De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Nieuwe schepen bescherming Noordzee en koploperproject 'Smart Maritime'
De Noordzee is belangrijk voor onze economie en voor onze nationale veiligheid. De Kamer is vorig jaar door de minister van Defensie geïnformeerd over de taken van Defensie op de Noordzee en over de investeringen van Defensie in sensoren en satellietcapaciteit ten behoeve van de bescherming van de vitale infrastructuur.  Het koploperproject 'Smart Maritime' van de Sectoragenda verbindt de ministeries van IenW, van EZK en van Defensie met de MMI ten behoeve van de veiligheid op de Noordzee.

Momenteel bereidt Defensie de verwerving voor van twee nieuwe schepen die onder andere kunnen bijdragen aan de bescherming van de vitale infrastructuur op de Noordzee. Defensie kijkt hierbij nadrukkelijk naar de MMI en treft voorbereidingen om de MMI intensief bij dit project te betrekken. Dit wordt later uitgewerkt in de verwervingsstrategie. De nieuwe schepen krijgen een kleine bemanning maar ze kunnen ook dienen als proeftuin voor de ontwikkeling van middelgrote onbemande schepen. Daarmee kunnen zij de innovatie bevorderen op het gebied van onbemand varen.

De nieuwe schepen krijgen twee hoofdtaken: bescherming van de vitale infrastructuur op de Noordzee, en ondersteuning van fregatten in omstandigheden met een grote dreiging. Als geen sprake is van tijden van internationale hoogspanning kunnen deze schepen bijdragen aan de veiligheid op de Noordzee, waarvoor ze worden uitgerust met sensoren en capaciteiten voor optreden onder water en op de zeebodem.

Daarnaast kunnen de nieuwe schepen, voor operaties met een hoog dreigingsniveau, ook buiten het Noordzeegebied een LC-fregat ondersteunen. De nieuwe schepen beschikken over een voorraad luchtdoelraketten en zij volgen het fregat op korte afstand. Het LC-fregat geeft de lanceercommando's voor hun raketten en geleidt de raketten naar het doel. Bij een vijandelijke aanval is het LC-fregat met deze aanvullende rakettenvoorraad beter in staat om op te treden tegen salvo's van grote aantallen vijandelijke raketten. Dit wordt 'gedistribueerd optreden' genoemd.  De Kamer ontvangt in de loop van dit jaar een A-brief over dit project waarin ook wordt ingegaan op de projectplanning.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z00967&did=2024D02292

silvester herc

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2024 | 18:22 uurWeg met die onzin.  Ga op het wappieforum lekker neuzelen over het WEF.

Je vernaggelt een hele inhoudelijke discussie met deze zooi.
Zo is dat dit topic gaat over de toekomst plannen van de KM en niet anders de partijen die nu aan tafel zitten zijn voor een sterke Defensie dus hopelijk ook goed voor de toekomst van de Marine ik heb er een goed gevoel bij het enigste dat het allemaal een beetje erg lang duurt de nieuwe investeringen dus voordat orders geplaatst worden!!

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 22/01/2024 | 13:30 uurVrees voor Milders, de man die zijn ziel heeft verkocht aan het WEF en de staat Israel?

Weg met die onzin.  Ga op het wappieforum lekker neuzelen over het WEF.

Je vernaggelt een hele inhoudelijke discussie met deze zooi.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2024 | 12:02 uurNieuwe regering zal ook wel met nieuwe inzichten en oplossingen gaan komen. Verwacht rigoureuze maatregelen op sommige dossiers.

Vrees alleen zo voor de invloed van Wilders.
Vrees voor Milders, de man die zijn ziel heeft verkocht aan het WEF en de staat Israel?

Huzaar1

Nieuwe regering zal ook wel met nieuwe inzichten en oplossingen gaan komen. Verwacht rigoureuze maatregelen op sommige dossiers.

Vrees alleen zo voor de invloed van Wilders.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Parera op 21/01/2024 | 19:19 uurMet de steeds duidelijk wordende behoefte aan een 3e ASWF voor zowel België als Nederland gecombineerd met de personeels problematiek vroeg ik me af hoe realistisch is het aanpassen van de vierslag naar een drieslag ?

Als we kijken naar de huidige bestelde schepen voor beide marine's klinkt dat best wel logisch:
- 2x ASWF + 1 onder optie
- 6x MCMV

Ook het LPX word genoemd met het aantal 6 geplande schepen, dit besluit zou eigenlijk alleen een negatief effect hebben op de OZD die van 4 naar 3 onderzeeboten gaat en mogelijk op het AWWF.

Voor de KM zou dit betekenen dat we bij qua fregatten 3 keuzes hebben:
- Het uitbreiden van de ASWF's naar 6 schepen voor NL
- Het verlagen van de AWWF's van 4 naar 3 schepen
- Het verhogen van de AWWF's van 4 naar 6 schepen

Persoonlijk denk ik dat het ''ontbrekende schip/boot'' kan worden opgevangen door het toevoegen van onbemande systemen op gebied van slagkracht. Eventueel een 4e bemanning zou in de toekomst dan ook de inzetbaarheid kunnen verhogen als het personeelsbestand dat toelaat.

Dit zou op termijn een vloot opleveren van 6 tot 9 fregatten (+3x BE), 6 MCMV's (+6x BE), 6 LPX'en, 3 OZB & 1 JSS + 1 CSS. Hiernaast een 6 tal MICAN/TRIFIC's & 6 XLUUV's voor de OZD.

Zijn er meer mensen die het voordeel zien van een drieslag op dit moment of zie ik dit helemaal verkeerd?


Gewoon de toekomst plannen lijstje van de KM van vorige jaar in de prullenbak gooien de laaste half jaar is er weer aardig wat veranderd volop worden er schepen beschoten vanaf land in het midden oosten enzovoort de ene crisis na de andere wij hebben op dit forum altijd gepromoot zoveel mogelijk voldoende en de juiste marine schepen alleen het grootste deel van de Haagse politiek dacht daar anders over!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 22/01/2024 | 05:48 uurLaat me voorop stellen dat ik natuurlijk ook liever zie dat we van alles 4 stuks in de haven hebben liggen dan 3 stuks. Maar ik zie het wel als realistische oplossing mocht het probleem met personeel aanhouden.


De weg, nog verder naar beneden is snel gevonden en zoals we zien en gezien hebben is de weg naar boven een veel grotere uitdaging.

De redenatie van het pluche, na deze 'alles kan' periode laat zich voorspellen.


Parera

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2024 | 00:27 uurRapporten tonen aan dat personeel steeds beter verloop. Moet ook erkennen dat ze veel stappen hebben gemaakt. Weer fijne loonstrook deze maand.

Je moet nu inderdaad plannen op wat er nodig is.

Laat me voorop stellen dat ik natuurlijk ook liever zie dat we van alles 4 stuks in de haven hebben liggen dan 3 stuks. Maar ik zie het wel als realistische oplossing mocht het probleem met personeel aanhouden.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 21/01/2024 | 22:21 uurDat klopt, maar het personeelstekort is misschien iets dat niet op korte termijn opgelost kan worden. Dan moet je soms in andere oplossingen gaan denken.

Rapporten tonen aan dat personeel steeds beter verloop. Moet ook erkennen dat ze veel stappen hebben gemaakt. Weer fijne loonstrook deze maand.

Je moet nu inderdaad plannen op wat er nodig is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/01/2024 | 22:19 uurJe redeneert naar oplossing van een probleem i.p.v.het probleem aan te pakken.

Dat klopt, maar het personeelstekort is misschien iets dat niet op korte termijn opgelost kan worden. Dan moet je soms in andere oplossingen gaan denken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 21/01/2024 | 22:16 uurNatuurlijk heb je minder capaciteit met 3 ipv 4 schepenen maar als er toch niet voldoende personeel is dan ligt dat 4e schip toch maar te verroesten in de haven.


Je redeneert naar oplossing van een probleem i.p.v.het probleem aan te pakken.

Parera

Citaat van: Thomasen op 21/01/2024 | 22:09 uurMet 3 schepen kun je meer dan met 2.
Die planning is niet zo hard, en je hoeft schepen dus niet altijd per 4 te kopen.

Die 4 slag is meer om te laten zien wat nodig is om permanent een schip op pad te hebben. Met 3 schepen kan dit ook, maar omdat je 0 marge hebt zal je bij de eerste tegenslag met een gat zitten.

Dus ja, 3 schepen is beter dan 2. Maar als je langdurig een schip uitgezonden wil hebben dan moet je 4 of best 5 schepen hebben.

België en Nederland doen zichzelf echt tekort als we nu niet al de order uitbreiden. De tijd om dit later te doen is er niet.

Natuurlijk heb je minder capaciteit met 3 ipv 4 schepenen maar als er toch niet voldoende personeel is dan ligt dat 4e schip toch maar te verroesten in de haven.

Daarom zou ik zeggen ga over op de drieslag maar zorg dan wel voor dat we 1 van de 2 klasses uitbreiden naar 6 fregatten dus in totaal 9 fregatten voor de KM gecombineerd met 3 BE fregatten maakt dat 12 stuks.

Het LPX reken ik dan niet mee als gevechts capaciteit want misschien worden dat wel 6 kleine lpd's met net een 76 mm en RAM. Puur defensief dus, en geen goed bewapende crossover ontwerpen.

Parera

#2781
Met de steeds duidelijk wordende behoefte aan een 3e ASWF voor zowel België als Nederland gecombineerd met de personeels problematiek vroeg ik me af hoe realistisch is het aanpassen van de vierslag naar een drieslag ?

Als we kijken naar de huidige bestelde schepen voor beide marine's klinkt dat best wel logisch:
- 2x ASWF + 1 onder optie
- 6x MCMV

Ook het LPX word genoemd met het aantal 6 geplande schepen, dit besluit zou eigenlijk alleen een negatief effect hebben op de OZD die van 4 naar 3 onderzeeboten gaat en mogelijk op het AWWF.

Voor de KM zou dit betekenen dat we bij qua fregatten 3 keuzes hebben:
- Het uitbreiden van de ASWF's naar 6 schepen voor NL
- Het verlagen van de AWWF's van 4 naar 3 schepen
- Het verhogen van de AWWF's van 4 naar 6 schepen

Persoonlijk denk ik dat het ''ontbrekende schip/boot'' kan worden opgevangen door het toevoegen van onbemande systemen op gebied van slagkracht. Eventueel een 4e bemanning zou in de toekomst dan ook de inzetbaarheid kunnen verhogen als het personeelsbestand dat toelaat.

Dit zou op termijn een vloot opleveren van 6 tot 9 fregatten (+3x BE), 6 MCMV's (+6x BE), 6 LPX'en, 3 OZB & 1 JSS + 1 CSS. Hiernaast een 6 tal MICAN/TRIFIC's & 6 XLUUV's voor de OZD.

Zijn er meer mensen die het voordeel zien van een drieslag op dit moment of zie ik dit helemaal verkeerd?


Harald

Hoe RH Marine schepen meer zelf laat doen

Augmented reality-brillen voor op de brug, datacenters en cloudomgeving voor de ASW-fregatten en de grote opdracht voor de Britse fregatten. Dat het de Schiedamse systeemintegrator RH Marine voor de wind gaat, bleek wel uit een vorig artikel op Marineschepen.nl, maar in dit stuk gaan we wat dieper in op de systemen die de ASW-fregatten 'leidend' moeten maken en wat de Britse opdracht zo complex maakt.

.../...

https://marineschepen.nl/dossiers/Hoe-RH-Marine-schepen-meer-zelf-laat-doen.html



Harald

Nevesbu helpt marine bij technisch lastige vraagstukken

De Directie Materiele Instandhouding (DMI) en maritiem technologiebedrijf Nevesbu tekenden enkele maanden geleden een contract voor vlootbrede engineeringsupport van de schepen van de Koninklijke Marine. De komende jaren staan er veel onderhoudsprojecten op het programma en Nevesbu is daarvoor geselecteerd als engineeringspartner. Marineschepen.nl sprak met Bart van Rijssen, directeur van Nevesbu, over het contract, de toekomst en de activiteiten van Nevesbu in het buitenland.

.../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Nevesbu-contract-DMI-160124.html