De selectieprocedure... hier vind je je antwoorden.

Gestart door Defensieforum, 15/11/2005 | 08:00 uur

Dorhout

Citaat van: Enforcer op 20/05/2013 | 14:11 uur
Je kunt beter je jaren "verkloten" door een schooldiploma te halen en dan in te stromen op het niveau waar je je niet verveelt, dan zonder echt diploma van school te moeten. Afhankelijk te zijn van een organisatie die jouw prio's niet tot hoofddoel heeft, is niet verstandig om je daar op die manier van afhankelijk te maken. Even doorbijten op school, en in ieder geval je HAVO afmaken en aanmelden voor de KMA. Anders verveel je je straks als soldaat, terwijl je misschien meer in je mars hebt.

Er is genoeg ruimte interne doorstroom naar de KMS ook voor soldaten er is pas weer een INFOOP gepubliceerd.
Alleen Log B&T is moeilijk is nog steeds een overtolligheid.

Dorhout

Citaat van: Equis Viris op 20/05/2013 | 12:35 uur
Hallo,

Ik zit met enkele vragen, een deel daarvan is vrij specifiek dus ik weet niet of er hier mensen zijn die dat kunnen beantwoorden. Ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen.

1: Voor de verkenners van de infanterie zijn er momenteel geen vacatures, iemand enig idee wanneer dit terugkomt?

2: Ik doe momenteel HAVO, met een speciaal programma om straks in één jaar extra een VWO-diploma te halen. Maar heb echt geen zin om nog 2-3 jaar tot mijn 20e hier op de middelbare school door te brengen. Ik verveel me elke dag echt helemaal dood, en er zit geen enkele uitdaging in. Ik heb stage gelopen bij defensie, dat was ontzettend leuk/leerzaam. Ik leerde elke dag weer allemaal nieuwe dingen en je gaat naar bed met het gevoel dat je je dag nuttig besteed hebt. Hier ik zit eigenlijk maar wat voor me uit te staren tijdens de lessen en haal nog allemaal achten op dingen die me echt geen ... interesseren.

Nou biedt defensie de fantastische mogelijkheid om met een overgangsbewijs al aan een opleiding te kunnen beginnen, met mijn overgangsbewijs van HAVO-4 naar 5 staat dat gelijk aan een theoretisch diploma. Ik zou dus deze zomer kunnen beginnen aan de opleiding tot infanterist. Dat lijkt me erg leuk en een mooi beroep, maar als ik mijn huidige opleiding afmaak en doorstudeer (en bijna wegkwijn  :P) kan ik aan de officiersopleiding beginnen.  Ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn bij defensie om een beter diploma te halen, en zo dus later alsnog naar de KMA te gaan, óf dat er de mogelijkheid is om naast je defensieopleiding in je verlof een avondopleiding te doen zodat ik later alsnog VWO heb en aan die KMA kan beginnen, zonder 2-3 jaar te verkloten op school.

Even concreet: Is het mogelijk om naast je opleiding tot soldaat infanterist bij defensie, of in je vrije tijd een opleiding te volgen waardoor je later een beter diploma hebt én door kan stromen in de officiersopleiding?

3: Ervan uitgaande dat ik de opleiding tot infanterist ga volgen, hoe zit het met de verloven tijdens de opleiding? Ik heb gehoord dat de weekenden tijdens de AMO vrij zijn, dus dan kan ik dan mooi studeren.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want het liefst begin ik deze zomer aan een opleiding. Maar wil niet zonder diploma komen te zitten, en ik wil, met alle respect, ook niet mijn hele leven soldaat blijven.



Vanaf 01012015 is een HBO opleiding verplicht om te solliciteren bij de KMA

ZitStuk

Hangt voor een groot deel af van de gronden waarop je voor die functie afgewezen bent. Als je voor B&T niet fit genoeg bent wordt het lastig om je nog ergens anders te plaatsen. Als ze nog geen heil zien in het leidinggeven kun je altijd nog als soldaat ervaring opdoen.

Kortom, hangt van een aantal factoren af...

Ik zou ook eerst goed nadenken wat je wilt. Artillerie, cavalerie verkenning en bevoorrading en transport zit nog een aanzienlijk verschil tussen
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

_Gignomai

Nu weet ik nog steeds niet of Defensie mij dan een andere functie aanbiedt.
De functie waar het over gaat is of officier Cavalerie of Transport en bevoorrading.


Citaat van: ZitStuk op 02/09/2014 | 17:53 uur
Het is wijsheid om een plan B op te stellen. Maar vooral vol voor de functie gaan die je wilt hebben!

Welke functie praten we over trouwens?

ZitStuk

Citaat van: _Gignomai op 02/09/2014 | 15:19 uur
Stel dat ik solliciteer, maar ergens in de sollicitatie wordt ik afgewezen voor deze specifieke functie (dus niet volledig).
Wordt mij dan een andere functie aangeboden, of moet ik dan van voor af aan beginnen met solliciteren?

Het is wijsheid om een plan B op te stellen. Maar vooral vol voor de functie gaan die je wilt hebben!

Welke functie praten we over trouwens?
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

_Gignomai

Stel dat ik solliciteer, maar ergens in de sollicitatie wordt ik afgewezen voor deze specifieke functie (dus niet volledig).
Wordt mij dan een andere functie aangeboden, of moet ik dan van voor af aan beginnen met solliciteren?

pimsmit

Iemand hier bekend met het verkrijgen van reiskosten voor de aanstellingskeuringen? Krijg je dit nog steeds automatisch of is dit wegbezuinigd?

KapiteinRob

Verzoeke ontopic te blijven.

Rob
Forumbeheerder

ZitStuk

Met HBO kun je hoger komen dan alleen met HAVO. En ja je kunt intern een HBO krijgen maar dan kost je weer extra geld en daar krijgt de organisatie jeuk van.
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

NickSchouten

Citaat van: Marc66 op 15/06/2012 | 12:48 uur
Nock Schouten: neem contact op met keuring en selectie in Amsterdam of zoek bij 'werken bij de landmacht'. Ik weet zeker dat men je daar goed kan helpen.

Schrijf niet dat je helemaal geen Hbo wilt doen. Met een Hbo op zak ben je altijd meer waard.

Hoezo met HBO ben je meer waard? Kan je dan sneller in rang stijgen bijvoorbeeld? Niet dat het mij daar om gaat maar ik geef maar een voorbeeld! Ik kan toch ook intern een HBO-opleiding volgen?

Marc66

Nock Schouten: neem contact op met keuring en selectie in Amsterdam of zoek bij 'werken bij de landmacht'. Ik weet zeker dat men je daar goed kan helpen.

Schrijf niet dat je helemaal geen Hbo wilt doen. Met een Hbo op zak ben je altijd meer waard.

KapiteinRob

Citaat van: NickSchouten op 14/06/2012 | 21:46 uur
We hadden net een een discussie, en was mijn vraag verwijderd.. Terwijl het voor mij echt een belangrijke vraag was
Dan stel ik hem nogmaals = Ik wil over 2 jaar de KOO volgen maar ik begrijp van jullie dat de opleiding weggaat? Is dat definitief en is er ook enigzins bewijs van? Ja ik zie dat er nu geen vacatures voor zijn, maar misschien met de nieuwe lichting wel?





1. Die "discussie" stond niet in dit topic, maar in het topic "wie wanneer opkomt bij de KMA".
2. Die "discussie" was offtopic.

Rob
Forumbeheerder

NickSchouten

Ik zie bij werkenbijdelandmacht.nl dat de norm van de KOO veranders is van havo naar hbo? Maar ik heb helemaal geen zin om hbo te gaan doen en dan pas 't leger in.. Kan ik dan ook al onderofficiersdoen en dan alsnog officiersopleiding of is dat niet mogelijk?

yelloow

Citaat van: samthegreat4 op 13/05/2012 | 15:58 uur
Statistiek zal voor een gemotiveerd VWO'er echt geen ene kont voor te stellen. Behalve als je echt heel slecht bent in alle maar dan ook alle wiskunde gerelateerde zaken. Het zijn echt allemaal domme trucjes die je gewoon een paar keer uitgevoerd moet hebben. Mijn statistiekvak op mijn WO opleiding (Biologie) heb ik met een 7.5 afgesloten.

Haha, je moest eens weten hoeveel lui daarop falen.

Marc66

Onderofficier, ik had al zo'n vermoeden, maar wist het niet zeker. Thanks voor de reactie  ;)