OKM vs. OLM

Gestart door McEwan, 29/05/2006 | 19:20 uur

joe 010

Citaat van: Roeland op 25/10/2009 | 13:13 uurDit vind ik weer een raar verhaal.. Volgens mij kan je echt niet met iedere HBO de lang model opleiding in.

Dat is wel wat ze zeggen bij de oriƫntatiedagen op de KMA. De eis is dat je min. 80 studielasturen wiskunde of statistiek moet hebben bij je HBO propedeuse.

Ook staat dat op de website van NLDA:
Voor Veldartillerie, Cav, Inf, Log B&T, Log GnK en Lua kan je met elke HBO/WO propeduese met min. 80 studielasturen voor wiskunde of statistiek aangenomen worden. Voor de Genie en Vbdd moet je een voor het onderdeel relevante HBO/WO propedeuse hebben. En bij Log MA en Log TD kan je alleen maar aangenomen worden met een VWO diploma. Maar met een VWO diploma kan je natuurlijk ook voor elk ander onderdeel aangenomen worden.


Citaat van: SoldaatDion op 22/10/2009 | 16:48 uur
is het mogelijk om van officier kort-model naar lang-model te gaan met HAVO diploma? En zo ja wat zijn dan de vereisten? Zo nee, hebben jullie tips?

Met alleen je HAVO diploma is dit ten alle tijden onmogelijk. Het is overigens niet onmogelijk om OLM na OKM te doen. Je zal dan, hetzij voor je in dienst treed of hetzij tijdens actieve dienst, wel je VWO diploma of een HBO diploma/propedeuse moeten halen. Hiermee kan je dan aangenomen worden voor OLM. Als je uiteindelijk OLM wilt doen, dan raad ik je aan om eerst de juiste papieren te behalen en dan direct te beginnen met OLM ipv eerst OKM.

Laurens

Citaat van: Roeland op 25/10/2009 | 13:13 uur
Dit vind ik weer een raar verhaal.. Volgens mij kan je echt niet met iedere HBO de lang model opleiding in.
Laatste info die ik weet was een hbo opleiding met minimaal aantal uren wiskunde of statistiek(dacht 80 per jaar) en het vak Engels.

Roeland

Citaat van: Mell op 24/10/2009 | 16:40 uur
Citaat van: Roeland op 22/10/2009 | 18:30 uur
Nope.. Voor lang model alleen een VWO of WO opleiding. Met HBO kom je er vaak ook niet, tenzij het direct aansluit op de vereiste studie van het wapen/- dienstvak. Tot zover heb ik dit alleen bij de genie zien gebeuren (civ techniek).
Als je lang model wilt gaan doen raad ik je eerst aan om te proberen om je VWO diploma te halen. In de studiebanken moet je toch wel op de KMA, zeker als je lang model wilt gaan doen.

Volgens mij klopt het niet wat je zegt. Ik was gister naar een orientatie dag van de KMA, en hier werd verteld dat met een hbo-propedeuse je ook aan lang model kan beginnen. Maakt ook niet uit welke studie het is, zolang het maar wiskunde en Engels heeft.
Er werd voor mensen dan ook aangeraden om een propedeuse(of diploma) te halen bij een studie je wel leuk lijkt, en dan te komen solliciteren. In plaats van voor je vwo te gaan.


Dit vind ik weer een raar verhaal.. Volgens mij kan je echt niet met iedere HBO de lang model opleiding in.
- Catch you on the flip side -

Mell

Citaat van: Roeland op 22/10/2009 | 18:30 uur
Nope.. Voor lang model alleen een VWO of WO opleiding. Met HBO kom je er vaak ook niet, tenzij het direct aansluit op de vereiste studie van het wapen/- dienstvak. Tot zover heb ik dit alleen bij de genie zien gebeuren (civ techniek).
Als je lang model wilt gaan doen raad ik je eerst aan om te proberen om je VWO diploma te halen. In de studiebanken moet je toch wel op de KMA, zeker als je lang model wilt gaan doen.

Volgens mij klopt het niet wat je zegt. Ik was gister naar een orientatie dag van de KMA, en hier werd verteld dat met een hbo-propedeuse je ook aan lang model kan beginnen. Maakt ook niet uit welke studie het is, zolang het maar wiskunde en Engels heeft.
Er werd voor mensen dan ook aangeraden om een propedeuse(of diploma) te halen bij een studie je wel leuk lijkt, en dan te komen solliciteren. In plaats van voor je vwo te gaan.

Seven81

Raar verhaal. Toen ik in 2005 solliciteerde kon ik met m'n HBO propedeuse (=gelijk aan vwo diploma) gewoon toegang krijgen tot de lang model opleiding. Ik heb toen gekozen voor OKM maar het kan volgens mij gewoon, of er moet iets veranderd zijn.....

Roeland

Citaat van: Laurens op 23/10/2009 | 07:30 uur
CitaatMet HBO kom je er vaak ook niet,

Een Hbo-diploma staat toch zeker hoger aangeschreven dan vwo :crazy:

Klein verschil is toch echt dat vwo middelbaar onderwijs is.. Daarnaast heb ik ook nog gezegd dat het in sommige gevallen misschien wel mogelijk is om de wo opleiding te volgen met een HBO diploma (voorb: genie).
Voorwaarde is dat je HBO moet aansluiten op je studie. HBO-diploma journalistiek gaat niet samen met bijv. militairebedrijfswetenschappen..
- Catch you on the flip side -

Laurens

CitaatMet HBO kom je er vaak ook niet,

Een Hbo-diploma staat toch zeker hoger aangeschreven dan vwo :crazy:

Roeland

Nope.. Voor lang model alleen een VWO of WO opleiding. Met HBO kom je er vaak ook niet, tenzij het direct aansluit op de vereiste studie van het wapen/- dienstvak. Tot zover heb ik dit alleen bij de genie zien gebeuren (civ techniek).
Als je lang model wilt gaan doen raad ik je eerst aan om te proberen om je VWO diploma te halen. In de studiebanken moet je toch wel op de KMA, zeker als je lang model wilt gaan doen.

(geloof dat dit topic trouwens zeer snel verplaatst gaat worden naar het NLDA onderdeel)
- Catch you on the flip side -

SoldaatDion

Hallo,

is het mogelijk om van officier kort-model naar lang-model te gaan met HAVO diploma? En zo ja wat zijn dan de vereisten? Zo nee, hebben jullie tips?

Mijn richting is nu Soldaat NatRes --> ervaring opdoen --> KMS:infanterie --> een aantal jaar kennis opdoen en dan instructeur worden --> KMA:infanterie (kort model) --> KMA:infanterie (lang model?)

Dit verspreidt tot aan mijn 65e uiteraard.

Is bij overstap KMS naar KMA en van KMA-kort naar KMA-lang ook nog een min./max.-leeftijd?

Veel vragen ik weet het maar ik kom er op dit forum niet goed uit.

SoldaatDion

Daav86

Ok, dan ga ik daar zeker over nadenken.

Enforcer

Het OLM (lange model) zul je moeten zien als je Masters. Die zul je dan alsnog later moeten halen om verder door te kunnen gaan.

Daav86

En wat als je nou dat HBO-diploma hebt? Dus dat je de OKM doet en je hebt al een gerelateerd hbo-diploma op zak, dan kan je ook hoger als majoor?


leeslamp

Citaat van: Lady Di op 12/04/2007 | 21:15 uur

er is nog geen hard bewijs dat mensen met een OKM opleiding op het 'up or out' moment allemaal out moeten. Dat zou ook niet logisch zijn. Ik weet niet hoe het bij de infanterie is, maar bij de gnk de laatste 3 jaar 45% OLM en 55% OKM. Dat betekend alleen al getalsmatig dat er zowel OLM als OKM 'up' moeten gaan om voldoende officieren in de rang van majoor en hoger te krijgen.


Er wordt bij defensie niet meer gewerkt met het up or out systeem. Bij P&O werken ze nu met fases. Door de lange opleiding te volgen kwalificeer je jezelf op een bepaalde manier zodat je later door kan stromen hoger de organisatie in, het oude up eigenlijk. Je stroomt door naar een volgende fase.
Dat wil niet zeggen dat iemand die de korte opleiding heeft gedaan dit niet ook kan. Hij of zij moet alleen dan nog wel iets extra's doen zoals bijvoorbeeld een HBO diploma halen. Zoiets moet er wel uiteindelijk gebeuren om aan de eisen te voldoen.

Universal

Accreditatie betekend inderdaad dat civiliele instanties het diploma accepteren, maar niet direct dat ook burgers de opleidingen kunnen volgen.

Koiven

Citaat van: Dolly? op 15/01/2008 | 21:48 uur
ReaZe zijn inmiddels bezig het langmodel een echte civiele opleiding te laten worden met ook een diploma die geld in het burger. Maar heb ik al op de KMA voorlichting gehoord van 19 september of zo.

groetjes

Klopt. Maar het is daarbij de bedoeling dat de officieren die een MilitairWetenschappelijke opleiding gedaan hebben, dat diploma kunnen gebruiken in burger, omdat deze dan officieel erkend is. Betekend (volgens mij) niet dat burgers dezelfde opleiding kunnen doen als de Officeren lang model.

Koiven

25 okt.   OriĆ«ntatiedag KMA  Done
9 jan.     PO + Fitheidstest  Done / Cluster 4
21 jan.   200 Log B&T; OO infodag  Done
3 feb.    AAC gesprek  Done; Aangenomen
12 feb.  GO Done; Goed gekeurd!             

Opkomst KMA Augustus 2009!