Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/02/2019 | 10:32 uur
Je mag wel de vraag stellen of 2 zesde (middelzware/zware) generatiekisten levensvatbaar voor Europa zijn.

Ik zou niet gek staan te kijken dat beide programma's in het volgende decennium samen gaan.

Het samengaan van deze twee projecten is zeker iets dat niet kan worden uitgesloten. Om levensvatbaar te zijn, zullen er toch flink wat toestellen moeten worden verkocht.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jooop op 12/02/2019 | 10:22 uur
Als het aan mij ligt initiëren de Fransen en Duitsers een mooi Europees project waar de Nederlandse defensie industrie een bijdrage aan kan leveren.

Tempest evenzo.  Dus een deelname aan een of eventueel beide projecten zou toch wel mooi zijn, niet?

Prima, eten we van 2 walletjes.

Je mag wel de vraag stellen of 2 zesde (middelzware/zware) generatiekisten levensvatbaar voor Europa zijn.

Ik zou niet gek staan te kijken dat beide programma's in het volgende decennium samen gaan.


Jooop

Als het aan mij ligt initiëren de Fransen en Duitsers een mooi Europees project waar de Nederlandse defensie industrie een bijdrage aan kan leveren.

Tempest evenzo.  Dus een deelname aan een of eventueel beide projecten zou toch wel mooi zijn, niet?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 12/02/2019 | 09:32 uur
Maar wordt met Italië en Nederland echt de landen (de overheden) bedoeld of de herkomst van de diverse toeleveranciers?

Goede vraag, het is stil in Nederland m.b.t. dit onderwerp.

Sparkplug

#3147
Citaat van: France 24 op 12/02/2019 | 08:51 uur
"The FCAS has a rival -- Britain's Tempest project which has been awarded to BAE Systems, and which Italy and the Netherlands have also joined"

http://f24.my/4PLo.T

Maar wordt met Italië en Nederland echt de landen (de overheden) bedoeld of de herkomst van de diverse toeleveranciers?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jooop op 12/02/2019 | 07:45 uur
Enig kans dat NL ook aanschuift?

"The FCAS has a rival -- Britain's Tempest project which has been awarded to BAE Systems, and which Italy and the Netherlands have also joined"

http://f24.my/4PLo.T

Jooop

Citaat van: StrataNL op 12/02/2019 | 07:56 uur
Dan moet de F35 wel zo enorm falen, men zal er alles aan doen om dat te voorkomen, is het project simpelweg te groot voor. Teveel imagoschade etc.

De Frans-Duitse toestel is naar mijn mening meer een 6th generation toestel terwijl de F35 5th generation is. Dus ook niet directe concurrenten van elkaar.

Bovendien duurt het nog wel 15-20 jaar voordat de toestel productie rijp is, hebben wij dan geen behoefte aan een nieuw toestel? Vooruit denken en op tijd instappen is misschien zo gek nog niet.

StrataNL

Citaat van: Jooop op 12/02/2019 | 07:45 uur
Enig kans dat NL ook aanschuift?
Dan moet de F35 wel zo enorm falen, men zal er alles aan doen om dat te voorkomen, is het project simpelweg te groot voor. Teveel imagoschade etc.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jooop

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/02/2019 | 07:38 uur
Spain joins France, Germany on new combat fighter

http://f24.my/4PLo.T via @FRANCE24

Enig kans dat NL ook aanschuift?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Spain joins France, Germany on new combat fighter

http://f24.my/4PLo.T via @FRANCE24

Huzaar1

Dat gedonder met Frankrijk en Duitsland is een never-ending-story.

Stierenballen
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 11/02/2019 | 18:14 uur
Ik vraag me ook af in hoeverre het zeer offensieve karakter van de F35 hierin meespeelt. De Duitsers zien zichzelf immers nooit meer de aanval kiezen. Dat een tactisch aanvallende operatie strategisch defensief kan zijn, hoef je bij de meeste burgers niet mee aan te komen, die ben je direct kwijt.

Voor SEAD en de B61 missie is de F35 waarschijnlijk wel de beste keuze. Maar een ramp voor NATO is het niet. De Fransen hebben natuurlijk gelijk als ze stellen dat het geld maar een keer kan worden uitgegeven. En gezien de enorme bedragen gaat dit wel ten koste van de eigen innovatie. En als je NATO als een clubje horigen van de USA ziet, dan klopt het wel. Als je het als verbond tussen landen ziet is een Europese Defensie Industrie ook gewoon nodig, en in die zin is de Duitse keuze dus juist een investering in NATO capability, zij het in de lange termijn.

De Tornado IDS en Tornado ECR hebben toch ook een behoorlijk offensief karakter. De vervanger hiervan is tot op heden niet aangeduid als interim. Ongeacht de keuze moet deze wel future proof zijn. Overigens heeft Duitsland telkens de oorspronkelijke Typhoon order verkleind. Ze hadden het zichzelf gemakkelijker kunnen maken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

German F-35 decision sacrifices NATO capability for Franco-German industrial cooperation

While the German decision last week to remove the Lockheed Martin F-35 from consideration as a replacement for 90 aging Tornado fighters solidifies Franco-German industrial cooperation, it could come at the expense of making Germany's Luftwaffe a less capable air force until at least 2040, when a new advanced Franco-German fighter becomes available.

The decision also places German domestic political considerations ahead of Germany's leadership role in NATO. This would be understandable for a nation that does not perceive a significant military threat from Russia, but it is disturbing for those who emphasize the need to maximize NATO's deterrent posture in the East. The decision should be reconsidered.

.../...

A strong Franco-German engine at the heart of European defense is to be encouraged. But it should not come at the expense of optimal NATO air power and deterrence. Nor should it come at the expense of broader NATO solidarity.

Germany should reconsider its F-35 decision and purchase at least enough F-35s to retain its leadership position in European air power and its familiarity with fifth-generation aircraft technology. Its European allies, who will also be negatively impacted, should weigh in. Failing this, a purchase of the F-18 would be a second-best option.

https://www.defensenews.com/opinion/commentary/2019/02/08/german-f-35-decision-sacrifices-nato-capability-for-franco-german-industrial-cooperation/

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2019 | 10:07 uur
Tot een 120 nieuwe Typhoons voor de Duitse luchtmacht lijkt mij een ondergraving van het Frans-Duitse FCAS programma, immers elke nieuwe Typhoon zal 30-40 jaar mee moeten.

Tenzij men de luchtmacht aanzienlijk wil uitbreiden.

Dat hoeft op zich niet. Voor de Tornado IDS en ECR zijn redelijk wat vervangers nodig. De nieuwe Typhoons kunnen gemakkelijk naast de FCAS vliegen. Er zijn immers genoeg huidige Typhoons die dan aan vervanging toe zijn.

Ze moeten in ieder geval er wel voor zorgen dat die nieuwe Typhoons dan wel over alle nieuwe mogelijkheden beschikken. Denk dan aan project Centurion waar de Britten mee bezig zijn geweest.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2019 | 08:26 uur
Nach Absage an US-Kampfjet: Airbus winkt Milliardenauftrag der Bundeswehr


Tot een 120 nieuwe Typhoons voor de Duitse luchtmacht lijkt mij een ondergraving van het Frans-Duitse FCAS programma, immers elke nieuwe Typhoon zal 30-40 jaar mee moeten.

Tenzij men de luchtmacht aanzienlijk wil uitbreiden.