Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Historie / Vechten voor vijand en vaderland - SS'ers in Nederlands-Indië en Korea
« Laatste bericht door Reinier Gepost op 29/12/2017 | 14:54 uur »

Gerrit Valk zocht uit hoe het nu eigenlijk zat met die SS'ers in Nederlandse krijgsdienst
Vechten voor vijand en vaderland - SS'ers in Nederlands-Indië en Korea


De kans is groot dat u meent te weten dat voormalige oostfrontstrijders en andere foute Nederlanders op grote schaal hebben meegevochten in de Korea-oorlog (1950-1953) en in de dekolonisatieoorlog in Indonesië (1945-1950). De communistische Waarheid, ooit de grootste krant van Nederland, heeft dit meermaals vermeld. Indonesiëkenner en voormalig NRC-redacteur Peter Schumacher ging er in de jaren negentig nog van uit dat enkele honderden SS'ers in Indonesië zijn ingezet. En Geert Mak wist in De eeuw van mijn vader te melden dat het om 15- à 30 duizend man moet zijn gegaan. Naderhand heeft hij - ruimhartig - erkend dat hij zich heeft vergist, en dat de Nederlandse krijgsmacht slechts incidenteel van gewezen SS'ers gebruik heeft gemaakt.

Gerrit Valk, voorzitter van het Veteraneninstituut en voormalig PvdA-Kamerlid, heeft uitgezocht hoe het nu eigenlijk zat met die SS'ers in Nederlandse krijgsdienst. Alleen in Nieuw-Guinea werden zo'n 250 politieke delinquenten aan het werk gezet. Maar het aandeel militairen met een Duits krijgsverleden beperkte zich volgens Valk in Indonesië tot hooguit 1 procent. In Korea zou het om 40 à 70 mannen zijn gegaan. Van een actieve werving onder oud-SS'ers zou geen sprake zijn geweest. Laat staan van rehabilitatie als wederdienst van de Nederlandse overheid.

Dit neemt niet weg dat vroegere oostfrontstrijders kort na de oorlog onder Nederlandse vlag hebben gevochten. Sterker: de meesten van hen voldeden beter dan het gros van hun strijdmakkers. 'Ik heb liever jongens die in Rusland zijn geweest dan het zooitje dat we hier vaak tegenkomen', zou een officier hebben gezegd. Een Korea-veteraan die nog tegen de Duitsers had gevochten, was even gul in zijn lof: 'Het waren geweldige soldaten en zeer goede kameraden.'

https://www.volkskrant.nl/boeken/gerrit-valk-zocht-uit-hoe-het-nu-eigenlijk-zat-met-die-ss-ers-in-nederlandse-krijgsdienst~a4542652/
2
KM / Onderhoud schepen, wel of niet Den Helder?
« Laatste bericht door Lex Gepost op 19/12/2017 | 21:27 uur »
M-fregatten zorgen voor werk op werf

De Dom Francisco de Almeida, in marinekringen beter bekend als het voormalige M-fregat Van Galen, ligt aan de kade van de marinehaven in Lissabon.
Dat leert de website MarineTraffic die de locatie van elk vaartuig dat het elektronisch volgsysteem ingeschakeld heeft, aangeeft. Oorlogsschepen zijn in tegenstelling tot koopvaardijvaartuigen niet verplicht hun locatie prijs te geven.

Het Portugese fregat heeft de apparatuur aan staan en de Dom Francisco de Almeida (F 334) is dankzij internet dus eenvoudig te lokaliseren.
Ook de voormalige Van Nes, nu de Bartolomeu Dias (F 333) genaamd is via MarineTraffic op te sporen. Het fregat vaart bij Griekenland en is op een missie voor de NAVO. De website vermeldt nu alleen het naamsein F 333 en dat het om een Portugees oorlogsschip gaat dat bezig is met een militaire operatie.

Beide fregatten werden in 2009/’10 door Defensie overgedragen aan de Portugese marine. De komende jaren zullen ze weer in de Helderse haven te zien zijn omdat afspraken zijn gemaakt over onderhoud op de marinewerf.

De M-fregatten Van Speijk en Van Amstel die Nederland heeft gehouden zijn gemoderniseerd bij het marinebedrijf. Momenteel ligt er nog een Belgisch M-fregat op de werf. Daarna komen de Portugese fregatten aan de beurt.

De schepen worden deels vernieuwd, hetgeen betekent dat Portugal delen van het Nederlandse instandhoudingsprogramma overneemt. Voor de Helderse regio betekent het in ieder geval weer werkgelegenheid die uiterst welkom is.

Dat leert de website MarineTraffic die de locatie van elk vaartuig dat het elektronisch volgsysteem ingeschakeld heeft, aangeeft. Oorlogsschepen zijn in tegenstelling tot koopvaardijvaartuigen niet verplicht hun locatie prijs te geven.

Het Portugese fregat heeft de apparatuur aan staan en de Dom Francisco de Almeida (F 334) is dankzij internet dus eenvoudig te lokaliseren.

Ook de voormalige Van Nes, nu de Bartolomeu Dias (F 333) genaamd is via MarineTraffic op te sporen. Het fregat vaart bij Griekenland en is op een missie voor de NAVO. De website vermeldt nu alleen het naamsein F 333 en dat het om een Portugees oorlogsschip gaat dat bezig is met een militaire operatie.

Werf
Beide fregatten werden in 2009/’10 door Defensie overgedragen aan de Portugese marine. De komende jaren zullen ze weer in de Helderse haven te zien zijn omdat afspraken zijn gemaakt over onderhoud op de marinewerf.

De M-fregatten Van Speijk en Van Amstel die Nederland heeft gehouden zijn gemoderniseerd bij het marinebedrijf. Momenteel ligt er nog een Belgisch M-fregat op de werf. Daarna komen de Portugese fregatten aan de beurt.

De schepen worden deels vernieuwd, hetgeen betekent dat Portugal delen van het Nederlandse instandhoudingsprogramma overneemt. Voor de Helderse regio betekent het in ieder geval weer werkgelegenheid die uiterst welkom is.

NHD, 18-12-2017, 14:26
3
KMAR / Actueel nieuws betreffende inzet
« Laatste bericht door Lex Gepost op 15/12/2017 | 17:37 uur »
Man dreigt met mes op Schiphol, neergeschoten door Marechaussee

Op de luchthaven Schiphol is vrijdag een man neergeschoten door de Marechaussee. Dit gebeurde nadat hij dreigde met een mes.

Schiphol Plaza werd de veiligheidsdiensten ontruimd. De situatie is veilig, meldt de Marechaussee.

Slechts een klein deel is nog afgezet rond 17.30. De man is overmeesterd, aangehouden en afgevoerd. Het is nog onduidelijk wat zijn motieven waren.

Het incident had plaats vlakbij de Starbucks op Schiphol Plaza.

Er reden enige tijd geen treinen van en naar Schiphol na het incident. Rond 17.30 is het treinverkeer al opgestart. Het vliegverkeer heeft geen hinder van het incident ondervonden.

Nu.nl, 15 december 2017 17:29
4
Archief Algemeen / Beste wensen voor Kerst 2017 en het jaar 2018
« Laatste bericht door Lex Gepost op 13/12/2017 | 22:16 uur »
Namens het Beheersteam wensen wij jullie een zalig Kerstfeest en de beste wensen voor het jaar 2018.



5
Defensie Nieuws & Media (Internationaal) / Griekse Marine
« Laatste bericht door Thijs84 Gepost op 06/12/2017 | 13:25 uur »
Film van de Griekse marine met een hoofdrol voor Nederlands historisch varend erfgoed  ;)

http://www.lesvospost.com/2017/12/612-video.html
7
An Argentine submarine disappeared and a rescue operation was deployed

Wednesday morning was the last time that the ship ARA San Juan sent its position;  I would have suffered an energy problem on board

Thursday November 16, 2017

The submarine of the Argentine Navy ARA San Juan is searched in the area of ​​the San Jorge Gulf, in Chubut , where its last position was registered in the early hours of November 15.  At more than 48 hours, it is believed that the submarine, a TR-1700 with diesel-electric propulsion and capacity for 37 crew, could have had a problem in the power supply.

 Yesterday morning, the Navy ordered an operation to reestablish the link: as LA NACION could have known, two corvettes and an airplane participated, which flew over the estimated area where the vessel could be found.

"The last reliable and official information is that the submarine has not yet been found, it is not that it is lost, to be lost you have to look for it and not find it," said Enrique Balbi, head of the Institutional Communication Department of the Navy.

In dialogue with the TN channel, Balbi assured that the submarine "was heading from the Ushuaia naval base to the Mar del Plata naval base, its usual station, on a very open road" and that "at some point there was no communication" .

The head of the Department of Institutional Communication of the Navy explained that "a protocol was initiated, an internationally approved plan, that when a submarine has ceased to have a link, some procedures are initiated to force the link".

The "half life repair" of ARA San Juan


 The submarine ARA San Juan had been subjected in 2008 to a "half life repair", a difficult and complex work for which it was necessary a preparation of two years of engineering work in the facilities of the Argentine Industrial Naval Complex (Cinar) for to be able to carry it out.  A statement from that time stated that the arrangements would extend the life of the vessel for 30 years.

 The submarine entered the Cinar in December 2008. To replace the engines it was necessary to cut the hull of the vessel in half with oxygen-acetylene and separate it into two parts because it was not possible to remove or enter equipment through the small hatches.

 The four MTU diesel engines of 16 cylinders in V and 1200 Kw of power were replaced, which move an equal quantities of alternators of 4000 amperes.  Likewise, the electric motors responsible for the movement of the propeller received an integral maintenance -which included its complete dismantling, cleaning, measuring, calibrating and subsequent reassembly- with a replacement of the assemblies that dampen the vibration of the engine.

We also made a replacado and comprehensive repair of each of the 960 batteries that operate the submarine and repaired valves and other mechanisms.

The task of reconnecting the submarine, which took place at the end of 2011, involved complexities from a technical point of view: there could be no mistake that compromised the life and safety of the ship's crew.

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.lanacion.com.ar%2F2083159-desaparecio-un-submarino-argentino-y-se-despliega-un-operativo-de-rescate&edit-text=
8
Defensie Nieuws & Media (Internationaal) / ’Mogelijk nucleair incident Rusland’
« Laatste bericht door Ace1 Gepost op 10/11/2017 | 12:41 uur »
LONDEN - Volgens een Franse toezichthouder is er mogelijk een ongeval geweest in een nucleair complex in Rusland of Kazachstan. De organisatie komt tot die conclusie omdat er de afgelopen weken radioactieve vervuiling in de lucht boven Europa is aangetroffen. Er is geen gevaar voor de volksgezondheid.

Het gaat om verhoogde concentraties van de stof ruthenium 106. Volgens de Franse IRSN gaat het zeker niet om een ongeval in een kernreactor, omdat er dan andere stoffen in de wolk zouden zitten. Gedacht wordt eerder aan een incident in bijvoorbeeld een centrum voor isotopen voor de gezondheidszorg, zei de organisatie vrijdag in de Britse krant The Guardian.

De organisatie kon niet precies zeggen waar de wolk is ontstaan. Gezien de weersomstandigheden en windrichtingen kan dat in een zone tussen de Oeral en de Wolga zijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1148605/mogelijk-nucleair-incident-rusland
9
Midden Oosten / Spanningen in Lebanon
« Laatste bericht door Thomasen Gepost op 06/11/2017 | 22:55 uur »
Gelijk een linkje met dit topic:
http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=25988.0

Saudi Arabia says Lebanon declares war against it
BEIRUT (Reuters) - Saudi Arabia said on Monday that Lebanon had declared war against it because of what it described as aggression against the Kingdom by the Iran-backed Lebanese Shi‘ite group Hezbollah.

Saudi Gulf affairs minister Thamer al-Sabhan, in an interview with Al-Arabiya TV, said the Lebanese government would “be dealt with as a government declaring war on Saudi Arabia”.

Sabhan said this message had been delivered to the Saudi-allied Lebanese politician Saad al-Hariri, who declared his resignation as the country’s prime minister on Saturday in a broadcast from Saudi Arabia.

Hezbollah acts of “aggression” on the Kingdom “were considered acts of a declaration of war against Saudi Arabia by Lebanon and by the Lebanese Party of the Devil”, he added.

https://www.reuters.com/article/us-lebanon-politics/saudi-arabia-says-lebanon-declares-war-against-it-idUSKBN1D61SZ
10
Defensie Nieuws & Media (Internationaal) / AgustaWestland AH-249
« Laatste bericht door Jooop Gepost op 05/11/2017 | 01:40 uur »


Although it shares the same general aspect as its predecessor, the Italian army’s future AH-249 scout and escort helicopter is about 50% bigger, and will be powered by the same powerpack as the AW149 battlefield utility helicopter. (IT Army image)

The Italian army’s future scout and escort helicopter was unveiled during the Combat Helicopters 2017 conference in Krakow, Poland.

 Last year, the mysterious AgustaWestland AW249 was unveiled almost by accident last year by Leonardo's then-CEO, Mauro Moretti. Since then, months of silence, with no official or unofficial news.

 Well, the AW249 is no longer mysterious. It exists and will soon be real, as the new-generation military helicopter that, with the new designation AH-249A, will replace the Italian army’s AH-129D (AW129) Mangusta.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/188101/veil-lifted-on-new-italian-army-combat-helicopter.html
Pagina's: [1] 2 3 ... 10