De selectieprocedure... hier vind je je antwoorden.

Gestart door Nick, 15/11/2005 | 08:01 uur

AM

Hallo mensen,
Ik zit erover te denken om de opleiding voor officier zeedienst te gaan doen, aan het KIM. Ik vraag me alleen af hoe zwaar de keuring is. Ik ben namelijk niet zo'n athletisch figuur, zegmaar ;) Kan iemand me meer vertellen over de vereisten zeg maar.

Verder vraag ik me ook af hoe zwaar de wiskunde is. Dat is namelijk niet mijn allersterkste vak, op zijn zachtst gezegd.

alvast bedankt, greetz, AM

Maris

Nee gelukkig ben ik wel fit en kan ik nu zonder moeite gewoon sporten maar wel zwaarder dan ik eerst deed.
Probeer me nu ook al een beetje in te beelden wat voor vragen ik kan verwachten van het AAC want het lijkt me wel belangrijk om te weten wat je precies wilt doen en om welke reden. De KM wil natuurlijk wel de juiste mensen op de juiste plaats hebben en niet omdat dat ze wel aansprak of leuk leek. Motivatie is erg belangrijk lijkt me.

Benno1969

Citaat van: Maris op 10/12/2007 | 18:32 uur
Dank voor je snelle reactie.

De opleiding zal inderdaad in augustus 2007 beginnen. Echter begreep ik uit de informatie dat er eerst een gesprek is met de AAC, in tegenstelling tot de landmacht. Ik stelde mijn vraag omdat ik maar vast de sportschool in ben gegaan, en eigenlijk wil weten hoe lang ik heb voor de VFB. Ik wil dit namelijk erg graag en wil niet blijven hangen op de VFB.

Dit kan natuurlijk niemand precies voor je voorspellen. Maar gezien het proces van eerst AAC, dan PO en dan pas VFB gecombineerd met het feit dat je nog je sollicitatie moet doen, mag je veronderstellen dat je genoeg tijd hebt om te trainen. Vooropgesteld natuurlijk dat je niet een BMI van boven de 30 hebt en tot op heden nimmer hebt gesport.  ;)

Maris


Lex

Citaat van: Maris op 10/12/2007 | 18:32 uur
De opleiding zal inderdaad in augustus 2007 beginnen.
Ik neem aan dat je bedoelt augustus 2008:angel:

Maris

Dank voor je snelle reactie.

De opleiding zal inderdaad in augustus 2007 beginnen. Echter begreep ik uit de informatie dat er eerst een gesprek is met de AAC, in tegenstelling tot de landmacht. Ik stelde mijn vraag omdat ik maar vast de sportschool in ben gegaan, en eigenlijk wil weten hoe lang ik heb voor de VFB. Ik wil dit namelijk erg graag en wil niet blijven hangen op de VFB.


Benno1969

Het is helemaal afhankelijk van de planning bij het IKS.

Ik had eigenlijk heel erg snel (binnen 3 weken) na mijn sollicitatie een sollicitatiegesprek (voor een reservistenfunctie: res-off NatOps bij een RMC) en vervolgens de oproep voor PO, VFB en GO bij het IKS, en dat allemaal op één dag. Dus als ze snel willen kan het heel erg snel.

Ik denk echter dat bij KIM (waar je opleiding pas in augustus 2008 aanvangt?) ze iets minder haast hebben, daar het nog even duurt voordat je opleiding begint. Sowieso komt AAC op het eind en pas nadat PO, VFB, GO en VO goed bevonden is.

Maris

Hoi Lex,

Ik heb de site helemaal afgegraven maar ik kan geen tijdslijn ontdekken. Ook de brochures heb ik letter voor letter gelezen maar nada.
Ik hoop eigenlijk dat iemand het mij kan vertellen.


Lex


Maris

Ik heb ook een vraag. Ik ga 9 jan naar de voorlichtingsdag voor de opleiding voor officier. In de brief staat dat ik aansluitend sollicitatieformulieren kan invullen. Ik heb al genoeg 'veldwerk' verricht om te weten dat ik deze formulieren in ga vullen.
Maar mijn vraag is wat ik kan verwachten qua tijd. Na hoeveel tijd krijg je een gesprek met de AAC. En hoeveel tijd zit er tussen dit gesprek en de PO & VFB?

Patrique

Ik weet niet of je je AAC al gehad hebt, zo ja, dan zijn dit misschien tips voor iedere belangstellende.

Bereid je goed voor op het gesprek. Hoewel ze veel mensen nodig hebben, vallen er ook veel af bij de AAC. Belangrijk is dat je goed kunt motiveren waarom je kiest voor de officiersopleiding en dat je een goed beeld hebt van wat het beroep in houdt. Dat je je van te voren ook realiseert dat de kans dat je een landoptreden doet (bijv. in een PRT) steeds groter is geworden. Hier krijg je zeker vragen over. Voor de rest, probeer rustig antwoord te geven op de vragen, hoewel de sfeer daar misschien niet direct aanleiding toe geeft (ze vuren best scherpe vragen op je af). Je hele houding wordt ook meegenomen in de beoordeling.

Veel succes met je keuring en (hopelijk) zie ik je dan wel verschijnen op het KIM :)

Sjim

He iedereen,
nog niet zo druk hier in dit forumgedeelte, ik dacht laat ik eens een discussie beginnen. Ikzelf zit in de sollicitatieprocedure voor een functie als officier zeedienst. Nog meer mensen hier mss?
Ben nu bezig de sollicitatieformulieren in aan het vullen, het eerste obstakel is al de 400 woordentellende motivatie. Iemand hier al ervaring mee? tips zijn natuurlijk altijd welkom :).
het viel me trouwens op dat je bij de marine de AAC eerder hebt dan het PO en VFB, wat je bij de landmacht wel eerst hebt. Is het AAC van het KIM te vergelijken met die van de KMA?
ben benieuwd! thnx!

Defensieforum

Hier kun je al je vragen kwijt over de selectie procedure.

Heel veel sterkte alvast vanaf mijn kant!

Mvgr

Nick
Moderator