Recente berichten

#11


Finland is set to bolster its military capabilities with the purchase of heavy Patria 6x6 armoured vehicles.  🇫🇮 

The first order includes a pre-series vehicle and 20 Kongsberg remote weapon stations, with an option for an additional 18 vehicles.

https://twitter.com/group_patria/status/1783806866922848522/photo/1

https://www.patriagroup.com/newsroom/news/2024/finland-will-purchase-heavy-patria-6x6-vehicles-0
#12
Portugal Deploys Submarine NRP Arpão To The North Atlantic ( zooo das een lang reis naar de North, wel anders dan de warme wateren bij Portugal)

The Danish Navy announced that the Portuguese Navy deployed the Tridente-class attack submarine NRP Arpão in the North Atlantic.

Danish Navy press release

The Arctic Command welcomes a Portuguese submarine in Nuuk these days. The Portuguese navy, Marinha Portuguesa, has sent the submarine ARPÃO to Nuuk, where it will remain in port for a few days before heading north together with the inspection vessel EJNAR MIKKELSEN.

The plan is for the submarine to make a voyage under the ice off Greenland, and EJNAR MIKKELSEN will support the submarine and be an escort ship. It provides good training for the crew of the EJNAR MIKKELSEN, who get the opportunity to train with and act as support for a submarine in Arctic waters.

The diesel-electric submarine ARPÃO will also sail in Baffin Bay between Canada and Greenland, and after sailing under the ice and another short stay in Nuuk, the submarine will sail towards Halifax.

For the citizens of Nuuk, there will be an opportunity to come and see the submarine and get on board on Friday. Follow the group Nuuk Citizen Info, where we announce the time and place.

Author's Note
The Portuguese Navy (Marinha Portuguesa) has deployed one of its two Tridente-class diesel-electric submarine (Type 214) to the North Atlantic region. The deployment will reportedly last until mid-May.

The Arpão was developed by the German company HDW, launched in 2010 and commissioned to the Portuguese Navy in 2011. It is 68 meters long and has a displacement of 2,020 tons, with a crew of 35. It is capable of conducting vigilance, patrol and reconnaissance missions, and equipped with advanced sonar and communications systems.

Aside from the two existing Tridente-class boats, the Chief of the Navy, Admiral Henrique Gouveia e Melo, has expressed on several occasions the need for Portugal to acquire at least two additional units over the following years: "We are in a crucial area for logistical movements between the Americas and Europe and this is crucial for NATO's logistical movement [...] If we Portuguese, who have the Azores, don't take an active part in protecting these maritime lines of communication, be they for data, cargo transport or people, we are somehow diminishing our strategic value within the coalition itself."

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/04/portugal-deploys-submarine-nrp-arpao-to-the-north-atlantic/
#13
KM / Re: Opvolging M fregatten
Last post by Harald - 26/04/2024 | 12:24 uur
Oefening Riptide voorbereiding op komst nieuwe fregatten

RIPTIDE 24, zo heette de oefening waar de Koninklijke Marine en het Defensie Helikoptercommando de afgelopen week aan deelnamen. Met drie marineschepen, een onderzeeboot, en drie NH-90 maritieme gevechtshelikopters traint een Nederlandse Taakgroep in het bestrijden van onderzeeboten. De oefening dient onder andere als voorbereiding op de komst van de nieuwe ASW-fregatten, en zorgt ervoor dat men de kennis van anti-submarine warfare verder vergroot en verbreed.

https://marineschepen.nl/nieuws/Oefening-Riptide-voorbereiding-op-komst-nieuwe-fregatten-260424.html

#14
Duitse piloten krijgen introductie op Nederlandse Chinooks

25 apr 2024

Categorie: Militair, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws

Nog voor de levering van zijn nieuwe Chinook CH-47F transporthelikopters intensiveert de Duitse luchtmacht haar samenwerking met Nederland. Voor het eerst is een Chinook van de RNLAF (Nederlandse Luchtmacht - DHC) op 16 april 2024 geland op het vliegveld van Holzdorf. Nederland is een van de huidige negen NAVO-landen die deze helikopter al in gebruik hebben. De Duitse luchtmacht verwacht in het najaar van 2027 haar eerste Chinook-helikopter. In het totaal heeft de Duitse Luchtmacht 60 Chinooks besteld.



Holzdorf vliegbasis voor Chinook en Arrow


"Met de toekomstige stationering van de CH-47 Chinook zal de Holzdorf-site het knooppunt van helikoptertransport worden", zei de inspecteur van de luchtmacht, luitenant-generaal Ingo Gerhartz. "In Holzdorf is het keerpunt voelbaar. De CH-47 is een echte bijdrage aan de versterking van de nationale en bondgenootschappelijke defensie."

Naast de Chinook zal ook Arrow, het nieuwe wapensysteem voor de verdediging van ballistische raketten, op de vliegbasis worden gestationeerd. Beide aanbestedingen behoren tot de vlaggenschipprojecten van de luchtmacht, die gebaseerd zijn op de speciale fondsen voor de extra uitrusting van de Bundeswehr.

Vanaf 2027 zal de Chinook CH-47 geleidelijk de verouderde CH-53G vervangen, die tot nu toe werd gebruikt als een "werkpaard" voor het luchtvervoer van mensen, voertuigen en materiaal. De Chinook kan twee keer zoveel lading vervoeren – tot 40 kubieke meter – over langere afstanden dan zijn voorganger. De Bundeswehr heeft in totaal 60 helikopters besteld, waarvan er in eerste instantie 47 in Holzdorf en nog eens twaalf in Laupheim zullen worden gestationeerd. Eén Chinook zal worden gebaseerd bij het Defensie Technisch Bureau 61 in Manching, wat gebruikelijk is voor nieuwe wapensystemen die nationaal worden getest.

Breed scala aan vaardigheden

De Chinook brengt ook nieuwe mogelijkheden voor de Bundeswehr als geheel: "Het is onze eerste helikopter die in de lucht en op de grond kan worden bijgetankt", zegt kolonel Christian Guntsch, commissaris voor het nieuwe wapensysteem. "En voor het eerst zijn we in staat om gewapende zoek- en reddingsacties uit te voeren bij repatriëringsoperaties, bijvoorbeeld van vliegtuigbemanningen die een noodlanding hebben gemaakt."

De CH-47 is voorbestemd voor rampen- en hulpoperaties, bijvoorbeeld bij bosbrandbestrijding of overstromingshulp. "Hiermee kunnen we in de toekomst het hele spectrum bestrijken op het gebied van luchttransportcapaciteiten", zegt Guntsch, "van humanitaire hulp tot crises en oorlog."

Tot nu toe hebben 20 landen de Chinook in gebruik, waaronder negen NAVO-landen. "Wij worden het 21e lid van deze familie", zegt Guntsch. De luchtmacht krijgt een "bewezen, wereldwijd gebruikte helikopter die alles heeft gezien, van Afghanistan tot Mali." Duitsland krijgt de nieuwste versie van de Chinook, genaamd "CH-47F Block II". Het is op deze gemoderniseerde versie dat de Amerikaanse strijdkrachten zich onlangs hebben gecommitteerd.



Onderwijs in de VS en Nederland

Op het gebied van training is de samenwerking met bondgenoten al begonnen. Sinds eind maart 2024 zijn twee Duitse piloten opgeleid aan een Amerikaanse vliegschool opgeleid tot vlieginstructeur; volgend jaar gaan er nog vier. De opleiding duurt drie jaar. "In 2027, wanneer de eerste Chinooks in Duitsland aankomen, kunnen we al rekenen op ervaren vlieginstructeurs", legt Guntsch zijn plan uit. Sinds begin april 2024 is ook de eerste cargo master voor de Chinook opgeleid in de USA.

De Bundeswehr werkt ook samen met Nederland bij het opleiden van personeel. Voor het einde van dit jaar start een permanente uitwisseling in de basisopleiding.

Uitbreiding infrastructuur is gestart

Met de stationering van Chinook en Arrow wordt Holzdorf de grootste Bundeswehr-basis in het Oosten van Duitsland. (zie foto bij de Chinook) "Dit is van groot belang voor de regio", zegt de minister-president van de deelstaat Brandenburg, Dietmar Woidke. "Het gaat namelijk om investeringen van meer dan 600 miljoen euro, zo'n 1.000 nieuwe militaire en civiele banen en een stijging naar zo'n 3.000 medewerkers in de toekomst."

Maar qua infrastructuur is er nog veel te doen op de site. "De helikopter is 30 meter lang, even lang als een Airbus A318 en 18 meter breed", legt kolonel Guntsch uit. "Daarom moeten er bijvoorbeeld nieuwe hangaars en een reparatiehal komen." Op de vliegbasis kunnen nu al zes helikopters worden ondergebracht. En het bezoek van de Nederlanders liet zien dat de Chinook ook in de bestaande hangaar past.

Foto's © Bundeswehr - Cora Mohrdieck - Nederlandse Chinook op Holzdorf

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=h7e5D6E2&sub=logboek
#15
KM / Re: LPX
Last post by Master Mack - 26/04/2024 | 09:49 uur
Citaat van: Parera op 26/04/2024 | 09:21 uurDe verwerving van 6 schepen uit 1 klasse levert gewoon veel op in kosten qua onderhoud, opleidingen ect. Daarnaast ben je natuurlijk extreem flexible met 6 platformen omdat er in theorie altijd 2 a 3 operationeel zullen zijn.

Maar als je echt graag de vOPV/vLPD wilt splitten in 2 klasses zou ik het anders doen:
- 4x 165 m lengte flattop ATS (Formaat Rotterdam)
- 2x extra ASWF

Dit vergroot niet alleen de slagkracht door het toevoegen van 2 fregatten maar het verlengen van het ATS zou er in theorie voor moeten zorgen dat 2 ATS'en gelijk staan aan 1 huidige LPD qua capaciteit. Het ASWF kan ook ingezet worden als stationsschip in de West, en dan voornamelijk in de perioden dat er geen orkaan dreiging is. Dit zorgt niet alleen voor een prima capaciteit maar ook voor extra afschrikking in de regio. Daarnaast kan het schip in die tijd ook mooi trainen in warme wateren op haar ASW taak.
Eens maar volgens mij is dit niet de richting die de Marns optillen. Hun optreden wordt gebaseerd op 6 ATS dus als het al 3 om 3 wordt dan moet de romp gelijk zijn dus dok en davits denk ik. 2 extra ASWF is altijd goed.
#16
Citaat van: Zander op 25/04/2024 | 23:49 uurWat er vooral niet gebeurd is het opbouwen van productie.
Met regels winnen we geen oorlog.

Pure politiek correcte bullshit allemaal.
We kunnen zo veel meer doen als de politiek de regels aannde kant schuift en dit alles als een echte crisis gaat behandelen.

In de Covid pandemie konden ook alle regels aangepast worden gedurende het spel. Pure politieke onwil en besef van urgentie.

Heb jij nog een lekker gerecht voor aardappels met gehakt? Laatst heb ik een heerlijke ovenschotel op.
#17
'Interchangeable Almost:' NATO Air Deputy Pushes Even Deeper Integration

April 25, 2024 | By Greg Hadley

NATO Allied Air Command is making moves now for its member nations' air forces to be able to service each others' fighters, fly them with each others' weapons, and integrate more closely than they have in decades, a top official said April 24—ahead of an influx of F-35s and a coming wave of sixth-generation fighters.

Interoperability has long been a cornerstone of NATO. But Russia's invasion of Ukraine has charged the effort with a new urgency unseen since the end of the Cold War, NATO Allied Air Command's Deputy boss, RAF Air Marshal Johnny Stringer, said at an event hosted by the Mitchell Institute for Aerospace Studies.


USAF and Royal Netherlands Air Force F-35A Lightning II aircraft conduct a bilateral air-to-air training exercise. New simulators allow F-35 pilot's from the two countries to communicate and train together more effectively. Tech Sgt. Rachel Maxwell

The F-35 is perhaps the most obvious example, with the U.S. and a dozen European NATO countries having either purchased the fifth-generation fighter or planning to do so.

  • United Kingdom
  • Belgium
  • Netherlands
  • Italy
  • Denmark
  • Norway
  • Sweden (moet zijn Finland)
  • Poland
  • Germany (planned)
  • Czech Republic (planned)
  • Greece (planned)
  • Romania (planned)

.../...

https://www.airandspaceforces.com/interchangeable-almost-nato-air-deputy-integration/
#18
KM / Re: LPX
Last post by Parera - 26/04/2024 | 09:21 uur
Citaat van: Master Mack op 25/04/2024 | 21:55 uur1 ding is zeker drones voegen een compleet nieuwe dimensie toe aan het oorlogvoeren. Dus lijkt het me meer dan logisch dat we voor de ATS kiezen voor een mini flattop 6 zou kunnen maar dan moeten ze zoals we hieronder hebben beschreven wel een stevige eigen bewapening hebben om zelfstandig een deel van de taken te kunnen uitvoeren. We moeten nog even geduld hebben nou even dan

De verwerving van 6 schepen uit 1 klasse levert gewoon veel op in kosten qua onderhoud, opleidingen ect. Daarnaast ben je natuurlijk extreem flexible met 6 platformen omdat er in theorie altijd 2 a 3 operationeel zullen zijn.

Maar als je echt graag de vOPV/vLPD wilt splitten in 2 klasses zou ik het anders doen:
- 4x 165 m lengte flattop ATS (Formaat Rotterdam)
- 2x extra ASWF

Dit vergroot niet alleen de slagkracht door het toevoegen van 2 fregatten maar het verlengen van het ATS zou er in theorie voor moeten zorgen dat 2 ATS'en gelijk staan aan 1 huidige LPD qua capaciteit. Het ASWF kan ook ingezet worden als stationsschip in de West, en dan voornamelijk in de perioden dat er geen orkaan dreiging is. Dit zorgt niet alleen voor een prima capaciteit maar ook voor extra afschrikking in de regio. Daarnaast kan het schip in die tijd ook mooi trainen in warme wateren op haar ASW taak.
#19
F-35 Tech Upgrade Slips to 2025; 'Truncated' Version in the Fall

April 23, 2024 | By John A. Tirpak

Deliveries of full-up Tech Refresh Three-equipped F-35s, previously expected in the middle of this year, now won't come until 2025, Lockheed Martin officials reported on their April 23 first-quarter earnings call. In the meantime, they hope to deliver a so-called "truncated" version of the hardware/software package this fall.

Chief Executive Officer Jim Taiclet said there will be two releases of TR-3: a "combat training-capable" version that should be delivered in the third quarter of this and a "fully combat-capable" version in 2025. Lockheed has been storing newly-built F-35s with the TR-3 pending completion of testing and integration. Some 70 aircraft are in storage at an undisclosed location, awaiting a green light for delivery.


The factory floor at Lockheed Martin's F-35 factory in Fort Worth, Texas. Lockheed Martin courtesy photo

.../...

https://www.airandspaceforces.com/f-35-tech-upgrade-2025-truncated/
#20
Zweiter Marinebetriebsstoffversorger auf Kiel gelegt
https://esut.de/2024/04/meldungen/49081/zweiter-marinebetriebsstoffversorger-auf-kiel-gelegt/

https://esut.de/wp-content/uploads/2024/04/Klasse-707-Marineversorger-Stb_Schraeg_Vorne_Oben_NVL-1536x864.jpg

Op de scheepswerf Neptun in Rostock, onderdeel van de Meyer Group, is vandaag de tweede scheepsbrandstofleverancier vastgelegd. Met deze traditionele ceremonie wensen de fabrikant en toekomstige eigenaar het schip en zijn bemanning een veilige reis.

"Tegelijkertijd symboliseert het leggen van de kiel een belangrijke mijlpaal op weg naar de voltooiing van een schip en vervolgens toetreding tot de vloot. Nu de mijlpaal zoals gepland vandaag is bereikt, geven wij als industriële partner ook een zichtbaar signaal af van onze bijdrage aan de modernisering van de Duitse marinevloot", aldus projectmanager Beate Debold van NVL (Naval Vessels Lürssen), die het project leidt. .

De twee nieuwe bevoorradingsschepen voor de Duitse marine worden vervaardigd onder leiding van de in Bremen gevestigde NVL Group in samenwerking met de Meyer Group.

De NVL Groep, die naast het MBV-project als hoofdaannemer verantwoordelijk is voor tal van andere lopende maritieme projecten in de oppervlaktescheepsbouw, zegt dat zij als systeemintegrator ook het projectmanagement op zich neemt, de mariene specifieke delen van de platform en implementatiesysteem, evenals uitgebreide diensten om leveringsgereedheid te creëren, wat een succesvolle inzetbaarheid van schepen in het logistieke systeem van de Bundeswehr garandeert.

Zoals de NVL schrijft, worden de 173 meter lange klasse 707 marine-eenheden vervaardigd, in gebruik genomen en getest in Rostock. De dubbelwandige tankers met een waterverplaatsing van 20.000 ton maken maximaal drie parallelle tankbeurten op zee mogelijk met een laadvolume van bijna 13.000 kubieke meter dieselbrandstof.

Daarnaast beschikken de units over tal van modulaire containerruimtes, bijvoorbeeld voor het transport van voedsel en reserveonderdelen. Om vitale reddingsoperaties efficiënt te ondersteunen, is er ook directe toegang vanaf de cockpit naar het medische station.

Medio 2021 is het inkoopproject ondertekend tussen de opdrachtgever en branchepartners. De eenheden, die vanaf 2025 arriveren, zullen de verouderde marinetankers van de Rhön-klasse vervangen. De marinetankers zullen verantwoordelijk zijn voor de brandstofvoorziening op volle zee met een vaste bemanning van 42 personen en een extra inschepingscontingent van 23 personen.