Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Duits-Nederlandse samenwerking op luchtlandingsplatform

De Duitse en Nederlandse landstrijdkrachten willen samenwerken aan de aanschaf van nieuwe voertuigen voor de luchtlandingstroepen in beide landen. Hiertoe werd vanmorgen op de Berlijnse Veiligheidsconferentie een "Letter of Intent" ontvangen van de legerleiders van beide landen, de generaals Alfons Mais en Martin Wijnen, evenals het hoofd van de uitrusting, admiraal Carsten Stawitzki, en zijn Nederlandse ambtgenoot Admiraal Arie Jan de Waard, directeur Defensie Materiële Organisatie, ondertekend in Berlijn.

Volgens de Landmacht is de Letter of Intent het voortraject van een meer bindende intentieverklaring die zo snel mogelijk moet worden ondertekend. De gezamenlijke aanschaf van nieuwe luchtlandingsplatforms versterkt de interoperabiliteit en creëert synergieën. De volgende stap is het definiëren van gemeenschappelijke eisen voor de nieuwe voertuigen.

Nadat het Nederlandse Ministerie van Defensie vorige week een contract opzegde dat in 2018 met Mercedes-Benz was getekend voor de levering van 515 voertuigen die zijn aangewezen als Air Assault Vehicles voor de Nederlandse luchtmacht, heeft Nederland aangekondigd dat het voornemens is deel te nemen aan het Duitse inkoopprogramma voor luchtlandingsplatforms, S&T gemeld . Volgens het Ministerie van Defensie was de beëindiging van het contract noodzakelijk omdat Mercedes-Benz niet kon voldoen aan de capaciteitseisen van het voertuig; de combinatie was blijkbaar te complex en daarom niet haalbaar voor de aanbieder.

Met het luchtlandingsplatform wil de Bundeswehr het huidige wagenpark van de Rapid Forces-divisie moderniseren. Volgens waarnemers van het project wordt in 2023 een aanbesteding voor het luchtlandingsplatform verwacht. Vanaf 2027 zouden de voertuigen zich dan bij de troepen kunnen voegen. De Duitse krijgsmacht is van plan het wagenpark van de luchtlandingstroepen te standaardiseren. Het nieuwe, uniforme luchtlandingsplatform moet naast de verschillende varianten van de Mungo de Wiesel-2-vloot vervangen. Er zijn tien verschillende kits gepland. De voertuigen moeten ook vanuit transportvliegtuigen kunnen worden gedeponeerd met behulp van een ladingdepotsysteem. De Duitse vraag zal waarschijnlijk rond de 1.000 voertuigen liggen, als de Nederlandse vraag 515 voertuigen zou blijven hebben, zou de totale vraag rond de 1.

https://soldat-und-technik.de/2021/11/mobilitaet/29324/deutsch-niederlaendische-kooperation-bei-luftlandeplattform/

Kevon

Pas op wat je hier zegt hoor! ;D ;D ;D

Citaat van: ridivek op 23/11/2021 | 19:49 uur
Laat defensie/DMO even evalueren wat er nu precies is misgegaan. Naar mijn mening gaat het te vaak mis met DMO projecten.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Kevon

Ze sluiten ook niet aan bij de huidige order van Duitsland. Ze willen misschien aansluiten bij de tender van Duitsland die in 2023 wordt gepubliceerd.

Citaat van: ridivek op 23/11/2021 | 19:49 uur
Het contract dat nu ontbonden is, was toch met MB Nederland BV + VDL?

De 12kN AASLT order is vijf keer groter kwa omvang dan de Duitse order bij defenture. Ik zie dus geen mogelijkheid hierbij aan te sluiten. De Defenture Mammoth die Duitsland heeft besteld is te breed om in de chinook te passen. De ATTV voldeed aan de eisen, maar de aangeboden prijs zal niet meer gelden.

Laat defensie/DMO even evalueren wat er nu precies is misgegaan. Naar mijn mening gaat het te vaak mis met DMO projecten.

Ik denk dat de oplossing is om een nieuwe aanbesteding te starten. Combineer deze met de FLAMT-PV; 100x 4×4 auto voor mariniers. Dat levert schaalvoordelen op in onderhoud.
Idd zijn de mannen/vrouwen van 11e luchtmobiel de slachtoffers van deze gefaalde materiaal aankoop.

Een toevoeging: voor de Nederlandse industrie en kennis behoudt binnen DMO zou het beter zijn wanneer de levering van voertuigen meer gespreid mag worden in tijd.
Defenture bouwt een fabriek voor 120 quads en 70 4x4's per jaar.
Stel defensie tekent mid 2022 een contract met bv Defenture, voor een mix van Vector en Mammoth voertuigen. Omvang ruim 600 voertuigen, levering voor 2027. Dan moeten 120 voertuigen per jaar geproduceerd worden. En daarna is Defensie voor 15 jaar voorzien. Dit werkt niet.
Optie 1: leverperiode van 9jaar tot 2030.

Optie 2: Misschien dat een kale vector (4x4 alleen voor sturend) de VW Amarok kan vervangen. Gebruiksduur 15-25 jaar ipv de 10 van de Amarok. Ik denk dat de Fennek ook vervangen kan worden door een hybride versie van de Vector of Mammoth. Dit zou voldoende omvang opleveren voor constante productie.

De 12kN/buskmaster, Boxer en CV-90 (tanks) moeten na elkaar i.p.v. tegelijkertijd vervangen worden. Bij de vrachtwagens loopt dit redelijk, 50/100/150kN, en WLS, tropco en bergingsvoertuigen.

Volgens mij kan DMV niet meer dezelfde versie van de AnacondA leveren omdat de Iveco Daily door ontwikkeld is. Waarschijnlijk wordt het dan AnacondA op basis Iveco MUV. Waarschijnlijk is de MTV een gepantserde cabine op hetzelfde voertuig platform. Met als gevolg, hoog zwaartepunt = stabiliteit problemen.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

ridivek

#1184
Het contract dat nu ontbonden is, was toch met MB Nederland BV + VDL?

De 12kN AASLT order is vijf keer groter kwa omvang dan de Duitse order bij defenture. Ik zie dus geen mogelijkheid hierbij aan te sluiten. De Defenture Mammoth die Duitsland heeft besteld is te breed om in de chinook te passen. De ATTV voldeed aan de eisen, maar de aangeboden prijs zal niet meer gelden.

Laat defensie/DMO even evalueren wat er nu precies is misgegaan. Naar mijn mening gaat het te vaak mis met DMO projecten.

Ik denk dat de oplossing is om een nieuwe aanbesteding te starten. Combineer deze met de FLAMT-PV; 100x 4×4 auto voor mariniers. Dat levert schaalvoordelen op in onderhoud.
Idd zijn de mannen/vrouwen van 11e luchtmobiel de slachtoffers van deze gefaalde materiaal aankoop.

Een toevoeging: voor de Nederlandse industrie en kennis behoudt binnen DMO zou het beter zijn wanneer de levering van voertuigen meer gespreid mag worden in tijd.
Defenture bouwt een fabriek voor 120 quads en 70 4x4's per jaar.
Stel defensie tekent mid 2022 een contract met bv Defenture, voor een mix van Vector en Mammoth voertuigen. Omvang ruim 600 voertuigen, levering voor 2027. Dan moeten 120 voertuigen per jaar geproduceerd worden. En daarna is Defensie voor 15 jaar voorzien. Dit werkt niet.
Optie 1: leverperiode van 9jaar tot 2030.

Optie 2: Misschien dat een kale vector (4x4 alleen voor sturend) de VW Amarok kan vervangen. Gebruiksduur 15-25 jaar ipv de 10 van de Amarok. Ik denk dat de Fennek ook vervangen kan worden door een hybride versie van de Vector of Mammoth. Dit zou voldoende omvang opleveren voor constante productie.

De 12kN/buskmaster, Boxer en CV-90 (tanks) moeten na elkaar i.p.v. tegelijkertijd vervangen worden. Bij de vrachtwagens loopt dit redelijk, 50/100/150kN, en WLS, tropco en bergingsvoertuigen.

Volgens mij kan DMV niet meer dezelfde versie van de AnacondA leveren omdat de Iveco Daily door ontwikkeld is. Waarschijnlijk wordt het dan AnacondA op basis Iveco MUV. Waarschijnlijk is de MTV een gepantserde cabine op hetzelfde voertuig platform. Met als gevolg, hoog zwaartepunt = stabiliteit problemen.

Kevon

Dat klopt, zelfs de Nederlandse bedrijven die grote opdrachten winnen waar IP-verplichting vanuit Economische zaken opzit (industriele Participatie) moeten dit ondertekenen. Vroeger (jaar of 30 terug) was dit nog niet zo en dan liet een buitenlands bedrijf gewoon een handelsbedrijfje de opdracht winnen wat in NLD zat gevestigd.

Citaat van: Parera op 23/11/2021 | 13:01 uur
Nee oke , maar als er vanuit defensie druk gelegd op nationale samenwerking op de defensie industrie dan is het wel mogelijk.

Defenture als hoofd aannemer en de andere als toeleverancier.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Parera

Citaat van: Kevon op 23/11/2021 | 11:04 uur
Denk niet dat Defenture zo snel met VDL en Van Halteren in zee gaan: VDL vrijde met Mercedes en Van Halteren met Jankel... KMW kan ik wel geloven want daar hebben ze een overeenkomst mee

Nee oke , maar als er vanuit defensie druk gelegd op nationale samenwerking op de defensie industrie dan is het wel mogelijk.

Defenture als hoofd aannemer en de andere als toeleverancier.

Kevon

Denk niet dat Defenture zo snel met VDL en Van Halteren in zee gaan: VDL vrijde met Mercedes en Van Halteren met Jankel... KMW kan ik wel geloven want daar hebben ze een overeenkomst mee

Citaat van: Parera op 19/11/2021 | 16:35 uur

- De Duitse productie (voor een deel) uitbesteden aan Kraus Maffei Wegmann.
- Een deel van onze eigen productie (opbouwen) uitbesteden aan VDL en Van Halteren.

Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Harald

Dutch ditch Mercedes-Benz air assault vehicle deal

Will Germany come to the rescue after the Netherlands had to cancel a contract for 515 air assault vehicles?

The Dutch MoD on 18 November announced the cancellation of a contract with Mercedes-Benz Netherlands for 12kN air assault vehicles.

Mercedes-Benz Netherlands had won a contract ahead of competition from Defenture and Jankel in October 2018 for 515 vehicles but the MoD noted in an 18 November statement that the programme 'was already facing delays' and the company 'cannot fulfil the contract'.

Mercedes-Benz was to develop G-Class 300 CDI vehicles to fit in a Chinook or underslung. 'In addition,' the MoD noted, 'the vehicles had to be able to carry sufficient cargo and also be sufficiently protected against, for example, artillery threats. This complex combination of factors turned out not to be feasible for the supplier.'

The MoD held talks with Mercedes-Benz to explore potential solutions but it stated that 'this was not possible within the financial agreements made'.

After giving the contractor a final opportunity in October 2021 to confirm it could meet the requirements of the contract within the agreed price, the MoD decided to terminate the deal.

Mercedes-Benz had been due to start deliveries of the new 12kN vehicles in 2021, in three variants: combat (329 vehicles), logistics (144) and casevac (42).

With the termination of the 12kN deal, the Netherlands is left with a gap to fill for its 11 Airmobile rapid light infantry brigade that operates within the German Rapid Forces Division.

The MoD stated that it 'is entering into talks'  with a view to joining the German Bundeswehr Airborne Platform programme, a tender for which is expected in 2023. However, this would see initial deliveries only in 2027.

'In the intervening period, the Airmobile Brigade must continue to have vehicles at its disposal,' the MoD admitted, adding that it is 'investigating the possibilities for this and will provide more clarity about an interim solution before the end of the year [2021]'.

https://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/dutch-ditch-mercedes-benz-air-assault-vehicle-deal/

Parera

Ja ja die Vector wordt ooit nog eens een serieuze voertuig serie!

Ik hoop dat Defenture het modellen boek nog de komende jaren kan / mag vergroten met o.a. een 4x4 vrachtwagen (unimog) achtig model en een 6x6 vector.


Harald

#1177
CitaatKMW+Defenture prototype bid for 🇩🇪airborne platform project. ''The background is the German Ministry of Defence's plan to procure new airborne platforms for the airborne troops, this vehicle basis will be adapted to the new requirements. media:
@DDPNL
https://twitter.com/ChevalFrise/status/1438588101954260994?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1438588101954260994%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=






Defenture German KSK order and more
Nederlandse bouwer van militaire all-terrain voertuigen Defenture directeur Henk van der Scheer neent ons mee op een rondleiding van de fabriek in Tiel. Hij verteld hoe het bedrijf is ontstaan, de plannen voor uitbreiding van de fabriek, hij praat over de productie van de Vector ATTV en geeft een inkijkje in de Duitse order voor de nieuwe voertuigen die Defenture aan het ontwikkelen is en gaat bouwen voor het KSK, de Kommando Spezialkräfte.

0:00 De geschiedenis van Defenture
2:38 Toekomstige plannen voor de fabriek
5:07 Een inkijkje de productiehal
7:53 De Duitse KSK order

https://www.youtube.com/watch?v=4NPfHiJ1qCQ&t=481s

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 19/11/2021 | 16:51 uur

Jij zet inkopers neer als incompetent zonder dat je maar iets afweet van de situatie. Niet ik.

Misschien moet je eens terugbladeren en lezen wat ik initieel schrijf...

Citaat
Omgekeerde wereld. En tja, ik sta er iets dichter bij dan de rest. Buitenstaanders die dan iets gaan vinden van contractvoorwaarden die niet openbaar zijn evenals de wijze waarop het aanbod tot stand is gekomen zijn. Dat is niets anders dan pure komedie.

Kortom, jij bent degene die hier "wijsneuzerig" komt doen met eoa autoriteitsbeginsel...

Edit ter verduidelijking: Als er in de civiele wereld een enorm afwijkende aanbieder meedoet dan wordt daar echt wel even serieus aandacht aan besteed en uitgezocht hoe dat kan als deze al niet meteen aan de kant gegooid wordt. Maar goed, ik mag er vanuit gaan dat dat bij defensie ook gebeurt en dat er niet alleen maar gekeken wordt of een club betrouwbaar is...

Huzaar1

#1175
Citaat van: A.J. op 19/11/2021 | 14:22 uur
Wie begint anderen hier nou uit te maken voor wijsneus? Jij begint hier meteen hoog van de toren te blazen dat iedereen behalve jij er geen reet van snapt... Dat is prima maar dan kun je ook gelijke antwoorden terug verwachten.


Jij zet inkopers neer als incompetent zonder dat je maar iets afweet van de situatie. Niet ik.

Omgekeerde wereld. En tja, ik sta er iets dichter bij dan de rest. Buitenstaanders die dan iets gaan vinden van contractvoorwaarden die niet openbaar zijn evenals de wijze waarop het aanbod tot stand is gekomen zijn. Dat is niets anders dan pure komedie.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1174
Citaat van: StrataNL op 19/11/2021 | 16:31 uur
Dan mogen ze de productie wel flink opschroeven.

Daarom zou ik voorstellen ;

- De Duitse productie (voor een deel) uitbesteden aan Kraus Maffei Wegmann.
- Een deel van onze eigen productie (opbouwen) uitbesteden aan VDL en Van Halteren.
- De assemblage van de voertuigen uitvoeren bij (een nieuwe fabriek van) Defenture.

En ja mocht de instroom van de Iveco's ook niet voldoen of vertraagd zijn misschien moeten we dan ook maar eens kijken naar een alternatief Nederlands product of Duits product onder NL productie laten produceren.