Plaats tienduizend politieagenten over naar Marechaussee

Gestart door Andros Wald, 24/08/2017 | 17:39 uur

A.J.

Citaat van: mikemans op 25/08/2017 | 23:54 uur
Wat een nutteloze praat weer.

Feit: er is te weinig politie.

Feit er is te weinig marechaussee.

Luchtfietsende gratis oplossingsrichting: Ik herdefinieer 10000 marechaussee als politie en tegelijkertijd doe ik ook het omgekeerde, ik herdefinieer 10000 politie als marechaussee en dan rara politiepet tekort opgelost want beide partijen hebben er 10000 man extra beschikbaar bij.....

Weet je wat het is met dat onderwijs van tegenwoordig,  die rekentest voor politici en andere rare druiven ontbreekt.

Want wat je natuurlijk eigenlijk doet is die mensen die je hebt nog minder beschikbaar maken omdat ze voor twee taken moeten leren en trainen, om er vervolgens wegens te grote tekorten nooit gebruik van te gaan maken van die extra 'flexibiliteit'. Tegelijkertijd loopt de kwaliteit terug want : jack of all trades = master of none.

En dat dat uiterst lucratieve wapentuig in de politieauto: gegarandeerd succes op het gebied van ophef als de eerste wagen leeggeroofd wordt. Maak politieauto's lekker doelwit.

Maar goed: ik geloof dat het spel in dit draadje gaat om het vinden van de internet-trol. En ik denk dat ik hem zie......

Precies, weer genoeg onzin gelezen vandaag , derhalve gaat deze op slot.

A.J. Forumbeheer

mikemans

Wat een nutteloze praat weer.

Feit: er is te weinig politie.

Feit er is te weinig marechaussee.

Luchtfietsende gratis oplossingsrichting: Ik herdefinieer 10000 marechaussee als politie en tegelijkertijd doe ik ook het omgekeerde, ik herdefinieer 10000 politie als marechaussee en dan rara politiepet tekort opgelost want beide partijen hebben er 10000 man extra beschikbaar bij.....

Weet je wat het is met dat onderwijs van tegenwoordig,  die rekentest voor politici en andere rare druiven ontbreekt.

Want wat je natuurlijk eigenlijk doet is die mensen die je hebt nog minder beschikbaar maken omdat ze voor twee taken moeten leren en trainen, om er vervolgens wegens te grote tekorten nooit gebruik van te gaan maken van die extra 'flexibiliteit'. Tegelijkertijd loopt de kwaliteit terug want : jack of all trades = master of none.

En dat dat uiterst lucratieve wapentuig in de politieauto: gegarandeerd succes op het gebied van ophef als de eerste wagen leeggeroofd wordt. Maak politieauto's lekker doelwit.

Maar goed: ik geloof dat het spel in dit draadje gaat om het vinden van de internet-trol. En ik denk dat ik hem zie......

A.J.

Citaat van: Andros Wald op 25/08/2017 | 23:24 uur
Bijvoorbeeld door zo iemand als civiele taak uitsluitend te trainen en in te zetten voor ondersteuning van boswachters, ME, waterpolitie of zeehavenpolitie. Dus de boswachter doet gewoon zijn werk, en er rijden twee militairen mee in zijn terreinvoertuig voor navigatie, observatie, en eventuele fysieke ondersteuning of ondersteuning met een vuurwapen.

Hey, daar zijn de boswachters van een paar jaar geleden ook weer... Toen heb ik ook al uitgelegd dat je alleen al voor die boswachters een paar duizend man kwijt bent... En waarom ze bewapend moeten zijn is me al helemaal een raadsel. Of is dat voor de leeuwen, beren en tijgers die zich in grote getale in onze bossen ophouden...

Ga alsjeblieft weg met je onzin.

A.J.

Citaat van: Andros Wald op 25/08/2017 | 22:24 uur
Yadiyadiyada

Op de man af, waarom kom jij als, naar eigen zeggen extreem links figuur, eens in de zoveel jaar hier langs en begin je de meest onbenullige plannen uit de doeken te doen? Daar moet een bedoeling achter zitten.

StrataNL

Mariniers en infanteristen omscholen naar politieagent++ ? Volgens mij hebben die jongens daar niet voor gesolliciteerd!

Defensie levert dan idd in aan capaciteit in het hogere geweldsspectrum, iets waar we nu al een tergend tekort aan hebben. Voor het lagere geweldsspectrum is er volk zat, probleem is dat een deel van dat volk (binnen de politie) continue bezig is met administratieve rompslomp ipv hun werk.

Er zijn genoeg politieagenten die je kan opleiden op de mp5, binnen de ME zijn die er dacht ik ook al.

Ik zie echt geen noodzaak voor je plan. De huidige organisatie en de trend die we de laatste jaren zien voorziet voldoende in de behoefte, enige knelpunt is opsporingscapaciteit cq bureaucratie waardoor veel aangiftes van de gewone burger op de stapel komen en deze een half jaar later bericht krijgen dat de zaak is geseponeerd...  :glare:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Andros Wald

#17
Citaat van: bergd op 25/08/2017 | 22:34 uur
Een multifunctioneel agent wil extra geld. Je stelt extra functie eisen dat betekend een hogere inschaling. Extra trainingsdagen betekend niet inzetbaar voor het werk, werk wat anderen moeten opvangen. En daarbij een mens is niet in staat zoveel verschillende taken uit te kunnen voeren en bezitten. Dat betekent dat de kwaliteit in zijn geheel naar beneden gaat. Fouten worden sneller gemaakt en deze vorm kan dat snel dodelijke gevolgen hebben. Een leraar Engels geeft ook niet af en toe frans. Een verpleegkundige staat niet op de OK. Stewardess is geen piloot enz enz

Dat zijn inderdaad belangrijke aspecten bij deze voorstellen.  Overbelasting van multidisciplinaire veiligheidsagenten kan worden voorkomen, door hen zowel in hun politietaken als in hun militaire taken sterk te beperken in hun inzetbaarheid.

Bijvoorbeeld door zo iemand als civiele taak uitsluitend te trainen en in te zetten voor ondersteuning van boswachters, ME, waterpolitie of zeehavenpolitie. Dus de boswachter doet gewoon zijn werk, en er rijden twee militairen mee in zijn terreinvoertuig voor navigatie, observatie, en eventuele fysieke ondersteuning of ondersteuning met een vuurwapen.

Aan de militaire kant kan die multidisciplinaire persoon dan ook een beperktere taak krijgen dan anders, zoals bijvoorbeeld bewaking van militaire objecten en voertuigen, die verwijderd zijn van het frontgebied.

En het lijkt me nog mooier als de civiele taak van dat soort mensen overeenkomsten heeft met de militaire taak van iemand, zoals het controleren van zeeschepen door mariniers, die ook werken als zeehavenpolitie.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het juist boeiend en afwisselend vinden om zowel politietaken als militaire taken te doen, en daarvoor te trainen. Dat kan worden onderzocht via kleinschalige proefprojecten en wetenschappelijk opinieonderzoek bij potentiële doelgroepen voor personeelswerving.

Maar als blijkt dat er geen goede mensen zijn die een dergelijke multidisciplinaire taak willen doen tegen hetzelfde salaris van een politieagent of militair op hetzelfde niveau, dan moeten de salarissen daarvoor misschien wat worden verhoogd. Het geld daarvoor kan worden  uitgespaard, door jaarlijks wat minder nieuwe militairen en/of politieagenten aan te nemen. Dus niet door ontslagen.En extra trainingsdagen gaan inderdaad af van de beschikbare werkuren.

En per saldo heb je dan vermoedelijk toch meer politiecapaciteit en meer militaire capaciteit voor hetzelfde geld. En of dat in de praktijk ook zo werkt, kun je dus meten, door het uit te proberen op kleine schaal, in verschillende varianten, liefst in wetenschappelijke samenwerking met veel andere landen, zodat het goedkoper is, en sneller inzichten oplevert.

Het is trouwens misschien niet zo'n gek idee om een stewardess te leren om een noodlanding te maken met een vliegtuig, met behulp van een zeer geavanceerde automatische piloot en hulp via de radio, voor het geval de piloten allebei onwel worden of gewond raken.

En een leraar Frans kan zo nodig misschien wel een lesje Engels geven aan de laagste klassen als de leraar Frans er niet is. En als de huisman of huisvrouw in huis in het ziekenhuis ligt, is het ook handig, als de levenspartner en kinderen weten hoe de wasmachine en kookapparaten werken.

Zo kan het ook eens goed van pas komen, als we ooit eens heel gevaarlijk betrokken raken bij een oorlog of talloze terroristische aanslagen krijgen, dat we dan 10 duizend politieagenten hebben die met een pistoolmitrailleur of automatisch geweer kunnen omgaan, en een beperkte militaire training hebben gehad.

Andros Wald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/08/2017 | 22:41 uur
Ongeacht wat wij, het parlement of het electoraat hier van vinden... helaas kunnen we niet om dit feit heen, met als recent voorbeeld Aleppo. Je kan het extreem noemen maar blijkbaar is een extreem voorbeeld het enige wat helpt in Nederland. Bedenk: beschaving is slechts een heel dun laagje vernis.

De belangrijkste taak van onze regering is het hoeden van onze collectiever veiligheid, zonder deze "luxe" stort het huidige systeem uiteindelijk als een kaartenhuis in.

Het kan onder bepaalde omstandigheden voordelen hebben, als het Nederlandse Defensiebudget weer zou stijgen. En als het leger civiele diensten veel meer zou gaan ondersteunen, zou daarvoor mogelijk veel meer steun ontstaan bij de politiek en kiezers. Bijvoorbeeld taken op het gebied van politie, waterpolitie, ME, brandweer, gewondenvervoer, grensbewaking en surveillance in bossen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#15
Citaat van: Andros Wald op 25/08/2017 | 22:24 uur
Ja, dat kunnen wij wel vinden, maar als het parlement en haar electorale achterban dat anders ziet, is dat toch een gegeven?

Ongeacht wat wij, het parlement of het electoraat hier van vinden... helaas kunnen we niet om dit feit heen, met als recent voorbeeld Aleppo.

Je kan het extreem noemen maar blijkbaar is een extreem voorbeeld het enige wat helpt in Nederland.

Bedenk: beschaving is slechts een heel dun laagje vernis.

De belangrijkste taak van onze regering is het hoeden van onze collectiever veiligheid, zonder deze "luxe" stort het huidige systeem uiteindelijk als een kaartenhuis in.

bergd

Een multifunctioneel agent wil extra geld. Je stelt extra functie eisen dat betekend een hogere inschaling. Extra trainingsdagen betekend niet inzetbaar voor het werk, werk wat anderen moeten opvangen. En daarbij een mens is niet in staat zoveel verschillende taken uit te kunnen voeren en bezitten. Dat betekent dat de kwaliteit in zijn geheel naar beneden gaat. Fouten worden sneller gemaakt en deze vorm kan dat snel dodelijke gevolgen hebben. Een leraar Engels geeft ook niet af en toe frans. Een verpleegkundige staat niet op de OK. Stewardess is geen piloot enz enz

Andros Wald

#13
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/08/2017 | 20:10 uur
O.a. hiervoor kan je die overige 98% van het BBP gebruiken en ja alles kost geld, so be it, maar bedenk als het veiligheidsfundament (nog verder) wegzak in het moeras dan is de welvaartsstaat en de democratie gedoemd te mislukken.

Ja, dat kunnen wij wel vinden, maar als het parlement en haar electorale achterban dat anders ziet, is dat toch een gegeven? Het leger kan dat geld toch maar moeilijk met geweld gaan afdwingen in een parlementair democratische rechtsstaat?

Terwijl het parlement misschien wél te overtuigen is van creatieve nieuwe voorstellen, om meer te doen met hetzelfde budget. Bijvoorbeeld door politieagenten en militairen multidisciplinair inzetbaar te maken. Of door allerlei andere innovatie-voorstellen die budget-neutraal zijn.

Bijvoorbeeld door veel meer onbetaalde vrijwillige politieagenten te werven, die thuis via internet bewakingsbeelden gaan bekijken van winkelcentra, verkeersknooppunten, treinstations en industrieterreinen.

Ook Defensie zou wellicht veel meer kunnen doen met zorgvuldig gescreende en getrainde, onbetaalde vrijwilligers. Bijvoorbeeld voor het onderhoud van militaire voertuigen of gebouwen. Of voor het geven van medische instructie, PTSS-preventie, werving van betaalde militairen, ICT-ondersteuning, enzovoort. 

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/08/2017 | 20:10 uur10.000 FTE naar Marechaussee schuiven levert geen bijdrage aan waarvoor defensie bedoeld is, ergo het zal een verdergaande erosie in hoog tempo van de krijgsmacht veroorzaken.

Als er 10 duizend politieagenten worden overgeplaatst naar de Marechaussee, zullen we daar geen zeeslagen en luchtgevechten mee winnen. Maar hoe zou  Defensie daardoor kunnen verzwakken? Die maatregel zou juist een versterking zijn van de burgerbescherming en rampenhulp, en van onze militaire capaciteit, zij het in het laagste geweldsspectrum.

Als er 10 duizend militairen (infanteristen en mariniers) worden overgeplaatst naar de Marechaussee, zal dat vermoedelijk wél leiden tot een verminderde militaire capaciteit in het hoogste geweldsspectrum. En dat kan mogelijk gevolgen hebben voor het profiel van onze militaire ambities.

Maar daar staat tegenover, dat Nederland dan vermoedelijk beter toegerust zal zijn voor  bescherming van de bevolking tegen zware criminaliteit en terroristen. Terwijl "asymmetic warfare" via terroristische aanslagen in mijn visie een steeds belangrijker plaats zal innemen in de oorlogvoering van de toekomst. Duizenden infanteristen en mariniers overplaatsen naar de marechaussee lijkt me daarom een zinvolle aanpassing van onze militaire doctrine aan de huidige en toekomstige bedreigingen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_warfare

Bovendien zie ik het gevaar, dat in de toekomst mogelijk samenwerkingsverbanden kunnen ontstaan tussen machtige rijke (internationale) criminele organisaties en terroristische groeperingen, en misschien zelfs vijandige naties. Daarom lijkt het me belangrijk, om de georganiseerde misdaad nu al de wind uit de zeilen te nemen, en te voorkomen, dat die nóg rijker in en invloedrijker wordt, zoals bijvoorbeeld in de Randstad en Brabant in de afgelopen jaren is gebeurd.

Van die gevaarlijke ontwikkelingen is de afgelopen veertig jaar teveel weggekeken door de Nederlandse overheid. En dat kan dramatische ondermijnende effecten hebben. Dat is gebleken in veel landen, waar de overheid nauwelijks nog durft op te treden tegen de oppermachtige georganiseerde misdaad. Bijvoorbeeld in Mexico en El Salvador. Gang activiteit is besmettelijk, en kan snel een land in zijn greep krijgen bij de juiste voedingsbodem van immoraliteit, onvrede, tegenstellingen en grote inkomensverschillen.

https://www.clements.com/resources/articles/Countries-with-the-Highest-and-Lowest-Crime-Rates

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/08/2017 | 20:10 uurWil je politie meer slagkracht geven, organiseer dan een jaarlijks verplicht bootcamp, haal een deel van de absurde bureaucratie bij ze weg en laat ze meer de straat opgaan met een betere bewapening waarbij, indien noodzakelijk, men kan beschikken over onderdelen van de krijgsmacht.

Een jaarlijks boot-camp voor politie-agenten die op straat werken is misschien een idee, maar kan mogelijk op veel weerstand stuiten van het politiepersoneel. Bovendien ben ik bang, dat er daarbij wellicht intimiderende drill-instructeurs worden ingezet. En het is niet te hopen, dat die brute mentaliteit dan overslaat op de politie. Want intimidatie kan de steun voor de politie bij het publiek verzwakken. En intimidatie door de politie kan mogelijk radicalisering versterken bij allochtone jongeren in achterstandswijken, die maatschappelijk en financieel in een moeilijke positie zitten. En we zitten hier niet te wachten op rasenrellen of explosieve wijken, zoals de Parijse banlieus.

Een betere uitrusting voor de politie juich ik toe, inclusief meer politiehonden, meer EHBO-uitrusting, body-cams, MOLLE-vesten en de eerder genoemde Skeletool RX multitools. En in de politieauto's grote brandblussers, grote pepperspray-bussen, een multifunctionele 12 gauge shotgun, ME-uitrusting, en een moderne pistoolmitrailleur in een kluisje.

Daarvoor zijn grotere politieauto's nodig dan de huidige VW-Tourans, liefst grote snelle SUV's. Je kunt eventueel zelfs onderzoeken welke effecten het heeft om de politie militaire gevechtskleding te geven qua functionaliteit en qua beleving bij agenten, publiek en daders.

Die extra uitrusting en grotere politieauto's kunnen betaald worden, door jaarlijks iets minder nieuwe politieagenten aan te nemen. En door van veelplegers levenslang al hun geld en luxe bezittingen af te nemen. En door boetes steeds verder te verdubbelen bij elke herhaling, tot een bepaald maximum bedrag, dat inkomensafhankelijk is.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/08/2017 | 20:10 uur
10.000 FTE naar Marechaussee schuiven levert geen bijdrage aan waarvoor defensie bedoeld is, ergo het zal een verdergaande erosie in hoog tempo van de krijgsmacht veroorzaken.
Mee eens.
Kijken we naar de opzet die topicstarter voor ogen heeft, dan zou men kunnen concluderen dat de andere Krijgsmachtdelen een flinke aderlating moeten laten, waardoor de Grondwettelijke taken, toebedeeld aan de Krijgsmacht niet meer vervuld kunnen worden.
Is dat de achterliggende gedachte?

Ace1

Citaat van: Andros Wald op 25/08/2017 | 19:06 uur
Er is óók veel meer geld nodig voor verpleeghuizen en psychiatrische inrichtingen, thuiszorg, jeugdzorg, verslavingshulp, daklozen, onderwijs, filebestrijding, wegverbreding, dijkverhoging, ziektepreventie, overheidsvoorlichting, voedselveiligheid, bouwtoezicht, ontwikkelingshulp, milieubehoud, dierenleed, pestpreventie, preventie van radikalisering en etnische polarisering, enzovoort. Die zak met reserve-geld is dus moeilijk te vinden.

Wil je meer politie op straat, school de Buitengewoon Opsporingsambtenaars (BOA's- Handhaving) om tot politieagent. De politie stoot steeds meer taken af en de gemeentes zetten daar BOA's voor in. Je kunt de BOA's zien als de terugkeer naar de oude gemeente Politie die in 1993 samen met de Rijkspolitie  naar de regiopolitie. Deze BOA's vallen nu onder de gemeentes maar sta er niet van te kijken als deze in de toekomst onder de politie vallen. Het budget van de BOA's haal je dan bij de gemeentes weg en niet bij Defensie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Andros Wald op 25/08/2017 | 19:06 uur

Er is óók veel meer geld nodig voor verpleeghuizen en psychiatrische inrichtingen, thuiszorg, jeugdzorg, verslavingshulp, daklozen, onderwijs, filebestrijding, wegverbreding, dijkverhoging, ziektepreventie, overheidsvoorlichting, voedselveiligheid, bouwtoezicht, ontwikkelingshulp, milieubehoud, dierenleed, pestpreventie, preventie van radikalisering en etnische polarisering, enzovoort. Die zak met reserve-geld is dus moeilijk te vinden.


O.a. hiervoor kan je die overige 98% van het BBP gebruiken en ja alles kost geld, so be it, maar bedenk als het veiligheidsfundament (nog verder) wegzak in het moeras dan is de welvaartsstaat en de democratie gedoemd te mislukken.

10.000 FTE naar Marechaussee schuiven levert geen bijdrage aan waarvoor defensie bedoeld is, ergo het zal een verdergaande  erosie in hoog tempo van de krijgsmacht veroorzaken.

Wil je politie meer slagkracht geven, organiseer dan een jaarlijks verplicht bootcamp, haal een deel van de absurde bureaucratie bij ze weg en laat ze meer de straat opgaan met een betere bewapening waarbij, indien noodzakelijk, men kan beschikken over onderdelen van de krijgsmacht.


Andros Wald

#9
Citaat van: Lynxian op 24/08/2017 | 19:50 uurFeitelijk blauw op straat en recherche is al een groot tekort aan.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. De politieagenten die naar de Marechaussee overstappen in mijn voorstel, kunnen bepaalde politietaken blijven uitvoeren. Maar zij kunnen dan tevens worden ingezet voor bepaalde militaire taken, waardoor de totale Nederlandse militaire capaciteit wordt vergroot, vooral in het lagere geweldsspectrum.

Tegelijkertijd kunnen er eventueel ook een aantal infanteristen en mariniers worden overgeplaatst naar de Marechaussee. Ook die worden dan multifunctioneel inzetbaar, voor zowel militaire als civiele veiligheidstaken.

Hun militaire taken zullen niet in het hoogste militaire geweldsspectrum liggen. Maar hun militaire taken kunnen wel bestaan uit allerlei politie-achtige taken met pistool, machinepistool of automatisch geweer. Taken die ook tijdens militaire missies en bij rampenhulp nodig kunnen zijn, in Nederland en daarbuiten.

Citaat van: Lynxian op 24/08/2017 | 19:50 uurWe kunnen er geen 1000 missen, laat staan 10.000. Defensie kan 't geld verder niet missen (ze krijgen nog geen eens een CAO rond) en V&J heeft ook wel de nodige budgettaire problemen.

Door mijn voorstellen hoeven er minder nieuwe politieagenten en militairen te worden aangenomen, dan nu jaarlijks het geval is. Dat bespaart dus geld. Daardoor kunnen mijn voorstellen per saldo budget-neutraal zijn. Maar mijn voorstellen kunnen ook worden gecombineerd met méér geld voor Defensie en politie.

Citaat van: Lynxian op 24/08/2017 | 19:50 uurAls we dingen echt willen oplossen is er een (veel) grotere zak geld nodig en moet er niet worden bezuinigd op schaarse middelen maar moeten die juist worden uitgebreid.

Natuurlijk, meer geld vragen is de meest voor de hand liggende en makkelijkst te bedenken oplossing. Maar meer geld willen álle belangengroepen, die afhankelijk zijn van overheidsgeld. En belastinggeld is helaas altijd beperkt.

Er is óók veel meer geld nodig voor verpleeghuizen en psychiatrische inrichtingen, thuiszorg, jeugdzorg, verslavingshulp, daklozen, onderwijs, filebestrijding, wegverbreding, dijkverhoging, ziektepreventie, overheidsvoorlichting, voedselveiligheid, bouwtoezicht, ontwikkelingshulp, milieubehoud, dierenleed, pestpreventie, preventie van radikalisering en etnische polarisering, enzovoort. Die zak met reserve-geld is dus moeilijk te vinden.

Citaat van: Lynxian op 24/08/2017 | 19:50 uur10.000 Kmars erbij klinkt onder die voorwaarde leuk alleen betwijfel ik dat we er zoveel meer nodig hebben. Eén van de redenen waarom de Kmar zoveel wordt ingezet is juist vanwege de politiewet om tekorten bij de politie op te vangen. Breid dus de politie fors uit (inclusief de agenten met aanvullende wapentraining die we nu al hebben voor terrorismebestrijding en objectbewaking) en dan wordt de Kmar veel minder zwaar belast.

Dat zou kunnen, maar daarvoor is helaas niet veel extra geld beschikbaar. Dat is helaas een politieke realiteit, waar we moeilijk omheen kunnen, toch?

Citaat van: Lynxian op 24/08/2017 | 19:50 uurVerder is er in Nederland een duidelijke scheidslijn tussen politietaken en defensietaken. De uitzondering hierop zijn juist de Marechaussee (die dus bij kan springen bij de politie waar nodig) en het DSI. Ik denk niet dat een nieuwe paramilitaire eenheid van 10.000 man sterk zich wettelijk even zo makkelijk laat indelen onder één van deze twee. Maar wellicht heb ik 't hierin mis.

Daarvoor zijn mogelijk doelmatige, vernieuwende en creatieve oplossingen te bedenken. De Marechaussee heeft ook nu al een multidisciplinaire taak, zonder dat dat leidt tot onoplosbare bestuurlijke problemen, of grote maatschappelijke onrust. Vandaar mijn voorstel, om die 10 duizend multidisciplinaire veiligheidsagenten onder te brengen bij de Marechaussee.

Die agenten kunnen dan eventueel ook getraind worden in het gebruik van automatische aanvalsgeweren, voor zeer dreigende omstandigheden in verband met terrorisme of zware criminaliteit. Ook kunnen ze een beperkte ME-training krijgen, zodat ze zo nodig de ME kunnen ondersteunen met ME-uitrusting, bij onverwachte rellen en groepsgeweld.  En ze kunnen bijvoorbeeld ook drones krijgen in de vorm van multicopters, om te helpen bij het opsporen van criminelen. En misschien ook politiehonden. En liter-bussen pepperspray bij rellen, en moderne, hoogwaardige, lichtgewicht multitools (Leatherman Skeletool RX).

Citaat van: Lynxian op 24/08/2017 | 19:50 uurWat betreft sneller toegang tot zware wapens, zeker in het geval van terrorisme en (zeer) zware criminaliteit kan zeker het één en ander beter, maar ik denk dat ook dat begint met veel meer agenten en meer geld.

De huidige mobiele teams van AT en DSI werken goed, alleen zou je met een lagere werkdruk en meer teams waarschijnlijk veel sneller kunnen reageren met de juiste getrainde mensen. Het correct gebruik van wapens, tactieken en training gaat namelijk ook zeer veel tijd in zitten en dat vang je niet af met één jaarlijkse training.

Het zou goed zijn, als er in Nederlandse politieauto's een actuele pistoolmitrailleur zou liggen. Misschien is de UZI PRO daarvoor een geschikt model?

http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=25522.0

Door mijn voorstellen hoeven er jaarlijks in totaal wat minder nieuwe politieagenten en militairen te worden aangenomen. Dat geld kan besteed worden aan betere uitrusting, wapens en training. En de aantallen mensen en trainingsdagen, die ik heb genoemd, zijn slechts voorlopige voorbeelden.

Die getallen kunnen worden bijgesteld, liefst op basis van wetenschappelijk onderzoek naar kleinschalige proefprojecten met mijn voorstellen. Daarbij kan ook worden geleerd van vergelijkbare projecten in het buitenland.

Terrorisme is een groeiend probleem in West-Europa, en dat kan volgens mij uiteindelijk bijdragen aan het ontstaan van een wereldoorlog. Ook lijkt er de laatste jaren een verharding te zijn in de georganiseerd misdaad in Nederland, met gebruik van zwaardere vuurwapens . Dat zijn een paar van mijn uitgangspunten.

Veel mensen zeggen dat er gewoon meer budget moet komen voor Defensie en politie, maar hoe is dat politiek en electoraal te realiseren? En ten koste van welke andere overheidstaken kan dat betaald worden?

Daarom streef ik vooral naar voorstellen die kostenneutraal zijn. En dan kom je bijvoorbeeld uit op militairen die bepaalde politietaken ondersteunen. Of bepaalde politieagenten die ook bepaalde militaire taken kunnen gaan doen, door te worden ondergebracht bij de Marechaussee. Maar er zijn natuurlijk nog talloze andere vernieuwende oplossingen te bedenken, in het kader van politie-innovatie of civiel-militaire samenwerking.

Ik vermoed dat er door het invoeren van mijn voorstellen over militaire hulp aan de politie, meer steun kan komen bij beleidsmakers en kiezers voor een hoger defensiebudget. Ook kunnen de salarissen van militairen dan mogelijk worden verhoogd. En mijn voorstellen kunnen wellicht voorkomen, dat er in de toekomst nóg meer moet worden bezuinigd op Defensie, dan nu al het geval is geweest.

Ik voel me vooral een linkse pacifist. Maar ik pas niet makkelijk in één van de bestaande hokjes. Ik denk dat een nucleaire wereldoorlog alleen kan worden voorkomen, door te streven naar een humane, transparante, democratische wereldregering.

Ook lijkt het me daarvoor nodig, dat er zeer intensief vredesonderwijs wordt gegeven via radio, tv, internetforums en internetvideo's. Die middelen moeten ook worden ingezet voor vredesonderwijs op alle scholen.

Daarbij moet morele voorlichting worden gegeven op een zeer overtuigende en aantrekkelijke manier over conflictbemiddeling, verdraagzaamheid, pestpreventie, preventie van radicalisering en racisme, preventie van psychosociale problemen en huiselijk geweld, verslavingspreventie, enzovoort.

Bij die voorlichting zijn getalenteerde artiesten nodig, filmproducenten, reclame-experts en gespecialiseerde gedragswetenschappers. En daarbij is intensieve samenwerking nodig tussen zoveel mogelijk landen, voor kostenbesparing en meer deskundigheid.

Ik vind het onbelangrijk, dat anderen mij gelijk geven in mijn voorstellen. Ik probeer mensen vooral te stimuleren, om zelf constructief na te denken over nieuwe creatieve oplossingen voor terrorisme, georganiseerde criminaliteit en een dreigende wereldoorlog.

Het is best mogelijk dat er over tien jaar in Nederlandse steden militairen surveilleren tegen terrorisme. Dat was tien jaar geleden ook in Parijs en Brussel nog ondenkbaar, maar hoort daar inmiddels bij het normale straatbeeld. En dat heeft daar niet geleid tot een ondemocratische totalitaire politiestaat.

Mijn eerdere voorstel over intensivering van civiel-militaire samenwerking startte in 2013 op dit forum. Het staat staat in het subforum: "Archief overigen". De titel is: "Meer civiele taken voor Defensie?".

Weblink: http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=25132.0

MasterChief1971

Andros Wald = BUB

BUB = Barely Useful Body

Geen aandacht aan schenken...
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

bergd

Dus defensie betaald deze opleidingspakket tot super agent "die alles kan" maar waarschijnlijk nooit gaat gebruiken. Omdat er ander werk te doen is. Behoorlijk inefficiënt als je het mij vraagt en verspilde tijd en energie.

A.J.

Citaat van: Andros Wald op 24/08/2017 | 17:39 uur

Dit plan kan worden betaald door Defensie, omdat deze multifunctionele politieagenten hierdoor ook inzetbaar worden voor minder zware militaire taken, zoals bewaking van militaire objecten in oorlogssituaties. Het geld voor dit plan kan worden vrijgemaakt, door jaarlijks wat minder 'gewone' militairen aan te nemen.

Dat je je plan nu 180 graden gewijzigd hebt, ipv militairen naar de politie is het nu politie naar defensie, maakt het niet opeens een goed plan... Vier jaar geleden was dat plan van je al gestoord en het wordt er echt niet beter op hoor.


A.J.

4 Jaar geleden moest half defensie nog aan de politie, boswachters en weet ik veel wat uitgeleend worden van je...

Edit: Het desbetreffende topic weer even doorgelezen, toch weer best vermakelijke kost. ;D

DvdW

Zeg, was jij ook niet een tijdlang actief op het hulpverleningsforum met al die wilde ideeën van je?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Lynxian

Die 61.000 (als het al zoveel is) is inclusief alle kantoormedewerkers. Feitelijk blauw op straat en recherche is al een groot tekort aan. We kunnen er geen 1000 missen, laat staan 10.000. Defensie kan 't geld verder niet missen (ze krijgen nog geen eens een CAO rond) en V&J heeft ook wel de nodige budgettaire problemen. Als we dingen echt willen oplossen is er een (veel) grotere zak geld nodig en moet er niet worden bezuinigd op schaarse middelen maar moeten die juist worden uitgebreid. 10.000 Kmars erbij klinkt onder die voorwaarde leuk alleen betwijfel ik dat we er zoveel meer nodig hebben. Eén van de redenen waarom de Kmar zoveel wordt ingezet is juist vanwege de politiewet om tekorten bij de politie op te vangen. Breid dus de politie fors uit (inclusief de agenten met aanvullende wapentraining die we nu al hebben voor terrorismebestrijding en objectbewaking) en dan wordt de Kmar veel minder zwaar belast.

Verder is er in Nederland een duidelijk scheidslijn tussen politietaken en defensietaken. De uitzondering hierop zijn juist de Marechaussee (die dus bij kan springen bij de politie waar nodig) en het DSI. Ik denk niet dat een nieuwe paramilitaire eenheid van 10.000 man sterk zich wettelijk even zo makkelijk laat indelen onder één van deze twee. Maar wellicht heb ik 't hierin mis.

Wat betreft sneller toegang tot zware wapens, zeker in het geval van terrorisme en (zeer) zware criminaliteit kan zeker het één en ander beter, maar ik denk dat ook dat begint met veel meer agenten en meer geld. De huidige mobiele teams van AT en DSI werken goed, alleen zou je met een lagere werkdruk en meer teams waarschijnlijk veel sneller kunnen reageren met de juiste getrainde mensen. Het correct gebruik van wapens, tactieken en training gaat namelijk ook zeer veel tijd in zitten en dat vang je niet af met één jaarlijkse training.

StrataNL

Lijkt me niet nodig om er dan marechaussees van te maken. Pistoolmitrailleur in de kofferbak is dacht ik al een topic over. Maak er dan wel 5.56 karabijn van ipv 9mm.

De taser wordt momenteel landelijk getest bij de politie en is al zovaak ingezet dat ze hem niet meer kwijt willen.

Beveiligingstaken etc hebben we de recent opgerichte eenheden van de KMar voor en de natres.

Nog minder militairen aannemen? Graag een onderbouwing ten koste waarvan.....

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Andros Wald

#1
Ik stel voor dat tienduizend Nederlandse politieagenten een eenmalige aanvullende militaire training krijgen, van een half jaar lang voltijds, en daarna een week lang jaarlijks. Ze kunnen dan eventueel worden overgeplaatst naar de Marechaussee.

Ze kunnen daarbij o.a. getraind worden in het gebruik van een moderne pistoolmitrailleur en taser, en in terrorismebestrijding, relbestrijding, vechtsporten, brandbestrijding, EHBO en rampenhulp. Deze agenten moeten hiervoor speciaal worden geselecteerd, op basis van capaciteiten, karakter, ervaring, kennis en motivatie.

In elke dienstauto die zij gebruiken, moet zo'n pistoolmitrailleur liggen in een wapenkluisje, samen met een "chest rig" (draagvest) met reservemagazijnen.

Dit plan kan worden betaald door Defensie, omdat deze multifunctionele politieagenten hierdoor ook inzetbaar worden voor minder zware militaire taken, zoals bewaking van militaire objecten in oorlogssituaties. Het geld voor dit plan kan worden vrijgemaakt, door jaarlijks wat minder 'gewone' militairen aan te nemen.

Een belangrijk voordeel van dit plan is, dat deze agenten/Marechaussees met pistoolmitrailleur desnoods ook inzetbaar zijn tegen terroristen en criminelen met zware vuurwapens. En op dit moment zijn Nederlandse agenten op dat gebied te kwetsbaar, om snel te kunnen ingrijpen, terwijl het vaak te lang duurt, om te wachten op een arrestatieteam.

Deze nieuwe multidisciplinaire agenten kunnen hun civiele taken blijven doen, onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Maar het is ook mogelijk, dat de bovengenoemde tienduizend agenten worden overgeplaatst van de politie naar de Marechaussee. In 2014 had Nederland in totaal 61 duizend politiemensen.

Tags: civiel-militaire samenwerking, bewapening politie, politiewapens, georganiseerde criminaliteit, georganiseerde misdaad,  bendes, terroristen, aanslagen, crowd control, Marechaussee, kostenbesparing, efficiency, machinepistool.