Maritieme Machtsspelletjes in de Indische Oceaan

Gestart door Lex, 15/12/2010 | 15:23 uur

Elzenga

#19
Citaat van: VandeWiel op 15/12/2010 | 21:21 uur
Haha, lol, ik denk dat er hier wel meer mensen mee willen doen met je instituut ;)
Het wordt hier serieus overwogen ;)...alleen vond ik het altijd minder dat dit soort rapporten meestal in een la verdwijnen...ben meer een man van analyseren, nadenken, doen en uitvoeren...maar ja...misschien moet ik minder principieel zijn en wat meer aan mijn bankrekening denken...dat doen anderen immers ook. 
Citaat van: VandeWiel op 15/12/2010 | 21:22 uur
Over een aantal jaren heb je dan een grotere marine dan de UK ;)
Dat lijkt me niet ons probleem....en volgens mij hebben wij de grootste haven van Europa en zijn wij the gateway to Europe...en niet de Britten. Dussss....

Laurens

Citaat van: jurrienvisser op 15/12/2010 | 21:50 uur
Citaat van: Laurens op 15/12/2010 | 21:48 uur
1% bbp in 2015 ....yeah!

De NAVO zou de BV Nedeland voor de rechter moeten slepen...terug naar de gemaakte afspraken!

P.s. zou dat kunnen?

De Navo heeft geen rechter :) Misschien is er wel ergens een clausule in het verdrag dat stelt dat die 2% een verplichting is. En daar niet aan houden is uit de Navo gebonjourd worden...maar dat is dus nog nooit gebeurd. Als we nu eens iets dappere Generaals hadden gehad en politici met iets meer toekomstvisie zo ergens in het jaar 2000. Dan hadden we er nooit zo voor gestaan......

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Laurens op 15/12/2010 | 21:48 uur
1% bbp in 2015 ....yeah!

De NAVO zou de BV Nedeland voor de rechter moeten slepen...terug naar de gemaakte afspraken!

P.s. zou dat kunnen?

Laurens


Lex

De maritieme machtspelletjes in de Indische Oceaan zijn reeds enig tijd gaande. Kijk naar de militaire op/uitbouw van de landen in het gebied. Denk daarbij ook aan de aanwezigheid van maritieme eenheden ikv de "piratenbestrijding". Daarnaast doen vele van deze landen tegelijkerijd aan "ontwikkelingshulp" om in maar genoeg [Afrikaanse] landen voet aan de grond te krijgen. Diverse landen willen officiële [permanente] steunpunten voor hun marines in het gebied van de grond krijgen cq uitbreiden. Dit kan idd leiden tot conflicten tussen de gevestigde ordes en de opkomende ordes. Zeker in het belang van grondstoffen.
Voor de BV-NL zie ik onder de huidige omstandigheden geen rol weggelegd. Wil de BV-NL met haar marine een rol van betekenis spelen, dan zal het politieke klimaat tav Defensie rap moeten veranderen, maar dat is momenteel een utopie.
Zou men toch nieuwbouw overwegen [of bestaande ontwerpen opnieuw laten bouwen] dan duurt het een flinke tijd voordat deze inzetbaar zijn.
Maar ik denk dat het eerder in tegenovergestelde richting gaat. Er zal in 2011 een continuering zijn van de reeds in gang gezette afbraak van de NL Krijgsmacht.

VandeWiel

Citaat van: Oorlogsvis op 15/12/2010 | 20:21 uur
Ben dat met je eens Elzenga, wij zullen in de toekomst wat zeg ik...nu eigenlijk al..onze belangen niet meer kunnen veiligstellen.
Om dat te kunnen doen hebben we mimimaal 2 mini-carriers nodig, schepen met Tomahawks, en meer fregatten nodig (minimaal 10-12)
en dan heb ik het nog niet eens over de onderzeeboten.

Over een aantal jaren heb je dan een grotere marine dan de UK ;)

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 15/12/2010 | 16:43 uur
Tja, weinig nieuws aan de conclusies van dit rapport....Ik ga ook maar een instituut oprichten en dit soort rapporten schrijven ;D.... verdien ik er nog wat aan tenminste...

Haha, lol, ik denk dat er hier wel meer mensen mee willen doen met je instituut ;)

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 15/12/2010 | 20:21 uur
Ben dat met je eens Elzenga, wij zullen in de toekomst wat zeg ik...nu eigenlijk al..onze belangen niet meer kunnen veiligstellen.
Om dat te kunnen doen hebben we mimimaal 2 mini-carriers nodig, schepen met Tomahawks, en meer fregatten nodig (minimaal 10-12)
en dan heb ik het nog niet eens over de onderzeeboten.
daar koers ik in mijn alternatieve defensieopzet ook op ja...al zijn de mini-carriers daar twee JLOS'en. En zo'n 12 fregatten en 6 onderzeeboten lijkt me zeker nodig....gezien de mijns inziens verontrustende ontwikkelingen rond de strategische scheepvaartroutes. Daar moeten we aanwezig zijn indien nodig. Ter afschrikking, bescherming of als het nodig is om te vechten. Ondersteunt door voldoende grondtroepen en een veelzijdige luchtmacht.

(Hoeveel dat meer zal gaan kosten kan ik moeilijk berekenen....daar heb ik te weinig inzicht en kennis voor. In ieder geval zal het meer zijn dan het huidige budget...maar ik verwacht niet 2%. Ik schat zelf zo rond de 1,75%, wat zou neerkomen op tegen de 10 miljard per jaar...maar voor mij is de benodigde opzet leidend...niet het budget).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 15/12/2010 | 20:57 uur
Citaat van: jurrienvisser op 15/12/2010 | 20:54 uur
Volgens mij is 0.1% +/- € 400 mjn x 7 = € 2,8 mjd per jaar (daar kunnen we idd best wat mee dit incl JSF en voldoende echte schepen + bemanning)

Dus?

Wordt het tijd dat Nederland een keer zijn verplichting(en) na gaat komen!

A.J.

Citaat van: jurrienvisser op 15/12/2010 | 20:54 uur
Volgens mij is 0.1% +/- € 400 mjn x 7 = € 2,8 mjd per jaar (daar kunnen we idd best wat mee dit incl JSF en voldoende echte schepen + bemanning)

Dus?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 15/12/2010 | 20:47 uur
Citaat van: Laurens op 15/12/2010 | 20:27 uur
Met het budget op 2% van het bbp zou dat moeten lukken, misschien wat schuiven met potjes van de luchtmacht en gekke jsf projecten. Dan moeten we toch wel een eind komen.

Gelukkig zijn we al afgegleden naar maar liefst 1.3%...

Volgens mij is 0.1% +/- € 400 mjn x 7 = € 2,8 mjd per jaar (daar kunnen we idd best wat mee dit incl JSF en voldoende echte schepen + bemanning)

A.J.

Citaat van: Laurens op 15/12/2010 | 20:27 uur
Met het budget op 2% van het bbp zou dat moeten lukken, misschien wat schuiven met potjes van de luchtmacht en gekke jsf projecten. Dan moeten we toch wel een eind komen.

Gelukkig zijn we al afgegleden naar maar liefst 1.3%...

Laurens

Met het budget op 2% van het bbp zou dat moeten lukken, misschien wat schuiven met potjes van de luchtmacht en gekke jsf projecten. Dan moeten we toch wel een eind komen.

Oorlogsvis

Ben dat met je eens Elzenga, wij zullen in de toekomst wat zeg ik...nu eigenlijk al..onze belangen niet meer kunnen veiligstellen.
Om dat te kunnen doen hebben we mimimaal 2 mini-carriers nodig, schepen met Tomahawks, en meer fregatten nodig (minimaal 10-12)
en dan heb ik het nog niet eens over de onderzeeboten.

Elzenga

#5
Tja, weinig nieuws aan de conclusies van dit rapport....Ik ga ook maar een instituut oprichten en dit soort rapporten schrijven ;D.... verdien ik er nog wat aan tenminste...

Maar goed, het is blijkbaar tegen dovemansoren gericht in Den Haag. Want de middelen om hier enigszins invloed op uit te oefenen en onze belangen daar te beschermen, o.a. een sterke marine, worden stelselmatig afgebroken of vervangen door....tja door wat eigenlijk?. Ach ja, de Atlantici in deze regering zullen wel weer denken in al hun "nostalgische en broederlijke" gezwijmel, dat de Amerikanen onze belangen echt wel zullen behartigen daar. De Amerikanen lachen zich ondertussen rot...alsof ze de belangen van hun eigen burgers, werkgelegenheid, (zwaar onder druk staande) economie en welvaart zouden offeren voor die verwende gemakzuchtige "Hollanders"....ze zijn wel goed maar niet gek!! Maar goed, het kan geen kwaad the Dutch in de waan te laten, hoe meer ze voor zichzelf kunnen binnen halen...(en terecht!!!..voor mocht Cabez dit wel lezen)