Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2016 | 13:32 uur
Wat zou de JWIT nog opleveren, wat kost een LPD vervanging voor de KM en wat is het verschil met een LHD?

Geen idee wat de eisen van de KM op dat gebied zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 18/12/2016 | 13:24 uur

Een Enforcer 8000 LPD kosten in de periode 2003-2008 €90 miljoen en de  exploitatiekosten zullen daarvan wel meevallen en de bemanning van de Godetia kan dan gewoon overstappen zonder dat er een probleem is van te weinig personeel en deze zal in de marinebasis in Zeebrugge kunnen liggen. Laten we zeggen dat daar door de inflatie en staalprijs die gestegen is 10% of 15% erbij is gekomen dan heb je een schip waarmee het marinecomponent prima uit de voeten kan.


Is een optie, ik bekijk het graag breder en zie mogelijkheden om onze Zuiderburen te voorzien van een groot schip en geen afgeschreven occasion waarbij deze in de BeNeSam sterkte blijft en we tevens deze samenwerking relatief goedkoop kunnen uitbreiden met een LHD.

Wat zou de JWIT nog opleveren, wat kost een LPD vervanging voor de KM en wat is het verschil met een LHD?

Ace1

#1567
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2016 | 13:10 uur
Dan is nu een goed moment en als BE de JWIT over neemt en NL laat een LHD bouwen dan snijdt het mes aan meerdere kanten.

De kosten van een LHD zijn "slechts" de meer kosten van een LPD.


Een Enforcer 8000 LPD kosten in de periode 2003-2008 €90 miljoen en de  exploitatiekosten zullen daarvan wel meevallen en de bemanning van de Godetia kan dan gewoon overstappen zonder dat er een probleem is van te weinig personeel en deze zal in de marinebasis in Zeebrugge kunnen liggen. Laten we zeggen dat daar door de inflatie en staalprijs die gestegen is 10% of 15% erbij is gekomen dan heb je een schip waarmee het marinecomponent prima uit de voeten kan.




jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1566
Citaat van: Belgje op 18/12/2016 | 13:06 uur
Ik ben absoluut voorstander om een amfibisch schip toe te voegen aan de vloot. Met de amfibische training van enkele PaCo eenheden staat dat vermoedelijk ook op het lange termijn programma.

Dan is nu een goed moment en als BE de JWIT over neemt en NL laat een LHD bouwen dan snijdt het mes aan meerdere kanten. (overdracht als LHD is afgeleverd)

De kosten van een LHD zijn "slechts" de meer kosten van een LPD.

Belgje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2016 | 13:03 uur
Het een staat los van het andere.

Zie ook de Belgische intentie om mede gebruik te kunnen maken van het JSS.

Ik ben absoluut voorstander om een amfibisch schip toe te voegen aan de vloot. Met de amfibische training van enkele PaCo eenheden staat dat vermoedelijk ook op het lange termijn programma.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 18/12/2016 | 12:59 uur
'Paratroopers don't need an airport'

Het een staat los van het andere.

Zie ook de Belgische intentie om mede gebruik te kunnen maken van het JSS.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 18/12/2016 | 12:57 uur
Ik geloof niet dat het marinecomponent voldoene budget heeft voor de exploitatiekosten van Johan de Witt en voldoende personeel heeft om Johan de Witt te gaan bemannen en daarnaast weet ik niet of marinebasis in Zeebrugge voldoende diepgang heeft voor een schip qa grote als Johan de Witt vandaar mijn idee voor een kleine LPD van 7000ton of 8000ton.

Die blijft gewoon in Den Helder en budget is slechts een keuze, niet meer en niet minder.

Belgje

'Paratroopers don't need an airport'

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2016 | 12:50 uur
Verpats de Johan de Wit aan België (blijft deze ook in de BeNeSam sterkte) en Nederland laat een LHD bouwen, kan de RDAM haar tijd uitdienen waarna deze vervangen wordt door een 2e JSS of 2e LHD.

Ik geloof niet dat het marinecomponent voldoene budget heeft voor de exploitatiekosten van Johan de Witt en voldoende personeel heeft om Johan de Witt te gaan bemannen en daarnaast weet ik niet of marinebasis in Zeebrugge voldoende diepgang heeft voor een schip qa grote als Johan de Witt vandaar mijn idee voor een kleine LPD van 7000ton of 8000ton.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1560
Citaat van: Ace1 op 18/12/2016 | 12:32 uur
Je kunt toch afvragen of het niet zinvol is voor het marinecomponent  een kleine LPD van de Damen Enforcer klasse  te gaan aanschaffen als opvolger van de Godetia. Deze  laat je dan voor de kust van Congo varen en als het nodig is kun je deze inzetten voor de evacuatie van Belgische burgers want ik geloof niet de Nederland een LPD of de JSS in gaat zetten om Belgische burgers te gaan  evacueren uit Congo en Andersom zou Belgie dat ook niet doen als het om Nederlanders gaat die in Suriname wonen.

Dan bedoel ik de Enforcer 7000 of de Enforcer 8000 en hoe vaak is de Goditia niet ingezet voor Africa Partnership dat kan met een LPD ook en deze is veel flexibeler daarin omdat dat deze meer goederen mee kan vervoeren voor noodhulp en een grotere ziekenboeg heeft en helicopters kan vervoeren en inzetten.


Verpats de Johan de Witt aan België (blijft deze ook in de BeNeSam sterkte) en Nederland laat een LHD bouwen, kan de RDAM haar tijd uitdienen waarna deze vervangen wordt door een 2e JSS of 2e LHD.

Win/win!

Ace1

#1559
Citaat van:  Nieuwsblad op 18/12/2016 | 09:45 uur
Kinshasa maakt zich op voor een zware clash tussen de oppositie en het regime van president Joseph Kabila. Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) laat weten dat het Belgische leger klaarstaat om naar Congo af te reizen, mochten er landgenoten in gevaar komen. Die militairen zullen dan wel via een buurland binnen moeten geraken, want Kabila is zijn land zo hermetisch mogelijk aan het afsluiten.

Kabila treft de ene maatregel na de andere om een opstand in de kiem te smoren. Er zouden de voorbije dagen opnieuw verschillende Congolese journalisten "verdwenen" zijn en vrijdag werden Belgische reporters van VTM en VRT "wegens ongewenst" plots op het vliegtuig naar Brussel gezet. Een C130 van het Belgische leger met materiaal voor de militaire opleidingskampen in Congo moest donderdag zonder veel uitleg opnieuw opstijgen zonder uit te laden.

Mochten er militairen naar Congo vertrekken, zullen die er niet zomaar kunnen landen. Kabila heeft immers ook een militair vliegverbod boven zijn land afgekondigd en weigert nog buitenlandse veiligheidsdiensten toe laten op Congolese bodem.

Je kunt toch afvragen of het niet zinvol is voor het marinecomponent  een kleine LPD van de Damen Enforcer klasse  te gaan aanschaffen als opvolger van de Godetia. Deze  laat je dan voor de kust van Congo varen en als het nodig is kun je deze inzetten voor de evacuatie van Belgische burgers want ik geloof niet de Nederland een LPD of de JSS(in de toekomst) in gaat zetten om Belgische burgers te gaan  evacueren uit Congo en Andersom zou Belgie dat ook niet doen als het om Nederlanders gaat die in Suriname wonen.

Dan bedoel ik de Enforcer 7000 of de Enforcer 8000 en hoe vaak is de Goditia niet ingezet voor Africa Partnership dat kan met een LPD ook en deze is veel flexibeler daarin omdat dat deze meer goederen mee kan vervoeren voor noodhulp en een grotere ziekenboeg heeft en helicopters kan vervoeren en inzetten.

http://products.damen.com/en/ranges/landing-platform-dock






ARM-WAP

Citaat van: Belgje op 09/12/2016 | 15:12 uur
Aflevering 2:

https://www.facebook.com/paracdo/videos/1544915442192525/
Eindelijk eens wat tijd om te kijken én d kinderen zijn uit huis: genoeg WiFi-bandbreedte dus :)

Interessante quote van Fly rond de 12' ... een boodschap voor álle politici

"Gevaar en terreur stoppen niet wanneer je je hoofd in de grond steekt.
Gevaar en terreur stoppen alleen als je erop op afstapt"

Belgje

Belgische militairen houden zich klaar voor Congo

Kinshasa maakt zich op voor een zware clash tussen de oppositie en het regime van president Joseph Kabila. Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) laat weten dat het Belgische leger klaarstaat om naar Congo af te reizen, mochten er landgenoten in gevaar komen. Die militairen zullen dan wel via een buurland binnen moeten geraken, want Kabila is zijn land zo hermetisch mogelijk aan het afsluiten.

Morgen, maandag 19 december, is de dag waarop de Congolese president Joseph Kabila ten laatste had moeten aftreden. Maar aangezien hij minstens wil voortbesturen tot 2018, staat de datum al maanden in het rood aangeduid in de internationale agenda. Een ultieme poging om tot een compromis te komen tussen oppositie en Kabila is mislukt. De gesprekken, met de katholieke bisschoppen als bemiddelaars, werden gisteren opgeschort en worden ten vroegste woensdag hervat. Vanaf nu is het bang afwachten hoe hevig de protesten en de ingrepen van de veiligheidsdiensten zullen zijn.

Kabila treft de ene maatregel na de andere om een opstand in de kiem te smoren. Er zouden de voorbije dagen opnieuw verschillende Congolese journalisten "verdwenen" zijn en vrijdag werden Belgische reporters van VTM en VRT "wegens ongewenst" plots op het vliegtuig naar Brussel gezet. Een C130 van het Belgische leger met materiaal voor de militaire opleidingskampen in Congo moest donderdag zonder veel uitleg opnieuw opstijgen zonder uit te laden.

Binnen het Belgische leger circuleert een bericht dat een tiental militairen naar Congo zal afreizen voor de beveiliging van het ambassadepersoneel, maar minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) ontkent. "Er is nog geen procedure in gang gezet, al is de bescherming van Belgen in het buitenland een van onze kerntaken. We houden de situatie in Congo nauwlettend in de gaten en we zijn op alles voorbereid."

Omwille van de veiligheid van de landgenoten wil Vandeput geen verdere details prijsgeven.

Mochten er militairen naar Congo vertrekken, zullen die er niet zomaar kunnen landen. Kabila heeft immers ook een militair vliegverbod boven zijn land afgekondigd en weigert nog buitenlandse veiligheidsdiensten toe laten op Congolese bodem.

Bron: Nieuwsblad
Link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161217_02632204

Belgje

Net zoals hun Nederlandse collega's gaan ook de Belgische SF aan het front in Irak 'assisteren'.


"De ministerraad keurde vanochtend de uitbreiding van de opleidingsmissie voor Iraakse militairen goed. Naast 'train and advise' komt er nu ook 'assist' bij. Concreet betekent dit dat de Belgen door de internationale coalitie tegen IS een partnereenheid toegewezen krijgen; die ze van dichtbij zullen volgen en bijstaan. In hun nieuwe rol komen de Belgische militairen, die nu deels vanuit Bagdad werken, een pak dichter bij de frontlijn met IS.

'Er zijn zo'n vierduizend Irakezen die door onze militairen opgeleid zijn. Zij zullen nu dichter bij het front, ten westen van Mosoel in actie komen en wij zullen hen daarbij begeleiden', zegt minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA). 'Dichter bij het front, dus is dat gevaarlijker, ja. Maar het blijft train, advise and assist. Accompany doen we niet. We blijven dus op een respectabele afstand van de gevechten. We gaan niet meestrijden.'

Hoe groot die afstand is, daarover zijn afspraken gemaakt met de Nederlandse legerleiding; waarmee de Belgen in Irak nauw samenwerken. Ze blijven 'meerdere kilometers' achter het front, zegt een goed ingelichte bron. Maar de troepen op het terrein behouden wel de vrijheid om 'ad hoc te beslissen over een bepaalde situatie'. Zij zullen de Irakezen helpen bij de coördinatie van vuursteun, het plannen van operaties en – nadien – lessen trekken uit de opdrachten die ze uitvoeren.

Bijstand leveren ze onder meer door lichtsteun vanop de grond te coördineren, data te verzamelen (ook via de Belgische F-16's) of een casualty collection point op te zetten, een plek waar gewonden verzorgd kunnen worden."

Door: Peter De Lobel – De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161215_02629384