Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


StrataNL

Je kan natuurlijk de zaak zo snel mogelijk proberen binnen te winchen. Maar het natte deel van een towed array weegt bij elkaar zo'n 5000 kilo. Dan zul je dus drijflichamen in moeten bouwen die zich automatisch opblazen wanneer de kabel doorgeknipt wordt en de hele zooi naar de oppervlakte brengen. Ook zal er dan een GPS systeem op moeten zitten zodat je de zooi weer op kunt pikken....

Niet heel eenvoudig.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2608
Citaat van: walter leever op 18/12/2016 | 21:35 uur
Je moet niet ieder keer nieuwe kopen als zo'n situatie zich voordoet,wordt anders een duur geintje(alhoewel op 't overleven van 't schip en haar bemanning geen prijs staat)  :P


Als dat aan de orde komt dan zijn pecunia niet zo spannend meer, dan zijn we in conflict/oorlog verzeild en kunnen we hooguit klagen over de low budget oplossingen waar men onze krijgsmacht mee heeft uitgerust.

Tijdens een oefening ben je dan gewoon dood en vaar je braaf met je array rond, of andere eenheden in het oefen scenario moeten de sub te slim af zijn geweest.

Lex

Citaat van: walter leever op 18/12/2016 | 21:35 uur
Ben eigenlijk wel geinteresseerd in de mogelijkheid die ik schetste,

Dus al varende gaat de sleepsonar onder(op een diepte die je zelf kan instellen)en bij een "nood"loskoppeling,zoals beschreven(de sub waar je op jaagt heeft jou op de korrel)komt deze vanzelf terug boven drijven klaar om opgepikt te worden na de actie.


Lijkt me toch een fijne optie om te hebben;
1-je kunt snel afkoppelen en daarna vaart maken of ontwijkende bewegingen maken
2-je moet niet ieder keer nieuwe kopen als zo'n situatie zich voordoet,wordt anders een duur geintje(alhoewel op 't overleven van 't schip en haar bemanning geen prijs staat)  :P

Bestaat er eigenlijk zoiets?Indien niet eigenlijk raar.

De array kan je te allen tijde loskoppelen. Daarvoor is een bijl voldoende. Dan is er wel het verlies van de array. Het SG ervan is dusdanig dat deze niet naar de oppervlakte zal komen. Daarnaast is het nog maar de vraag of je dat zou willen, ter voorkoming dat deze in handen zou komen van een andere partij.

walter leever

Ben eigenlijk wel geinteresseerd in de mogelijkheid die ik schetste,

Dus al varende gaat de sleepsonar onder(op een diepte die je zelf kan instellen)en bij een "nood"loskoppeling,zoals beschreven(de sub waar je op jaagt heeft jou op de korrel)komt deze vanzelf terug boven drijven klaar om opgepikt te worden na de actie.


Lijkt me toch een fijne optie om te hebben;
1-je kunt snel afkoppelen en daarna vaart maken of ontwijkende bewegingen maken
2-je moet niet ieder keer nieuwe kopen als zo'n situatie zich voordoet,wordt anders een duur geintje(alhoewel op 't overleven van 't schip en haar bemanning geen prijs staat)  :P

Bestaat er eigenlijk zoiets?Indien niet eigenlijk raar.

Ronald Elzenga

Citaat van: Harald op 18/12/2016 | 19:17 uur
.... Dat je niet alleen moet focussen op het potdicht houden van je eigen doel, maar door juist aan te vallen kun je de wedstrijd winnen. .....
"Ik denk noch zeg iets anders. ..."
Zo duidelijker Lex?! :angel: :-*
Ok Lex...ik zeg het misschien in andere woorden....ok..ok..zeg ik het toch anders 8) ;D

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 18/12/2016 | 20:04 uur
Ik denk noch zeg iets anders. Dus tja..wie moet wie nu nogmaals bestuderen?
Dit zo lezende doe je dat toch wel.  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 18/12/2016 | 19:17 uur
Misschien moet de leerling de leerstof van de leraar Poleme nogmaals bestuderen omtrent vooral het gedeelte met de voetbal wedstrijd vergelijking. Dat je niet alleen moet focussen op het potdicht houden van je eigen doel, maar door juist aan te vallen kun je de wedstrijd winnen. Anders blijft het 0-0, of als er dan toch een opening ontstaat in je verdediging ... Verlies van de wedstrijd.

In dit kader voor zowel vMFF als LCF(2)

Pentagon Accelerates Acquisitions of Ship-Killing Missiles

http://www.nationaldefensemagazine.org/blog/Lists/Posts/Post.aspx?ID=2378

Ronald Elzenga

Citaat van: Harald op 18/12/2016 | 19:17 uur
Misschien moet de leerling de leerstof van de leraar Poleme nogmaals bestuderen omtrent vooral het gedeelte met de voetbal wedstrijd vergelijking. Dat je niet alleen moet focussen op het potdicht houden van je eigen doel, maar door juist aan te vallen kun je de wedstrijd winnen. Anders blijft het 0-0, of als er dan toch een opening ontstaat in je verdediging ... Verlies van de wedstrijd.
Ik denk noch zeg iets anders. Dus tja..wie moet wie nu nogmaals bestuderen?

Harald

Misschien moet de leerling de leerstof van de leraar Poleme nogmaals bestuderen omtrent vooral het gedeelte met de voetbal wedstrijd vergelijking. Dat je niet alleen moet focussen op het potdicht houden van je eigen doel, maar door juist aan te vallen kun je de wedstrijd winnen. Anders blijft het 0-0, of als er dan toch een opening ontstaat in je verdediging ... Verlies van de wedstrijd.

Ronald Elzenga

#2600
Citaat van: Poleme op 18/12/2016 | 18:32 uurCoach Elzenga vindt daarom maar dat de club touring-car 'dwars voor het eigen doel moet worden geparkeerd'.
Hupsakee, ziezo de boel lekker dicht getimmerd.
Het moment komt altijd...dat de leraar zijn leerling onderschat. Dank Poleme!. En weer een bijzonder interessante uiteenzetting! Die precies datgene onderbouwt wat ik hopelijk ook genoeg zeg en roeptoeter. We hebben een breed en evenwichtig pakket aan middelen nodig voor deze taak. Waaronder dus ook extra CIWS. Maar als slechts een onderdeel van de ook door jou genoemde hele reeks aan kinetische en niet-kinetische middelen. Waaronder op termijn ook lasers. De GK zal daarbij snel vervangen worden door een kanon dat oa te sturen granaten kan afvuren. Ook een klein stapje extra om de kans op een fatale SSM aanval te voorkomen.

Poleme

Citaat van: Ronald Elzenga op 16/12/2016 | 16:31 uur
Een stevige uitbreiding van de CIWS is dus hard nodig. Ik zeg verdubbeling! Zelfs al bij de huidige marineschepen. Mix van kanon en raket. Nu GK en RAM. Bij nieuwe schepen RAPIDSeaGuardian 40mm en RAM.
Voetbal is oorlog. 

Oeps de vijand kan vele malen sneller passen dan vroeger en hun aanvallers zijn ook nog eens met de bal aan de voeten veel wendbaarder geworden.

Coach Elzenga vindt daarom maar dat de club touring-car 'dwars voor het eigen doel moet worden geparkeerd'.
Hupsakee, ziezo de boel lekker dicht getimmerd.

Je kunt het ook over een hele andere boeg gooien.
We gaan meer in de diepte verdedigen.  En zowaar, dan ontstaan er ook kansen om de tegenstander (op eigen terrein) aan te vallen.

Wij zijn wereldleider qua radar technologie.  En we zijn ook heel erg goed in het ontwerpen van goede software.

Nu kun je je natuurlijk beperken tot je eigen radar horizon van 20 - 32 km.  Hup, er komt een anti schip radar over die horizon, actie met ESSM's, of de oude RIM-7P Sea Sparrows van het M-fregat.  En in de beleving van velen hier op het forum klaart de Goalkeeper het hele probleem met anti schip raketten helemaal zelf.

Nu hebben we ook te maken met andere (zeer) uitdagende dreigingen zoals eveneens hypersonische Ballistic Missiles en steeds steelser wordende jachtbommenwerpers, geleide wapens en UCAV's.
Succesvolle Ballistic Missile Defense (BMD) is niet alleen afhankelijk van zeer goede en ver kijkende 'camera's', maar vooral een zaak van Network Enabled Capabilities (NEC).
NEC ja, want je moet vuurpijlen die als een jacko op je af komen zo snel mogelijk zien op te sporen en vooral proberen te volgen met een stelsel van grondgebonden radars, AWACS, speciale vliegtuigen met infra-rood telescopen en ELectronic en SIGnal INTel sensoren en verschillende satellieten.

Steelse (stealthy) vliegtuigen worden vaak zat opgespoord door stand alone radars.  Maar, ... het zit em juist in hoe die radar golven worden gereflecteerd door het steelse vliegtuig en geïnterpreteerd door die radar.  En dan gaat het fout, want de signaal en data processors denken dan dat ze te maken hebben met een valse echo die vervolgens wordt weggefilterd.
Als we al die 'camera's' aan elkaar verbinden, zodat radars elkaars echo's met elkaar kunnen vergelijken.  Dan zouden steelse wapensystemen weer gevolgd kunnen worden.

Zie het als een enorme berg met losse snapshots, die jij moet kunnen ordenen en daar uit een 'animatie film' moet kunnen destilleren.  Een vorm van NEC, die we in dit geval Cooperative Engagement Capability (CEC) noemen.  Totaal niet sexy zoals een stoere Phalanx, Goalkeeper of Standard raket die met veel rook en vuur uit zij launcher knalt.
Maar nu krijg jij genoeg snapshots in je bezit van verschillende bronnen die allemaal op verschillende plekken zitten.  Vroegah had je vaak niet genoeg of helemaal geen snapshots om een duidelijke animatie film te maken van gebeurtenissen die ver van je kooi plaatsvonden, maar toch van belang voor jou waren. 
Nu kan jij die animatie film dus niet alleen veel sneller klaar krijgen, maar ook het beeld verhaal is veel duidelijker.
Zodat je veel sneller en verder 'die pijp over het hek kunt gooien'
Lukt je dat, dan zou dat concreet de weg kunnen openen voor een drie keer groter effectief bereik van jouw (grond) gebonden luchtverdediging op je fregat.
Het openbare maximum (effectieve ?) bereik van de Standard SM-2 bedraagt al 165 km.  De huidige Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) haalt 50 km, maar toekomstige ESSM varianten hebben een vergelijkbaar bereik als de Standard SM-2.
We kunnen dus met een sterk verbeterde 'animatie film' en de huidige wapens al flink in de diepte verdedigen tegen dreigingen zoals de BrahMos.

De Brahmos I en II hebben bijvoorbeeld echter een bereik van 290 km.  Het mooiste zou zijn om niet alleen die supersnelle vuurpijl, maar ook zijn lanceer platform in 'kalkoenen stront' te veranderen.
Dat halen we niet met de huidige Harpoon's, SM-2 Standard's en ESSM's.  De Standard SM-6, is zowel inzetbaar tegen kruisvluchtwapens (kruisraketten) als ballistische raketten en heeft een bereik van 240 - 480 km.

Daarnaast, ook de BrahMos heeft een geleidingssysteem dat gestoord, afgeleid of misleidt kan worden.   Onderschat nooit wat er in de murky world van Elektronische OorlogsVoering (EOV) plaats vindt.  Het kan zomaar zijn dat EOV 40% van alle inkomend subsonisch tot en met hypersonisch tuig weet te neutraliseren.

Ennuh, hoe gaan we de Close In Weapon Systems regelen ?  Want die Goalkeeper kan tegen een Mach 7 snelle vuurpijl niets uitrichten.
We gaan die BrahMos natuurlijk niet meer kinetisch aangrijpen.   Maar doen dat op thermische of elektra-magnetische wijze.
Gaten in de BrahMos smelten kan natuurlijk met een laser.  Maar wacht eens even, die APAR, Seastar en opvolgers hebben heel veel gemeen met de magnetron, beter gezegd de microgolf oven, maar dan uiteraard veel krachtiger.
Thales Nederland beschikt al meer dan 10 jaar over de technologie voor een Electro Magnetic Pulse (EMP) of High Power Microwave (HPM) wapen geïntegreerd in een radar systeem.  ;)

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 18/12/2016 | 18:21 uur
Duidelijk! Ik ben aan het zoeken of het gebruik van een sleepsonar voor de detectie van 1 of meerdere aanvallende torpedo's...dus niet de ASW variant...impact heeft op de mogelijke snelheid van het schip. Er moet in ieder geval het nodige achter het schip aangesleept worden wil men de strijd met een onderzeeboot kunnen overleven...als ook effectieve luchtverdediging tegen de raketten die de laatste ook nog kan afvuren.
Benader het anders:
1. Waar positioneer je een eenheid met een array in relatie tot een vlootverband?
2. Zal een sub kiezen voor deze eenheid of zal de sub trachten een HVU (High Value Unit) binnen schootsafstand te krijgen?
Ter verduidelijking: HVU is bijvoorbeeld een carrier of eenheid van grote waarde binnen een vlootverband.

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 18/12/2016 | 18:06 uur
Dat heb ik met opzet hierbuiten gelaten. Ik heb mij doelbewust gehouden aan een aantal basics.
Duidelijk! Ik ben aan het zoeken of het gebruik van een sleepsonar voor de detectie van 1 of meerdere aanvallende torpedo's...dus niet de ASW variant...impact heeft op de mogelijke snelheid van het schip. Er moet in ieder geval het nodige achter het schip aangesleept worden wil men de strijd met een onderzeeboot kunnen overleven...als ook effectieve luchtverdediging tegen de raketten die de laatste ook nog kan afvuren.

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 18/12/2016 | 18:02 uur
En dan hebben we het nog niet over "WAKE homing" gehad en de capaciteiten van de modernste torpedo's...en benodigde passieve en actieve Surface Ship Torpedo Defence (SSTD) systems.
Dat heb ik met opzet hierbuiten gelaten. Ik heb mij doelbewust gehouden aan een aantal basics.