NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#466
Citaat van: IPA op 08/06/2011 | 00:09 uur
En met de NH-90 spekken we onze eigen economie wel wou je zeggen?
Vertel.

En mbt de keuze voor Defensiemateriaal moet je in de eerste plaats kijken naar de behoeft van Defensie, niet die van de industrie.

Ik ben het met je eens dat de gebruiker de behoefte bepaald.

Aangezien NL, op defensie gebied zijn meest capabele industrie heeft verpatst (Fokker, Hollandse Signaal, RDM etc.) vind ik toch dat we eerst in onze eigen (NL) gelederen moeten kijken, biedt dit geen mogelijkheden... dan is er wat mij betreft een vrije markt en maakt het voor mij niet uit of de keuze Europees of Amerikaans is (als er maar voldoende compensatie orders tegen over staan)

Het zou geweldig zijn als bij de keuze voor de JSF de Amerikanen zouden kiezen voor een tiental LCF, of bij de keuze voor de Saab Gripen dat de Zweedse marine het groen licht geeft voor de aanschaf voor 2 LPD

Maar helaas.. dat zie ik niet of nooit gebeuren.

IPA NG

En met de NH-90 spekken we onze eigen economie wel wou je zeggen?
Vertel.

En mbt de keuze voor Defensiemateriaal moet je in de eerste plaats kijken naar de behoeft van Defensie, niet die van de industrie.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA op 07/06/2011 | 23:59 uur
Uit de doos van Sikorsky waren ze vast een stuk goedkoper geweest, en dan vlogen ze al rond...

Ik vind de marine variant va de NH90 voor de KM een uitstekende keuze (en hier was te NH90 tenslotte voor bedoeld)

En de aangepaste Marine variant voor de Klu.. is misschien wat minder effectief dan gedacht/gehoopt.

Als dit feitelijk waar is dan geven we de 8 Klu NH90 terug aan de KM en schaffen (ter compensatie van het verlies van 8 NH90 en 8 Cougars na 2015 toch 16 (+) nieuwe helies aan van een type wat wel voldoet aan de wensen, eisen en taken paket van de Klu..

De bezuinigingen hoeven immers niet eeuwig te duren, zoals al zo vaak gesteld: het is "slechts" een keuze!

Elzenga

Citaat van: IPA op 08/06/2011 | 00:05 uur
Citaat van: Elzenga op 08/06/2011 | 00:03 uurJa en dan hadden we lekker de Amerikaanse werkgelegenheid verder gespekt...en niet de onze..
Nou en?

Moeten we zeker ook de F-35 kopen?
Ook eigen werkgelegenheid :sick:.
met de JSF spekken we ook vooral de Amerikaanse werkgelegenheid...ondanks alle mooie beloften. De Amerikanen zijn ook niet gek gezien de economische crisis daar...

IPA NG

Citaat van: Elzenga op 08/06/2011 | 00:03 uur
Citaat van: IPA op 07/06/2011 | 23:59 uur
Uit de doos van Sikorsky waren ze vast een stuk goedkoper geweest, en dan vlogen ze al rond...
Ja en dan hadden we lekker de Amerikaanse werkgelegenheid verder gespekt...en niet de onze..

Nou en?

Moeten we zeker ook de F-35 kopen?
Ook eigen werkgelegenheid :sick:.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: IPA op 07/06/2011 | 23:59 uur
Uit de doos van Sikorsky waren ze vast een stuk goedkoper geweest, en dan vlogen ze al rond...
Ja en dan hadden we lekker de Amerikaanse werkgelegenheid verder gespekt...en niet de onze..

IPA NG

Uit de doos van Sikorsky waren ze vast een stuk goedkoper geweest, en dan vlogen ze al rond...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nieuw uit de doos van Boeing waren ze vast een heel stuk duurder geweest... :devil:  maar gelukkig heeft dit onderwerp alles mat de NH 90 te maken!

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 07/06/2011 | 23:48 uur
De KDC10's waren tweedehandjes van (de Europese vliegtuigmaatschappij) Martinair......

Dat klopt, maar die hebben daar niet als tanker rondgevlogen, en dus de nodige modificaties ondergaan.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 07/06/2011 | 15:23 uur
KDC-10?

De KDC10's waren tweedehandjes van (de Europese vliegtuigmaatschappij) Martinair......

Elzenga

Citaat van: IPA op 07/06/2011 | 11:50 uur
Ik begrijp hieruit dat de MTTH een beter keus zou zijn geweest, maar nee men moet weer het inferieure toestel kopen om drie stuivers te besparen :sick:.

(Maar overigens wel miljoenen extra uit willen geven aan een toestel vol kinderziektes vanwege de Europese Droom van sommige politici...)
Als je 20 NFHs besteld is het niet eenvoudig dat contract weer even open te breken...of wordt dat te duur...dat is de reden waarom men genoegen heeft moeten nemen met de 8 TNFH en niet de MTTH.

En ik zie geen enkele link met een Europese droom. De JSF vergeten? KDC-10?

HermanB

Citaat van: IPA op 07/06/2011 | 11:50 uur
Ik begrijp hieruit dat de MTTH een beter keus zou zijn geweest, maar nee men moet weer het inferieure toestel kopen om drie stuivers te besparen :sick:.

(Maar overigens wel miljoenen extra uit willen geven aan een toestel vol kinderziektes vanwege de Europese Droom van sommige politici...)
Als het voor bizar hogere kosten zal zorgen dan is het meer dan logisch dat men niet voor de MTTH gaat. Is er überhaupt een land dat een dergelijke variant wil?

Verder ben ik het wel eens over die Europese dromen die miljarden duurder uitpakken dan reeds bewezen platformen.

Lex

De Marte (ASM) is gecertificeerd voor gebruik door de NH-90.
Zie: http://www.meretmarine.com/article.cfm?id=116431 (is wel in het Frans  :big-smile: )

IPA NG

Ik begrijp hieruit dat de MTTH een beter keus zou zijn geweest, maar nee men moet weer het inferieure toestel kopen om drie stuivers te besparen :sick:.

(Maar overigens wel miljoenen extra uit willen geven aan een toestel vol kinderziektes vanwege de Europese Droom van sommige politici...)
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

IPA NG

Mijn mening is nog steeds dat we de NH-90 nooit hadden moeten kopen. Maar nu ze er toch komen, kies dan wel de fatsoenlijke variant...

God, wat is het toch moeilijk zeg, fatsoenlijk materiaal bestellen :mad:.
Echt een stel idioten die het voor het zeggen hebben bij Defensie in dit land.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu