Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 22/05/2013 | 14:08 uur
Natuurlijk. We moeten ons sterk maken voor meer budget, de volgend kaalslag staat immers al weer voor de deur en dat heeft niets met tanks of F35's te maken maar puur met de politieke onwil om te willen investeren in welvaart en veiligheidsbescherming.
Precies....en het zal me niets verbazen als de nieuwe visie nog meer ruimte creëert voor nieuwe bezuinigingen.

IPA NG

135 tanks, 54 houwitsers, 114 fighters en 12 fregatten 8)

Ik verwacht een flink conflict hier in Europe de komende 30 jaar dus we kunnen maar beter voorbereid zijn.
Goh, zonder EU afdracht hebben we de exploitatiekosten er al uit.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1984
Citaat van: Thomasen op 22/05/2013 | 14:03 uur
Tja, wat wil je doen met 24 F35's?

En ja, kennis behoud kan al best een nuttige taak zijn. De beslissing om ooit de tankbataljons uit te breiden kan een stuk makkelijker genomen worden. 16 MBT's kunnen ooit nog wel 32 worden. En nee, veel is het niet, maar voor de infanterie kan het genoeg zijn. Niet tegen China, maar in heel veel conflicten kan het best nuttig zijn.

Natuurlijk. We moeten ons sterk maken voor meer budget, de volgende kaalslag staat immers al weer voor de deur en dat heeft niets met tanks of F35's te maken maar puur met de politieke onwil om te willen investeren in welvaart en veiligheidsbescherming.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 22/05/2013 | 13:21 uur
In 20 jaar van 1.000 naar 0 of naar 16... wat wil je doen met 16 tanks anders dan het behoud van kennis?

(begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voor tanks, PzH2000 en MRLS etc.)

Tja, wat wil je doen met 24 F35's?

En ja, kennis behoud kan al best een nuttige taak zijn. De beslissing om ooit de tankbataljons uit te breiden kan een stuk makkelijker genomen worden. 16 MBT's kunnen ooit nog wel 32 worden. En nee, veel is het niet, maar voor de infanterie kan het genoeg zijn. Niet tegen China, maar in heel veel conflicten kan het best nuttig zijn.

DvdW

Citaat van: jurrien visser op 22/05/2013 | 13:21 uur
In 20 jaar van 1.000 naar 0 of naar 16... wat wil je doen met 16 tanks anders dan het behoud van kennis?

Inderdaad, behoud van kennis, en vanuit daar weer opbouwen als er geld en lef voor is! Want 16 is inderdaad niet operationeel inzetbaar o.i.d., maar ik wil ook niet stoppen bij 16  :P
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Soldier 4 Him (Dennis) op 22/05/2013 | 13:17 uur
Correctie. Nul tanks zijn geen tanks, en dat is de situatie waar we nu in zitten. Elke tank erbij is winst voor de krijgsmacht m.i.

In 20 jaar van 1.000 naar 0 of naar 16... wat wil je doen met 16 tanks anders dan het behoud van kennis?

(begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voor tanks, PzH2000 en MRLS etc.)

DvdW

Citaat van: jurrien visser op 22/05/2013 | 13:12 uur
16 tanks zijn geen tanks...
Correctie. Nul tanks zijn geen tanks, en dat is de situatie waar we nu in zitten. Elke tank erbij is winst voor de krijgsmacht m.i.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 22/05/2013 | 13:08 uur
Duidelijk is wel dat De KL weer en de KM nu ook moeten bloeden voor een JSF die wat betreft prijs al drie keer over de kop gaat. Terwijl de andere grote Europese landen voor een groot deel kiezen voor eigen producten. En als ik kijk wat de Duitse luchtmacht aan Eurofighter Typhoons afstoot dan zeg ik koop 68 van deze nieuwe tweedehands toestellen regel onderhoud en training met elkaar af en je heb de gewenste deal om dan op zijn minst 16 leo 2's terug te halen en nog eens 16 te integreren in een Duits bataljon. Politiek blij Europese samenwerking met Europese producten. Luchtmacht een beetje minder blij. :devil:

16 tanks zijn geen tanks...

Als de Leo niet waren wegbezuinigt wanneer hadden ze dan vervangen moeten worden (na ik begreep ergens vanaf 2015/16), de vraag is dan of er (los van welke F16 vervanger keuze) wel gekozen zou worden voor nieuwe A7's of iets anders....

Master Mack

Duidelijk is wel dat De KL weer en de KM nu ook moeten bloeden voor een JSF die wat betreft prijs al drie keer over de kop gaat. Terwijl de andere grote Europese landen voor een groot deel kiezen voor eigen producten. En als ik kijk wat de Duitse luchtmacht aan Eurofighter Typhoons afstoot dan zeg ik koop 68 van deze nieuwe tweedehands toestellen regel onderhoud en training met elkaar af en je heb de gewenste deal om dan op zijn minst 16 leo 2's terug te halen en nog eens 16 te integreren in een Duits bataljon. Politiek blij Europese samenwerking met Europese producten. Luchtmacht een beetje minder blij. :devil:

Flyguy

Citaat van: andré herc op 20/05/2013 | 17:36 uur
Ik hoop dat er dertig leopard2's niet in de verkoop gaan maar dat zal wel valse hoop zijn ze geven liever geld aan Brussel :devil:
De tanks keren niet terug en worden ook niet verkocht. Ik voorspel dat ze over een aantal jaar stilletjes, net als de Zkrs, gesloopt worden.

andré herc

Ik hoop dat er dertig leopard2's niet in de verkoop gaan maar dat zal wel valse hoop zijn ze geven liever geld aan Brussel :devil:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Flyguy

Dacht heel even dat ik een geel nummerbord zag...  :'(

dudge



,,Alpha an alle: Panzer vorwärts marsch, marsch! Ende!"

Die Panzerbrigaden sind die Speerspitzen des Heeres. Sie verfügen über die Kräfte und Fähigkeiten, die ein wirkungsvolles Zuschlagen gegen Feindkräfte ermöglichen. Damit das Zusammenspiel dieser unterschiedlichen Fähigkeiten auch reibungslos klappt, wird es in regelmäßigen Abständen geübt. Zu diesem Zweck führte die Panzerlehrbrigade 9 kürzlich die Übung ,,Allerblock" durch.



Alpha aan allen: Voorwaards Mars, Mars! Einde bericht.

De Pantserbrigade is de speerpunt van de landmacht! 


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=532621016802495&set=a.234673006597299.61167.122840837780517&type=1&theater


DvdW

Citaat van: Huzaar1 op 13/05/2013 | 21:34 uur
Verder ben ik er heeelemaal voor als onze huidige tanks alllemaal richting KMW gaan , en er 30 nieuwe voor terug komen.
Ik zeg doen! Ook al is het een klein aantal, tis altijd meer dan wat we nu hebben. En het moet genoeg zijn om de crews getraind te krijgen en te houden toch? Zo kun je in ieder geval de kennis, expertise en ervaring bewaren voordat het verloren gaat.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 13/05/2013 | 21:43 uur
Weet ik, was ook meer een cynisch vergelijk met een lease auto.

Helemaal mee eens als we überhaupt weer tanks zouden hebben, maar een aantal van 30 .... Is leuk om een beetje ervaring te houden met tanks, maar dat is het dan. Met zulke aantallen zouden ze nooit operationeel kunnen worden ingezet in een 'vijandige' situatie.
Wordt net zo onzin verhaal als 30 JSF's. Goed je hebt dan een heel goed vliegtuig of een heel goede tank, maar aantallen zijn ook belangrijk.

Met 5 top voetballers heb je ook nog geen elftal. Ze kunnen met elkaar wel oefenen en een balletje schieten, maar Champions League gaat je niet halen. Laat staan dat je FC Volendam kan verslaan!!!

Zo is het ook als de KL weer 30 tanks heeft, allemaal leuk en wel, maar redelijk kansloos.

alsof we met 2 bataljons meer kans maken op offensieve actie. Alle inzet is in de toekomst toch joint, dus aantallen zijn niet zo belangrijk. Inzet zal dan hoogstens per eskadrons grootte zijn,.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"