Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Ace1

Citaat van: tentara71 op 10/06/2017 | 18:15 uur
Me dunkt dat zolang het om humanitair (NEO) optreden gaat, zou dat geen probleem moeten zijn.
Stel dat DMAN daar rondvaart vanwege African Winds of Emerald Move en er gebeurt iets wat een NEO noodzakelijk maakt en we zouden niets doen. Leg dat dan maar eens aan België uit als de helft van haar aanwezige burgers door machetes in elkaar gehakt is....

Dan moet de DMAN daar wel in de buurt rondvaren deze gaat niet speciaal van Den Helder naar kust van Congo afreizen dat gaat echt niet gebeuren.

MasterChief1971

Citaat van: Ace1 op 10/06/2017 | 18:08 uur
Weer een praktijk voorbeeld dat een EU leger niet gaat werken omdat andere EU landen geen belang erbij te hebben om in Congo te opereren, veel EU landen hebben in het verleden koloniën gehad en sommige EU landen hebben nog steeds koloniën. Ik zie bijvoorbeeld de Karel Doorman of een van de LPD's niet voor de kust van Congo liggen om Belgische burgers of Belgische militairen  te evacueren. Ook zie ik het niet gebeuren dat een Belgische C-130 in Suriname landt om Nederlandse burgers of Nederlandse evacueren. Daarom is het van belang dat ieder EU land investerert in defensie.

Me dunkt dat zolang het om humanitair (NEO) optreden gaat, zou dat geen probleem moeten zijn.
Stel dat DMAN daar rondvaart vanwege African Winds of Emerald Move en er gebeurt iets wat een NEO noodzakelijk maakt en we zouden niets doen. Leg dat dan maar eens aan België uit als de helft van haar aanwezige burgers door machetes in elkaar gehakt is....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Lex

Citaat van: Ace1 op 10/06/2017 | 18:08 uur
Weer een praktijk voorbeeld dat een EU leger niet gaat werken omdat andere EU landen geen belang erbij te hebben om in Congo te opereren, veel EU landen hebben in het verleden koloniën gehad en sommige EU landen hebben nog steeds koloniën.
Hoezo? In dit geval is ook de toegang tot Congo door een Frans vliegtuig geweigerd.

Ace1

#1911
Citaat van:  De Morgen op 10/06/2017 | 17:48 uur
Alle elf Belgische C-130-vrachtvliegtuigen staan momenteel aan de grond door een technisch defect. Een ervan is daardoor in Congo volgens militaire bronnen in een diplomatiek conflict verzeild geraakt. Dat schrijft de krant De Morgen vandaag.

Weer een praktijk voorbeeld dat een EU leger niet gaat werken omdat andere EU landen geen belang erbij te hebben om in Congo te opereren, veel EU landen hebben in het verleden koloniën gehad en sommige EU landen hebben nog steeds koloniën. Ik zie bijvoorbeeld de Karel Doorman of een van de LPD's niet voor de kust van Congo liggen om Belgische burgers of Belgische militairen  te evacueren. Ook zie ik het niet gebeuren dat een Belgische C-130 in Suriname landt om Nederlandse burgers of Nederlandse militairen  evacueren. Daarom is het van belang dat ieder EU land investeert in defensie. De Belgen hebben toch plannen voor een Compagnie  mariniers?  Investeer dan in een LST of een kleine LPD zodat  je niet alleen afhankelijk bent van C-130's/ A400M's.


Lex

Citaat van: Ace1 op 10/06/2017 | 17:56 uur
Is het niet mogelijk om die C-130  naar een buurland te vliegen en het toestel daar aan de grond te houden?
Nee; zolang het vliegverbod niet is opgeheven zal de kist daar blijven staan.

Ace1

Citaat van:  De Morgen op 10/06/2017 | 17:48 uur
Volgens militaire bronnen is een C-130 in Congo door het technisch probleem in een diplomatiek incident terechtgekomen.

Nadat de betrekkingen tussen de EU en Congo de laatste tijd in het slop zijn geraakt - de EU heeft tien dagen geleden sancties uitgevaardigd tegen het Afrikaanse land - zou de Congolese president Kabila Belgische Special Forces opgedragen hebben om op 1 juni het land te verlaten. De elite-eenheid zelf is ondertussen uit het land vertrokken, maar de C-130 die hun tonnen materiaal moest vervoeren staat nu nog door het technisch mankement op de luchthaven van Kindu. Volgens militaire bronnen bevat de lading mogelijk gevoelige communicatieapparatuur. "De bemanning zit al veertien dagen vast op de luchthaven en wordt in de gaten gehouden door Congolese soldaten", zo is in militaire kringen te horen. Een poging om met behulp van een Frans vrachtvliegtuig de bemanning op te halen, zou tegengehouden zijn door de Congolese overheid. Buitenlandse Zaken wil geen commentaar geven over het diplomatieke incident en verwijst door naar Defensie. De woordvoerders van het leger zeggen niet op de hoogte te zijn van de situatie.

Is het niet mogelijk om die C-130  naar een buurland te vliegen en het toestel daar aan de grond te houden?

Lex

Diplomatiek conflict in Congo met C-130 gevuld met uitrusting Belgische Special Forces

Alle elf Belgische C-130-vrachtvliegtuigen staan momenteel aan de grond door een technisch defect. Een ervan is daardoor in Congo volgens militaire bronnen in een diplomatiek conflict verzeild geraakt. Dat schrijft de krant De Morgen vandaag.

"Er zijn recent problemen geweest met de besturingssystemen van de vliegtuigen", zegt Laetitia Gérard, adjunct-woordvoerder van Defensie. "Omdat de gevolgen daarvan mogelijk catastrofaal kunnen zijn, hebben we besloten om de C-130's momenteel aan de grond te houden. Tegen volgende week zou het probleem verholpen moeten zijn."

Ouderdom

De vastgestelde pannes hebben te maken met de ouderdom van de vliegtuigen. Het Belgische leger nam de C-130's in 1972 en 1973 in dienst. De opvolgers, zeven Airbus A400M-toestellen, die in 2003 werden besteld, worden niet voor eind 2019 verwacht. Volgens militaire bronnen is een C-130 in Congo door het technisch probleem in een diplomatiek incident terechtgekomen.

Nadat de betrekkingen tussen de EU en Congo de laatste tijd in het slop zijn geraakt - de EU heeft tien dagen geleden sancties uitgevaardigd tegen het Afrikaanse land - zou de Congolese president Kabila Belgische Special Forces opgedragen hebben om op 1 juni het land te verlaten. De elite-eenheid zelf is ondertussen uit het land vertrokken, maar de C-130 die hun tonnen materiaal moest vervoeren staat nu nog door het technisch mankement op de luchthaven van Kindu. Volgens militaire bronnen bevat de lading mogelijk gevoelige communicatieapparatuur. "De bemanning zit al veertien dagen vast op de luchthaven en wordt in de gaten gehouden door Congolese soldaten", zo is in militaire kringen te horen. Een poging om met behulp van een Frans vrachtvliegtuig de bemanning op te halen, zou tegengehouden zijn door de Congolese overheid. Buitenlandse Zaken wil geen commentaar geven over het diplomatieke incident en verwijst door naar Defensie. De woordvoerders van het leger zeggen niet op de hoogte te zijn van de situatie.

De Morgen, 10-06-2017

Stoonbrace

Alle Belgische C-130's uit voorzorg aan de grond na reeks incidenten

Na een reeks incidenten met verscheidene toestellen houdt het Belgische leger sinds twee weken uit voorzorg zijn hele vloot aan C-130-transportvliegtuigen aan de grond. Dat is vernomen uit militaire bronnen.

Het vliegverbod voor de elf C-130's is het gevolg van "het abnormaal functioneren van vluchtcontroles", zo verduidelijkte een militaire woordvoerder. Tijdens vluchten met de transportvliegtuigen hebben de voorbije weken verscheidene incidenten plaatsgevonden. Schade werd er niet opgemeten want alle toestellen konden uiteindelijk veilig en wel landen.

Niettemin heeft het leger besloten alle C-130's voorlopig aan de grond te houden voor een diepgaand onderzoek. In samenwerking met de industriële partners worden alle onderdelen van de vliegcontrolesystemen van nabij bekeken: de mechaniek, de elektronica en de hydraulische systemen. Voorlopig gaat de generale staf ervan uit dat ze volgende week opnieuw kunnen opstijgen.

Het Belgische leger nam de C-130's in 1972 en 1973 in dienst. Ze moeten nog enkele jaren meegaan. De opvolgers, zeven Airbus A400M-toestellen die in 2003 werden besteld, worden niet voor eind 2019 verwacht.

Bron: Belga

ARM-WAP

Citaat van: Stoonbrace op 28/05/2017 | 23:00 uur
http://deredactie.be/permalink/2.50084?video=1.2991101
Tenenkrullend debat tussen 4 germanisten die weinig tot niets van Defensie kennen.
Frustrerend alleszins.
Grosemans heeft ergens de klokken wel horen luiden vwb de NH90 (en de verschillende sub-types), verwijst constant naar het Strategisch plan van haar partijgenoot die MinDef is.
Vautmans spreekt over het EU-parlement waarvan zij lid is (OpenVLD) en hoe men er daar nu "snel werk maakt" van een EU-defensie, want de Britten waren altijd tegen en die verlaten nu de EU.
De SP.a-er maakt interessante verklaringen omdat ze afwijken van wat zijn partijgenoot en "Defensiespecialist" Dirk Vandermaelen zou uitkramen. Vind ik op zich al een interessante ontwikkeling  ;D
En de Vlaams Belanger wil dat Belgie uit de NATO stapt en verbintenissen aangaat met landen en organisaties wanneer het nodig is.

Dé Adder onder het gras is weer "besparingen"... door gezamenlijk aan te kopen, binnen een EU-structuur zullen "we" besparen...
Dat vereist natuurlijk een vrije markt met voldoende spelers die qualitatief uitstekende producten aanbieden.
Wanneer het op de vF-16 aankomt zitten we al met een probleem: BEL gaat een keuze maken uit 5 toestellen... De F-35 blijft steeds bovenkomen. Boeing heeft zich al teruggetrokken uit dit programma omdat het zegt dat haar product geen faire kans krijgt, want het lastenboek is zó opgesteld dat er slechts een kandidaat kan winnen... Dan weet je het toch al. En toch blijft men ontkennen.
Dan komen ook de vFregatten en vMCMVs even ter sprake... dat zou ook "op EU-niveau" moeten gebeuren, "want dan sparen we geld uit..." Dit is compleet belachelijk, want er is geen vraag naar een EU-niveau voor zo'n projecten. Indien dat al het geval was, dan werd dit via OCCAR geregeld... En indien je kijkt via deze org, dan zie je dat er inderdaad een (1) prject loopt... FREMM... voor ITA en FRA... Geen ander EU-land neemt eraan deel voor vFregatten... Idem dito vwb MCMV's...

Stoonbrace

http://deredactie.be/permalink/2.50084?video=1.2991101

Tenenkrullend debat tussen 4 germanisten die weinig tot niets van Defensie kennen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1904
Citaat van: Huzaar1 op 26/05/2017 | 16:21 uur
Gaat België toch nooit doen.

Ben ik ook bang voor... gaat ten koste van gratis bier en chips voor Manneken Pis...

Huzaar1

#1903
Citaat van: Ronald Elzenga op 26/05/2017 | 15:41 uur
NAVO verwacht dat België uitgaven aan defensie verdubbelt http://dlvr.it/PFN4Fw

Gaat België toch nooit doen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

NAVO verwacht dat België uitgaven aan defensie verdubbelt http://dlvr.it/PFN4Fw 


Stoonbrace

't is een idiote uitspraak, hoe je het ook draait of keert.