OKM vs. OLM

Gestart door McEwan, 29/05/2006 | 19:20 uur

Dolly?

HOi HOI,

Reactie op fjok: Ik zou kort model doen. Er werd mij verteld dat er tegelijk word gekeken wat je voor en tijdens je militair loopbaan hebt gedaan. . Maar goed dat zou ik doen.
Nog een opmerking ik heb HAVO en mocht niet naar het langmodel omdat het voor de vwo'ers is omdat het een academie is en volgens mij gelijk staat aan een universiteit en daar kan niet zomaar een havist heen... Ze zijn inmiddels bezig het langmodel een echte civiele opleiding te laten worden met ook een diploma die geld in het burger. Maar heb ik al op de KMA voorlichting gehoord van 19 september of zo.

groetjes

fjok

Beste mensen,

Ik ben vandaag voor de commissie verschenen en meteen aangenomen. Mij werd echter wel gevraagd om er nog eens over na te denken of ik misschien niet toch het kórte model zou willen gaan volgen. Ik heb nu op het lange model gesolliciteerd en ben op het moment dat ik op moet komen 24 jaar en afgestudeerd hbo'er.
Ik heb in eerste instantie voor het lange model gekozen omdat ik graag verder wil studeren en een studie krijgswetenschappen lijkt mij erg interessant. Aan de andere kant zal ik veel vakken krijgen die ik op m'n huidige opleiding al gehad heb. Ik ben ook niet van plan om langer dan 11 jaar bij defensie aan de slag te gaan. Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Mike.H

Citaat van: Lady Di op 12/04/2007 | 21:15 uur
Hoi Mike,

er is nog geen hard bewijs dat mensen met een OKM opleiding op het 'up or out' moment allemaal out moeten. Dat zou ook niet logisch zijn. Ik weet niet hoe het bij de infanterie is, maar bij de gnk de laatste 3 jaar 45% OLM en 55% OKM. Dat betekend alleen al getalsmatig dat er zowel OLM als OKM 'up' moeten gaan om voldoende officieren in de rang van majoor en hoger te krijgen.

Het is dus niet zo dat je per se OLM moet hebben gedaan om naar de KMA te gaan en om carriere mogelijkheden te hebben. Let wel dit hele model moet nog worden ingevoerd dus het is erg moeilijk om nu al voorspellingen te doen voor over 14 jaar als jij 35 bent.

succes bij je beslissing en met de school!

Bedankt voor het reageren Lady Di en school komt wel goed!

Lady Di

Hoi Mike,

er is nog geen hard bewijs dat mensen met een OKM opleiding op het 'up or out' moment allemaal out moeten. Dat zou ook niet logisch zijn. Ik weet niet hoe het bij de infanterie is, maar bij de gnk de laatste 3 jaar 45% OLM en 55% OKM. Dat betekend alleen al getalsmatig dat er zowel OLM als OKM 'up' moeten gaan om voldoende officieren in de rang van majoor en hoger te krijgen.

Het is dus niet zo dat je per se OLM moet hebben gedaan om naar de KMA te gaan en om carriere mogelijkheden te hebben. Let wel dit hele model moet nog worden ingevoerd dus het is erg moeilijk om nu al voorspellingen te doen voor over 14 jaar als jij 35 bent.

succes bij je beslissing en met de school!

Mike.H

Hallo allen.
Ik zal mezelf eerst wel even voorstellen, ik ben mike hazeleger, ben 16 jaar en zit nu in Havo 4 en ik zit met een probleempje!

Ik weet al bijna 100% zeker dat ik naar de KMA wil om zo officier bij de infanterie te worden..
Ik heb ook veel met mijn ouders hierover gepraat en samen zijn we eruit gekomen dat het voor mij het beste is om OKM te doen maar wat dus wel een feit is, is dat je met deze opleiding grote kans hebt om aan het eind van je contract gewoon uit het leger gezet te worden.

Ik weet natuurlijk niet hoe het is bij het leger (wel bij Open Dagen geweest die me erg aanspraken overigens!), maar ik weet wel dat het hele wereldje mij heel erg aantrekt en dat ik dus heel graag wil proberen om beroepsofficier te worden maar ik weet ook dat OLM er gewoon niet inzit aangezien ik met de cijfers die ik nu haal wel ruim overga maar ik ook weer niet een studiebol ben die na zijn havo de VWO heel graag zou willen doen om vervolgens een opleiding van 4 jaar te gaan doen..

Heeft iemand hier misschien advies voor mij wat ik in mijn situatie het beste kan doen? toch maar wel een HBO propedeuse halen en mijn gok erop wagen dat ik dan de selectie van het OLM doorkom met mijn (relatieve) lage opleidingsniveau? of toch maar de OKM doen wat mij persoonlijk het beste ligt..?

En misschien een andere vraag; Krijg je als je het OKM gedaan hebt later wel een goede kans om jezelf te bewijzen dat je echt heel graag door wilt stromen (ofwel; is het wel mogenlijk om WEL door te stromen verder het leger in na je contract als je OKM gedaan hebt)?

Alvast bedankt en MVG,

Mike

Lady Di

Tja, dat proberen nu velen uit te vinden. Ik heb daar nog geen harde ontkenning of bevestiging op gehoord.

DaniëlDatau

Hebben de HBO en WO-ers dan een streepje voor op de Havisten die het korte model doen? Of kijkt men daar niet naar
The only thing for evil to triumph, is that good men do nothing.

Lady Di

Dat is wel ongeveer de samenvatting. Het OPA traject is vervallen omdat het voor HBO/WO afgestudeerden te weinig meerwaarde bood om nog een bachelor erbij te halen.

De HBO/WO afgestudeerde volgt nu het OKM traject. Dat is overigens niet wereldschokkend, het OPA traject omvatte al het OKM, alleen daar zat nog 6 maanden militaire bedrijfskunde aanvast.

OKM zitten nu dus HAVO, afgestudeerd WO/HBO
OLM doen nu vooral VWO, HAVO + propedeuse HBO.

succes met de studie!

DaniëlDatau

Ik hoop dat deze topic nog niet aan het vervallen is.
Het is namelijk een hele interresante topic.

Inderdaad is het zo dat het post academische traject er niet meer is.
Weet iemand trouwens waarom dat zo is?

Het post academisch traject was er voor degene die een AFGERONDE HBO of WO opleiding hebben. Dit zijn
vaak mensen rond hun 22ste levensjaar. Omdat het post academisch traject er niet meer is, blijft de keuze
voor afgestudeerden enkel het korte traject of het lange traject.

Lange traject is voor de VWO-ers en enkele Havisten.

Kort traject voor Havisten en ... de afgestudeerden?

Ik zelf heb over een jaar mijn HBO veiligheidskunde en heb al een VWO diploma op zak.

Enkele personen rondom mij heen met ook een afgeronde HBO of WO is het niet echt meer aantrekkelijk
om het lange traject te gaan doen. Waarom?
Omdat je al een middelbaar en vervolgonderwijs traject hebt doorlopen. Ik zelf heb geen zin om nog weer eens
3 jaar een bachelor structuur te gaan volgen op KMA

Daarom blijft in mijn optiek alleen het Korte traject over voor de afgestudeerde HBO en WO-ers.

Hoe zit het nu hiermee.

groeten,
The only thing for evil to triumph, is that good men do nothing.

van Heemskerk

@ Cola:

Dat komt omdat de mensen die daar stonden te vertellen over de opleiding ook allemaal eerstejaars waren en ook grootgebracht zijn met die termen. Voor ons was het dus ook allemaal vrij nieuw, die termen...Dus het kan best zijn dat degene die je gesproken hebt het constant over OLM/OKM had ;)

van Heemskerk

Cola

Ik was 4 november bij de oriëntatiedag van de KMA, en daar had iedereen het ook gewoon over OKM en OLM.

???

Bossie

Citaat van: PC 3KL op 01/11/2006 | 00:22 uur
Let maar op tijdens de oriëntatiedagen komend weekend, de termen OKM en OLM komen te vervallen. We spreken sinds komende oriëntatiedagen van de militair wetenschappelijke opleiding en de korte opleiding.

Vreemd, ik was vandaag nog aan de telefoon met bureau leidinggevend bij het IKS, en daar moest ik nog wel ff herhalen dat ik voor OKM belde...

Horus

Waarom vervalt het opa model?

Of je nu Bedrijfswetenschappen aan de KMA hebt gestudeerd, of bedrijfskunde aan de beste bedrijfsfaculteit van Nederland (RSM)...

Jammer, de mogelijkheid tot OPA heeft veel invloed gehad op mijn beslissing om eerst te gaan studeren.

PC 3KL

Let maar op tijdens de oriëntatiedagen komend weekend, de termen OKM en OLM komen te vervallen. We spreken sinds komende oriëntatiedagen van de militair wetenschappelijke opleiding en de korte opleiding.

belikewater

#27
Kap Rene, Lady Di bedankt voor jullie reacties (ook al is dit mij topic niet  :laugh: ). Ik heb zojuist gehoord dat het OPA traject komt te vervallen (Sergeant Banenwinkel Zwolle heeft mij dit verteld), dus ik kan alleen nog maar kiezen voor OKM. Geen moeilijke keuze meer voor mij!

Heeft iemand anders nog gehoord of OPA traject zal vervallen?

Citaat van: belikewater op 23/10/2006 | 19:23 uur
Heeft iemand anders nog gehoord of OPA traject zal vervallen?

Zelf contact opgenomen met KMA, OPA traject zal met ingang van 1 januari vervallen! Voor mij wordt het dus OKM!