Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/08/2017 | 10:51 uur
Conclusie: we moeten onze eigen weg blijven gaan, een oceaanboot met double hull en wegblijven van halfbakken compromissen... al zullen sommige forum gasten hier anders over denken.

Is ie terug  :omg: ?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/08/2017 | 09:51 uur
Bouwen van onderzeeboten: de risico's en het rekenen, een interview met Jack Reijmers


Conclusie: we moeten onze eigen weg blijven gaan, een oceaanboot met double hull en wegblijven van halfbakken compromissen... al zullen sommige forum gasten hier anders over denken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Bouwen van onderzeeboten: de risico's en het rekenen, een interview met Jack Reijmers

https://marineschepen.nl/dossiers/interview-Jack-Reijmers-scheepsbouwer-onderzeeboten.html

Parera

Citaat van: Mourning op 15/08/2017 | 00:24 uur
als je 1,4 miljard Euro voor een friggin' tanker betaald... dan heb je of te veel geld, of je werkt inefficient of je hebt je prioriteiten niet goed of je bent gewoon echt niet wijs.

Voor 350-450 miljoen zou je volgens mij toch met gemak een simpele straightforward tanker moeten kunnen bouwen zonder weet ik wat voor toeters en bellen? Ja, als je er een sensorenpakket op gaat plakken van hier tot Tokio van Thales... ja, ja, dan ben je inderdaad wat meer kwijt ... maar lijkt mij als leek echt TOTAAL overbodig op een dergelijk schip.

Laten we deze discussie verder zetten op DIT topic.

Mourning

als je 1,4 miljard Euro voor een friggin' tanker betaald... dan heb je of te veel geld, of je werkt inefficient of je hebt je prioriteiten niet goed of je bent gewoon echt niet wijs.

Voor 350-450 miljoen zou je volgens mij toch met gemak een simpele straightforward tanker moeten kunnen bouwen zonder weet ik wat voor toeters en bellen? Ja, als je er een sensorenpakket op gaat plakken van hier tot Tokio van Thales... ja, ja, dan ben je inderdaad wat meer kwijt ... maar lijkt mij als leek echt TOTAAL overbodig op een dergelijk schip.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 14/08/2017 | 21:06 uur
een tanker kost ook niet veel lijkt mij...

De Karel Doorman heeft 363 miljoen euro gekost, een redelijke prijs volgens mij.

De Australische marine heeft een budget van 1 a 2 miljard! Australische dollars ( 667 - 1340 miljoen euro) voor een in licencie gebouwde Cantabria  A15 tanker van Navantia, welke weer op basis is van de Amsterdam/Patiño tankers opvallend detail is dat spanje de A15 zelf voor maar 240 miljoen euro gebouwd heeft. Ook Noorwegen betaald ruim 1,4 miljard! euro voor hun HNoMS Maud op basis van de Tide klasse. De FGS bonn heeft ongeveer 350 miljoen gekost (2010), afhankelijk van de keuze kom je uit op een bedrag van 250 tot 500 miljoen euro.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/08/2017 | 16:12 uur
6 boten is prima, meer eerst de bovenwatervloot op orde, dus minimaal 4 vMFF. een extra tanker en bij voorkeur 8 MCM vaartuigen.

2 extra onderzeeboten kunnen wat mij betreft prima in optie worden genomen en bij voorkeur ingevuld worden in de periode tussen de aflevering van het laatste vMFF en de start van de bouw van 4 vLCF. wel onder de voorwaarde dat NL weer richting een defensiebegroting van 2%BBP beweegt.
een tanker kost ook niet veel lijkt mij...

Parera

Citaat van: Flyguy op 14/08/2017 | 17:55 uur
Jullie mogen het nijpend tekort aan personeel bij de OZD niet vergeten. Je kan niet zo even 2 extra boten toevoegen, laat staan 4, zonder aan kwaliteit van het personeel in te boeten. Of men moet eerst een wervingsoffensief opzetten groter dan de huidige om meer mensen te strikken.

Inderdaad minder personeel op de 4 nieuwe boten en extra werving voor de 2 extra boten zal nodig zijn, ook daarom zou ik de 2 extra boten pas na 2035 in dienst nemen zodat er langzaam uitgebreid kan worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 14/08/2017 | 18:36 uur
Niet genoeg om een overschot te creëren voor extra boten. Dat kost tijd.

We hebben dan ook nog meer dan een decennium de tijd.

Flyguy

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/08/2017 | 17:57 uur
De nieuwe boten zullen minder personeel behoeven.
Niet genoeg om een overschot te creëren voor extra boten. Dat kost tijd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 14/08/2017 | 17:55 uur
Jullie mogen het nijpend tekort aan personeel bij de OZD niet vergeten. Je kan niet zo even 2 extra boten toevoegen, laat staan 4, zonder aan kwaliteit van het personeel in te boeten. Of men moet eerst een wervingsoffensief opzetten groter dan de huidige om meer mensen te strikken.

De nieuwe boten zullen minder personeel behoeven.

Flyguy

Jullie mogen het nijpend tekort aan personeel bij de OZD niet vergeten. Je kan niet zo even 2 extra boten toevoegen, laat staan 4, zonder aan kwaliteit van het personeel in te boeten. Of men moet eerst een wervingsoffensief opzetten groter dan de huidige om meer mensen te strikken.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/08/2017 | 16:12 uur
6 boten is prima, meer eerst de bovenwatervloot op orde, dus minimaal 4 vMFF. een extra tanker en bij voorkeur 8 MCM vaartuigen.

2 extra onderzeeboten kunnen wat mij betreft prima in optie worden genomen en bij voorkeur ingevuld worden in de periode tussen de aflevering van het laatste vMFF en de start van de bouw van 4 vLCF. wel onder de voorwaarde dat NL weer richting een defensiebegroting van 2%BBP beweegt.

Ik heb zelf een fictionele planning gemaakt met daar in opgenomen 2 extra onderzeeboten, 2 extra fregatten en 2 extra MCM's waarbij de de 2 extra boten tussen 2031 - 2038 worden gebouwd en opgeleverd, dit loopt gelijk met de introductie van de LCF vervangers. 

De gehele planning is een strak schema als je alles zo bekijkt waarbij vanaf 2019 t/m 2038 on afgebroken projecten lopen en de gehele planning loopt door t/m 2050 met de vervanging van het JSS.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 14/08/2017 | 15:22 uur
Zonder tankers kan je die bovenwater vloot ook afstoten, NL zou volgens verplichtingen aan de NAVO altijd 2 marine tankers in dienst moeten hebben waarvan er 1 beschikbaar is voor NAVO operaties. Doordat het JSS maar beperkt de tanker capaciteit kan verzorgen en de wegens bezuinigingen verkochte Amsterdam moet daarom dus weer worden aangevuld. De reden dat de A'dam verkocht is ligt ook in regelgeving omdat het schip helemaal moest worden aangepast om weer aan de millieu eisen te voldoen en vermoed ik dat het goedkoper is om nu een nieuwe te bouwen.

6 onderzeeboten prima maar pas als er extra en voldoende budget beschikbaar is om ook de ondersteuning te leveren aan deze boten, er zal ook een nieuwe mercuur gebouwd moeten worden.

6 boten is prima, meer eerst de bovenwatervloot op orde, dus minimaal 4 vMFF. een extra tanker en bij voorkeur 8 MCM vaartuigen.

2 extra onderzeeboten kunnen wat mij betreft prima in optie worden genomen en bij voorkeur ingevuld worden in de periode tussen de aflevering van het laatste vMFF en de start van de bouw van 4 vLCF. wel onder de voorwaarde dat NL weer richting een defensiebegroting van 2%BBP beweegt.

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 14/08/2017 | 15:15 uur
Daarom....6 onderzeeboten ipv 4....en laat dan die stomme tanker maar zitten...of die paar extra JSF's

Zonder tankers kan je die bovenwater vloot ook afstoten, NL zou volgens verplichtingen aan de NAVO altijd 2 marine tankers in dienst moeten hebben waarvan er 1 beschikbaar is voor NAVO operaties. Doordat het JSS maar beperkt de tanker capaciteit kan verzorgen en de wegens bezuinigingen verkochte Amsterdam moet daarom dus weer worden aangevuld. De reden dat de A'dam verkocht is ligt ook in regelgeving omdat het schip helemaal moest worden aangepast om weer aan de millieu eisen te voldoen en vermoed ik dat het goedkoper is om nu een nieuwe te bouwen.

6 onderzeeboten prima maar pas als er extra en voldoende budget beschikbaar is om ook de ondersteuning te leveren aan deze boten, er zal ook een nieuwe mercuur gebouwd moeten worden.