De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 26/02/2024 | 16:08 uurIk mag het hopen van niet, ik vind het er maar uitzien als een studenten projectje. Veel te open en dus zijn de systemen kwetsbaar. Geef mij maar de Skeldar V200, ja die is aanzienlijk zwaarder (MTOW 245 kg t.o.v. 30 kg bij de Airboxer). Het is misschien een mooi basis ontwerp om iets verder op te ontwikkelen maar dit is naar mijn idee nog te licht en te weinig capaciteit voor de marine.

Wel goed voor de NL industrie, we zouden meer moeten doen op drone gebied.
Twee verschillende UAV's voor verschillende taken. Skeldar o.i.d. komt er ook wel. Geen appels met peren vergelijken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#2841
Citaat van: Harald op 26/02/2024 | 15:55 uurHigh Eye to supply Airboxer VTOL UAVs to Netherlands Ministry of Defence  ( Wordt dit de standaard VTOL voor NL defensie ? )

Ik mag het hopen van niet, ik vind het er maar uitzien als een studenten projectje. Veel te open en dus zijn de systemen kwetsbaar. Geef mij maar de Skeldar V200, ja die is aanzienlijk zwaarder (MTOW 245 kg t.o.v. 30 kg bij de Airboxer). Het is misschien een mooi basis ontwerp om iets verder op te ontwikkelen maar dit is naar mijn idee nog te licht en te weinig capaciteit voor de marine.

Wel goed voor de NL industrie, we zouden meer moeten doen op drone gebied.

Harald

High Eye to supply Airboxer VTOL UAVs to Netherlands Ministry of Defence  ( Wordt dit de standaard VTOL voor NL defensie ? )

High Eye on 26th February 2024 announced it has emerged victorious in an international open tender issued by the Dutch Ministry of Defence, making a significant milestone in the company's journey of innovation and growth.


This tender victory signifies not only a great achievement by High Eye but also a testament to the quality and capability of its Airboxer. As part of a comprehensive program spanning more than two years, the company will diligently work to integrate the Airboxer seamlessly into all aspects of the Netherlands Ministry of Defence's operations, both in Europe and abroad.

The comprehensive program encompasses the integration of the Airboxer VTOL UAV along with its ground control system, training modules, maintenance packages, operational training, and cutting-edge EO/IR camera payloads. The first complete Airboxer System will be delivered this year.

In response to this achievement, High Eye's CEO, Mr. Joost, expressed his sentiments: "We are pleased to win this tender and honoured to integrate our Airboxer in the operations of the Netherlands Ministry of Defence. This partnership signifies not only a significant milestone for High Eye but also a testament to our commitment for years to deliver top-notch UAV solutions for defence and security applications."

Looking ahead, High Eye will continue to strengthen its partnership with the Ministry of Defence of The Netherlands and explore new horizons in defence and civilian UAV missions.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_february_2024_global_security_army_industry/high_eye_to_supply_airboxer_vtol_uavs_to_netherlands_ministry_of_defence.html


AIRBOXER
Vertical take-off and landing (VTOL) UAV

https://www.higheye.com/product/



Airboxer VTOL UAV performs take-off and landing on a SMALL, MOVING VESSEL during choppy sea

High Eye designs, produces and sells long-range VTOL UAVs for the international market. VTOL UAV stands for Vertical Take-Off and Landing Unmanned Aerial Vehicle. These are unmanned helicopters that can fly automatically. The UAVs are operated by a pilot at the Ground Control Station.

High Eye focuses on one product: the Airboxer

Main USP's of the Airboxer:
• Endurance 3 hours
• Payload max. 7 kg
• Maximum Take-Off Weight 30 kg
• IP 67 and EMI-shielded

Main areas of missions:
1. Maritime missions. Examples: Coast Guard missions. Navy missions, anti-piracy missions for commercial vessels, tune fishing, Search and Rescue and so on.
2. Security and surveillance. Examples: Border Control, Security of sites and assets, Armed Forces etc.
3. Inspections. Examples: Offshore infrastructure, mining pits, power lines, big farms and pipelines.
4. Research. Examples: Whales, polar bears, seals counting, wildlife and mining.

Harald

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2024/05/03_optiallay-marine_05

Marine test onderwater-afluistersysteem met onderzeeboot


Betere oren onder water door glasvezeltechnologie Optics11

Defensie en het Nederlandse bedrijf Optics11 hebben het splinternieuwe geluidssysteem OptiArray getest. Dat kan onder water nóg beter en op grotere afstanden objecten detecteren, herkennen en volgen.

bergd

Gaat het bij een BARV niet vooral om de maximale koppel in combinatie met Pk, gewicht en grip

Ik had ook al bij de IDF Catapillar gekeken maar die weegt meer dan 71 ton dat lijkt mij een beetje te zwaar

Master Mack

Ik meen me te herinneren toen ik bij GWS zat dat ze een 4 tal leo2 onderstellen hadden aangeschaft voor de bouw van nieuwe BARV's. Als we die niet gaan gebruiken maken we daar lestanks van en de 4 nieuwe lestanks omzetten naar gevechtstanks dan heb je alvast een OTK peloton. ;D

Umbert

Citaat van: Parera op 01/02/2024 | 13:20 uurDat ben ik volledig met je eens, ik ben ook beniewd naar de resultaten van de Kiwi's met dit wiel systeem. Maar ook het USMC is overgestapt van zware middelen op bulldozers.

Maar bulldozers zijn toch ook voorzien van tracks? Heeft het wielen noemen ze het een loader, en beetje bulldozer komt aardig overeen qua gewicht met een BARV, kijk maar eens wat ze in Israel gebruiken.

StrataNL

Citaat van: Parera op 01/02/2024 | 13:04 uurHet Korps Mariniers heeft al jaren de Werklust-wiellader WG18E in gebruik, deze is voorzien van een rol met aluminiummatten om zo de overige (wiel) voertuigen makkelijk over het zand te laten rijden. Ongetwijfeld kan men bij Werklust of een andere civiele tractor fabrikant wel een mooi voertuig ter vervanging van de BARV ontwikkelen. Een pantser cabine is wat mij betreft wel een must op zo'n voertuig.

Natuurlijk heeft een echte vervanger voor de BARV wel mijn voorkeur, maar met het oog op de lichtere focus van het KMARNS heb ik zo mijn twijfels.

Dit ding heeft niks met de BARV te maken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2024 | 13:10 uurDat weet ik, maar een barv is bedoelt om landingsboten en mariniers die in de moddervastzitten eruit te kunnen trekken of duwen. Dat weegt door zuiging veel meer.

Dat ben ik volledig met je eens, ik ben ook beniewd naar de resultaten van de Kiwi's met dit wiel systeem. Maar ook het USMC is overgestapt van zware middelen op bulldozers.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 01/02/2024 | 13:04 uurHet Korps Mariniers heeft al jaren de Werklust-wiellader WG18E in gebruik, deze is voorzien van een rol met aluminiummatten om zo de overige (wiel) voertuigen makkelijk over het zand te laten rijden. Ongetwijfeld kan men bij Werklust of een andere civiele tractor fabrikant wel een mooi voertuig ter vervanging van de BARV ontwikkelen. Een pantser cabine is wat mij betreft wel een must op zo'n voertuig.



Natuurlijk heeft een echte vervanger voor de BARV wel mijn voorkeur, maar met het oog op de lichtere focus van het KMARNS heb ik zo mijn twijfels.

Dat weet ik, maar een barv is bedoelt om landingsboten en mariniers die in de moddervastzitten eruit te kunnen trekken of duwen. Dat weegt door zuiging veel meer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2832
Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2024 | 12:57 uurIiik denk dat wielen niet zo bueno zijn in los zandstrand maar thats me.

Het Korps Mariniers heeft al jaren de Werklust-wiellader WG18E in gebruik, deze is voorzien van een rol met aluminiummatten om zo de overige (wiel) voertuigen makkelijk over het zand te laten rijden. Ongetwijfeld kan men bij Werklust of een andere civiele tractor fabrikant wel een mooi voertuig ter vervanging van de BARV ontwikkelen. Een pantser cabine is wat mij betreft wel een must op zo'n voertuig.



Natuurlijk heeft een echte vervanger voor de BARV wel mijn voorkeur, maar met het oog op de lichtere focus van het KMARNS heb ik zo mijn twijfels.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2024 | 12:57 uurIiik denk dat wielen niet zo bueno zijn in los zandstrand maar thats me.

Ik deel die mening

Huzaar1

Iiik denk dat wielen niet zo bueno zijn in los zandstrand maar thats me.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Een interessant artikel rondom de BARV van de toekomst van Duitse afkomst.

https://soldat-und-technik.de/2024/02/mobilitaet/36736/from-ship-to-shore-fahrzeuge-fuer-amphibische-operationen/

Een Cat 555D zoals in gebruik bij de Nieuw-Zeelandse marine onder de naam Beach Preparation and Recovery Vehicle (BPRV).


Huzaar1

Citaat van: Zander op 29/01/2024 | 02:12 uurRespect voor al het dienende Belgische krijgsmacht personeel,  maar is de Belgische politiek überhaupt klaar voor welk feit dan ook? Ze lijken losgeraakt van de realiteit waarin we momenteel leven. Er is naar mijn idee nauwelijks een krijgsmacht te maken van de Belgische defensie. Het lijkt alsof men enkel en alleen een "zo zuinig mogelijk" visie hebben.
Mee willen doen maar nauwelijks investeren of zowieso bijdragen.
+1, vandaar ook mijn opmerkingen en totale onbegrip bij de verwerving van propellor vliegtuigen voor niche zaken, naast een maar eeuwig blijvende focus op 2 en halve paardekop aan paracommando's.

Ga er eens een krijgsmacht van maken, hallo mensen. Begin eens hervormingen aan te kondigen, doe in ieder geval dan alsof. Geef die knakkers wat stingers op een unimog en maak er wat van.

Maar doen alsof je ergens mee bezig bent, laat staan een plan hebt, door met een aankoop van 5 vliegtuigjes en een civiele patrouilleboot te gaan zwaaien gaat er bij mij niet in. Staat totaal los van respect voor iedereen daar die zich inzet, natuurlijk hebben we dat. Maar dit is een clownshow.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"