Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 21/06/2017 | 16:02 uur
Naast het feit dat dit wel een erg beknopte reactie is op mijn post rest mij de vraag waarom dan die Militairen, bonden en belanghebbenden dan zo van streek zijn en moord en brand schreeuwen over de toekomst van Defensie.

Jij, geen militair, basis kennis en geen insider van zowel het politieke of militaire aspect die helemaal gerust is gesteld omdat er een wet is aangenomen.
Of de Belgische militairen die met hun handen in het haar zitten, en hier absoluut niets van geloven, ik citeer":

"De aankondiging van Steven Vandeput laat geloven dat de lange periode van besparingen op de kap van het leger nu achter ons ligt. Er is niets van aan, want het grootste deel van dit bijkomend geld is niets anders dan een budgettaire aanpassing. Deze maatregel is louter punctueel en geen structurele beslissing met blijvende impact op de lange termijn"."

Ik weet wel aan wiens mening ik meer waarde moet hechten.
Zoals ik al zei, je loopt voor de muziek uit.
Als die verdubbeling zo zeker was dan waren de militairen nu blogs aan het schrijven vol spelfouten omdat ze nog bezopen zijn van het feestje wat hierop zou volgen. Of denk je dat ze zo boos zijn omdat van die 65 miljoen maar 6 miljoen daadwerklijk is gekomen uit 'nieuw' geld.

Kerel, ik wil echt heel graag een normaal gesprek zonder te vervallen in gejij en alles escaleert.
Je moet echter geen Elzenga worden, die neemt niemand meer serieus.
Trap nou niet in politieke uitspraken en een bepaald gevoel waar men naartoe wil sturen.

Je bent geen Belg. Je mist de nuances en eigenheden van dit absurde land waarin vakbonden verbonden zijn met politieke partijen en driedubbele agenda's hebben.
Uiteraard zijn de militairen van streek. Ze hebben potentieel bijzonder slecht nieuws gekregen over hun pensioenen, staan bij dit weer in volle uitrusting in onze steden en verliezen daardoor de skills die ze nodig hebben in buitenlandse Ops. Ik zou in hun plaats ook wantrouwig zijn, ze zijn 20 jaar lang de sluitpost van elke begroting geweest. Maar kijk gewoon eens naar de feiten: er is voor het eerst, ooit, een programmawet inzake militaire investeringen en een groeipad voor het defensiebudget, weliswaar naar een cijfer dat nog steeds onvoldoende is. Door die wet kunnen die plannen niet aan de kant worden geschoven door een volgende regering. Dat is gewoon een kentering zonder weerga.
Ik ga volmondig akkoord dat het veel meer zal vergen om van de Belgische defensie een performante strijdkracht te maken. Maar er is tenminste een perspectief. Ik heb hier nooit 'hosanna' geroepen over die plannen, alleen maar gezegd dat er nu iets was (waarschijnlijk toen het maximaal haalbare) terwijl er vroeger niets was.

Zeewier

Citaat van: Stoonbrace op 21/06/2017 | 12:08 uur
Ik begrijp je punt. Ik deel zelfs je vrees. Maar er is 1 ding waarin Nederland en België grondig verschillen wat defensie betreft: respect voor militairen. Of het gebrek daaraan in België. Deels door de dienstplicht hebben veel mensen hier een Xavier Waterslaeghers-complex.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Xavier_Waterslaeghers
De militair is een loser, een drankorgel die de hele dag niets anders doet dan zijn bierbuik aanvullen. Waarom zouden we daar respect voor hebben of budget aan geven?

Dat beeld is nu gewijzigd. Mensen bedanken de militairen, ze verdedigen hen op social media. Zie een opiniestuk van een tijdje geleden door een politicoloog waarin hij de zei dat militairen maar beter konden 'patatten gaan schillen'. Er stak een storm van protest op en hij mocht 's avonds in een talkshow bedeesd gaan zeggen dat hij het zo niet bedoelde.
Zo'n Pang-Pang moment.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/07/foto_pang_pang_pechtold_herden.html

Huzaar1

#1957
Citaat van: Stoonbrace op 21/06/2017 | 14:28 uur
Je haalt 2 dingen door elkaar.

De structurele verdubbeling is vastgelegd in een programmawet en gaat dus zeker door. Deze zal verlopen volgens een schema dat ik in bericht #1834 heb gezet. Die verhoging staat los van de injectie van 9.4 miljard in materiaal.

De verhoging met 65 miljoen is een bijkomende maatregel om de verlengde inzet van de F-16's te bekostigen en de verdere daling (door inflatie) tot de curve opnieuw begint te stijgen (in 2019) te stoppen (Geen rode cijfers meer). Het defensiebudget zal dus nog 2 jaar hetzelfde blijven, uitgedrukt in % BBP, tenzij de MinDef zijn zin krijgt en er nog meer geld wordt vrijgemaakt.

Voor alle duidelijkheid nogmaals de tabel waarvan sprake:

https://ibb.co/iV9cAk

Naast het feit dat dit wel een erg beknopte reactie is op mijn post rest mij de vraag waarom dan die Militairen, bonden en belanghebbenden dan zo van streek zijn en moord en brand schreeuwen over de toekomst van Defensie.

Jij, geen militair, basis kennis en geen insider van zowel het politieke of militaire aspect die helemaal gerust is gesteld omdat er een wet is aangenomen.
Of de Belgische militairen die met hun handen in het haar zitten, en hier absoluut niets van geloven, ik citeer":

"De aankondiging van Steven Vandeput laat geloven dat de lange periode van besparingen op de kap van het leger nu achter ons ligt. Er is niets van aan, want het grootste deel van dit bijkomend geld is niets anders dan een budgettaire aanpassing. Deze maatregel is louter punctueel en geen structurele beslissing met blijvende impact op de lange termijn"."

Ik weet wel aan wiens mening ik meer waarde moet hechten.
Zoals ik al zei, je loopt voor de muziek uit.
Als die verdubbeling zo zeker was dan waren de militairen nu blogs aan het schrijven vol spelfouten omdat ze nog bezopen zijn van het feestje wat hierop zou volgen. Of denk je dat ze zo boos zijn omdat van die 65 miljoen maar 6 miljoen daadwerklijk is gekomen uit 'nieuw' geld.

Kerel, ik wil echt heel graag een normaal gesprek zonder te vervallen in gejij en alles escaleert.
Je moet echter geen Elzenga worden, die neemt niemand meer serieus.
Trap nou niet in politieke uitspraken en een bepaald gevoel waar men naartoe wil sturen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Je haalt 2 dingen door elkaar.

De structurele verdubbeling is vastgelegd in een programmawet en gaat dus zeker door. Deze zal verlopen volgens een schema dat ik in bericht #1834 heb gezet. Die verhoging staat los van de injectie van 9.4 miljard in materiaal.

De verhoging met 65 miljoen is een bijkomende maatregel om de verlengde inzet van de F-16's te bekostigen en de verdere daling (door inflatie) tot de curve opnieuw begint te stijgen (in 2019) te stoppen (Geen rode cijfers meer). Het defensiebudget zal dus nog 2 jaar hetzelfde blijven, uitgedrukt in % BBP, tenzij de MinDef zijn zin krijgt en er nog meer geld wordt vrijgemaakt.

Voor alle duidelijkheid nogmaals de tabel waarvan sprake:

https://ibb.co/iV9cAk

Huzaar1

Overigens denk ik dat het ABL haar eenheden niet meer beschikken over eigen logistiek en zal dit net als in NL een soort hotel logistiek zijn geworden.
4 jaar van te voren boeken, dan blijft het hotel draaien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#1954
Citaat van: Stoonbrace op 21/06/2017 | 12:08 uur
Ik begrijp je punt. Ik deel zelfs je vrees. Maar er is 1 ding waarin Nederland en België grondig verschillen wat defensie betreft: respect voor militairen. Of het gebrek daaraan in België. Deels door de dienstplicht hebben veel mensen hier een Xavier Waterslaeghers-complex.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Xavier_Waterslaeghers
De militair is een loser, een drankorgel die de hele dag niets anders doet dan zijn bierbuik aanvullen. Waarom zouden we daar respect voor hebben of budget aan geven?

Dat beeld is nu gewijzigd. Mensen bedanken de militairen, ze verdedigen hen op social media. Zie een opiniestuk van een tijdje geleden door een politicoloog waarin hij de zei dat militairen maar beter konden 'patatten gaan schillen'. Er stak een storm van protest op en hij mocht 's avonds in een talkshow bedeesd gaan zeggen dat hij het zo niet bedoelde.
Daarnaast beseft men ook plots dat het met de uitrusting en budget van de militairen werkelijk rampzalig is gesteld. Er komen opmerkingen over aftandse vrachtwagens en kogelwerende vesten die zelf moeten worden aangekocht. Al veel gemerkt van het protest bij de bevolking tegen de verdubbeling van het militair budget tegen 2030 (Ja, naast de injectie van 9.4 miljard. Je blijft die structurele verhoging negeren) en de MinDef die zonder blikken of blozen zegt dat dat nog niet genoeg zal zijn en dat er meer extra geld bij moet? Of de kritiek op de F-16's die langer in Jordanië blijven? Ik ook niet...

De Belgische Defensie is er bijzonder beroerd aan toe maar wat betreft het draagvlak om daar iets aan te veranderen is de huidige inzet geweldig.
Wat betreft de vergelijking met de buurlanden: Er is een wet gestemd voor een verdubbeling (STRUCTUREEL) van het defensiebudget in het komende decennium en 9.4 miljard aan materiaal. Ik denk niet dat er veel buurlanden met zo'n concrete maatregelen kunnen zwaaien. Natuurlijk zijn de noden in België groter dan in die buurlanden, maar toch. Faut le faire. Verder kijk ik met bijzonder veel aandacht uit naar de partijprogramma's voor 2019. Pas dan zullen we merken of er werkelijk iets kan veranderen.

Ik denk inderdaad dat zulke personages ( die hebben wij ook gekend ) hebben bijgedragen aan de beeldvorming. Vooral publieke omroepen in de jaren 80 en 90 en films schilderden de militair als een flapdrol af. Dat is schadelijk geweest, een zonde. Gelukkig behoort dat ook hier tot het verleden.
Citaat
Dat beeld is nu gewijzigd. Mensen bedanken de militairen, ze verdedigen hen op social media. Zie een opiniestuk van een tijdje geleden door een politicoloog waarin hij de zei dat militairen maar beter konden 'patatten gaan schillen'. Er stak een storm van protest op en hij mocht 's avonds in een talkshow bedeesd gaan zeggen dat hij het zo niet bedoelde.

Dat zijn inderdaad positieve tekenen, ik had iets anders in deze dagen ook niet verwacht.
Citaat

Daarnaast beseft men ook plots dat het met de uitrusting en budget van de militairen werkelijk rampzalig is gesteld. Er komen opmerkingen over aftandse vrachtwagens en kogelwerende vesten die zelf moeten worden aangekocht. Al veel gemerkt van het protest bij de bevolking tegen de verdubbeling van het militair budget tegen 2030

Dat is een leuk doel, maar de praktijk laat iets anders zien.
Post #1954 laat zien dat Defensie zelf, haar top en bestuur hier dus totaal anders in staan dan jij. Want terwijl jij genoeg neemt met een politieke uitspraak van de verdubbeling in 2030, weet Defensie inmiddels wel dat dit gewoon gebakken lucht is en vertrouwd hier niet op. Ik dus ook niet.

Er is pas een week geleden vastgestel dat er budgettair niet meer wordt bezuinigd op Defensie. Die kentering ( je eigen post #1950 ) is dan dus dat bericht waarbij er 65 miljoen wordt 'vrijgemaakt'. 
De spreker in post # 1954 laat duidelijk in een eenvoudige rekensom zien dat notabene er niet echt zoveel geld bijkomt maar wordt weggetrokken van andere plekken en maar 6 miljoen daadwerkelijk is vrijgemaakt voor Defensie.

Citaat
(Ja, naast de injectie van 9.4 miljard. Je blijft die structurele verhoging negeren) en de MinDef die zonder blikken of blozen zegt dat dat nog niet genoeg zal zijn en dat er meer extra geld bij moet? Of de kritiek op de F-16's die langer in Jordanië blijven? Ik ook niet...

De spreker in post #1954 zegt het zelf, in jullie eigen Belgische bewoordingen mooi en duidelijk, precies ook wat ik zelf denk en vermoed en ook in de toekomst hierdoor geen vertrouwen hebben. Er is geen structurele verhoging, die injectie is namelijk eenmalig.
Maargoed, ik citeer uit #1954

"De aankondiging van Steven Vandeput laat geloven dat de lange periode van besparingen op de kap van het leger nu achter ons ligt. Er is niets van aan, want het grootste deel van dit bijkomend geld is niets anders dan een budgettaire aanpassing. Deze maatregel is louter punctueel en geen structurele beslissing met blijvende impact op de lange termijn".

Citaat
De Belgische Defensie is er bijzonder beroerd aan toe maar wat betreft het draagvlak om daar iets aan te veranderen is de huidige inzet geweldig.

Nee, dat is het niet. Je laat je nu volkomen meevoeren door exact de Hosanna stemming die de communicatie van de Overheid probeert te bereiken. In Nederland noemen we dit blij zijn met een dooie mus, sigaar uit eigen doos, je bent een beetje voor de muziek aan het uitlopen. Als je ergens lang genoeg werkt, die realiteit ervaart en daadwerkelijk dient onder een ministerie ( bij voorkeur een van Defensie ) raak je vaak al snel bekend met de slagen van de zweep en weet je dat de soep nooit zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend, en dit werkt beide kanten op.

Over hoe het Belgische leger haar inzet nu regelt niets dan lof, maar we hebben het hier ook geen moment over het Belgische leger an sich, maar de boven ( bestuurlijke politieke ) en politiek-partij lagen maken er een potje van, dat is erger geworden naarmate de directe rode dreiging wegviel. 
Citaat
Wat betreft de vergelijking met de buurlanden: Er is een wet gestemd voor een verdubbeling (STRUCTUREEL) van het defensiebudget in het komende decennium en 9.4 miljard aan materiaal. Ik denk niet dat er veel buurlanden met zo'n concrete maatregelen kunnen zwaaien. Natuurlijk zijn de noden in België groter dan in die buurlanden, maar toch. Faut le faire. Verder kijk ik met bijzonder veel aandacht uit naar de partijprogramma's voor 2019. Pas dan zullen we merken of er werkelijk iets kan veranderen.
Dat weet ik, en dat is juist het probleem, daar gaat dit over. Maar laten we het even opsplitsen. Hier spelen nu 2 zaken. 1:De financiële injectie en 2 de wet voor structurele verhoging van het defensie budget met 200%.

1. De Defensie injectie. Dat is nu juist mijn probleem. 9,4 miljard is niets. Dat klinkt als heel veel geld, en dat is het ook. Echter is dit niet het geval als er een hele krijgsmacht mee moet worden opgelapt in alle domeinen en over de gehele diepte. Ik kan België redelijk aanvoelen, en ik weet net als jij dat we niet snel nog zo'n injectie zullen gaan zien. Hoe je het wend of keert, de krijgsmacht na financiële injectie voor materieel is de krijgsmacht hoe die eruit zal zien. En dat is niet veel, nog steeds niet.

-geen zwaar materieel
-geen luchtafweer
-geen helikoptervloot/uitbereiding voor de para's  ( wat ik hoopte persoonlijk )
-geen antitank capaciteit van enige waarde
-nog steeds geen degelijk direct vuurplatform

etc etc. Dat zijn vlakken waarop ik de Belgen vooral heel erg mis als waardige krijgsmacht. Maargoed, dat zijn mijn pijnpunten en wellicht persoonlijk dus zeggen niet zo veel. Wat wel duidelijk is dat hoe het ABL na die 9,3 eruit ziet er vooral uit zal blijven zien. Of dat goed of slecht is laat ik dan maar aan anderen over

2. De verdubbeling van het defensie budget

Ik zie het niet gebeuren. Puur doordat er in België geen geld te vinden is en er een structureel gat zit in de overheidsbegroting.

De Belgische Defensie draait nog steeds 'rode' cijfers, althans dat blijkt uit het nieuws in #1950 ondanks dat er met nood door de huidige Mindef in BE dezelfde lijn als 2016 kan worden gehandhaafd denk ik dat dit absoluut en reeel betekent dat er door o.a inflatie en andere factoren die vat op het budget hebben aan het eind van de streep wederom een negatief cijfer zal staan.
Als het allemaal zo knip en klaar was, die verdubbeling van het Defensie budget in 2030 dan waren we heel post #1950 nooit tegengekomen en zou een dergelijk besluit of initiatief ( die 65 miljoen extra ) geen nieuws zijn geweest of enige verbazing, interesse of beruchtheid hebben gewekt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Ik begrijp je punt. Ik deel zelfs je vrees. Maar er is 1 ding waarin Nederland en België grondig verschillen wat defensie betreft: respect voor militairen. Of het gebrek daaraan in België. Deels door de dienstplicht hebben veel mensen hier een Xavier Waterslaeghers-complex.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Xavier_Waterslaeghers
De militair is een loser, een drankorgel die de hele dag niets anders doet dan zijn bierbuik aanvullen. Waarom zouden we daar respect voor hebben of budget aan geven?

Dat beeld is nu gewijzigd. Mensen bedanken de militairen, ze verdedigen hen op social media. Zie een opiniestuk van een tijdje geleden door een politicoloog waarin hij de zei dat militairen maar beter konden 'patatten gaan schillen'. Er stak een storm van protest op en hij mocht 's avonds in een talkshow bedeesd gaan zeggen dat hij het zo niet bedoelde.
Daarnaast beseft men ook plots dat het met de uitrusting en budget van de militairen werkelijk rampzalig is gesteld. Er komen opmerkingen over aftandse vrachtwagens en kogelwerende vesten die zelf moeten worden aangekocht. Al veel gemerkt van het protest bij de bevolking tegen de verdubbeling van het militair budget tegen 2030 (Ja, naast de injectie van 9.4 miljard. Je blijft die structurele verhoging negeren) en de MinDef die zonder blikken of blozen zegt dat dat nog niet genoeg zal zijn en dat er meer extra geld bij moet? Of de kritiek op de F-16's die langer in Jordanië blijven? Ik ook niet...

De Belgische Defensie is er bijzonder beroerd aan toe maar wat betreft het draagvlak om daar iets aan te veranderen is de huidige inzet geweldig.
Wat betreft de vergelijking met de buurlanden: Er is een wet gestemd voor een verdubbeling (STRUCTUREEL) van het defensiebudget in het komende decennium en 9.4 miljard aan materiaal. Ik denk niet dat er veel buurlanden met zo'n concrete maatregelen kunnen zwaaien. Natuurlijk zijn de noden in België groter dan in die buurlanden, maar toch. Faut le faire. Verder kijk ik met bijzonder veel aandacht uit naar de partijprogramma's voor 2019. Pas dan zullen we merken of er werkelijk iets kan veranderen.

Huzaar1

#1952
Citaat van: Stoonbrace op 21/06/2017 | 09:51 uur
Dat heb je nu al een paar keer gezegd, maar er is niets daar daarop wijst.
Men is momenteel bezig met het oprichten van een Directie Algemene Beveiliging binnen de Federale Politie. Deze zal de statische bewakingstaken van de militairen overnemen. Er is m.a.w. geen enkel plan om de militairen structureel op straat te laten staan.

Dat weet ik, en ik zeg ook nergens dat dat wel ergens staat.
Betreft mijn opmerking over de uitrusting, positie en budgetteringprio van het Belgische leger. Amigo,:

- kijk eens heel eenvoudig waar het Belgische leger nu staat.
   En dan operationeel tactisch.

- Kijk eens naar de plannen,prio's en perceptie van Belgische politieke partijen m.b.t Defensie

- en kijk naar de budgettaire problemen die het ondervindt bij het doen van haar werk terwijl het nog eens volledig in de schijnwerpers staat.

Jij bent geen militair, ik denk dat je simpelweg niet in staat bent om het uitgelegde operationele pad, oorzaken en geschiedenis te zien met haar gekoppelde gevolgen en consequenties waardoor ik ( en niet alleen ik) tot dit oordeel kom.
Maar ik snap het niet, je doet alsof dit niet kan, een schande is en alles behalve waar.
Het is een constatering, voel je niet beledigd als simpelweg wordt aangegeven wat er gebeurt.

Ik zeg helemaal niet dat nu het ABL ingericht zal worden voor politie achtige taken, ik zeg dat met de huidige positie, zowel budgettair als hierarchisch, de positie van het Belgische leger in de maatschappij, het draagvlak dat het heeft en het beoogde doel meenemende de Belgische politieke opvattingen over een krijgsmacht de huidige successen zowel een vloek als een zegen zullen zijn voor de richting waar het ABL nu naar toe gaat.

Er wordt nu goed gehandeld, goed geopereerd en gereageerd door het Leger. Haar taken waarbij het zichtbaar is in de samenleving en terroristische elementen uitschakelt en daarmee de hoogste dreiging voor haar burgers neutraliseert zorgen voor een beeld dat het goed gaat met het Belgische leger en functioneert. Kortom, het beeld wordt bevestigd dat er vrij weinig reden zou moeten zijn om nog met gigantische budgettaire wijzigingen te komen, laat staan bijvoorbeeld gemechaniseerd materiaal aan te schaffen. Iets wat je nodig hebt als je je voorbereid op een tegenstander die van het zelfde niveau is als jij ( België in dit geval ).

Dat is een doodzonde als je tegelijkertijd zo hard aan het schreeuwen bent voor meer geld en budget want al die problemen komen eraan. Nu spreekt gelukkig een landgenoot van je,die wel een militair pak aanheeft juist van die moord en brand, wat kracht moet krijgen door stakingen en obstructie van bijvoorbeeld het openbaar vervoer wat weer precies aangeeft hoe kut het eigelijk wel niet gaat in het ABL.
Diezelfde nood, wordt niet gevoeld door de politiek. want kijk maar naar de berichtgevingen en de gevolgen die alle gebeurtenissen hebben gehad. De financiéle injectie van het Belgische leger is aangekondigd en wordt uitgevoerd, that's it. Het klinkt fantastisch die miljarden maar dat is geen structurele verhoging, dat is een injectie voor niet zo heel veel materieel voor nog wat minder maar wel nieuwer materieel, het is echter iets wat was gebeurt ongeacht de actualiteit, deze injectie zegt dus eigelijk vrij weinig tot niets op de manier hoe Belgie nu tegen haar buitenland beleid en miltaire voorbereiding daar op af is gaan wijken.. Er is een week geleden bekend gemaakt dat er 65 miljoen bijkomt, en verder niet meer wordt bezuinigd. Het is een beetje onduidelijk hoe of wat, maar de kern is dat het nog steeds niet goed gaat, er te weinig geld is en dat in een tijd waar zoals in dit topic al vaker op is gehamerd, de buitengrenzen van Europa in de fik staan , militaire expansie weer bij het pakket 'buitenlandse zaken ' zit van bepaalde naties en terrorisme steeds feller, agressiever en moordlustigere uitingen krijgt.

Dat is een hele, hele andere weg dan die bijvoorbeeld te horen is in Buurlanden van België waar de krijgsmachten niet in goede staat verkeren ( Duitsland, Nederland ) maar de politiek en het volk hier wel heel graag veranderingen in willen zien en meegenomen wordt in politieke programmas. Nu ben ik niet een luchtfietser en ik begrijp heel goed dat dit leuke politieke plannen zijn welke toch nooit direct worden uitgevoerd. Echter, de vermelding op een politiek biljet of boodschap dat de krijgsmacht groter moet, veelzijdiger moet en meer geld moet krijgen is veel belangrijker. Voorheen schoot je daarmee als politicus in eigen voet.

De uitwerkingen van een trend in de politiek volgen altijd later pas, het duurt jaren voordat het door alle bestuurslagen is vertaald in operationeel beleid, maar je weet dan wat je kunt gaan verwachten.
Ik hoop dat je me begrijpt. Ik heb het erover dat België een modern westers land is, lid van de Navo en het een krijgsmacht heeft die bedoelt is voor zaken waar de Navo in ieder geval geen rekening meer mee houdt. Volgens mij is het wel dertig jaar geleden dat België een grote oefening draaide waarbij iets dergelijks wel werd beoefend. Dat zegt veel.

Overigens, Nederland draaide zo'n oefening afgelopen jaar. Daar kwam aan het licht dat de hele Nederlandse krijgsmacht totaal niet meer voldoet aan het niveau wat je dient te hebben om bijvoorbeeld een Brigade boze Russen omver te gooien, laat staan van je af te houden.  Ik zie geen initiatieven van het ABL om er überhaubt achter te komen wat je nodig hebt om dit wel te kunnen. Dat zegt echt heel erg veel. Ik probeer je echt niet boos te maken, maar het lijkt me interessant om eens gewoon met elkaar te spreken hierover.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

#1951
Citaat van: Huzaar1 op 21/06/2017 | 09:41 uur
In ieder geval niet doordat de strategische belangen niet worden verdedigd.  ;D
Die Els toch.

Hoe raar dit ook gaat klinken, maar het succes van het inzet van de Militairen op de straat is voor het leger van België slecht nieuws.
Het zal allemaal minder gemotoriseerd worden, met mindere nadruk op het verslaan van een even goed uitgerustte tegenstander in een symmetrisch gevecht.

Dat heb je nu al een paar keer gezegd, maar er is niets daar daarop wijst.
Men is momenteel bezig met het oprichten van een Directie Algemene Beveiliging binnen de Federale Politie. Deze zal de statische bewakingstaken van de militairen overnemen. Er is m.a.w. geen enkel plan om de militairen structureel op straat te laten staan.

Huzaar1

Citaat van: walter leever op 20/06/2017 | 17:20 uur
Natuurlijk niet,ze "smossen" 't geld gewoon op,'t is echt belachelijk. :hrmph:  (er komen regelmatig berichten naar buiten over politici die zichzelf rijkelijk(niet rechtmatig)belonen,in allerlei vormen.)

De hoogste belastingen en nog geld te kort. :omg:

In ieder geval niet doordat de strategische belangen niet worden verdedigd.  ;D
Die Els toch.

Hoe raar dit ook gaat klinken, maar het succes van het inzet van de Militairen op de straat is voor het leger van België slecht nieuws.
Het zal allemaal minder gemotoriseerd worden, met mindere nadruk op het verslaan van een even goed uitgerustte tegenstander in een symmetrisch gevecht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

DW | Europe‏ @dw_europe  8m8 minutes ago

Belgian prosecutor: #Brussels suspect shouted "allahu kbar" before detonating suitcase, man shot by military but alive, no further injured

(bron Twitter)

Stoonbrace

Militairen hebben een terrorist uitgeschakeld in een Brussels treinstation.

http://m.deredactie.be/#!/snippet/59497403b5a1be2fa014b54f

walter leever

Citaat van: Huzaar1 op 20/06/2017 | 15:14 uur
Alsof het begrotingstekort van België maar iets te maken heeft met de strategische belangen van België en haar adequate bescherming.

Natuurlijk niet,ze "smossen" 't geld gewoon op,'t is echt belachelijk. :hrmph:  (er komen regelmatig berichten naar buiten over politici die zichzelf rijkelijk(niet rechtmatig)belonen,in allerlei vormen.)

De hoogste belastingen en nog geld te kort. :omg:

Huzaar1

#1946
Citaat van: Ronald Elzenga op 20/06/2017 | 15:26 uur
Inderdaad. Zoveel andere zaken en dat binnen een onwillige politieke structuur. Nu coalitieproblemen in Waalse regering. Maar ik ontwaar in België eenzelfde soort omslag als in Nederland. Waar nu zelfs Groen Links niet meer wil bezuinigen op Defensie. Het zal niet meteen storm lopen, maar het besef lijkt toch echt door te dringen dat het echt anders moet en we toch echt ook buiten onze landsgrenzen moeten kijken naar wat daar gebeurt en zoveel invloed op ons heeft en zal krijgen. Ik denk dat die ontwikkelingen zelf dit alleen maar zullen gaan versterken. Maar genoeg problemen onderweg en tegenstrijdig beleid en gedrag.
Je zit er naast, die is er niet, dat is perceptie en we weten allemaal hoe dat bij jou in elkaar steekt.
Er komt niemand voor het Belgische leger op omdat niemand het Belgische leger daar op waarde kan schatten.
Ze zijn al decennia niet meer ingezet voor operaties waar ze voor zijn ingericht en wat er wel gebeurde gebeurde geheim/clandestien.
Daarnaast is de vader van de Europese gedachte België. Niemand wil daar investeren in Defensie omdat ze daar dromen en denken over de dag van morgen en bezig zijn met hele andere zaken dan Defensie.

Daar ligt de focus op buitenlandse zaken, Europaficatie, samenwerken en lobbyen. Het volk en overheid heeft een compleet anders inslag dan Nederland als het aankomt op hoe we de regio en wereld zien. Het leger, militairen en conflict is iets wat overal gebeurt, maar niet meer waar België een belang in heeft of aan zou willen deelnemen. Dit gaat ook never nooit meer gebeuren. Belgen denken groter, in ieder geval in EU verband en rekenen zich geografisch veilig. Dat militaire geneuzel met heel veel poppetjes en voertuigen honderden kilometers verderop tegen Rusland is iets wat je er never nooit niet meer in gaat krijgen. Je zult bij de Belgische politiek geen intrensieke motivatie vinden om op te werken naar een fysiek treffen.

Dat is wel iets wat kan worden vastgelegd op papier, of oefeningen waaraan wordt deelgenomen, maar op politiek niveau zal er alles aan gelegen zijn en gestuurd worden naar een situatie waarin België daar geen rol in zal gaan spelen.

Ik begrijp hun gedachte en daar kunnen we alles van vinden. Het is wat pacifistisch maar met die gedachte is niets mis, met concensus en diplomatiek is ook meer te bereiken dan met militair geweld. Dat laat het huidige Europa ook wel zien. Op die gedachte zetten ze in. Dit staat los van het Belgische leger wat nog altijd eigen paden uit zet, maar wat er op politiek niveau gebeurt, dat is veel anders.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

Citaat van: ARM-WAP op 20/06/2017 | 14:38 uur
Probleem is dat men dat blijkbaar maar niet wil snappen in de "hoogste regionen".
De versnippering van het politieke landschap en de schijnbare willekeur waarmee "de mensen" hun stem uitbrengen maken dat iedere partij en iedere politicus van rang en stand de billen dichtnijpt wanneer het aankomt op het heikele thema "geld voor defensie".
Deze defensieminister ljkt dan wel te willen maar jaagt tegelijkertijd zijn troepen tegen zichzelf in het harnas met zijn aankondiging van de "Nieuwe pensioenregeling" in Oktober vorig jaar.
Zijn partij (N-Va) moet niet veel cadeaus verwachten van zijn coalitieartners wanneer het erop aan zal komen.
CD&V met Kris Peeters op kop proberen de anderen dikke vliegen af te vangen want ze zitten zelf met een tekort aan stemmers. CD&V is de vroegere Christelijke VolksPartij (What's in the name) en een pak van hun voormalig trouw kiesvee hebben voor de N-Va gestemd...
Open VLD (Liberalen) hebben in het verlenden wel hun mond vol gehad van "Defensie" maar dat gebeurde gebeurde in een adem met het woord "EU", bij monde van vormalig partijeider... Guy Verhofstadt... Dan weet je al meteen hoeveel geld erbij zal komen...
MR is de franstalige coalitiepartner, geen (directe) concurrent van N-Va... maar is dan ook de enige Franstalige regeringspartner... Die moeten ook niet wild staan te springen voor meer geld richting Défense. Hoewel... er zijn wat producenten in het Waalse gewest die dat zouden toejuichen: op kop FN, CMI, SABCA, SONACA,...
Inderdaad. Zoveel andere zaken en dat binnen een onwillige politieke structuur. Nu coalitieproblemen in Waalse regering. Maar ik ontwaar in België eenzelfde soort omslag als in Nederland. Waar nu zelfs Groen Links niet meer wil bezuinigen op Defensie. Het zal niet meteen storm lopen, maar het besef lijkt toch echt door te dringen dat het echt anders moet en we toch echt ook buiten onze landsgrenzen moeten kijken naar wat daar gebeurt en zoveel invloed op ons heeft en zal krijgen. Ik denk dat die ontwikkelingen zelf dit alleen maar zullen gaan versterken. Maar genoeg problemen onderweg en tegenstrijdig beleid en gedrag.