Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

StrataNL

Citaat van: ridivek op 27/11/2021 | 22:38 uur
Defensie/DMO schreef over COTS/MOTS maar bij alle sub-projecten van DVOW zijn we de eerste gebruiker. Wat wil je als DMO voor een dubbeltje op de eerste rang wil/moet zitten.
Dit. Geldt niet alleen voor DVOW overigens.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

Citaat van: Huzaar1 op 29/11/2021 | 08:23 uur
Of ! Of! Ofofof ! Of we kopen een Lading bananen uit Nicaragua en maken we daar auto van!11!
Voertuigen van biocomposiet. Laat ze dat maar niet horen in den Haag.
Volgens mij leveren tomaten stengels of Hennep (cannabis) betere vezels op. sorry Off Topic.

ridivek

#1201
De luchtmacht krijgt er geloof ik 26 van, naast 42 zonder DIN-plaat.
Deze zijn trouwens niet te hoog. Omdat de opbouw minder dan 8foot hoog is.  :devil: :silent:

Kornet43

Citaat van: Parera op 29/11/2021 | 13:33 uur
Op deze foto is de Gryphus uitgerust met een NIDO DIN opbouw o.a. geschikt voor sneeuwschuivers maar is dit een standaard ding wat alle voertuigen krijgen of slechts een deel?
Dat is alleen voor de sneeuwschuivers en de bezem wagens!

Parera

Citaat van: ridivek op 29/11/2021 | 13:11 uur
FF wat positief nieuws: Beelden van de Scania Gryphus 6x6 100kN DIN.

Voor nog een en een Lenco BearCat. https://www.alexmiedema.nl/2021/11/21/de-oogst-van-week-46-2021/

Op deze foto is de Gryphus uitgerust met een NIDO DIN opbouw o.a. geschikt voor sneeuwschuivers maar is dit een standaard ding wat alle voertuigen krijgen of slechts een deel?

ridivek

#1198
FF wat positief nieuws: Beelden van de Scania Gryphus 6x6 100kN LO DIN.

Voor nog een en een Lenco BearCat. https://www.alexmiedema.nl/2021/11/21/de-oogst-van-week-46-2021/

Huzaar1

Citaat van: Kevon op 28/11/2021 | 16:13 uur
Precies.... aanmodderen met hun "Playmobiel" autootje van Lohr uit Frankrijk.....

Of ! Of! Ofofof ! Of we kopen een Lading bananen uit Nicaragua en maken we daar auto van!11!
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Precies.... aanmodderen met hun "Playmobiel" autootje van Lohr uit Frankrijk.....

Citaat van: ridivek op 27/11/2021 | 23:06 uur
Voor luchtmobiel gaat Defenture 249 Scorpion-6.6 Diesel quads leveren.
Zou een interim oplossing voor luchtmobiel kunnen zijn om zo'n 100 Polaris MRZR D4 (of MRZR Alpha 4) aan te schaffen. Deze kunnen mooi naast de Quads en de 4x4 auto's gebruikt blijven worden. Defensie schijnen er al twee te hebben. (En het scheen de beste te zijn van de Bunderwehr LL UTV, die niet vergund is.)
https://mobile.twitter.com/BaainBw/status/1462703515202117632

Maar waarschijnlijk wordt het aanmodderen met de beschikbare middelen.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

ridivek

#1195
Voor luchtmobiel gaat Defenture 249 Scorpion-6.6 Diesel quads leveren.
Zou een interim oplossing voor luchtmobiel kunnen zijn om zo'n 100 Polaris MRZR D4 (of MRZR Alpha 4) aan te schaffen. Deze kunnen mooi naast de Quads en de 4x4 auto's gebruikt blijven worden. Defensie schijnen er al twee te hebben. (En het scheen de beste te zijn van de Bunderwehr LL UTV, die niet vergund is.)
https://mobile.twitter.com/BaainBw/status/1462703515202117632

Maar waarschijnlijk wordt het aanmodderen met de beschikbare middelen.

ridivek

#1194
Het was Mercedes-Benz Cars Nederland BV samen met VDL die (waarschijnlijk mede door onduidelijkheid in documenten van de DMO) verantwoordelijk waren voor het fiasco van de 12kN AASLT. Ze konden de gevraagde kwaliteit niet voor de geboden prijs leveren.
ACS is een compleet andere aanbieder. Waarschijnlijk is de enige gemene deler; dat beide voertuigen gebouwd zijn op het Mercedes Benz G platform. Blijkbaar is het ACS wel gelukt, of de eisen waren onhaalbaar (alweer).
Doordat MB NL BV + VDL niet konden leveren, moet DMO opnieuw de behoefte in de markt zetten. De behoefte van Duitsland loopt nu tegelijkertijd. En 11e is onderdeel van een Duitse divisie. Dus erg vreemd vind ik de samenwerking niet. En ACS uitsluiten vind ik onlogisch omdat ze totaal geen relatie hebben tot de Nederlandse 12kN AASLT.
Tsjechie is geloof ik de eerste klant voor de ACS ENOK 4.8 AB.

Ik denk dat de kwaliteit van KMWeg/Defenture ATTV/Vector beter is, maar daarom ook duurder.

Waarschijnlijk verwacht half dit forum problemen met de Iveco MTV /Manticore 12kN, waar Iveco Schouten idd wat werkpakketten voor doet.
De Iveco MTV komt op mij over als een gepantserde cabine op een Iveco Daily 4x4 all terrein onderstel. De AnacondA MUV is waarschijnlijk het ongepantserde broertje. 
Tja, first user = problem solver.
Defensie/DMO schreef over COTS/MOTS maar bij alle sub-projecten van DVOW zijn we de eerste gebruiker. Wat wil je als DMO voor een dubbeltje op de eerste rang wil/moet zitten.
Iets met 'penny wise, pound foolish'.

Op de linkedin van Iveco Defence vehicles tonen ze een DMV Anaconda MUV (op basis van Iveco MUV /military Daily 4x4) bij hun aankondiging van deelname aan EDEX (Egypt Defence EXpo].

Beelden van voertuigen gebasseerd op Mercedes Benz G-klasse of Unimog zijn in het volgende filmpje van DefensieWebTV te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=QPVi8sg_Kow

DiepFries

Die ''12kn prototype'' gaat enkel om de opbouw van >400 achterbakken voor op de Iveco MTV ''Manticore''. RCB zal dan staan voor iets als Rear Cargo/Cabine Bay oid.

Kornet43

Citaat van: StrataNL op 27/11/2021 | 17:53 uur
DMV / Iveco Schouten is nu een 12kn prototype aan het bouwen. Weet niet op basis van welk platform...
Op basis van de DMV Anaconda, en DMV Agama op basis van de Iveco Eurocargo, maar die is 15 ton dus ongeschikt voor luchtlandings platform.

StrataNL

DMV / Iveco Schouten is nu een 12kn prototype aan het bouwen. Weet niet op basis van welk platform...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Kevon

1) ik zou echt met mijn oren klapperen als NLD defensie het toelaat dat Mercedes-Benz meedoet met de tender van NLD+GER. Die hebben toch alle vertrouwen verloren? Of mee laten doen voor de show en gebruiken voor info, dat zou dan nog wel mogelijk zijn.
2) ik vraag mij af of het project met Iveco 12kN ook geen drama wordt..... Dit is ook gekocht door Iveco door een zeer lage prijs neer te leggen en dus met andere woorden hetzelfde verhaal als Mercedes-Benz.....

Citaat van: ridivek op 27/11/2021 | 14:01 uur
Met de anulering van de 12kN AASLT is een duidelijk bewijs van onvermogen/ incompetentie afgegeven door Mercedes Benz BV en VDL. En blijkbaar ontbrak bij de DMO de expertise om dit te voorzien.
Wat ze nu dus doen is samen met de Bundeswehr een nieuwe gecombineerde aanbesteding starten.
edit: Een bericht van Soldat und Technik van okt. 2021.
Welke voertuigen dingen er mee voor de Bundeswehr luchtlandingsplatformen?
- ACS Enok 4.8 AB (op Mercedes Benz G klasse) ?
- KMWeg+Defenture ATTV, Vector ?
? andere

Ik vraag me af of ze nog voordelen kunnen behalen door de FLAMT-PV (100x 4x4) en/of vervanging Amarok hierbij ook mee te nemen. Al zijn de eisen voor deze voertuigen wezenlijk verschillend t.o.v. de AASLT voertuigen.

O, ik vergat te schijven dat DMV een update video op haar Linkedin heeft geplaatst. Betreft de mockup AthenA (Iveco Daily met commandpost opbouw. En productie prototype Iveco MTV 12kN RCB (geen idee waar dat voor staat).
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

ridivek

#1189
Met de anulering van de 12kN AASLT is een duidelijk bewijs van onvermogen/ incompetentie afgegeven door Mercedes Benz BV en VDL. En blijkbaar ontbrak bij de DMO de expertise om dit te voorzien.
Wat ze nu dus doen is samen met de Bundeswehr een nieuwe gecombineerde aanbesteding starten.
edit: Een bericht van Soldat und Technik van okt. 2021.
Welke voertuigen dingen er mee voor de Bundeswehr luchtlandingsplatformen?
- ACS Enok 4.8 AB (op Mercedes Benz G klasse) ?
- KMWeg+Defenture ATTV, Vector ?
? andere

Ik vraag me af of ze nog voordelen kunnen behalen door de FLAMT-PV (100x 4x4) en/of vervanging Amarok hierbij ook mee te nemen. Al zijn de eisen voor deze voertuigen wezenlijk verschillend t.o.v. de AASLT voertuigen.

O, ik vergat te schijven dat DMV een update video op haar Linkedin heeft geplaatst. Betreft de mockup AthenA (Iveco Daily met commandpost opbouw. En productie prototype Iveco MTV 12kN RCB (geen idee waar dat voor staat).