantallen is ook niet handig.

Nou dat idee komt een beetje door de media, maar zei daarom ook vermeende slechte, wat het in werkelijkheid is weet hier bijna niemand en die het weten zullen het niet zeggen.
En qua logestiek/instandhouden op Woensdrecht is voor de F16 al het meeste voorhanden en voor de f35 zit die in de planning en die is dan voor heel Europa, tis voor onderdelen gewoon gewoon op stock hebben voor de leverancier en betalen voor de klant, het vervoer zal niet de bottleneck zijn, alles moet binnen 1 a 2 dagen leverbaar zijn als op stock.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 08/11/2017 | 14:19 uur
En twee logistieke staarten met zulke kleine aantallen is ook niet handig.

Nou ja, dat valt wel mee hoor. Dat ' nog een logistieke staart'  heeft vooral negatieve connotatie door de bezuinigingsdriften die hier ten prooi aan vielen want duur duur.
Ik denk dat dat reuse mee zou vallen. Zelfde fabricant zelfs.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 08/11/2017 | 14:16 uur
Zomaar ff een rare gedachte is het niet te overwegen om een de F16V erbij te nemen om de vermeende slechte "dogfight" capaciteit van de F35 te ondervangen want Air to Air (vooral in visual range) vindt meestal plaats in de eigen achtertuin en daar de F35 schijnbaar op BVR range beter is als een F16 zouden de toestellen elkaar goed aanvullen ook voor de strike is dit een prima vliegtuig. Dus 2 sqn F35 voor strike en 1 sqn F16V voor airdefence, weet zal wat extra kosten maar voor de F16 hebben we al het een en ander in huis, en ik zie dat type nog wel een jaar of 25 rondvliegen op de aarde

Waar haal je het idee vandaan dat de F-35 slechte WVR capaciteiten zou hebben? En twee logistieke staarten met zulke kleine aantallen is ook niet handig.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Zomaar ff een rare gedachte is het niet te overwegen om een de F16V erbij te nemen om de vermeende slechte "dogfight" capaciteit van de F35 te ondervangen want Air to Air (vooral in visual range) vindt meestal plaats in de eigen achtertuin en daar de F35 schijnbaar op BVR range beter is als een F16 zouden de toestellen elkaar goed aanvullen ook voor de strike is dit een prima vliegtuig. Dus 2 sqn F35 voor strike en 1 sqn F16V voor airdefence, weet zal wat extra kosten maar voor de F16 hebben we al het een en ander in huis, en ik zie dat type nog wel een jaar of 25 rondvliegen op de aarde