De selectieprocedure... hier vind je je antwoorden.

Gestart door Defensieforum, 15/11/2005 | 08:00 uur

djeetee

ja bedankt he je hoort morgen nog wel of ik er door ben  8)

McEwan

Vele mensen vinden dat ze niets mankeren; toch blijken ze zwakke knieën of een scheve rug te hebben (waar ze nog nooit last van hebben gehad).

Nee wil je niet bang maken; maar blijf wel realistisch, je kunt altijd nog een lagere cluster scoren.

Alhoewel een beetje optimisme ook geen kwaad kan ;).

succes in ieder geval.

mvg. Ewan

djeetee

Ik mankeer opzich niks, ik hoor soms beetje slecht maar dat kan ook aan concentratie liggen, ik had voor me fysieke testen cluster vier, ik heb gesolliciteerd voor de functie officier cavelarie (tank) dus ik hoop er het beste op morgen

McEwan

hoi djeetee,

helaas is dit wel zo;
wanneer je dus cluster 4 hebt gehaald bij VFB, kun je alsnog zakken naar bijvoorbeeld cluster 2; wanneer je rug/knieen etc etc niet helemaal in orde zijn.

mvg. Ewan

djeetee

heb je nu bij het GO (dus de tandarts, fysio  oren ogen urine )  ook clusters nee toch

Brickman

#16
Heb zelf geen krachttraining voor de keuring gedaan. Heb thuis wel met van alles liggen te slepen, zoals stoeptegels, panelen van een tuinhuisje, graven etc.

Cluster heb ik gekregen omdat er een kromming naar rechts in m'n bovenrug zit.
Student Werktuigbouwkunde [3de jaar] - TU/e

Kaaskop

Bedankt McEwan, ik heb wel eerder een tijdje in een sportschool getrained, en heb me inmiddels ook ingeschreven bij een andere :)

Brickman: Heb je dan geen krachttraining gedaan? Het is toch herhaaldelijk vermeld dat daar ook op gekeurd wordt.

Ik wist trouwens niet dat je bij het GO ook clusters had. Is het dus zo dat als ze bijvoorbeeld iets aan je rug vinden niet afgekeurd wordt maar een lager cluster kan krijgen? Waarom had jij slechts cluster 1?

Ik heb wel een tijdje last van mijn rug gehad, maar dat werd veroorzaakt door verkeerde zithouding, met Cecartherapie (oefeningen) ben ik er vanaf geholpen.

Brickman

Ik het boekje fit aan de start niet gevolgd. Maar heb, naast m'n volleybal training, 3x per week een uurtje gerend.

Hierbij kwam ik op cluster 4 uit voor VFB. Maar voor het GO heb ik maar cluster 1 gehaald.
Student Werktuigbouwkunde [3de jaar] - TU/e

McEwan

Beste Kaaskop,

Het boekje fit aan de start is inderdaad aan de lage kant, en is voor cluster 4 zeker niet genoeg; mijn advies is, ga naar de sportschool. Ikzelf ben ook begonnen met fit aan de start, en zat na 3 weken al op de 12e week (de week vlak voor de opleiding, zie verder in het boekje). Daarna ben ik mijn eigen schema gaan samenstellen (voor het thuis trainen), dit voelde al beter aan, maar na een maand, gaat dit ontiegelijk vervelen, mij tenminste wel, ik moest me zelf echt dwingen om thuis te trainen, had daarvoor geen discipline genoeg, en vond het enorm saai.

Wat ik nu doe is 3x in de week naar de sportschool;

- ten eerste, 20x leuker, gezelliger (met vrienden bijv.). Ik heb er zelfs plezier in om ernaartoe te gaan. In tegenstelling tot het thuis trainen waar ik telkens weer tegenop zag.

- ten tweede, 20x beter, je kunt echt alle spiergroepen op een aantal verschillende manieren trainen, veel effectiever op de apparaten. Ik ging dan ook sneller vooruit met spierkracht dan thuis.

- ten derde, je hebt professionele begeleiding. Zij verbeteren je, als je een oefening verkeerd uitvoert.

- ten vierde, als je je ouders kunt overhalen om 50%/50% te doen, is het voor jullie allebei goedkoper. En ik weet niet of je onder de 18 bent, maar dan kun je vaak een jeugdabbonnement kopen, welke (bij mijn sportschool) bijna de helft van de volwassene tarief is.

- Het is overigens wel handig om daarnaast te blijven opdrukken, en pull ups. Je traint in de sportschool je borst wel, maar het opdrukken is in mijn ogen toch anders. En dat heb je (denk ik) best wel nodig in de opleiding :).

- Daarnaast ben ik er vanuit gegaan dat je nog nooit in de sportschool ben geweest, vandaar dat ik bijvoorbeeld het "ten tweede" zo heb verteld.

- Ik ben overigens nog niet naar de keuring geweest (20 april pas), dus de uitspraak over fit aan de start is gebaseerd op meningen van andere mensen (op andere fora).

Verder heb ik op je laatste vraag geen antwoord..

Succes met alles,
groeten Ewan

Kaaskop

#12
Voor de zekerheid heb ik het boekje "Fit aan de start" meegevraagd, en wat ik daar las verbaasde mij behoorlijk.
Dit 6 weken durend trainingsprogramma bestaat uit 3 delen: (Hard)Lopen, dit wordt opgebouwd naar een half uur hardlopen.
Fietsen, wordt opgebouwd naar een half uur fietsen, met wisselende zwaartes (5 minuten licht, 5 gemiddeld, 5 zwaar, 5 gemiddeld, 5 zwaar, 5 gemiddeld).
Kracht, vooral dit trainingsschema kwam mij wel erg licht over. Er staat ten eerste geen aangeraden gewicht bij, gewoon bijna op je maximum trainen, dit verklaard dat oefeningen met gewichten niet vaak worden herhaald. Maar vooral de oefeningen zonder gewichten kwamen me wel erg licht over. Er wordt opgebouwd naar: 2x14 Squat, 2x14 Uitvalspas, 2x14 Step-up, 2x14 Dippen, 2x19 Sit-Ups, 2x14 Backtension, 2x14 Push-Ups ("Als deze oefening te zwaar is, doe de oefening dan met de knieen op de grond."  :o).

Dit kan toch onmogelijk genoeg zijn om de fysieke keuring te halen? Of is dat voor nivo 1, en is nivo 4 (mijn doel) een stuk zwaarder? Ik ben uiteraard zoiezo van plan maximaal te trainen (niet overtrainen natuurlijk) en maximaal te presteren, maar ik ben wel benieuwd wat dit voorstelt.

Ik heb overigens halters en een fittnessbank (met grote stang en een rugoefening) thuis, maar wil opzich toch naar een Fitnesscentrum. Het probleem is dat dit vrij duur is, dus dat moet ik nog even bekijken, ik moet zoiezo een laag bankje voor de "step up" oefeningen zien te vinden :p


Het gesprek voor de AAC (Aanname en Advies Commissie)lijkt mij het pittigst (of ik moet bij het Geneeskundig Onderzoek om een niet te voorspellen punt afgekeurd worden natuurlijk). Ik zal mij ter voorbereiding natuurlijk extra verdiepen in de staatskundige/militaire opbouw van Nederland, de actualiteit en de krijgsgeschiedenis (vooral in dit laatste ben ik van nature al erg geinterresseert en weet ik denk veel voor mijn leeftijd). Ook ga ik mij voorbereiden op vragen over mijn motivatie en dergelijke. Maar ik las in een stukje van iemand die soliciteerde voor een baan bij het Korps Mariniers dat zijn profiel op de POST(?) doorsproken werd, geldt dat alleen voor Mariniers, of heb ik iets belangrijks gemist?

Alvast bedankt!

TJoX

Ik ben van plan het steeds zwaarder op te bouwen. Heb nog 2,5 jaar tijd. Dus het moet wel lukken!

Thijsz

ligt eraan welke zwaarheid je hebt.

ongeveer 30 moet je van uitgaan.
te zwaar trainen kan ngeen kwaad
PO1: Goedgekeurd
VFB: Cluster 2 = Goed
AAC: Aangenomen
GO: 13 juni

TJoX

Hoeveel kilometer per uur is 70 tot 80 omwentelingen per minuut (gemiddeld)?

McEwan

hmm ok, raar dat ze dan toch deze startpagina erop gooien:

CitaatNa een aantal weken offline te zijn geweest zijn we terug!

Ditmaal gesponsord door Netwerkplus! We zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling van een nieuw forum dus kom deze week zeker nog een keer terug!

Maarja, afwachten dan maar... Bedankt in iedergeval voor het antwoord :).

Groeten Ewan

Defensieforum

Citaat van: McEwan op 23/03/2006 | 20:05 uur
Daarnaast weet iemand wat meer af van de concurrent www.hetleger.nl ? Ze staan al een aantal weken op hetzelfde bericht dat ik "deze week" nog een keer terug moet komen, maar dat "deze week" duurt nu al bijna een maand. Of mag ik over een concurrent niets vragen op dit forum  :angel: :D.

Alvast bedankt.

Groeten Ewan

Laatste berichten omtrent hetleger.nl is dat ze niet meer online komen ivm diverse hackaanvallen waarbij de host de verbintenis heeft beindigd en een andere host veel geld vraagt die er niet is.