Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

Citaat van: Ace1 op 30/09/2018 | 11:27 uur
Dan lijdt Damen verlies aangezien de Nederlandse overheid na het RSV schandaal niet meer aan subsidies doet in de scheepsbouw. De vervanger van het M fregat kost €500 miljoen per stuk een AOR zal ergens tussen de €200 en 400 miljoen gaan kosten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Parlementaire_enqu%C3%AAte_naar_de_RSV-werf

Ik ging uit van een lagere prijs voor het CSS maar inderdaad project 250 miljoen tot 1 miljard. Met het gemiddelde (300 miljoen) en de kosten verlaging van +/- 9%  door schaal misschien 275 miljoen voor het CSS (bij 2 stuks). Zoals ik in het vMFF topic al schreef 455 miljoen per vMFF en 1 CSS komt uit op een kleine 2,1 miljard euro.


Ace1

#560
Citaat van: Parera op 30/09/2018 | 11:24 uur
Dan maken we daar toch ''een mooi prijsje'' voor? 4 vMFF's + 1 AOR voor pak hem beet 2 miljard?

Dan lijdt Damen verlies aangezien de Nederlandse overheid na het RSV schandaal niet meer aan subsidies doet in de scheepsbouw. De vervanger van het M fregat kost €500 miljoen per stuk een AOR zal ergens tussen de €200 en 400 miljoen gaan kosten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Parlementaire_enqu%C3%AAte_naar_de_RSV-werf

Parera

Citaat van: Ace1 op 30/09/2018 | 11:21 uur
De Portugezen hebben ook nog een nieuwe bevoorrader nodig.

https://en.wikipedia.org/wiki/NRP_B%C3%A9rrio_(A5210)

Dan maken we daar toch ''een mooi prijsje'' voor? 4 vMFF's + 1 AOR voor pak hem beet 2 miljard?

Ace1

#558
Citaat van: Parera op 30/09/2018 | 10:38 uur
Ik weet niet of het direct op de vMFF's slaat maar ik kwam dit tegen van 27 September

Citaat
via twitter.com @dgkreiter
Constructive talks today with @MarinhaPT Portuguese Navy on the progress of the modernization of the Portuguese Multi-Purpose Frigates. Also discussed the possibility of cooperation on new naval ship building programmes. International cooperation is important!

Het zou toch mooi zijn als de Portugezen ook aansluiten met nog eens een serie schepen, ze hebben ten slotte 2 oude MFF's varen en ook nog 3 oude MEKO's een mooie vervang serie van 4 ultramoderne fregatten zou ik wel toejuichen. En die Duitse scheepsbouw hoef je ook niet op te leunen op dit moment als export klant  :angel:

De Portugezen hebben ook nog een nieuwe bevoorrader nodig.

https://en.wikipedia.org/wiki/NRP_B%C3%A9rrio_(A5210)

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_Portuguese_Navy_ships

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Weer nieuw beeld toekomstig bevoorradingsschip

http://disq.us/t/36piq42

Parera

#556
Citaat van: StrataNL op 27/09/2018 | 18:07 uur
Komt denk ik omdat men het bordes voor de opbouw weggehaald/verkleind heeft. En de vorm van de opbouw is vereenvoudigd.

De Hitroles en MASS heb ik in mijn enthousiasme niet op gelet idd, al neem ik die wel als vanzelfsprekend aan...

Nu maar hopen dat er niet nog meer op het ontwerp bezuinigd moet worden.

We gaan het zien, ik ben ook erg benieuwd naar de naam die gekozen is. Opvallend dat er ook in dit ontwerp gekozen is voor de MASS, dat daarmee dus ook wel bevestigd dat dit het nieuwe Softkill decoy systeem word binnen de KM. Dit systeem kan ook Soft-Kill Torpedo Decoys afvuren dus waarschijnlijk is het om die reden dat ervoor gekozen is.

StrataNL

Citaat van: Parera op 27/09/2018 | 17:54 uur
Toppie! De RAS masten staan naar mijn idee wel wat dicht op de brug maar daar zal wel overna gedacht worden.
En je hebt de 2 Hitroles voor de opbouw en 4x Rheinmetall MASS decoy system nog gemist Strata (2x voor de containers + 2x op de opbouw)

Verder een mooie compacte AOR met alles er op/in/aan wat de KM maar wil, niets mis mee.

En Admiraal Kramer daagt iedereen nu wel uit met het raden van de naam.

Jammer dat de afbeelding zo donker is.
Komt denk ik omdat men het bordes voor de opbouw weggehaald/verkleind heeft. En de vorm van de opbouw is vereenvoudigd.

De Hitroles en MASS heb ik in mijn enthousiasme niet op gelet idd, al neem ik die wel als vanzelfsprekend aan...

Nu maar hopen dat er niet nog meer op het ontwerp bezuinigd moet worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Ik heb wilde geruchten gehoord, van een waddeneiland tot Mandela. Ze schijnen wel de gekte in te willen, maar een traditionele naam als Zuiderkruis trekt nog steeds.

Parera

Toppie! De RAS masten staan naar mijn idee wel wat dicht op de brug maar daar zal wel overna gedacht worden.
En je hebt de 2 Hitroles voor de opbouw en 4x Rheinmetall MASS decoy system nog gemist Strata (2x voor de containers + 2x op de opbouw)

Verder een mooie compacte AOR met alles er op/in/aan wat de KM maar wil, niets mis mee.

En Admiraal Kramer daagt iedereen nu wel uit met het raden van de naam.

Jammer dat de afbeelding zo donker is.

Flyguy

Wat een strijkijzer. Kapitein Rob zou er wat van vinden  ;D

StrataNL

Waar kan ik tekenen?  ;)

Laatste ontwerp, ziet er (vanaf de buitenkant) gebalanceerd uit. 2x dekkraan, 1x Goalkeeper, 1x Marlin 30mm, 1x NS-100 radar.
Schoorsteen geïntegreerd met mast in plaats van 2/3 aparte constructies.

Citaat van: Rob Kramer @AdmiraalkramerTijdens mijn bezoek aan de Defensie Materieel Organisatie (DMO) kreeg ik laatste ontwerp van onze nieuwe tanker in beeld, wordt super mooi, effectief en zo groen mogelijk schip. Nu de naam nog, blijf gissen, raden jullie toch nooit!

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Harald op 26/09/2018 | 15:03 uur
idd ik had ook gedacht dat ze de bevoorradingsschepen geen "mensen" namen zouden blijven geen, dus eigenlijk de "oude" namen Poolster, Zuiderkruis of Amsterdam.

"Helfrich" zou idd kunnen of "van Straelen", Kapitein-ter-zee Van Straelen had het commando over Hr.Ms. "Java" tijdens de slag om de Javazee.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hr.Ms._Java_(1925)

Laten we viceadmiraal J. Th. Furstner maar niet doen.... , hij was tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de bevelhebber der Zeestrijdkrachten en minister van Marine in het oorlogskabinet in Londen.
Want die voldoet niet aan de wens ; Marineschip zoekt naam: maar die moet wel onomstreden zijn

Poolster is recent vergeven aan de zeemanschap trainer in Den Helder. Dus die valt helaas af, ik zou zelf wel een mensen naam zien zitten zodat het een beetje ''de zelfde lijn volgt''.
Amsterdam en Rotterdam kunnen we bewaren voor nieuwe LPD's  :angel:



Harald

Citaat van: Parera op 26/09/2018 | 13:32 uur
Dat het beide schepen met een ''mensen'' naam worden en geen stad of ster/sterrenbeeld.

En een naam die echt bij KD past is natuurlijk ''Conrad Helfrich'' maar ik verwacht niet dat ze voor die naam gaan.

idd ik had ook gedacht dat ze de bevoorradingsschepen geen "mensen" namen zouden blijven geen, dus eigenlijk de "oude" namen Poolster, Zuiderkruis of Amsterdam.

"Helfrich" zou idd kunnen of "van Straelen", Kapitein-ter-zee Van Straelen had het commando over Hr.Ms. "Java" tijdens de slag om de Javazee.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hr.Ms._Java_(1925)

Laten we viceadmiraal J. Th. Furstner maar niet doen.... , hij was tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de bevelhebber der Zeestrijdkrachten en minister van Marine in het oorlogskabinet in Londen.
Want die voldoet niet aan de wens ; Marineschip zoekt naam: maar die moet wel onomstreden zijn


Sparkplug

Citaat van: Parera op 26/09/2018 | 13:32 uur
Dat het beide schepen met een ''mensen'' naam worden en geen stad of ster/sterrenbeeld.


En een naam die echt bij KD past is natuurlijk ''Conrad Helfrich'' maar ik verwacht niet dat ze voor die naam gaan.

Laten ze ons allemaal dan maar verrassen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 26/09/2018 | 13:24 uur
Hoe kan de naam van iemand passen naast de Karel Doorman?

Dat het beide schepen met een ''mensen'' naam worden en geen stad of ster/sterrenbeeld.


En een naam die echt bij KD past is natuurlijk ''Conrad Helfrich'' maar ik verwacht niet dat ze voor die naam gaan.