17 Pantserinfanteriebataljon van zwaar naar licht

Gestart door StrataNL, 21/01/2015 | 15:56 uur

Elzenga

Citaat van: Reinier op 08/11/2015 | 23:57 uur
Nee, het is totaal geen probleem.
Begrijp mij niet verkeerd; ik vind het soms wel 'schattig'. Het kan geen kwaad, maar het zal ook niets uithalen.
Volgens mij, is geen van ons Jeanine, CDS of andere hoge ambtenaar op MinDef of überhaupt iemand die enig verschil kan maken in het defensiebeleid.

Laat je vooral niet hinderen door een ander om het te doen. Zie het als een soort hobby.  ;)
Politieke partijen en hun adviesraden en organisaties als Clingendael en HCSS...en menig internationale...doen dit soort exercities ook. En ja..zal niet snel 1 of 1 worden overgenomen...maar er wordt wel degelijk naar gekeken (en om gevraagd)...en beïnvloed door de extra/nieuwe informatie en/of inzichten. (zie ik ook in de feedback die ik krijg op mijn Krijgsmacht2030 opzet).

Daarnaast is het een hele goede manier vind ik om te leren en begrijpen hoe complex dit soort zaken zijn...en hoeveel er wel niet bij meespeelt. Zelf opzetten of meedenken met een ander is daarom geen verloren energie en tijd. Het betaalt zich terug.

DvdW

Citaat van: JdL op 09/11/2015 | 14:36 uur
Nu we bijna geen defensie meer hebben om over te discussieren zal je toch iets anders nodig hebben om het forum in leven te houden :P
Ach nee hoor. Gewoon bij elk nieuw product op internationaal Defensie gebied roepen: Doe mij daar maar x aantal van voor NL...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

JdL

Citaat van: Mourning op 09/11/2015 | 10:53 uur
Eens! En vaak is het, vind ik, ook wel interessant om te zien hoe iemands redenatie is.

Nu we bijna geen defensie meer hebben om over te discussieren zal je toch iets anders nodig hebben om het forum in leven te houden :P
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Mourning

Citaat van: Reinier op 08/11/2015 | 23:57 uur
Laat je vooral niet hinderen door een ander om het te doen. Zie het als een soort hobby.  ;)

Eens! En vaak is het, vind ik, ook wel interessant om te zien hoe iemands redenatie is.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 08/11/2015 | 23:57 uur
Nee, het is totaal geen probleem.
Begrijp mij niet verkeerd; ik vind het soms wel 'schattig'. Het kan geen kwaad, maar het zal ook niets uithalen.
Volgens mij, is geen van ons Jeanine, CDS of andere hoge ambtenaar op MinDef of überhaupt iemand die enig verschil kan maken in het defensiebeleid.

Laat je vooral niet hinderen door een ander om het te doen. Zie het als een soort hobby.  ;)


+1
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: JdL op 07/11/2015 | 21:09 uur
is het opstellen van een alternatief defensiebeleid zo'n probleem dan?
Nee, het is totaal geen probleem.
Begrijp mij niet verkeerd; ik vind het soms wel 'schattig'. Het kan geen kwaad, maar het zal ook niets uithalen.
Volgens mij, is geen van ons Jeanine, CDS of andere hoge ambtenaar op MinDef of überhaupt iemand die enig verschil kan maken in het defensiebeleid.

Laat je vooral niet hinderen door een ander om het te doen. Zie het als een soort hobby.  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 08/11/2015 | 22:34 uur
En in het groeiend aantal medestanders zitten ook beleidsmakers ? Met investeerders zonder "geld" schiet je ook niet veel mee op........

Tel de poppetjes in de huidige Tweede Kamer, en daar gaat het tenslotte om.... worden dat meer met een positieve grondhouding voor defensie na de eerst volgende verkiezingen, dan is er een goede kans. Worden het meer van achter de dijken is het veilig en we moeten alles nivelleren tot we een groen ons wegen, dan is defensie toe aan palliatieve zorg.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/11/2015 | 21:46 uur
Dat is het hele verhaal... slechts enkele tientallen bepalen deze wil... gelukkig zien we steeds meer medestanders in dat kleine clubje!

En in het groeiend aantal medestanders zitten ook beleidsmakers ? Met investeerders zonder "geld" schiet je ook niet veel mee op........

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 08/11/2015 | 21:30 uur
Precies, als men maar wil.

Dat is het hele verhaal... slechts enkele tientallen bepalen deze wil... gelukkig zien we steeds meer medestanders in dat kleine clubje!

A.J.

Citaat van: Master Mack op 08/11/2015 | 20:14 uur
De KL kan elke tech sprong aan als de politiek bereid is om in het behoud en de ontwikkeling van het personeel te investeren.

Precies, als men maar wil.

Master Mack

De KL kan elke tech sprong aan als de politiek bereid is om in het behoud en de ontwikkeling van het personeel te investeren.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 08/11/2015 | 11:13 uur
Ook de Boxer en de Fennek zitten bomvol elektronica, dus als in die complexiteit je probleem zit, los je dat niet op door op de weg te blijven. En ja, de KL zal vast nog veel kunnen verbeteren. Maar het gaat er daar niet zozeer om dat we dat niet kunnen leren, meer dat er nog wat organisatie brede problemen zijn die opgelost dienen te worden. Laten we wel wezen, het is niet per definitie te complex voor de KL. We zijn een van de technisch meest ontwikkelde landen ter wereld, en een paar voertuigen met wat elektronica moeten we echt wel aan de gang kunnen houden.

Of we nou willen of niet, hier ontkomen we gewoon niet aan, ook de moderne VW Golf is heel wat digitaler dan de Golf 1, dat is gewoon een maatschappelijke ontwikkeling, en iedereen moet daar maar in mee, ook de KL.
+1...
ook als we daar het nodige leergeld voor moeten betalen. Het zij zo.

dudge

Citaat van: Poleme op 08/11/2015 | 01:42 uur
Circa 12 jaar geleden had ik een droom.  Europa werd daarin bedreigd door een invasie vanuit Noord-Afrika.  Onze KL werd ook naar Zuid-Spanje gestuurd om de indringers tegen te houden.  Het zwaarste materieel wat we konden inzetten waren MB's met 120 mm mortieren !

Vorig jaar mocht onze MinDef EUR 100 miljoen minder bezuinigen.  De reden: was dat niet gebeurd, dan was onze overal krakende en piepende krijgsmacht tot een compleet stilstand gekomen.

Afghanistan deden we met de relatief simpele en goedkope 13,5 later 18 tons YPR-765 en 'Strassen Panzer' zoals de Fennek, Patria en Bushmaster.
Zweden en Noorwegen hebben in Afghanistan uitstekende ervaringen opgedaan met hun CV90's.
Zweden stuurde in 2004 een 200 man sterke mech compagnie met 13 diverse CV90 varianten naar Liberia (West-Afrika).  De reserve-onderdelen voorraad en CV90 gereedschappen werd vervoerd in 9 (waarschijnlijk 20 voets / 6,10 m.) containers.
Naar Afghanistan stuurde men 8 CV9040C's en 1 CV90C Armoured Recovery Vehicle.  De CV9040C weegt origineel maximaal 27,6 ton en wordt aangedreven door een 'karretje'  van 625 - 680 pk. Deze voertuigen werden wel voorzien van extra bescherming tegen bermbommen.   Alle reserve-onderdelen en gereedschappen voor deze CV90's nam 7 containers in beslag.   Zowel in Liberia als Afghanistan hadden de CV90's last van zand, stof en vocht.  De voertuig interieurs moesten in beide landen regelmatig in een onderhoud tent gedehydreerd worden.  In Afghanistan moesten na 3.000 de rubber pads van de Diehl rupsbanden vervangen worden.  En in Ariana (oude naam v. Afghanistan) reden de CV90's 80% van de kilometers op verharde weg en 20% op onverharde wegen of in het terrein.  Het CV9040C munitie verbruik in Ariana creëerde wel problemen en vergde een grondige planning.

Daar ga je met je 35 tons CV9035NL of Boxer op safari.  Het CV9035NL heeft zo zijn specifieke problemen. De CV90 is even groot als een Leopard 1V tank, weegt slechts bijna 18% lichter dan de Leo 1V en heeft een motor die slechts 14 pk minder levert.  Maar de CV90 heeft wel een vetronics (vehicle electronics) pakket aan boord, dat qua logistieke foot print niet onderdoet voor dat van een modern vliegtuig.  En daar hebben ze bij de KL (nog) geen kaas van gegeten.
Ik zie die CV9035NL dan ook niet zo gauw op safari gaan.  Die hoofdrol is weggelegd voor de 'Strassen panzer' in een gemotoriseerd optreden.

Ook de Boxer en de Fennek zitten bomvol elektronica, dus als in die complexiteit je probleem zit, los je dat niet op door op de weg te blijven. En ja, de KL zal vast nog veel kunnen verbeteren. Maar het gaat er daar niet zozeer om dat we dat niet kunnen leren, meer dat er nog wat organisatie brede problemen zijn die opgelost dienen te worden. Laten we wel wezen, het is niet per definitie te complex voor de KL. We zijn een van de technisch meest ontwikkelde landen ter wereld, en een paar voertuigen met wat elektronica moeten we echt wel aan de gang kunnen houden.

Of we nou willen of niet, hier ontkomen we gewoon niet aan, ook de moderne VW Golf is heel wat digitaler dan de Golf 1, dat is gewoon een maatschappelijke ontwikkeling, en iedereen moet daar maar in mee, ook de KL.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Micheltje op 08/11/2015 | 07:42 uur
Nee dat is ook zo, maar het is wel een deeltje van de grote ijsberg.


Alles wat in NL ontwikkeld en geproduceerd wordt levert wel degelijk direct en indirect een goede bijdrage aan de economie.


Micheltje

Citaat van: Nikehercules op 07/11/2015 | 18:21 uur
Het zou naief zijn om te denken dat investeren in Defensie een directe boost is voor de Nederlandse economie. Als dat de drijfweer was zijn er veel effectievere manieren om het extra geld in te zetten.

Er zijn genoeg argumenten voor de versterking van de Nederlandse krijgsmacht, we hoeven niet op zoek ;)

Nee dat is ook zo, maar het is wel een deeltje van de grote ijsberg.