Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Parera

Citaat van: Benji87 op 11/05/2023 | 21:29 uur
Gast, nette reply man 8) als er een like button was geweest had ik hem 2x gegeven.

Dus stel je hebt 10 raketten aan boord per schip dan ben 128 miljoen kwijt aan alleen raketten. Reken maar het dubbele aan aanpassingskosten want de Australi?rs deden slechts 3 oppervlakte schepen uitgerust met AEGIS. Wij willen het plaatsen op 4 piepkleine duikboten uit de jaren 90 die ook nog eens in 2027 uit de vaart gaan en pas op zijn vroegst in 2025 over deze lanceer capaciteit kunnen beschikken. En dat is mits de test lancering in 2024 succesvol is. Ik snap dat het een gewilde upgrade in slagkracht is en zie er ook zeker het nut van in maar ik krijg een beetje flashbacks naar die deal van 10 jaar terug met die Orions die nog even flink ge?pgraded werden voordat ze verpatst werden voor een habbekrats. Of mis ik iets hier?

Die onderzeeboten die zullen kort met de Tomahawk varen ja, maar de nieuwe generatie boten kan vanaf dag 1 al de tomahawk afvuren. Door de huidige boten al uit te rusten met deze capaciteit (vroeger konden ze ook de Harpoon afvuren) kan de onderzeedienst wel al oefenen met deze nieuwe capaciteit en mocht het toch nodig zijn om de boten in te zetten dan geeft dit een extra lading aan de inzet van een walrus klasse onderzeeboot t.o.v. bijvoorbeeld een Duitse Type 212.

Benji87

Citaat van: Parera op 11/05/2023 | 21:14 uur
Uit de marinestudie 2005 is er wel wat info te vinden:
- stuks prijs a TACTOM 700.000 euro (2005)
- 78 miljoen tbv aanpassing van 4 LCF's
- 10 miljoen reserve.

Met een totaal budget van 109 miljoen Euro kun je berekenen dat er gerekend werd met 30  TACTOM's voor 4 LCF.

Dan moeten we nu naar 2023 toe, het meest recente export contract is dat van de Australiers. Die kochten in Maart dit jaar maximaal 220 Tomahawks, dit gaat om de Block V & Block IV All Up Rounds. Hiervoor zouden de kosten 895 miljoen USD zijn (820 miljoen Euro), een deel hiervan gaat naar de aanpassingen aan de Hobart klasse destroyers.

Van de 820 miljoen Euro, reken ik met 130 miljoen aanpassingskosten (inflatie + wat marge), dat betekend dat je 700 miljoen overhoud voor 220 raketten. Dit is een zeer hoge prijs, want de Yanks zelf betalen ongeveer 1,5 miljoen USD voor een Block V raket en Australie zou +/- 3,2 miljoen USD per raket moeten betalen.

Dan komen de voordelen:
- De Walrus klasse zijn nog steeds een van de stilste diesel boten ter wereld en ze kunnen dicht onder de kust varen.
- Met het bereik van 1600 km van de Tomahawk betekend dit dat we op veel plekken onze vijand kunnen aanvallen

Voor het gemak heb ik 2 afbeeldingen ''scenario's'' gemaakt waarbij in de eerste een onderzeeboot voor de kust van Gotenborg (Zweden) ligt en de tweede ligt ten zuiden van Saba. De ringen op de kaart geven het bereik van de Tomahawk raketten aan. Oordeel zelf maar wat het voordeel is van op dit soort afstanden te kunnen liggen en raketten af te vuren ( iets met uit het bereik van de vijand blijven).





Gast, nette reply man 8) als er een like button was geweest had ik hem 2x gegeven.

Dus stel je hebt 10 raketten aan boord per schip dan ben 128 miljoen kwijt aan alleen raketten. Reken maar het dubbele aan aanpassingskosten want de Australi?rs deden slechts 3 oppervlakte schepen uitgerust met AEGIS. Wij willen het plaatsen op 4 piepkleine duikboten uit de jaren 90 die ook nog eens in 2027 uit de vaart gaan en pas op zijn vroegst in 2025 over deze lanceer capaciteit kunnen beschikken. En dat is mits de test lancering in 2024 succesvol is. Ik snap dat het een gewilde upgrade in slagkracht is en zie er ook zeker het nut van in maar ik krijg een beetje flashbacks naar die deal van 10 jaar terug met die Orions die nog even flink ge?pgraded werden voordat ze verpatst werden voor een habbekrats. Of mis ik iets hier?

Parera

Citaat van: Benji87 op 11/05/2023 | 20:53 uur
Wat gaat dat geintje eigenlijk kosten om die tomahawks op die walrus klasse te krijgen? Zat er vanochtend mijn hoofd eens aan te krabben maar ik zie de voordelen niet opwegen tegen de nadelen :neutral:

Uit de marinestudie 2005 is er wel wat info te vinden:
- stuks prijs a TACTOM 700.000 euro (2005)
- 78 miljoen tbv aanpassing van 4 LCF's
- 10 miljoen reserve.

Met een totaal budget van 109 miljoen Euro kun je berekenen dat er gerekend werd met 30  TACTOM's voor 4 LCF.

Dan moeten we nu naar 2023 toe, het meest recente export contract is dat van de Australiers. Die kochten in Maart dit jaar maximaal 220 Tomahawks, dit gaat om de Block V & Block IV All Up Rounds. Hiervoor zouden de kosten 895 miljoen USD zijn (820 miljoen Euro), een deel hiervan gaat naar de aanpassingen aan de Hobart klasse destroyers.

Van de 820 miljoen Euro, reken ik met 130 miljoen aanpassingskosten (inflatie + wat marge), dat betekend dat je 700 miljoen overhoud voor 220 raketten. Dit is een zeer hoge prijs, want de Yanks zelf betalen ongeveer 1,5 miljoen USD voor een Block V raket en Australie zou +/- 3,2 miljoen USD per raket moeten betalen.

Dan komen de voordelen:
- De Walrus klasse zijn nog steeds een van de stilste diesel boten ter wereld en ze kunnen dicht onder de kust varen.
- Met het bereik van 1600 km van de Tomahawk betekend dit dat we op veel plekken onze vijand kunnen aanvallen

Voor het gemak heb ik 2 afbeeldingen ''scenario's'' gemaakt waarbij in de eerste een onderzeeboot voor de kust van Gotenborg (Zweden) ligt en de tweede ligt ten zuiden van Saba. De ringen op de kaart geven het bereik van de Tomahawk raketten aan. Oordeel zelf maar wat het voordeel is van op dit soort afstanden te kunnen liggen en raketten af te vuren ( iets met uit het bereik van de vijand blijven).




Benji87

Wat gaat dat geintje eigenlijk kosten om die tomahawks op die walrus klasse te krijgen? Zat er vanochtend mijn hoofd eens aan te krabben maar ik zie de voordelen niet opwegen tegen de nadelen :neutral:

Harald

Citaat van: Parera op 11/05/2023 | 10:16 uur
Naval Group gaat 2 Scorpene onderzeeboten bouwen bij PT PAL in Indonesie.

Als eerste in ASEAN zal Indonesie zijn eigen onderzeeers kunnen produceren

:hrmph:   eerst zien dan geloven.

Parera

#1111
Vertaald via google translate, Naval Group gaat 2 Scorpene onderzeeboten bouwen bij PT PAL in Indonesie.

Als eerste in ASEAN zal Indonesie zijn eigen onderzeeers kunnen produceren

Jakarta, IDM ? Indonesie zal het eerste ASEAN-land zijn dat in staat is om zijn eigen onderzeeerconstructie te bouwen, als het de Scorpene koopt die wordt aangeboden door de fabrikant van de Naval Group.

Dit maakt deel uit van de technologieoverdracht (ToT) die door het Franse bedrijf zal worden verzorgd. VP Sales en Business Development India, Azie en Pacific, Nicolas de la Villemarque, zei dat PT PAL ervaring zou opdoen.

"In slechts acht jaar samenwerking zal PT PAL 100 jaar ervaring opdoen bij de Naval Group in het maken van onderzeeers", zei Nicolas woensdag in Jakarta (10/5).



Afgezien daarvan beweert Nicolas ook dat de Scorpene-onderzeeersamenwerking duizenden langetermijnbanen zal creeren en tegelijkertijd een hooggekwalificeerd personeelsbestand zal voortbrengen.

"Ook het vergroten van de lokale industri?le capaciteiten en het creeren van nieuwe zakelijke kansen voor toekomstige marineprojecten", legde hij uit. Hij vervolgde, de Naval Group garandeert ook toegang tot PT PAL voor onderhoud en onderhoud zolang de Scorpene actief wordt gebruikt.

Ondertussen onthulde de projectmanager van PT PAL, Satriyo Bintoro, dat het vanuit zakelijk oogpunt zeer winstgevend zou zijn om het eerste ASEAN-land te zijn dat zijn eigen onderzeeerconstructie produceert, vooral voor de Aziatische markt.

"Vooral in Zuidoost-Azie, ja," vertelde Bintoro aan Indonesia Defence Magazine.



Hoewel, vervolgde hij, dit gebeurde in fasen en het duurde meer dan vijf jaar voordat onderzeeers op de markt konden worden gebracht. Hij gaf een voorbeeld, de export van oorlogsschepen door PT PAL naar de Filippijnen.

"Wat oppervlakteschepen betreft, hebben we kunnen voorzien in onze eigen behoeften voor de Indonesische marine. We exporteren nu Landing Platform Dock (LPD)-schepen naar de Filipijnen en de Verenigde Arabische Emiraten. Later zal Scorpane ook zo zijn', zei hij.

Eerder tekenden Naval Group en PT Pal afgelopen woensdag (2/11) een strategische samenwerking op het gebied van onderzoek en technologische ontwikkeling voor onderzeeers in Indo Defense 2022.

http://defense-studies.blogspot.com/2023/05/pertama-di-asean-indonesia-bakal-mampu.html

Parera

#1110
Via twitter @mason_8718

KSS-III Batch-II.
KSS-III Batch-I is already worlds most advanced non-nuclear propelled submarine, but the Batch-II is more interesting. 4 additional VLS, (Li-ion batteries + Fuel cell AIP), larger 'FAS' along with 'Aperture Bow Array' and enhanced towed array etc.




De batch 2 is we 89 m lang maar beschikt daardoor wel over 10 SLBM's en/of kruisraketten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

:
Citaat van: ARM-WAP op 22/04/2023 | 18:47 uur

Blijkbaar was er in 2022 een submarine symposium tijdens het welke deelnemers overeenkwamen dat, hoewel zeer bruikbaar over lange afstanden en zeker in arctische wateren, SSN?s hoogstwaarschijnlijk een ?doodgeboren idee? zijn. Diezelfde deelnemers zouden gesuggereerd hebben dat de RCN het beste voor een ?AIP blauw water 4000 tonner? gaat.



Als het er 12 worden, uitgangspunt AIP, dan komt de Shortfin Barracuda stevig in the picture,  ook een verlengde Saab Damen (van 3000 naar 4000 ton) zou, indien die wordt gebouwd, dan in beeld kunnen komen.

Ik zie het progressieve Canada niet zo snel Australi? als voorbeeld nemen met een serie SSN's, maar wie weet, ook Justin Trudeau & friends  zijn daar een keer exit..

ARM-WAP

#1107
Citaat van: Lynxian op 06/04/2023 | 10:03 uur
Nee, de prijs genoemd in het artikel heeft het puur over "procurement", dus de aanschaf. Wel heb ik over het geplande aan te schaffen aantal subs heengelezen: ze willen er 15 kopen (elders in 't artikel wordt gesproken over 12, maar dat is ter referentie dat de Canadese marine dat al niet kan bemannen; een raar getal om te vermelden, daar waar ze er nu maar 4 hebben). Met 15 subs wordt de gemiddelde prijs zo'n CAN$4 miljard per sub, dus zo'n 2,6 miljard euro per boot. Nog steeds erg flink.
Juist een artikeltje gelezen in Warships International Fleet review.
Daarin staat dat de Canadezen einde jaren ?80 bijna een bestelling plaatste voor 12 Franse Rubis SSN?s. Blijkbaar was men daarvoor al ver in de planningsfase (wat dat ook moge inhouden). Het project werd geannuleerd door de toenmalige regering die het een ?tough sell to voters? vond.
Missies:
Nationale Defensie, verdediging Noord-Amerika, bijdrage NAVO en ageren om ?s lands overzeese interesses te behartigen.
Opties:
- (Nog steeds) SSN?s
- SSN?s
- AIP
Uiteindelijk zal het, zoals gewoonlijk, uitdraaien op een balans van wat het land wil uitgeven aan defensie en Defensie zal haar budget ?zuinig? moeten gebruiken om ietwat van capaciteit te kunnen verkrijgen.

Blijkbaar was er in 2022 een submarine symposium tijdens het welke deelnemers overeenkwamen dat, hoewel zeer bruikbaar over lange afstanden en zeker in arctische wateren, SSN?s hoogstwaarschijnlijk een ?doodgeboren idee? zijn. Diezelfde deelnemers zouden gesuggereerd hebben dat de RCN het beste voor een ?AIP blauw water 4000 tonner? gaat.

Uitgaande van een drieslag zou de RCN over een 12-tal boten moeten beschikken. Een voor elke van de drie kusten kan dan aktief zijn. Naast Oost en West zou ?Arctic? erbij komen.
Plus twee in refit en eentje voor crew training.
Auteur Bradley Harness, ex RCN OFFR

Parera

Seabed Espionage Variant Of Virginia Class Submarine In Development
A new variant of the Virginia class nuclear submarine is being developed to execute espionage missions on the seafloor.


https://www.thedrive.com/the-war-zone/seabed-espionage-variant-of-virginia-class-submarine-in-development

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Huzaar1

Met zo'n bedrag mag er een nieuwe kosten / baten analyse worden gemaakt.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 06/04/2023 | 11:33 uur
Ik denk het niet.
Die zullen ook richting de ?2 miljard gaan.
De nieuwe fregatten gaan al bijna ?1 miljard per stuk kosten. De vervangers van LCF ?1.5 miljard (?). Dan gaat zo'n nieuwe onderzee?r  met gemak ?2 miljard kosten.

Je zou maar zo gelijk kunnen krijgen (tot nu toe nog geen hoger verwachting gehoord dan ?6 miljard voor 4 nieuwe boten).

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/04/2023 | 11:16 uur
Dat os bizar hoog zeker als ik er vanuit ga dat de aanschaf prijs van nieuwe NL subs vermoedelijk uit zal komen in een bandbreedte tissen 1 en 1,5 miljard euro per exemplaar.
Ik denk het niet.
Die zullen ook richting de ?2 miljard gaan.
De nieuwe fregatten gaan al bijna ?1 miljard per stuk kosten. De vervangers van LCF ?1.5 miljard (?). Dan gaat zo'n nieuwe onderzee?r  met gemak ?2 miljard kosten.