Man uit joyrijden met gestolen vrachtwagen Defensie

Gestart door Ronald Elzenga, 16/06/2017 | 10:03 uur

Ronald Elzenga

#9
Citaat van: Lex op 16/06/2017 | 23:01 uurOok jij maakt je schuldig aan verdraaien van de feiten: er is vermeld "verwarde blanke man"
Dat was in geen enkel opzicht bewust door mij gedaan.
Citaat van: Lex op 16/06/2017 | 23:01 uur
Ik heb altijd gedacht, dat je goed ingeschoren was in de problematiek, maar hier sla je de plank toch mis. Zie het betreffende topic daarover, waardoor het Belgische bericht in een ander daglicht komt te staan.
Net dat topic gelezen. Ben het daar niet helemaal mee eens. Men zou de Belgen aflossen, dat was de afspraak, maar dat kon dus niet meer. Kernoorzaak de gevolgen van de bezuinigingen. Dat vind ik een blamage. Dus vind de Belgische kritiek terecht.

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 16/06/2017 | 21:25 uur
.....En het stinkt naar een PR-verzonnen-"verwarde man"-verhaal om, .....
Ook jij maakt je schuldig aan verdraaien van de feiten: er is vermeld "verwarde blanke man"
Citaat van: Ronald Elzenga op 16/06/2017 | 21:25 uur
..... naast het niet aflossen van de Belgen, waar in de Belgische media een kritisch stuk over is verschenen wat ik ook niet terug zie in de Nederlandse media, denk ik vooral Hennis uit de wind te houden.
Ik heb altijd gedacht, dat je goed ingeschoren was in de problematiek, maar hier sla je de plank toch mis. Zie het betreffende topic daarover, waardoor het Belgische bericht in een ander daglicht komt te staan.
Citaat van: Ronald Elzenga op 16/06/2017 | 21:25 uur
Die kan zo direct nog even stralen bij de Den Helder Sail/Marinedagen en dan haar begeerde nieuwe ministerspost in het nieuwe Kabinet claimen. Geen plaats voor nieuwe schandalen en kritische media-berichten nu. Want als dit verhaal van de advocaat klopt, en daar lijkt het wel naar, is dit echt een hele flinke!
Of Mindef kan stralen bij Sail/Marinedagen zal pas blijken na afloop.
Hetgeen ook geldt voor het verhaal van de advocaat. De toekomst zal het aantonen.
Citaat van: Ronald Elzenga op 16/06/2017 | 21:25 uur
Waarmee ik eveneens duidelijk maak dat dit vooral iets politieks is. Want we weten hier al wel wat al die verwoestende bezuinigingen hebben uitgericht in deze binnen de Krijgsmacht. Ook op het vlak van beveiliging.
Daar heb je een punt, welke ik volledig ondersteun.

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 16/06/2017 | 21:31 uur
Het is opvallend, dat waar eerst gesproken/geschreven werd over een "verwarde blanke man", het nu ineens een "verwarde man" is geworden.
Ja, het feit dat men er speciaal ook "blanke" bij zei deed mijn vermoeden al rijzen dat het hier om een vooraf doordacht PR-verhaal ging opgesteld door een aantal gewiekste media-adviseurs van Defensie of de Minister. Voor het "echte" terrorisme-aspect heeft het namelijk weinig waarde, want een grote dreiging in Nederland gaat uit van geradicaliseerde blanke(!) bekeerlingen. Stel je even voor dat dit zo'n radicale bekeerling was geweest en niet een paar auto's maar groepen mensen in de stad door deze gestolen legertruck waren geschept. Sta je als minister die graag de positie van Minister Koenders wil overnemen...

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 16/06/2017 | 21:25 uur
..... En het stinkt naar een PR-verzonnen-"verwarde man"-verhaal om, .....
Het is opvallend, dat waar eerst gesproken/geschreven werd over een "verwarde blanke man", het nu ineens een "verwarde man" is geworden.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2017 | 19:51 uur
Je kan het verhaal omdraaien en daarmee simpelweg aantonen dat het niet defensie light maar aan het visieloze en structurele gegraai door de politiek gedurende meer dan een kwart eeuw die van de krijgsmacht een invalide- maar nog niet terminale organisatie heeft gemaakt.

Let maar op de politiek zal huilie huilie doen en de schuld bij defensie leggen, zij kunnen er immers niets aan doen...

Dus... maak van een bedreiging een kans!

Ik ben al vast beginnen op twitter om de oorzaak bij de politiek te leggen,
Het bericht haalt nauwelijks de grote Nederlandse media behalve AD (heb enige moeite gedaan dat te veranderen, ook al is men nu vol van de dood van Kohl). En het stinkt naar een PR-verzonnen-"verwarde man"-verhaal om, naast het niet aflossen van de Belgen, waar in de Belgische media een kritisch stuk over is verschenen wat ik ook niet terug zie in de Nederlandse media, denk ik vooral Hennis uit de wind te houden. Die kan zo direct nog even stralen bij de Den Helder Sail/Marinedagen en dan haar begeerde nieuwe ministerspost in het nieuwe Kabinet claimen. Geen plaats voor nieuwe schandalen en kritische media-berichten nu. Want als dit verhaal van de advocaat klopt, en daar lijkt het wel naar, is dit echt een hele flinke!

Waarmee ik eveneens duidelijk maak dat dit vooral iets politieks is. Want we weten hier al wel wat al die verwoestende bezuinigingen hebben uitgericht in deze binnen de Krijgsmacht. Ook op het vlak van beveiliging.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#4
Citaat van: Ronald Elzenga op 16/06/2017 | 18:27 uur
Verdorie!!! :annoyed: Waarom word ik nu weer bevestigd in wat ik gister aan mijn bronwater al voelde dat niet klopte aan het verhaal van Hennis... :( (en het daarom hier ook plaatste). Zo gaan we de slag om de steun voor defensie niet winnen bij de burger en politiek!

Je kan het verhaal omdraaien en daarmee simpelweg aantonen dat het niet defensie light maar aan het visieloze en structurele gegraai door de politiek gedurende meer dan een kwart eeuw die van de krijgsmacht een invalide- maar nog niet terminale organisatie heeft gemaakt.

Let maar op de politiek zal huilie huilie doen en de schuld bij defensie leggen, zij kunnen er immers niets aan doen...

Dus... maak van een bedreiging een kans!

Ik ben al vast beginnen op twitter om de oorzaak bij de politiek te leggen,

Ronald Elzenga

Verdorie!!! :annoyed: Waarom word ik nu weer bevestigd in wat ik gister aan mijn bronwater al voelde dat niet klopte aan het verhaal van Hennis... :( (en het daarom hier ook plaatste). Zo gaan we de slag om de steun voor defensie niet winnen bij de burger en politiek!

Ronald Elzenga

'Joyrider' wilde met stelen legertruck onveiligheid kazerne aantonen
De man die maandag met een militaire truck legerplaats Oirschot verliet, deed dat om de onveiligheid van de kazerne aan te tonen. Hij werd later die dag op de basis aangehouden en moet veertien dagen langer in voorarrest blijven.


Minister Jeanine Hennis van Defensie noemde de 21-jarige man 'verward', maar volgens zijn advocate Kim van der Meijden wist hij goed wat hij deed. De man uit Veldhoven maakt zich zorgen over mogelijke aanslagen en vindt de legerplaats niet goed beveiligd. Media die hij benaderde reageerden niet, dus is hij zelf in actie gekomen, aldus de advocate. ,,Hij weet dat het niet mag, maar is bereid de consequenties te aanvaarden". 

Ongestoord
De man pikte de rugzak van een op de hei oefenende militair, kwam met een pasje de kazerne binnen en heeft daar volgens zijn advocate 'heel lang' ongestoord rondgelopen. Uiteindelijk reed hij met een Scania-truck een poort kapot en trok hij met de vrachtwagen Eindhoven in.

Het voorval werd gemeld door minister Hennis in een debat over een ander incident, op vliegbasis Volkel. Daar werd vorige maand een veroordeelde Syriëganger aangehouden. Vorig jaar drong een journalist ook binnen op legerplaats Oirschot. De bataljonscommandant laat het incident van maandag onderzoeken, zowel het buitmaken van de rugzak als het binnendringen van de kazerne.

http://www.ad.nl/eindhoven/joyrider-wilde-met-stelen-legertruck-onveiligheid-kazerne-aantonen~af0b1dd5/

Ronald Elzenga

Man uit joyrijden met gestolen vrachtwagen Defensie
Foto: ANP
Gepubliceerd: 14 juni 2017 20:39
Laatste update: 15 juni 2017 01:02
 
Een "verwarde blanke man" heeft een vrachtwagen van de militaire basis Oirschot gestolen en is daarmee gaan joyrijden in Eindhoven.
De man is later weer op de basis aangehouden, meldde minister Jeanine Hennis (Defensie) woensdag in de Tweede Kamer.

De 21-jarige man uit Veldhoven had uit een rugzak van oefenende militairen op de Oirschotse Heide een toegangspas tot de militaire basis plus een universele sleutel van een Scania gestolen. De rugzak was onbeheerd achtergelaten. Daarna is hij naar de kazerne gegaan en heeft de truck meegenomen.

Daarbij is de poort geramd. Tijdens de rit heeft hij andere geparkeerde wagens beschadigd. Uiteindelijk keerde hij in de avond terug naar de Generaal-Majoor de Ruyter van Steveninckkazerne.

"De zaak heeft niks met jihadisten of terrorisme te maken",  benadrukte Hennis. De man zit nog in hechtenis. Het onderzoek van de marechaussee loopt nog.

Tuchtrechtelijk onderzoek
De minister lichtte de Kamer in over het gebeuren tijdens een debat over een ander incident op vliegbasis Volkel. Daar werd in mei een veroordeelde Syriëganger aangehouden.

"Hier ging het dus om een groep militairen die opging in hun oefening, maar met potentieel enorme gevolgen", verklaarde Hennis. De bataljonscommandant heeft "zeer terecht" inmiddels een tuchtrechtelijk onderzoek gelast. En als verwijtbaarheid wordt vastgesteld zal er ook een sanctie worden opgelegd, zei Hennis. Volgens haar is op de basis uiteindelijk "adequaat gereageerd" op het incident.

Hennis kon niet zeggen of er iets in de gestolen legertruck zat. De Veldhovenaar kon naar haar informatie niet bij munitie of wapens op de kazerne komen.

Beveiliging
De Tweede Kamer dringt aan op strengere beveiliging rond kazernes. Vorig jaar wist ook al een journalist van SBS gehuld in camouflagekleding ongehinderd de legerbasis in Oirschot binnen te komen.

Naar aanleiding van het incident op Vliegbasis Volkel heeft de bewindsvrouw besloten de hele veiligheidsprocedure tegen het licht te houden. "En daar waar nodig gaan we het aanscherpen."

Door: ANP