Help (sollicitatie officier/AAC)

Gestart door Stoelpoot, 11/01/2016 | 18:35 uur

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 14/01/2016 | 17:06 uur
Ga je wel goed orienteren, want ISTAR en MIVD zijn echt twee verschillende takken van sport.

Absoluut. En ik vermoed dat je als startfunctie bij ISTAR gewoon pelotonscommandant wordt.

dudge

Ga je wel goed orienteren, want ISTAR en MIVD zijn echt twee verschillende takken van sport.

Enforcer

Kun je ook contact opnemen met het AAC en het gewoon voorleggen. Het is nu eenmaal een andere situatie. Misschien dat je dan wel eerder kunt beginnen.

Stoelpoot

Hallo allemaal,

Ik heb in oktober 2015 gesolliciteerd voor officier infanterie en heb daar al de psychologische keuring en het gesprek met de Aanname Advies Commissie voor gehad. Het resultaat van de psychologische keuring was erg goed, de feedback van de AAC wat minder. Mij is dan ook verteld dat ik dit jaar waarschijnlijk niet bij de beste zal zitten en dus volgend jaar aan de KMA mag beginnen, maar dat ik volgend jaar (mits ik de dingen verbeter die nu wat minder waren) wel een erg goede kans heb om het te halen.

Nu zit het echter zo; ik wil nog steeds dolgraag naar Defensie, dus ik ga het volgend jaar zeker opnieuw proberen, alleen weet ik echter niet of ik ook weer voor officier infanterie ga solliciteren. Mijn uiteindelijke doel bij Defensie is werkzaam zijn bij de MIVD/ISTAR. Nu ben ik (heel stom) kort geleden erachter gekomen dat je ook kunt solliciteren voor officier inlichtingen. Ik was altijd in de veronderstelling geweest dat je alleen bij de MIVD/ISTAR kwam doormiddel van je netwerk aan te spreken binnen Defensie (als infanterist dus), maar er is dus een veel directere manier. Daarnaast was de feedback die ik kreeg van de AAC ook een soort eyeopener voor mij; ik ben niet zo geschikt voor officier infanterie als ik zelf dacht, dus ook dat is een reden dat ik erover nadenk om volgend jaar niet voor officier infanterie te solliciteren, maar voor officier inlichtingen dus.

Dat brengt me bij m'n probleem. Mocht ik dus opnieuw solliciteren voor een officiersfunctie, maar binnen een ander wapen/dienstvak, zal de AAC dat ook weten. Mijn vraag/probleem: gooi ik hierdoor mijn eigen ruiten als het ware in? Kom ik hierdoor niet zo sterk over? Ik bedoel hiermee dat ik dus het ene jaar voor officier infanterie kies en het jaar er op ineens voor officier inlichtingen, wat toch twee erg verschillende functies zijn. Van op patrouille gaan naar informatie vergaren en analyseren. Bovendien had de AAC me dus wel een goede kans gegeven om door te gaan als ik volgend jaar gewoon weer voor officier infanterie solliciteer.

Door volgend jaar voor iets anders te solliciteren denk ik dus dat het lijkt alsof ik niet echt (zelf)vertrouwen heb en ben dan ook bang dat de AAC dus ook zo'n soort vooroordeel gaat vormen. Bij mij is er echter alles behalve sprake van gebrek aan (zelf)vertrouwen. Ik had me gewoon niet voldoende georiƫnteerd op de inlichtingentak van Defensie en had ook een wat vertekend zelfbeeld wat betreft officier infanterie, iets wat dus na dat gesprek duidelijk is geworden.

Ik hoor graag jullie mening hierover, misschien dat iemand van jullie zoiets zelf al een keer heeft meegemaakt of iemand kent. Zijn mijn zorgen terecht of juist niet of misschien een beetje? Hoor t graag!