NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Enforcer

Het mooie van de SeaHawk/BlackHawk is dat de Cougar vliegers een hele korte scholing hoeven te volgen, omdat ze in de US op die heli's zijn opgeleid.

Harald

Een oud artikel over de Duitse bevindingen

Don't Use The NH-90 In Combat

March 2, 2010: The German Army Air Mobility and Air Transport School conducted an evaluation of their new NH-90 helicopters. They had some complaints. Their conclusion was that, for combat missions, another model helicopter should be used whenever possible.
A particular problem was the lack of ground clearance. The NH-90 can't land on a piece of ground with any obstacles higher than 16 cm (6.4 inches). That makes many battlefield landing zones problematic. That assumes you can even get on a NH-90 and find a seat. The passenger seats cannot hold more than 110 kg (242 pounds). Combat equipment for German troops weighs 25 kg (55 pounds), meaning any soldier weighing more than 85 kg (187) has to take stuff off, put it on the floor, than quickly put it back on before exiting. Then there's the floor, it's not very sturdy, and combat troops using the helicopter for a short while, cause damage that takes the helicopter out of action for repairs. Worse, there is the rear ramp. It cannot support troops carrying all their equipment, making it useless for rapid exits of combat troops. There is not enough room in the passenger compartment for door gunners. There are no strap downs for larger weapons, like portable rocket launchers or anti-aircraft missiles. The passenger compartment also does not allow for carrying cargo and passengers at the same time. The winch is not sturdy enough for commandoes to perform fast roping operations. And so on. The Germans were not pleased with the NH-90.

Germany has 122 NH-90s on order, at a cost of over $50 million each. Choppers like these are popular for peacekeeping operations, as long as the troops don't use them while suited up for combat. The first one arrived four years ago. The deficiencies noted can be fixed by modifying the helicopter, but this would drive the price beyond $50 million.

Meanwhile, the NH-90 is eating into the export market for American made UH-60 Blackhawk transport helicopters. Over 500 NH90s have been sold so far, and often they beat out Blackhawks for sales. American armed forces currently use some 2,000 Blackhawks, and hundreds more have been sold to overseas customers.

The ten ton NH-90 can carry 21 troops or twelve casualties on stretchers, plus the crew of two. It first flew in 1995. The manufacturer, NH Industries, is a consortium of French, German, Dutch and Italian firms. The Blackhawk design is twenty years older than that of the NH-90. Although the latest version of the Blackhawk is up to date technically, it is slightly smaller and lighter than the NH-90, and can only carry eleven troops. Blackhawk max speed is 285 kilometers an hour and endurance is 2.1 hours. The NH-90 has more powerful engines and larger fuel capacity. The big difference is in cost, with new NH-90s more than twice as expensive as a new Blackhawk. But the UH-60 is combat proven, and popular with combat troops.

For many bargain conscious nations, Russian helicopters are preferred. In particular, the Mi-8, or export version called Mi-17, are still in big demand. This chopper is about twice the size and weight of the UH-1, but only hauls about 50 percent more cargo. However, the Mi-8 has a larger interior, and can carry 24 troops, versus a dozen in the UH-1. The UH-1 was replaced by the UH-60 in the 1980s, while the Mi-8 just kept adding better engines and electronics to the basic Mi-8 frame. But the UH-60, while weighing as much as the UH-1 (4.8 tons), could carry as much as the 12 ton Mi-8. However, the Mi-8 costs about half as much as a UH-60, and the larger interior is popular with many users. Nearly 3,000 Mi-17s have been exported. If you want the best (or at least most expensive) , you get the NH-90, if you want mobility for the least cost, you get the Mi-17. If you want something in between, you get the UH-60. Many peacekeeping and humanitarian operations go for the Mi-17, which can be leased from East European firms.


http://www.strategypage.com/htmw/htairmo/20100302.aspx

Elzenga

Citaat van: Lex op 01/06/2011 | 21:35 uur
Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 21:12 uur
en hoe groot acht je die kans met een kabinet met ministers die de pro-Amerikaanse focus van de KLu meer dan delen?! Natuurlijk ziet de KLu nu kansen!!...snel verzilveren van de JSF-aanschaf en dan misschien ook nog een partij Black Hawks...als het aan de KLu ligt mogen het vast zelfs tweedehandsjes zijn....
Ik acht die kans nihil. In 2001 is de de BV-NL [KM] het project ingestapt met meedere Europese landen, ter vervanging van de Lynx.
In 2005 was er de studie integrale militaire helicoptercapaciteit welke heeft geleid tot het samenvoegen binnen het DHC.
Maar de NH-90 is ontworpen als maritieme eenheid, en nu eea is ondergebracht binnen het DHC wordt er melding gemaakt dat deze kist niet voldoet, volgends een intern rapport van de KLu.
De belangen van de KLu zijn nou eenmaal anders dan die van de KM. De KLu heeft totaal geen belang bij maritiem vliegen/inzet en tracht wederom haar gelijk te krijgen.
De kans dat men de NH90 in de maritieme rol vervangt is nihil ja...maar het zou me niets verbazen als men een manier vindt om het aantal NH90s te beperken en daarvoor in de plaats voor de transporttaak een aantal "goedkopere" Black Hawks te krijgen. Het feit, dat men deze kritische rapportage schijnbaar lekt naar de media doet mij dus sterk vermoeden, dat men zicht heeft op een politieke lobby/sympathisanten in Den Haag die dit meer dan slechts een wens van de KLu maakt, maar deze stap blijkbaar waard.

bergd

Citaat van: Harald op 01/06/2011 | 21:31 uur
Citaat van: Harald op 20/05/2011 | 22:04 uur
Citaat van: Lex op 20/05/2011 | 21:50 uur
Citaat van: dudge op 20/05/2011 | 21:27 uur
Van de motoren is inderdaad wel een zet die (eindelijk) eens getuigd van het vermogen om enigzins vooruit te kijken, al is het maar een heel klein beetje.....
Ik waag te betwijfelen, of de BV-NL dezelfde motoren heeft als Oman, een land waar de heli veelal op grote hoogte moet opereren.
Mij staat bij, dat deze motoren behoren tot het reserve pakket, in geval bij een uitzending op grote hoogte.
Het juiste antwoord zal wel ergens op het DF staan, in een van de Kamerbrieven/stukken.

ik heb nog even verder gezocht, maar helaas wij hebben dus NIET dezelfde motoren. Ik dacht eerst dat we wel dezelfde hadden
Oman heeft de verbeterde versie, type RTM 322-01/9A enhanced version

http://www.nhindustries.com/publications/en/ref/FIRST-FLIGHT-OF-THE-OMAN-NH90_340.html


Hierzo

In Oman kennen ze geen extreme weersomstandighedeb ;)

Lex

Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 21:12 uur
en hoe groot acht je die kans met een kabinet met ministers die de pro-Amerikaanse focus van de KLu meer dan delen?! Natuurlijk ziet de KLu nu kansen!!...snel verzilveren van de JSF-aanschaf en dan misschien ook nog een partij Black Hawks...als het aan de KLu ligt mogen het vast zelfs tweedehandsjes zijn....
Ik acht die kans nihil. In 2001 is de de BV-NL [KM] het project ingestapt met meedere Europese landen, ter vervanging van de Lynx.
In 2005 was er de studie integrale militaire helicoptercapaciteit welke heeft geleid tot het samenvoegen binnen het DHC.
Maar de NH-90 is ontworpen als maritieme eenheid, en nu eea is ondergebracht binnen het DHC wordt er melding gemaakt dat deze kist niet voldoet, volgends een intern rapport van de KLu.
De belangen van de KLu zijn nou eenmaal anders dan die van de KM. De KLu heeft totaal geen belang bij maritiem vliegen/inzet en tracht wederom haar gelijk te krijgen.

Harald

Citaat van: Harald op 20/05/2011 | 22:04 uur
Citaat van: Lex op 20/05/2011 | 21:50 uur
Citaat van: dudge op 20/05/2011 | 21:27 uur
Van de motoren is inderdaad wel een zet die (eindelijk) eens getuigd van het vermogen om enigzins vooruit te kijken, al is het maar een heel klein beetje.....
Ik waag te betwijfelen, of de BV-NL dezelfde motoren heeft als Oman, een land waar de heli veelal op grote hoogte moet opereren.
Mij staat bij, dat deze motoren behoren tot het reserve pakket, in geval bij een uitzending op grote hoogte.
Het juiste antwoord zal wel ergens op het DF staan, in een van de Kamerbrieven/stukken.

ik heb nog even verder gezocht, maar helaas wij hebben dus NIET dezelfde motoren. Ik dacht eerst dat we wel dezelfde hadden
Oman heeft de verbeterde versie, type RTM 322-01/9A enhanced version

http://www.nhindustries.com/publications/en/ref/FIRST-FLIGHT-OF-THE-OMAN-NH90_340.html


Hierzo

Ace1

Vallen de problemen die de NH90 met een kleinere actieradius heeft  hoge temperaturen  heeft op te lossen door een zwaardere motoren zoals Oman die heeft gekocht voor de NH90?

Waar stonden die gegevens van die NH90´s die Oman heeft gekocht?

Elzenga

#369
Citaat van: yelloow op 01/06/2011 | 21:17 uur
Alle luchtmacht en marine vliegers die in de opleidingstrein voor Cougar of NH90 zitten/zaten halen hun kwalificatie op de blackhawk in Fort Rucker alvorens door te gaan naar NH90 of Cougar (niet meer dus).
dat bedoel ik dus....de Amerikanen hebben een slim mechanisme ontwikkelt (doen zij trouwens niet alleen) om via het aanbieden van trainingsfaciliteiten en middelen "ambassadeurs" te creëren voor de promotie en aanschaf van hun militaire materiaal. Bij de KLu is dat project zeer succesvol en doeltreffend blijkt. En dat zullen pro-Atlantische/Amerikaanse partijen in politiek Den Haag niet zo bezwaarlijk vinden. Of de strategische belangen van Europees land Nederland daar mee gediend zijn betwijfel ik ten zeerste echter.

http://www.defensie.nl/luchtmacht/luchtmachtbases/waarzitdeluchtmachtnogmeer/fort_rucker/

yelloow

Alle luchtmacht en marine vliegers die in de opleidingstrein voor Cougar of NH90 zitten/zaten halen hun kwalificatie op de blackhawk in Fort Rucker alvorens door te gaan naar NH90 of Cougar (niet meer dus).

Elzenga

Citaat van: Lex op 01/06/2011 | 21:07 uur
Sinds het DHC is 2008 is opgericht, is het kommer en kwel met de heli's van de KM.
Eerst zou de Lynx niet gekwalificeerd zijn voor SAR, en nou wordt de aanschaf van "maritieme" helicopters door de KLu [schijnbaar] in een kwaad daglicht gesteld.
De competentie strijd op alle niveaus gaat maar door. Het wordt tijd dat van hogerhand er duidelijk orde op zaken wordt gesteld.
en hoe groot acht je die kans met een kabinet met ministers die de pro-Amerikaanse focus van de KLu meer dan delen?! Natuurlijk ziet de KLu nu kansen!!...snel verzilveren van de JSF-aanschaf en dan misschien ook nog een partij Black Hawks...als het aan de KLu ligt mogen het vast zelfs tweedehandsjes zijn....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 21:03 uur
Citaat van: jurrienvisser op 01/06/2011 | 20:40 uur
Elzenga je hebt het eerder aangegeven... dat zeker..

Maar voorlopig zie ik de RFI, laat staan een getekende offerte,  voor de Blackhwak de mindefdeur nog niet uitgaan,
Als de kans hierop...nu met het pro-Amerikaanse kabinet Rutte ....niet als aanwezig werd ingeschat had men deze kritische rapportage niet laten lekken naar de media....

Ik laat me graag positief verrassen...

Lex

Sinds het DHC is 2008 is opgericht, is het kommer en kwel met de heli's van de KM.
Eerst zou de Lynx niet gekwalificeerd zijn voor SAR, en nou wordt de aanschaf van "maritieme" helicopters door de KLu [schijnbaar] in een kwaad daglicht gesteld.
De competentie strijd op alle niveaus gaat maar door. Het wordt tijd dat van hogerhand er duidelijk orde op zaken wordt gesteld.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 01/06/2011 | 20:45 uur
Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 20:38 uur
ik vond het al opvallend dat er geen enkele Chinook noch Apache door de bezuinigingen "sneuvelde"...)
Tja, als ik de persoonlijke verhalen mag geloven van Chinook- en Cougarpiloten (Apaches moet ik je schuldig blijven) vind ik het niet vreemd dat de Cougar als eerste sneuvelt. De Chinook zijn ze razend enthousiast over.
Maar is wel een veel grotere en zwaardere helikopter...waarbij de verhoudingen t.o.v. een lichter exemplaar nu een beetje zoek raken. Maar gezien de grote behoefte aan transportcapaciteit is dit nog te begrijpen...het zo snel afstoten van de Cougar is dat dan echter niet...zou je eerder het aantal gevechtshelikopters terugbrengen. Of de wens tot standaardisatie en zo dus kostenreductie moet groot zijn...maar dat blijkt dus blijkbaar niet de wens te zijn van de KLu.

Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 01/06/2011 | 20:40 uur
Elzenga je hebt het eerder aangegeven... dat zeker..

Maar voorlopig zie ik de RFI, laat staan een getekende offerte,  voor de Blackhwak de mindefdeur nog niet uitgaan,
Als de kans hierop...nu met het pro-Amerikaanse kabinet Rutte ....niet als aanwezig werd ingeschat had men deze kritische rapportage niet laten lekken naar de media....

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 01/06/2011 | 20:40 uur
Citaat van: Elzenga op 01/06/2011 | 20:11 uur
waar Cougar-piloten vervolgens de kritiek goeddeels ontkenden)....
Toch vreemd dat de heli-piloten die ik gesproken heb helemaal NIET blij waren met de Cougar.
De geïnterviewde piloot indertijd en ook eentje die volgens mij hier reageerde op het forum waren niet zo uitgesproken kritisch. Natuurlijk had de Cougar nadelen..zeker als je hem vergelijkt met de zo gewenste UH-60 Black Hawk....maar zo overdreven als wat werd "gelekt" werd door betrokkenen ontkend. En ik denk dat dit ook wel klopt...al was het maar omdat het dan vreemd is dat zoveel andere landen ook met het toestel vliegen...maar die zullen het wel niet zo goed weten als bij de KLu (er is me ook verteld..dat men zoveel extra eisen aan de Cougars stelden...om zo de UH-60 te laten winnen...dat juist dit de prestaties uiteindelijk schade toen die wel werd gekozen na politieke overrull. Dat is een bekend Nederlands kwaaltje..zagen we ook bij andere projecten..veelal ook bij de KLu).