Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Parera

#1424
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/12/2020 | 14:32 uur
Update

https://twitter.com/D__Mitch/status/1339557255549693952

Check gezien! ;) Een SIGMA based ontwerp dus, daar kan heel veel mee en voor een mooie prijs.

Daarnaast kan Damen in mijn ogen als geen ander de lokale marinebouw ondersteunen bij de bouw van de 4 fregatten. Zoals we ook bij Indonesië (10514) en Mexico (POLA) hebben gedaan bouwen  we in Nederland slechts 2 modules en zijn de overige 4 lokaal geproduceerd. Iets wat Damen natuurlijk ook gaat aanbieden aan de Grieken, daardoor kunnen ze ook relatief snel het eerste schip operationeel hebben. Op deze manier heeft Damen in Mexico een OPV variant van het SIGMA 10514 vanaf de start in 20 maanden afgeleverd aan de klant.


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/12/2020 | 10:29 uur
Toch een Sigma variant aan de Grieken aangboden?

https://twitter.com/D__Mitch/status/1339500452514312193

Dat betwijfel ik, hij spreekt in zijn bericht van 15-12-2020 over een ''compleet nieuw en zeer capabel ontwerp''. Het zou mij niks verbazen dat de mensen bij Damen het vMFF ontwerp door ontwikkelen in een familie van schepen die ze vervolgens pitchen bij de huidige gebruikers van de S/L en M-fregatten als vervanging.

In zijn bericht van 16-12-2020 spreekt hij over ''een nieuw ontwerp, uit een familie van modulaire schepen vergelijkbaar met de afmetingen van de andere aanbieders''. Daar bij gaat het dus om de Franse FDI & de Amerikaanse Freedom klasse fregatten/LCS's.

Het FDI is 122 x 17 m en weegt +/- 4500 ton, het LCS ontwerp is 115 x 17,5 m en weegt +/- 3500 ton.

Een model uit de SIGMA serie is nog wel denkbaar met een ontwerp vanaf 111,60 x 17,00 m /3914 t tot 125,12 x 18,00 m / 5072 t. Maar het huidige ontwerp vMFF komt uit op +/- 132 x 17,10 m / +/- 5500 t. Waarbij het RMF-22D nog net 2 m langer was. Ik verwacht dat het vMFF ontwerp met een aantal (kleine) aanpassingen prima geschikt is voor de Grieken, zo verwacht ik dat de radars simpeler kunnen voor ze maar heb ik ook mijn twijfels bij het USV deel van de schepen. Daarnaast nog een kleine wijziging in de bewapening zoals de 35/40 mm's, CIWS's en de ASuW's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Flyguy

Citaat van: Parera op 16/12/2020 | 11:39 uur
Het kan voordelig zijn maar voor de operaties niet goed uitpakken. Het grootste voordeel wat je krijgt is personeel beschikbaar voor de wel varende eenheden en besparen op onderhoud en brandstof.

En misschien kan met de afstoting van de 2 MFF's naar de grieken de ZLD weer in de vaart.

Dat laatste denk ik niet. Dat is meer een planmatige uitdaging op dit moment.

Parera

Citaat van: Thomasen op 16/12/2020 | 11:20 uur
Prima.
Met de laatste bezuinigingen hebben we zoveel tegen de kant liggen, het offloaden van 2 schepen kan wel eens een voordeel zijn.

Het kan voordelig zijn maar voor de operaties niet goed uitpakken. Het grootste voordeel wat je krijgt is personeel beschikbaar voor de wel varende eenheden en besparen op onderhoud en brandstof.

En misschien kan met de afstoting van de 2 MFF's naar de grieken de ZLD weer in de vaart.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Los van alle interessante speculaties en kansen...

Bedenk dat een NL route vermoedelijk op (zeer) korte termijn gevolgen heeft voor onze marine, het zou maar zo kunnen beteken dat we voor een periode (2021-2027?) 2/6 van een toch al zeer mager fregatten bestand moeten inleveren!

Huzaar1

Ik verwacht ook meer aanhakers uiteindelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/12/2020 | 09:28 uur
Wat er ook geboden is: vMFF, al dan niet in een variant, is het meest logisch. Ik heb zo het idee dat het definitieve ontwerp aanstaande is, goedgekeurd door 2 NAVO marines in een Nederlandse prijs/kwaliteitsverhouding (welke uitstekend is te noemen versus vergelijkbare producten).

Naast NL en BE zouden er nog een aantal Europese NAVO marines met buitengewoon veel belangstelling  naar deze ontwikkeling kijken. (my best guess: Noorwegen en Portugal).

In potentie zou vMFF zo maar eens een succes nummer kunnen worden.

Dat is helemaal waar, en met een ontwerp dat in grote aantallen geproduceerd word gaan de kosten deels nog omlaag. Voor zo ver ik weet hebben de Noren altijd interesse gehad in 6 fregatten maar was de prijs zo hoog dat slechts 5 stuks besteld konden worden. Daarvan is er nu dus 1 afgeschreven waardoor je de behoefte voor minimaal 2 fregatten kunt invullen bij de Noorse marine.

Van de Portugezen verwacht ik niet al te veel, ik heb wel eens iets gelezen dat ze voornamelijk gingen focussen op OPV's (Viana do Castelo klasse). Ik verwacht daar ook een behoefte van maximaal 2 vMFF's.  De 4 MEKO's worden nog geupgrade de komende jaren als ik het goed heb.

Van de Grieken is bekend dat ze 4 nieuwe fregatten willen, maar dat er in de toekomst nog meer aan kan komen.

Voor Belgie is 2 het maximale haalbare op dit moment en voor NL is de behoefte van 4 fregatten er wel maar zie ik dat niet gebeuren. Daarom zet ik die voorlopig ook op 2 stuks.

Hiermee krijg je een mogelijke bouw serie van 12 vMFF's wat toch echt een degelijke seriebouw is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/12/2020 | 09:19 uur
Er was natuurlijk spake van de levering van 2 MFF's en op een later moment 4 vMFF's. Misschien hebben ze nog wat dingen aangepast in het ontwerp (voor de grieken) en/of de productie verschoven van Roemenie / Vlissingen naar Roemenie / Griekenland of zelfs volledig Griekenland. Ik zie ook nog wel een mogelijkheid dat de Grieken het vMFF aangeboden krijgen met enkele aanpassingen naar hun wensen, zo word het geen vMFF maar een vMFF based ontwerp.

Ik kan me voorstellen dat ze bijvoorbeeld onze SEWACO veel te veel vinden, over het algemeen zijn onze radars heel erg goed voor het schip waar ze op hangen. Zo kan er misschien geen phased array's mast op komen maar een wat meer traditionele mast als de grieken dat te duur vinden. Ook de aankoop van NSM is misschien te veel voor de grieken en past het Exocet beter in hun straatje omdat ze die toch al in het invetaris hebben. Zo zijn er nog tientalle (kleine) veranderingen denkbaar.

Wat er ook geboden is: vMFF, al dan niet in een variant, is het meest logisch. Ik heb zo het idee dat het definitieve ontwerp aanstaande is, goedgekeurd door 2 NAVO marines in een Nederlandse prijs/kwaliteitsverhouding (welke uitstekend is te noemen versus vergelijkbare producten).

Naast NL en BE zouden er nog een aantal Europese NAVO marines met buitengewoon veel belangstelling  naar deze ontwikkeling kijken. (my best guess: Noorwegen en Portugal).

In potentie zou vMFF zo maar eens een succes nummer kunnen worden.

Parera

#1414
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/12/2020 | 09:16 uur
Los van verwachtingen, het meest logisch zou zijn: deelname aan vMFF.

Omega en XO: niet (veel) meer dan renders waarbij slechts de Omega de kwalificatie "entirely new and highly capable design" verdient

SIGMA: gedateerd ontwerp
LCF: gedateerd ontwerp
MKS-180/F126: schiet het doel totaal voorbij (los van de prijs)

Blijft de vraag: hebben ze in het aanbod (in samenwerking met defensie) 2 per direct te leveren MFF meegenomen?

Er was natuurlijk spake van de levering van 2 MFF's en op een later moment 4 vMFF's. Misschien hebben ze nog wat dingen aangepast in het ontwerp (voor de grieken) en/of de productie verschoven van Roemenie / Vlissingen naar Roemenie / Griekenland of zelfs volledig Griekenland. Ik zie ook nog wel een mogelijkheid dat de Grieken het vMFF aangeboden krijgen met enkele aanpassingen naar hun wensen, zo word het geen vMFF maar een vMFF based ontwerp.

Ik kan me voorstellen dat ze bijvoorbeeld onze SEWACO veel te veel vinden, over het algemeen zijn onze radars heel erg goed voor het schip waar ze op hangen. Zo kan er misschien geen phased array's mast op komen maar een wat meer traditionele mast als de grieken dat te duur vinden. Ook de aankoop van NSM is misschien te veel voor de grieken en past het Exocet beter in hun straatje omdat ze die toch al in het invetaris hebben. Zo zijn er nog tientalle (kleine) veranderingen denkbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/12/2020 | 08:41 uur
Ja maar blijkbaar heeft Damen dus nu toch weer een bod gedaan, mogelijke vertraging bij de Amerikanen rondom de presidents wisseling ?
De plaatser van het bericht wil of kan geen verdere details openbaar maken tot op heden maar veel ontwerpen zijn er niet (openbaar) bekend van Damen. Het moet hier gaan om een Omega, SIGMA, Crossover , LCF of vMFF ontwerp. De laatste optie is nog een compleet op de Griekse wensen ontwikkeld ontwerp maar daar hangt natuurlijk een stevig prijskaartje aan.

Laten we afwachten wat er gaat gebeuren voorlopig verwacht ik er niet heel veel van maar blijven dromen mag altijd :angel:

Los van verwachtingen, het meest logisch zou zijn: deelname aan vMFF.

Omega en XO: niet (veel) meer dan renders waarbij slechts de Omega de kwalificatie "entirely new and highly capable design" verdient

SIGMA: gedateerd ontwerp
LCF: gedateerd ontwerp
MKS-180/F126: schiet het doel totaal voorbij (los van de prijs)

Blijft de vraag: hebben ze in het aanbod (in samenwerking met defensie) 2 per direct te leveren MFF meegenomen?

Parera

Citaat van: Harald op 16/12/2020 | 08:28 uur
:confused: :omg:  .... was toch al een gelopen race voor de Amerikanen ?  en anders wel voor de Fransen ?

Ik ben benieuwd !  zou een opsteker zijn voor Damen

Ja maar blijkbaar heeft Damen dus nu toch weer een bod gedaan, mogelijke vertraging bij de Amerikanen rondom de presidents wisseling ?
De plaatser van het bericht wil of kan geen verdere details openbaar maken tot op heden maar veel ontwerpen zijn er niet (openbaar) bekend van Damen. Het moet hier gaan om een Omega, SIGMA, Crossover , LCF of vMFF ontwerp. De laatste optie is nog een compleet op de Griekse wensen ontwikkeld ontwerp maar daar hangt natuurlijk een stevig prijskaartje aan.

Laten we afwachten wat er gaat gebeuren voorlopig verwacht ik er niet heel veel van maar blijven dromen mag altijd :angel:

Harald

Citaat van: Parera op 16/12/2020 | 08:20 uur
Via twitter.com @D__Mitch

Citaat
The Return of the Dutch!
Damen offers an entirely new and highly capable design for the #HellenicNavy competition for four (4) new frigates.

:confused: :omg:  .... was toch al een gelopen race voor de Amerikanen ?  en anders wel voor de Fransen ?

Ik ben benieuwd !  zou een opsteker zijn voor Damen

Parera

Via twitter.com @D__Mitch

Citaat
The Return of the Dutch!
Damen offers an entirely new and highly capable design for the #HellenicNavy competition for four (4) new frigates.