Duitsland zoekt CH-53 Stallion vervanging

Gestart door Sparkplug, 03/12/2015 | 09:07 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/09/2018 | 13:23 uur
Een Zeeuwsmeisje uitspraak die slechts, in hoog tempo, een neerwaartse spiraal veroorzaak als politici een zelfde soort mening zijn toegedaan.
Daar heb je gewoon 100% gelijk.

Citaat van: ARM-WAP op 29/09/2018 | 22:44 uur
Kijk eens over de Zuidergrens heen... daar hebben ze die "aankooptactiek" al enkele decennia toegepast... en hebben ze niks meer om iet of wat aan geweld te beantwoorden.
Ja, daar zou het ook beter kunnen als je het mij vraagt. Maar goed daar verwacht ik geen verbetering, bij Duitsland had ik toch wel verwacht dat ze dit project zouden doorzetten.
Het afstoten van de CH-53's en het niet vervangen ervan zal grote invloed hebben op de inzet mogelijkheden van verschillende middelen. Ik verwacht toch dat ze uiteindelijk wel een klein aantal CH-47's zullen aankopen nieuw of 2e hands.

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 29/09/2018 | 13:20 uur
Dat is zo maar als je om budget redenen niets anders kunt dan is het beter dan helemaal niks.
Kijk eens over de Zuidergrens heen... daar hebben ze die "aankooptactiek" al enkele decennia toegepast... en hebben ze niks meer om iet of wat aan geweld te beantwoorden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 29/09/2018 | 13:20 uur
Dat is zo maar als je om budget redenen niets anders kunt dan is het beter dan helemaal niks.

Een Zeeuwsmeisje uitspraak die slechts, in hoog tempo, een neerwaartse spiraal veroorzaak als politici een zelfde soort mening zijn toegedaan.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 29/09/2018 | 13:06 uur
Al koop je tig medium helicopters, je zal altijd de capaciteiten van een heavy helicopter missen. Helemaal met capaciteiten van de CH-53.
Dat is zo maar als je om budget redenen niets anders kunt dan is het beter dan helemaal niks.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 29/09/2018 | 12:38 uur
Misschien dat ze iets verderop nog een klein aantal CH-47's kunnen aankopen (+/- 12 stuks) zodat ze toch iets hebben om het wegvallen van de CH-53's op te vangen.
Ook moeten ze nog een 12 tal heli's (waarschijnlijk NH-90's) aankopen voor de marine als SeaKing vervanger. Het zou ook zomaar kunnen dat ze dan nog een aantal TTH's bijkopen om de CH-53 te vervangen.

12x NH-90 Maritime Transport Helicopter
18x NH-90 Tactical Transport Helicopter
12x CH-47F, als CH-53 vervangers misschien wel 2e hands van de VS verwerven en dan upgraden naar F variant.

Al koop je tig medium helicopters, je zal altijd de capaciteiten van een heavy helicopter missen. Helemaal met capaciteiten van de CH-53.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#123
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/09/2018 | 12:25 uur
Dat zou wel een hele grote stap terug zijn in hun logistieke capaciteiten...

Citaat van: Huzaar1 op 29/09/2018 | 12:30 uur
Ik denk ook dat de kans groot is dat ze deze even skippen. Ze willen de Chinook volgens mij, maar centjes.

Ja maar als je ergens keuzes moet maken, bij hun marine gaat het ook al niet zo lekker. Dus ergens zal de focus naar toe moeten en ik verwacht dat dit hun landmacht gaat zijn voor de komende jaren net als bij ons. Misschien dat ze iets verderop nog een klein aantal CH-47's kunnen aankopen (+/- 12 stuks) zodat ze toch iets hebben om het wegvallen van de CH-53's op te vangen.
Ook moeten ze nog een 12 tal heli's (waarschijnlijk NH-90's) aankopen voor de marine als SeaKing vervanger. Het zou ook zomaar kunnen dat ze dan nog een aantal TTH's bijkopen om de CH-53 te vervangen.

12x NH-90 Maritime Transport Helicopter
18x NH-90 Tactical Transport Helicopter
12x CH-47F, als CH-53 vervangers misschien wel 2e hands van de VS verwerven en dan upgraden naar F variant.



Huzaar1

Ik denk ook dat de kans groot is dat ze deze even skippen. Ze willen de Chinook volgens mij, maar centjes.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 29/09/2018 | 12:12 uur
Uitgesteld voor onbepaalde tijd, dat klinkt niet erg goed voor dit project. Ik sta niet raar te kijken als ze het totaal niet vervangen en het bij de NH-90 houden.

Dat zou wel een hele grote stap terug zijn in hun logistieke capaciteiten...

Parera

Citaat van: Sparkplug op 29/09/2018 | 12:00 uur
Germany postpones heavy-lift helicopter contest

https://www.flightglobal.com/news/articles/germany-postpones-heavy-lift-helicopter-contest-452287/

Uitgesteld voor onbepaalde tijd, dat klinkt niet erg goed voor dit project. Ik sta niet raar te kijken als ze het totaal niet vervangen en het bij de NH-90 houden.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Harald op 26/04/2018 | 09:25 uur
Boeing unveils team for German Chinook bid 

Boeing's offer will either be based on the standard CH-47F model or extended-range MH-47G version; both variants can be fitted with in-flight refuelling systems – a key requirement for Germany, says Hostetter.



Dit is zeer interessant, dat betekend dus dat de Yanks bereid zijn om hun MH-47G's te exporteren, als de Duiters een aantal van deze toestellen aankopen naast de standaard CH-47F zouden wij ook prima kunnen aansluiten +/- 8 stuks voor onze aanvullende SOF heli's en als dat te duur is een F-versie aangepast met refueling?

Huzaar1

Ik denk dat Duitsland nog meer rekening houdt met de KM en de samenwerking tussen DU en NL dan de Luchtmacht bereid is te luisteren naar de KM bij het uitkiezen van helicopters. Ik krijg steeds meer het gevoel dat we in NL beter af zijn zonder de KLU als KMD.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Boeing unveils team for German Chinook bid 

Boeing has partnered with 10 aerospace suppliers that have operations in Germany to support its bid to supply CH-47 Chinooks for the nation's heavy-lift helicopter competition.

In addition to several German equipment and training specialist suppliers, the group includes CAE, Diehl Defence, Honeywell, Liebherr, Rockwell Collins and Rolls-Royce.

Boeing says it reached agreements with the partners to provide "local long-term support and training" services, including maintenance, air crew and technical training, research and development efforts, and "supply chain enhancements".

The initial group represent the "first of many partners" for the programme and "additional German companies will be joining Boeing's industrial plan for collaboration on communication and mission systems integration", the US airframer says.

Speaking at the ILA air show in Berlin on 25 April, Boeing's director for vertical lift programmes in Germany, Michael Hostetter, ruled out a German Chinook production line because that would be incompatible with the country's "very clear" requirement to have a "low-risk, off-the-shelf" solution.

He says the tandem-rotor helicopter would provide a "proven and reliable" and "extremely affordable" platform for the Bundeswehr.

Boeing's offer will either be based on the standard CH-47F model or extended-range MH-47G version; both variants can be fitted with in-flight refuelling systems – a key requirement for Germany, says Hostetter.

However, he declines to elaborate on any potential further configurations, as Berlin has not yet released a final request for proposals. That is expected by year-end, or in early 2019.

Hostetter says Boeing will be able to deliver aircraft from its Philadelphia production line with a lead time of 36-40 months.

Boeing adds that if Germany were to select the Chinook, the aircraft would provide the country with "interoperability that other helicopters cannot" as several regional neighbours – the Netherlands, Greece, Italy, Spain, Turkey and the UK – operate the type.

Sikorsky's CH-53K is the other contender for the heavy-lift helicopter contract.

https://www.flightglobal.com/news/articles/ila-boeing-unveils-team-for-german-chinook-bid-448017/