Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Lex

Uit een ander topic gehaald en naar dit topic overgebracht:

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/09/2015 | 19:27 uur
Nederlandse F-16's boven Irak kampen met bommentekort
De Nederlandse F-16's die boven Irak vliegen, hebben praktisch geen bommen meer op voorraad. Nederland smeekt de bondgenoten hightech bommen te mogen lenen, want de fabrikant hanteert een levertijd van twee jaar.
Maar de Verenigde Staten, Noorwegen en België hebben de projectielen zelf nodig. Er loopt nu een verzoek aan Denemarken, schrijft weekblad Elsevier, dat zich beroept op diverse bronnen bij Defensie.

'De voorraad slonk zó snel dat we er nu praktisch doorheen zijn,' aldus een bron. Luitenant-kolonel Sidney Plankman, woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht,  wil niet spreken van een algemeen bommentekort, maar erkent dat 'de voorraad van vooral geavanceerde slimme bommen snel moet worden aangevuld, gezien het tempo waarin wij bommen verbruiken.

Anders komt er een moment waarop wij moeten stoppen.' Wanneer dat moment aanbreekt, wil hij niet zeggen: 'Dat is geclassificeerde informatie.'

Minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) zegt in Elsevier dat met de bondgenoten wordt gesproken om de voorraden van specifieke typen bommen aan te vullen. 'Het tekort is geen financiële kwestie, want op operationele inzet bezuinigen wij niet. Het probleem zijn de lange levertijden van deze wapens.'

In augustus lekte via RTL4 uit dat Defensie zó bezuinigt op munitievoorraden dat oefenende soldaten bij gebrek aan kogels  'pang pang moeten roepen', zoals een vakbondsman het verwoordde.

http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2015/9/Nederlandse-F-16s-boven-Irak-zijn-door-bommenvoorraad-heen-2694389W/

Verwachtbaar?

Reinier

Citaat van: Zander op 29/09/2015 | 10:32 uur
Wij, inwoners van Nederland, willen dat wij kunnen blijven zoals we zijn, met al onze kneuterige tradities(Sint en ZWARTE piet) en eigenaardigheden. Door alle externe inbreng van de EU en niet westerse migranten verliezen wij onze (west Europese)identiteit en voelen steeds meer mensen zich niet meer thuis in ons eigen land.

Ik zeg meer burgerinitiatieven als rem op de dominantie van de EU!!!!!
Dit is dus precies waar het omgaat met dat voorstel tot raadplegende referendum van GeenPeil; tegenstem tegen EU, tegen de boze buitenwereld, niet over het associatieverdrag met de Oekraïne.
Als er van alle ondertekenaars 0,01% mij kan vertellen waar het associatieverdrag over gaat en waarom je voor of tegen zou moeten zijn, zou mij dat verbazen.

Ros

Citaat van: Zander op 29/09/2015 | 10:56 uur
Het zou mooi zijn als er een vorm van kiesdrempel aan vast zou zitten waarbij er boven een bepaald aantal stemmen ook echt iets mee gedaan moet worden.

Dan moet de wet worden aangepast....en dit zie ik  de beleidsmakers nog niet zo snel doen. De weg naar een referendum moet zo veel mogelijk hobbels hebben en komt het er toch van moet het geen impact hebben op de machthebbers. Er moeten partijen in de regering komen die zaken echt aan willen pakken zoals de positie van de EU en haar leden. Vanaf de kant ageren, rapporten ophoesten en met keiharde feiten en bewijzen komen werkt niet. Hebben wij nu al weer vaak genoeg gezien waar het bijvoorbeeld Defensie betreft. Als de regering niet wil bewegen kan  je roepen en schreeuwen tot je blauw aanloopt.

Zander

Het zou mooi zijn als er een vorm van kiesdrempel aan vast zou zitten waarbij er boven een bepaald aantal stemmen ook echt iets mee gedaan moet worden.
People are sheep

Ros

Citaat van: Zander op 29/09/2015 | 10:32 uur
Ik zeg meer burgerinitiatieven als rem op de dominantie van de EU!!!!!

Op zich niet verkeerd, jammer dat het zoveel energie kost en dat de politiek dit eenvoudig aan de kant kan schuiven. Ik hoop en zet in op partijen die zich in de aanloop van 2017 sterk gaan/maken voor dit onderwerp. Het onderwerp is actueel in meerdere landen binnen de EU dus het zou te doen moeten zijn....meer verantwoordelijkheid op nationaal niveau en samenwerking binnen EU verband als het nodig is en voordelen met zich mee brengt. De Engelsen zijn ook groot voorstander om de EU in deze richting te hervormen. Het recente probleem met de Grieken en nu het probleem met migranten toont wel duidelijk aan dat de huidige EU niet in staat is om dit fatsoenlijk aan te pakken en op te lossen. Er moet wat gebeuren....

Zander

Dit is er zo een van, een 10 voor het idee, de uitvoering een 4.....

Jan tracht alleen maar aan te tonen dat de EU en Den Haag in haar kielzog zo ondemocratisch zijn als Egypte onder Mubarak.
Dit blijkt alleen al uit de reactie van VVD'er Arend Jan Boekestein over het feit dat een referendum miljoenen gaat kosten. Ik, en naar mijn inzien velen met mij, gooien liever enkele miljoenen weg voor democratie dan miljarden voor hebberige Grieken die al jaren lang werden gewaarschuwd om hun huishoudboekje op orde te krijgen. Kom eens onder de grote mensen kijken wat er leeft Arend!! En neem je vriendjes uit kinderdagverblijf "Het Binnenhof" mee!

Vergeet niet dat Jan en de zijnen hiermee paal en perk stellen aan de ongeremde expansiedrift van de EU. Een van de redenen overigens dat wij nu in de clinch liggen met Vlad. P. uit M. Op de uitbreiding van de EU zit de burger niet te wachten. De EU hoort zich bezig te houden met handel en moet zich niet mengen in nationale aangelegenheden. Wij, inwoners van Nederland, willen dat wij kunnen blijven zoals we zijn, met al onze kneuterige tradities(Sint en ZWARTE piet) en eigenaardigheden. Door alle externe inbreng van de EU en niet westerse migranten verliezen wij onze (west Europese)identiteit en voelen steeds meer mensen zich niet meer thuis in ons eigen land.

Ik zeg meer burgerinitiatieven als rem op de dominantie van de EU!!!!!
People are sheep

Mourning

Ja, Roos ging goed ''op zijn muil'' m.i.. Ook dat stukje over Xenofobie  :lol: :lol: :lol:.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zeewier

#8456
Vanavond zat Jan Roos bij Pauw met een sterk populistisch maar ook heel warrig verhaal. De grootste lol op twitter natuurlijk. Kijk eens ze het zelf niet begrijpen. Dat werk. Zo maar een reactie uit velen:
CitaatJan Roos over democratie horen praten is als Kim Holland die over economie gaat spreken. Gaat gewoon niet samen. #Pauw 12:45am - 29 sep 15
Gaat het om de boodschap meer zeggenschap of om Oekraïne? Voor velen het eerste. Het tweede ligt grotendeels buiten onze Nederlandse invloedsfeer (het gremium Obama, Merkel, Stoltenberg, etc).

Zeewier

Geert Wilders had moeten zeggen: Ik neem jullie geluid serieus en zal beloven dat onze Europarlementariërs in Brussel het aanhangig maken. Dan had de PVV haar democratisch recht gebruikt, zou het in het Europees parlement een discussie stuk worden en was dit hele referendum niet nodig geweest.

Zoals het nu overkomt lijkt het vooral bedoelt om Pechtold's Europa te trollen. Maar de vlieg Pechtold doet er in dit spel niet toe. Ze ageren tegen de verkeerden. Het is matig geïnformeerde opgestookte burgers nutteloos laten razen. Ik neem het serieus. Het zijn juist de lieden van Geenpijl die de grieven van Burgerforum EU niet goed begrijpen en dus in de verkeerde richting kanaliseren.

dudge

#8454
Citaat van: Lynxian op 29/09/2015 | 00:07 uur
Nee jij bent niet makkelijk om te volgen, dat is iets anders. GeenPeil is klare koffie; de burger iets te zeggen geven over het associatieverdrag maar, nog veel belangrijker, een signaal aan Den Haag af te geven. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar dat is wat het is. Dat jij in het Oekraïneconflict dat speelt meteen grote internationale plannetjes en samenzweringen ziet is leuk en aardig en dat wordt op verschillende plekken op dit forum al uitgebreid besproken. Het punt is dat dit referendum gaat over Nederland (evenals dit topic), dus je verwijzing momenteel de plank helemaal mis slaat. Als je het over Oekraïne wilt hebben, dan hebben we nog topics over Ruslands uitbreidingsdrang, de Noordpool, Oekraïne en defensieontwikkelingen buiten Nederland.

En kleine lettertjes. Ongetwijfeld hebben GeenStijl en het Forum voor Democratie die, evenals de media (hunnie allemaal!) en zo een beetje iedere bestuurder waar ook ter wereld. Leuk voor hun, maar ik heb die ook en dat referendum is voor mij de kans een democratisch middel even te misbruiken voor mijn eigen kleine lettertjes; ik wil meer inspraak, de manier waarop kan me geen bal schelen.

Mwa, het punt van Zeewier staat m.i. wel.
Het doet me ook denken aan een eerder referendum mbt de EU, waar vrolijk nee werd gestemd door een grote meerderheid. Vervolgens blijken veel burgers ontevreden en is er veel kritiek op de EU. En laat die kritiek zich nu net vaak richten op punten die dat verdrag aangepakt zou hebben.

Referenda zijn natuurlijk een direct democratisch middel. Maar directe democratie moet je wel aan werken, je kunt geen idioten gebruiken. Idioten in de meest traditionele zin bedoel ik dan.

Citaat van: https://en.wikipedia.org/wiki/Idiot#EtymologyAn idiot in Athenian democracy was someone who was characterized by self-centeredness and concerned almost exclusively with private—as opposed to public—affairs.[6] Idiocy was the natural state of ignorance into which all persons were born and its opposite, citizenship, was effected through formalized education.[6] In Athenian democracy, idiots were born and citizens were made through education (although citizenship was also largely hereditary).

Zoals een Griekse professor me ooit zei, tijdens een rondleiding door Athene, "als de huidige regering ook maar 10% van de Atheense Democratie zou begrijpen zouden we de meeste van onze problemen binnen een decennium volledig kunnen oplossen."

Lynxian

Citaat van: Zeewier op 28/09/2015 | 23:51 uur
Vermoedelijk heeft 90% van de ondertekenaars op deze wijze het raadgevend referendum geïnterpreteerd. Het gaat echter helemaal niet om (de politici in) Den Haag! Het spel om de knikkers speelt zich allemaal af in de wandelgangen in Brussel, die van het NAVO hoofdkwartier wel te verstaan. Geenpeil heeft een retecomplex conflict uitgekozen om politiek op te bedrijven waarbij de inbreng van Nederland minimaal is. We doen er hopelijk symbolisch, voor wat dat waard is, wel toe omwege van MH17.
Ik zei ook niet dat het makkelijk was om te volgen.
Nee jij bent niet makkelijk om te volgen, dat is iets anders. GeenPeil is klare koffie; de burger iets te zeggen geven over het associatieverdrag maar, nog veel belangrijker, een signaal aan Den Haag af te geven. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar dat is wat het is. Dat jij in het Oekraïneconflict dat speelt meteen grote internationale plannetjes en samenzweringen ziet is leuk en aardig en dat wordt op verschillende plekken op dit forum al uitgebreid besproken. Het punt is dat dit referendum gaat over Nederland (evenals dit topic), dus je verwijzing momenteel de plank helemaal mis slaat. Als je het over Oekraïne wilt hebben, dan hebben we nog topics over Ruslands uitbreidingsdrang, de Noordpool, Oekraïne en defensieontwikkelingen buiten Nederland.

En kleine lettertjes. Ongetwijfeld hebben GeenStijl en het Forum voor Democratie die, evenals de media (hunnie allemaal!) en zo een beetje iedere bestuurder waar ook ter wereld. Leuk voor hun, maar ik heb die ook en dat referendum is voor mij de kans een democratisch middel even te misbruiken voor mijn eigen kleine lettertjes; ik wil meer inspraak, de manier waarop kan me geen bal schelen.

Zeewier

#8452
Citaat van: A.J. op 28/09/2015 | 21:52 uur
Weet je, het maakt mij op dit ogenblik vrij weinig uit door welke belangen het heen gaat fietsen, laat dit maar eens een goede wake-up call zijn voor politiek Den Haag ipv dat ze bezig zijn met hun ongebreidelde EU uitbreidingshonger te stillen.
Vermoedelijk heeft 90% van de ondertekenaars op deze wijze het raadgevend referendum geïnterpreteerd. Het gaat echter helemaal niet om (de politici in) Den Haag! Het spel om de knikkers speelt zich allemaal af in de wandelgangen in Brussel, die van het NAVO hoofdkwartier wel te verstaan. Geenpeil heeft een retecomplex conflict uitgekozen om politiek op te bedrijven waarbij de inbreng van Nederland minimaal is. We doen er hopelijk symbolisch, voor wat dat waard is, wel toe omwege van MH17.

CitaatCitaat van: Zeewier op September 27, 2015, 23:35:23
Navo-Georgië Commissie

In de Navo-Georgië Commissie spreken de Navo-ministers met de Georgische minister van Defensie, mevrouw Tinatin Khidasheli, over defensiehervormingen en de veiligheidssituatie in Georgië. Er zal bijzondere aandacht worden besteed aan het Substantial NATO-Georgia Package, dat op de Navo-Top in Wales in 2014 werd aangenomen. Nederland heeft de bereidheid uitgesproken om met beperkte middelen een aandeel te leveren aan dit Package. De Navo heeft echter nog geen beroep gedaan op Nederland. De Nederlandse bijdrage wordt daarom in een later stadium geconcretiseerd.
Interessant stuk. Fuck you Geenpijl he he he.  :devil:

Wat is de link precies met GeenPeil? Ik mis 'm even...  :crazy:
Ik zei ook niet dat het makkelijk was om te volgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 28/09/2015 | 22:25 uur
Dat ben ik mij bewust, eea is ook niet bindend en kunnen ze gewoon in het ronde archief kiepen. Maar dat er in korte tijd een behoorlijke club mensen is gemobiliseerd moet ze toch aan het denken zetten lijkt me.

Dat ben ik met je eens... al vrees ik een betonplaat.

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/09/2015 | 22:18 uur
Als de uitkomst 070 niet bevalt dan hoor je wat oehhh en ahhh en vervolgens gaat het de prullenbak in en gaat men over tot de orde van de dag.

Zolang de netto betalers het systeem maar in leven houden, dat is echt het enige wat telt.

Dat ben ik mij bewust, eea is ook niet bindend en kunnen ze gewoon in het ronde archief kiepen. Maar dat er in korte tijd een behoorlijke club mensen is gemobiliseerd moet ze toch aan het denken zetten lijkt me.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#8449
Citaat van: A.J. op 28/09/2015 | 21:52 uur
Weet je, het maakt mij op dit ogenblik vrij weinig uit door welke belangen het heen gaat fietsen, laat dit maar eens een goede wake-up call zijn voor politiek Den Haag ipv dat ze bezig zijn met hun ongebreidelde EU uitbreidingshonger te stillen.

Als de uitkomst 070 niet bevalt dan hoor je wat oehhh en ahhh en vervolgens gaat het de prullenbak in en gaat men over tot de orde van de dag.

Zolang de netto betalers het systeem maar in leven houden, dat is echt het enige wat telt.