Weer minder steun in Nederland voor NAVO

Gestart door Ros, 13/02/2014 | 11:33 uur

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 13/02/2014 | 13:11 uur
Doe dat maar wel, want een steun voor een, door jou gewenste, Europese defensieorganisatie kan wellicht op een gelijk enthousiasme rekenen.

De burger denkt dat we immers in Utopia wonen waarbij wij nooit meer iets te vrezen hebben.
Dat is zeker iets om in de gaten te houden. Maar de NAVO is de laatste jaren erg in verband gebracht met de missie in Afghanistan. En dat is nu niet een missie waar veel burgers nut en noodzaak van inzien. Ik denk dat dit zich afstraft.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 13/02/2014 | 13:31 uur
Mogelijk, maar ik vrees dat de achtergronden zorgwekkender zijn.
Dat had ik al in de gaten..met name de vragen en antwoorden over nut en noodzaak en omvang Defensie.

dudge

Citaat van: Elzenga op 13/02/2014 | 13:06 uur
Ik kan niet treuren om deze ontwikkeling. Wat mij betreft is NATO in de huidige vorm en opzet niet meer van deze tijd.

Mogelijk, maar ik vrees dat de achtergronden zorgwekkender zijn.

Citaat van: jurrien visser op 13/02/2014 | 13:11 uur
Doe dat maar wel, want een steun voor een, door jou gewenste, Europese defensieorganisatie kan wellicht op een gelijk enthousiasme rekenen.

De burger denkt dat we immers in Utopia wonen waarbij wij nooit meer iets te vrezen hebben.

Inderdaad. Niet de populariteit van NATO staat onder druk, de 'touch' met de boze buitenwereld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 13/02/2014 | 13:06 uur
Ik kan niet treuren om deze ontwikkeling. Wat mij betreft is NATO in de huidige vorm en opzet niet meer van deze tijd.

Doe dat maar wel, want een steun voor een, door jou gewenste, Europese defensieorganisatie kan wellicht op een gelijk enthousiasme rekenen.

De burger denkt dat we immers in Utopia wonen waarbij wij nooit meer iets te vrezen hebben.

Elzenga

Ik kan niet treuren om deze ontwikkeling. Wat mij betreft is NATO in de huidige vorm en opzet niet meer van deze tijd.

Mourning

Ja, er moet weer ergens een crisis uitbreken voordat de Nederlandse burger eens wat verder nadenkt dan zijn neus lang is...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

De steun voor de NAVO is weer verder afgenomen in ons land. Nog maar 56 procent van de Nederlanders vindt het voor de veiligheid belangrijk dat we lid zijn van het militaire bondgenootschap. 

Vorig jaar was dat nog 64 procent en het jaar daarvoor zelfs 79 procent. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek in opdracht van de Atlantische Commissie.

62 procent van de ondervraagden vindt dat de NAVO een positieve bijdrage levert aan de relatie tussen Nederland en de Verenigde Staten.

Vorig jaar was dat 70 procent. Een derde van de ondervraagden heeft hier geen mening over of weet het niet.

Het onderzoek is gedaan door TNS NIPO onder 962 Nederlanders. De Atlantische Commissie is een forum voor debat over trans-Atlantische veiligheidsvraagstukken.

www.nu.nl