Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

Harald

Deze had ik niet aan zien komen... komt dit concept uit de pen van de Noren ?

Rups als vervanger straks voor de Fennek  :hrmph:

Als deze G5 de standaard wordt. Dan zou je de SPAAG en de MRAD ook op dit onderstel moeten doen. Familie vorming.
Dus de Skyranger 30/35 op de G5 en geen Boxer.

Ik weet het ff niet meer.  :silent: :neutral:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 05/06/2023 | 20:53 uur

Kan me overigens niet voorstellen dat de skyranger niet meer in beeld is, evenals een ander C-RAM systeem, waar NL samen mee ontwikkeling in heeft met DU.

Dar zou de logische aanvullende stap (moeten) zijn.

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 05/06/2023 | 20:47 uur
Zien we hier de nieuwe tracked allesdoener van de KL als alternatief voor de boxer en de 'ware' vervanger van de YPR?

Je zou het zo maar zeggen. Maar daar worden ze nog niet voor in de juiste aantallen aangeschaft. Wellicht als het voertuig betrouwbaarheid laat zien dat er meer in de pijp zit. Alhoewel is de Boxer toch wel de YPR vervanger, athans in KL gedachtengoed.

Kan me overigens niet voorstellen dat de skyranger niet meer in beeld is, evenals een ander C-RAM systeem, waar NL samen mee ontwikkeling in heeft met DU.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Zien we hier de nieuwe tracked allesdoener van de KL als alternatief voor de boxer en de 'ware' vervanger van de YPR?

Kornet43

Aantallen G5 wordt niet vermeld, gaat Defensie de Fennek Stinger vervangen met 18 IRIS-T op G5? Gaat Defensie een logistiek optuigen voor 18 G5 voertuigen, of gaat men de NASAMS 3 ook op de G5 zetten?

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Mourning op 05/06/2023 | 18:16 uur
Ja, heeft zeker wat! Ook op rups, maar is al bekend wat Duitsland in dezes gaat doen? Of worden deze systemen niet geplaatst als onderdeel van die Duits-Nederlandse luchtverdedigingseenheid? Verder mis ik ook nog een serieus kanonsysteem. Ik lees dat Parera een .50 vermeld. Ik snap dat dat goedkoop is en er heel veel munitie in kunt meenemen zonder dat het al te veel ruimte kost, maar ik vraag me wel af of dat toch niet... (heel) wat te 'licht' is? De effectieve dracht en pantserdoorborende vermogen om doelwitten aan te grijpen zal ook een stuk minder zijn en dat zijn naast loitering munitions, drones, etc natuurlijk ook nog steeds bijv. laagvliegende CAS toestellen en zwaargepantserde gevechtshelikopters (aanname!).

Iemand die hier wat meer over kan melden? We hebben een aantal kenners op het Forum (i.i.g. A.J. en Nikehercules).

Ik verwacht dat we nog niet klaar zijn met nieuwe systemen aanschaffen en dat we misschien wel de Skyranger 30 of 35 gaan zien op een G5 chassis in de (nabije) toekomst. Dit is overigens puur speculatie en is niet gebaseerd op enige informatie.

Mourning

Citaat van: Nikehercules op 05/06/2023 | 18:00 uur
Tof karretje! Tracks, een eigen radar, datalink en gelukkig geen Manpads.

Ik mis nog wel een kanonsysteem. Onontbeerlijk om (kosten)effectief UAS en loitering munitions te bestrijden. Kan bijna niet anders dan dat daar nog in wordt voorzien..

Ja, heeft zeker wat! Ook op rups, maar is al bekend wat Duitsland in dezes gaat doen? Of worden deze systemen niet geplaatst als onderdeel van die Duits-Nederlandse luchtverdedigingseenheid? Verder mis ik ook nog een serieus kanonsysteem. Ik lees dat Parera een .50 vermeld. Ik snap dat dat goedkoop is en er heel veel munitie in kunt meenemen zonder dat het al te veel ruimte kost, maar ik vraag me wel af of dat toch niet... (heel) wat te 'licht' is? De effectieve dracht en pantserdoorborende vermogen om doelwitten aan te grijpen zal ook een stuk minder zijn en dat zijn naast loitering munitions, drones, etc natuurlijk ook nog steeds bijv. laagvliegende CAS toestellen en zwaargepantserde gevechtshelikopters (aanname!).

Iemand die hier wat meer over kan melden? We hebben een aantal kenners op het Forum (i.i.g. A.J. en Nikehercules).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Nikehercules op 05/06/2023 | 18:00 uur
Tof karretje! Tracks, een eigen radar, datalink en gelukkig geen Manpads.

Ik mis nog wel een kanonsysteem. Onontbeerlijk om (kosten)effectief UAS en loitering munitions te bestrijden. Kan bijna niet anders dan dat daar nog in wordt voorzien..

Inderdaad, mooi nieuw wapen systeem. En een tracked voertuig had ik ook niet 123 verwacht dus positieve ontwikkeling. Misschien zien we nog wel meer varianten van de ACSV G5 terug komen de komende jaren.

Ik vraag me wel af welke raketten hier nou inzitten? Wat ik kan terug vinden krijgen de Noren dezelfde voertuigen met daarin de IRIS-T als raket vanaf dit jaar. En die Skyranger 30 / 35 mm past ook zeker wel op dit onderstel  :angel:

pz

Citaat van: Nikehercules op 05/06/2023 | 18:00 uur
Tof karretje! Tracks, een eigen radar, datalink en gelukkig geen Manpads.

Ik mis nog wel een kanonsysteem. Onontbeerlijk om (kosten)effectief UAS en loitering munitions te bestrijden. Kan bijna niet anders dan dat daar nog in wordt voorzien..

Daarom heb ik bewust het plaatje erbij gedaan in het artikel wat ik plaatste, daarin staat de .50 voor counter UAS of loitering, kan dit vervangen worden door een 30mm systeem wat we hebben getest op de boxer? Dit idee kreeg ik nav het artikel, of we schaffen een extra systeem aan op basis van Boxer chassis met kanon en laser. (plaatje kan worden vergroot door er op te klikken).


Nikehercules

Citaat van: Parera op 05/06/2023 | 17:47 uur
Ik vind het niet geheel duidelijk uit het artikel maar we krijgen dus gemoderniseerde NASAMS als MRAD & ACSV G5 als SHORAD. Daarbij worden de Fennek SWP vervangen door de ACSV G5?


Tof karretje! Tracks, een eigen radar, datalink en gelukkig geen Manpads.

Ik mis nog wel een kanonsysteem. Onontbeerlijk om (kosten)effectief UAS en loitering munitions te bestrijden. Kan bijna niet anders dan dat daar nog in wordt voorzien..

Parera

Ik vind het niet geheel duidelijk uit het artikel maar we krijgen dus gemoderniseerde NASAMS als MRAD & ACSV G5 als SHORAD. Daarbij worden de Fennek SWP vervangen door de ACSV G5?

pz

#511
Verwerving luchtverdediging op korte en middellange afstand in 1 project
Nieuwsbericht | 05-06-2023 | 16:35

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/06/05/verwerving-luchtverdediging-op-korte-en-middellange-afstand-in-1-project

De projecten van Defensie voor de vervanging van zowel de luchtverdediging op de korte als op de middellange afstand worden samengevoegd. De raketten en lanceerinstallaties voor beide systemen worden bij 1 leverancier verworven. Op die manier kunnen beide capaciteiten optimaal met elkaar worden ge?ntegreerd. Dat schrijft staatssecretaris Christophe van der Maat vandaag aan de Tweede Kamer.

De raketten en lanceerinstallaties voor beide systemen worden bij 1 leverancier verworven.
?De gecombineerde capaciteit moet bescherming bieden voor zowel manoeuvrerende eenheden, als vitale infrastructuur en gebieden. Beide capaciteiten worden zo ge?ntegreerd met elkaar dat ze naadloos en zonder kwaliteitsverlies samenwerken. Dat gebeurt in een draadloos en continu gesynchroniseerd netwerk?, zegt Van der Maat. ?Eenheden kunnen daardoor op het moderne gevechtsveld mobieler, flexibeler en sneller optreden. De oorlog in Oekra?ne toont het belang van een zo kort mogelijke tijd tussen het detecteren van een luchtdreiging met de radar en het afvuren van een projectiel.?

Uit marktonderzoek blijkt dat maar 1 leverancier kan voldoen aan deze eisen. Het gaat om het consortium Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) uit Noorwegen, samen met Raytheon uit de Verenigde Staten. Ander voordeel is dat deze partijen al zaken doen met verschillende NAVO-partners. Dat verbetert de mogelijkheid om internationaal samen te werken.

De eerste nieuwe systemen voor de middellange afstand (tot 50 kilometer) zijn vanaf 2026 leverbaar. Dat betekent dat de huidige zogeheten Medium Range Air Defence (MRAD)-systemen tot uiterlijk 2027 in gebruik blijven. Vanaf 2028 zijn ook de systemen op korte afstand (tot 15 kilometer) beschikbaar. Dit zogenoemde Short Range Air Defence (SHORAD)-systeem wordt geleverd op het Armoured Combat Support Vehicle G5 (ACSV G5).

Ondersteuning
Bij Defensie is het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) verantwoordelijk voor de inzet van de luchtverdediging. Het landmachtonderdeel ondersteunt hiermee onder andere de gemechaniseerde en gemotoriseerde brigades.

Het DGLC beschikt over verschillende luchtverdedigingssystemen. Op de (zeer) korte afstand worden bijvoorbeeld de Stinger-raketten gebruikt. Die worden nu vanaf Fennek-voertuigen gelanceerd of vanaf de schouder na eigen visuele waarneming. De ACSV G5-voertuigen vervangen op termijn de huidige Fennek-voertuigen voor het bereik over de korte afstand. Op zeer korte afstand blijft de draagbare inzetmethode bestaan.

Voor de middellange afstand wordt het huidige NASAMS-systeem met lanceerinstallaties, AMRAAM-raketten en radars gefaseerd vervangen. Hiervoor komt een nieuw en gemoderniseerd NASAMS-systeem met een groter bereik. Voor lange afstand wordt het Patriot-wapensysteem gebruikt, wat de laatste tijd ook veel in het nieuws komt omdat het ook door Oekra?ne wordt ingezet als luchtafweersysteem.

Internationale samenwerking
Met de vervanging en modernisering van de luchtverdediging draagt Defensie bij aan de nationale en internationale capaciteiten op dit gebied. Binnen de NAVO zijn er afspraken gemaakt over waar landen aan moeten voldoen. Nederland is met de nieuwe capaciteit zodoende in staat om van grotere waarde te zijn in EU en NAVO-verband en gezamenlijk optreden met partnerlanden.


Harald


Een peloton pantserluchtdoelartillerie in de jaren 80. Bestaande uit drie PRTL's, een YPR-765 Prco, een DAF YA-4440 en een Landrover.
https://twitter.com/envirosec/status/1665515142631546881/photo/1
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cheetah_PRTL

Zo was het eens in de jaren 80 en nu/straks in 2025-2030 ??

3x Boxer Skyranger of 2x Boxer Skyranger + 1x Boxer MRAD (Stinger, SidewinderX, IRIS-T, AMRAAM-ER, .. ?)
1x Boxer Commando
1x Scania Gryphus of Boxer Cargo
1x MB of Manticore

Parera

Citaat van: delarey op 02/06/2023 | 22:07 uur
De nog op te richten derde batterij wordt niet uitgerust met oude NASAMS en Fennek SWP maar met de vervangers van deze systemen. Zowel 43 Mechbrig en 13 Ltbrig gaan beiden over een identieke luchtverdedigingsbatterij beschikken, elk batterij bestaande uit twee SHORAD-pelotons en ??n MRAD-peloton. De B-brief over dit project wordt later in het jaar aan de Kamer verstuurd.

Dat weet ik maar, ik gebruik de huidige systemen omdat vervangers nog niet bekend zijn.