Problemen rondom Verklaring van geen bezwaar

Gestart door A.J., 05/02/2010 | 10:28 uur

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 06/02/2010 | 14:15 uur
Terwijl tegelijkertijd een andere militair waartegen een strafrechtelijk(?) onderzoek loopt wegens vermeende drugs- en wapen-delicten, notabene juridische steun krijgt van Defensie. Hoe krom wil je het hebben...

De advocaat van betrokkene beweert anders niet door defensie te zijn ingehuurd.....

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 06/02/2010 | 15:32 uur
Gatverdamme...Nederland weer op zijn smalst...en MINDEF in het bijzonder...1 keer een misstap en voor de rest van je leven "veroordeelt"...en dan de heren en dames politici lopen trompetteren dat het leger zo goed zou zijn voor de ontspoorde jeugd. Gatverdamme!!..wat een ontzettend verbureaucratiseerd K.T land is dit soms ook...Zo rijk in de kern, zo arm in de praktijk. Misselijkmakend!!..:sick:

100% mee eens.

Elzenga

Gatverdamme...Nederland weer op zijn smalst...en MINDEF in het bijzonder...1 keer een misstap en voor de rest van je leven "veroordeelt"...en dan de heren en dames politici lopen trompetteren dat het leger zo goed zou zijn voor de ontspoorde jeugd. Gatverdamme!!..wat een ontzettend verbureaucratiseerd K.T land is dit soms ook...Zo rijk in de kern, zo arm in de praktijk. Misselijkmakend!!..:sick:

Cigarz

Terwijl tegelijkertijd een andere militair waartegen een strafrechtelijk(?) onderzoek loopt wegens vermeende drugs- en wapen-delicten, notabene juridische steun krijgt van Defensie. Hoe krom wil je het hebben...

Leovanw

In Afghanistan je leven wagen, terug in Nederland worden afgedankt... Volgens vakbonden en advocaten gaat het om tientallen Oeroezgan-gangers die dit lot wacht nadat hun 'verklaring van geen bezwaar' werd ingetrokken. Reden: betrokken militairen pleegden, vóór ze werden uitgezonden, delicten. Hun straf accepteerden ze, hun commandanten werden op de hoogte gesteld maar bleven in de hondstrouwe soldaten geloven. ,,Grof schandaal", zegt advocaat Michael Ruperti, ,,deze kerels worden eerst het oorlogsgebied ingestuurd, daarna laat Defensie ze vallen. Móchten ze al heelhuids thuiskomen!"

John was goed genoeg voor front Oeroezgan, maar daarna werd hij door krijgsmacht afgedankt

AFGESCHOTEN DOOR DEFENSIE

door CHARLES SANDERS

AMERSFOORT, zaterdag 05-02-2010 | John P. is mentaal aangeslagen, fysiek vleugellam. De korporaal 1 van de Luchtmobiele Brigade zit werkeloos thuis, terwijl zijn peloton in Oeroezgan tegen de Taliban vecht. De beroepsmilitair heeft fouten gemaakt in de privésfeer, maar deed daarvoor drie jaar geleden al boete. Met een voorwaardelijke gevangenisstraf en honderd uur dienstverlening in een bejaardenhuis.

,,Het vreet aan me, elke minuut van de dag", zegt de korporaal. ,,Ik hoor bij mijn eenheid, in Afghanistan. Ze hebben mij daar nodig en ik kan niet zonder de kameraadschap én het werk. Maar Defensie heeft me bij het oud vuil gezet."
P. is volgens zijn superieuren een voorbeeldig militair. Hij diende van augustus tot en met december 2007 in Oeroezgan met zijn geliefde eenheid; het 1e antitankpeloton van de D-compagnie, 13e infanteriebataljon Luchtmobiel, Regiment Stoottroepen Prins Bernhard. Een roerige tijd. Slag om Chora, Operatie Spin Ghar, Brits offensief in naburig Helmand.
,,Het 'boerenbataljon' uit Assen", grijnst de 24-jarige wrang, ,,neusje van de zalm, de besten van de besten, 'niet lullen maar doen' is ons motto! We zagen vijf maanden lang, bijna elke dag, actie. Het was de zwaarste tijd in Oeroezgan. De Taliban werd onze kant op gedreven, richting Deh Rawod en Volendam, onze vooruitgeschoven post. Ik was erbij toen Tim Hoogland van de Bravocompagnie donderdag 20 september 2007 sneuvelde. Met drie Bushmasters zijn we hem te hulp geschoten, we kwamen in een Talibanhinderlaag, rpg-granaten ontploften overal. We moesten één voertuig achterlaten, ik gaf dekkingsvuur met de Mag. Uiteindelijk konden we Tim meenemen, schietend baanden we ons een weg naar de eigen linies. Daar, in Camp Hadrian, werd zijn dood vastgesteld."
John P. keerde heelhuids terug bij zijn vriendin Lieke in Drenthe. Zijn superieuren waren zonder uitzondering vol lof over de jonge korporaal. Bekwaam, gedreven, leidinggevende kwaliteiten, kameraadschappelijk. Hij kreeg een bonus én tevredenheidsbetuigingen van zijn sergeant, zijn luitenant, zijn kapitein en zelfs de bataljonscommandant. 'Deze korporaal laat zien dat er op hem vertrouwd kan worden, hij heeft zorg voor zijn personeel en kan leiding geven onder gevechtsomstandigheden. Tevens is hij in staat om beslissingen te nemen in het heetst van de strijd. Een aanwinst voor de krijgsmacht.'
       
Droom
,,Ik werd voorgedragen voor de onderofficiersopleiding aan de KMS in Weert", vertelt John. ,,Geweldig, die eer, een droom kwam uit. Maar eerst zou ik nog opnieuw op uitzending gaan met de jongens van mijn peloton. Afgelopen december zijn ze vertrokken. Zonder mij."
Want P. kreeg 29 januari vorig jaar een onheilstijding die hem deed duizelen. Namens de minister van Defensie werd hem door secretaris-generaal Annink te verstaan gegeven dat zijn 'verklaring van geen bezwaar' zou worden ingetrokken. Inlichtingendienst MIVD had een hernieuwd veiligheidsonderzoek ingesteld en daaruit bleek dat de korporaal in 2006 bij twee geweldsdelicten betrokken was geweest. Iets wat John P. nota bene drie jaar eerder zelf al aan Defensie had gemeld.
Drs. A.H.C. Annink, namens de minister: 'U heeft blijk gegeven over weinig zelfbeheersing te beschikken en gewelddadige handelingen niet te schuwen. Het operationele en expeditionaire karakter van de krijgsmacht vergt dat personeel nauw met elkaar samenwerkt en op elkaar kan vertrouwen. Het risico dat een collega gedurende deze samenwerking gewelddadig gedrag vertoont, levert bij een organisatie als Defensie, die bevoegd is tot gebruik van wapens en munitie, grote risico's op. Onaanvaardbaar voor de vervulling van een vertrouwensfunctie.'
       
John P. is gebroken, hij kan er amper over praten. ,,Ik heb tijdens mijn uitzending meer dan honderd kogels afgevuurd, knokte zij aan zij met mijn kameraden, soms op leven en dood. Hoezo ben ik een onaanvaardbaar risico?"
Over de misstappen die hij in de zomer van 2006, toen hij al diende bij de Luchtmobiele Brigade, beging, is de korporaal altijd open en eerlijk geweest. Ook richting zijn superieuren, die wisten van de incidenten. ,,Ik heb stomme fouten gemaakt, één keer in een discotheek in Raalte toen een kerel mijn vriendin in het gezicht sloeg. En later op Terschelling, toen vrienden van me werden bedreigd door een menigte dronkenlappen. Ik gebruikte mijn vuisten en dat had ik niet moeten doen. Ik kreeg voorwaardelijk en die taakstraf, terecht natuurlijk. Defensie was op de hoogte, ze wisten alles en toch mocht ik voor de BV Nederland in Oeroezgan mijn leven wagen. En, laat dat duidelijk zijn, ik deed het met passie en met liefde. Want de Koninklijke Landmacht is alles voor mij!"
De advocaat van John P., reserveofficier mr. Michael Ruperti uit Amersfoort, heeft geen goed woord over voor Defensie. En dan bedoelt hij niet de militairen die het vuile werk opknappen, maar de top in veilig Den Haag. Want daar werd korporaal John P. geslachtofferd.
Ruperti, vicevoorzitter van de Militaire Balie: ,,De procedure rond de 'verklaringen van geen bezwaar' deugt van geen kant.
Veel te traag en uitgevoerd door de verkeerde mensen. De MIVD bijvoorbeeld, veilig verscholen achter hun Haagse bureaus. Waarom hebben commandanten geen verantwoordelijkheid? Die kennen deze jongens, die weten wat voor vlees ze in de kuip hebben."
       
Advies
De advocaat wist bij de Bezwarencommissie Veiligheidsonderzoeken Defensie een positief advies voor zijn cliënt af te dwingen. De conclusies van de commissie verschilden vooral zo van de MIVDbevindingen omdat nu wel rekening werd gehouden met de mening van officieren die dagelijks met John P., ook in Oeroezgan, werken. Maar minister van Defensie Eimert van Middelkoop boorde alle hoop de grond in toen hij, zeer ongebruikelijk, op 5 januari jl. aan de korporaal liet weten het advies van de commissie te zullen negeren. De 'verklaring van geen bezwaar' kwam er niet.

,,Als het ontslag straks wordt aangezegd, stappen we naar de bestuursrechter", zegt mr. Ruperti. ,,Ik ken tal van andere kerels die na hun Oeroezgan-uitzending werden gepakt op oude strafzaken. Alleen al in mijn eigen praktijk: twee militairen van het Korps CommandoTroepen, twee korporaals van de Luchtmobiele Brigade. Elitesoldaten, die hun nek mochten uitsteken in Afghanistan en eenmaal terug om sleetse akkefietjes werden opgeofferd. Eén zaak wist ik terug te draaien, terwijl die commando nota bene een zwaardere straf van de rechter had gekregen dan John P. Onvoorstelbaar, dat geblunder van de MIVD. Ik vraag alle militairen die dit ook ondergaan, zich bij mij te melden. Dan kunnen we de minister een zwartboek aanbieden."
Bij de vakbonden heerst woede en onbegrip. Wim van den Burg, voorzitter van de AFMP/FNV: ,,Vreemd, oneerlijk. Je zendt jongens willens en wetens uit, vervolgens ontsla je ze vanwege die oude zaken. Wordt dit een trend? Dat Defensie geen criminelen in haar organisatie duldt, is logisch. Maar deze mannen zijn voor eerder gemaakte fouten gestraft. Vervolgens hebben ze zich meer dan bewezen. En, let wel, onder de zwaarst denkbare omstandigheden."

Jean Debie van de Vakbond voor Defensiepersoneel: ,,Wij hebben zeven recente en soortgelijke zaken. Mensen horen twee jaar niets, worden vrolijk naar Oeroezgan gestuurd en vervolgens op straat gezet. Dit zijn goede kerels. Soms raakten ze ongewild bij vechtpartijen betrokken, zoals die commando's in Oostenrijk. Dan heb je al snel mishandeling en openlijke geweldpleging op je conto staan. Waarom geen sleutelrol voor de commandanten in plaats van de MIVD laten beslissen?"
ACOM-voorzitter Jan Kleian: ,,Militairen van wie de 'verklaring van geen bezwaar' is ingetrokken, melden zich met regelmaat bij onze juristen. Stel zo'n vent, ooit veroordeeld, sneuvelt op uitzending. Dan krijgt hij dus wel gewoon een begrafenis met militaire eer! Als hij daarentegen terugkeert, wordt Jan Soldaat afgevoerd. Dood meer waard dan levend... Defensie durft te stellen dat de veiligheid in het geding is door die jongens. Ongehoord; zij wagen juist hun leven voor ónze veiligheid. Ik heb dit inmiddels aangestipt bij de Commandant der Strijdkrachten, generaal Peter van Uhm, en ga volgende week overleggen met de hoofddirecteur personeelszaken van het ministerie."
       
Eenzaam
Ondertussen voert John P. een eenzaam achterhoedegevecht. Hij volgt het nieuws van zijn peloton in onherbergzaam Oeroezgan zo goed als hij kan. Maar de dreiging dat hij nooit meer zijn uniform met onderscheidingen en het embleem van het 13e bataljon Luchtmobiele Brigade zal mogen dragen, verlamt de opvolgend groepscommandant.
,,Mijn gedachten zijn bij mijn maten, daar ver weg", zegt de korporaal. ,,Als klein jochie wilde ik al naar de Koninklijke Landmacht, er was nooit iets anders. Ik moest nog zeventien worden, toen ik de dienst in ging. Eindelijk! Ik trainde met Belgische para's in Benin, at ratten en slangen, was op oefening in Polen, Spanje en Engeland, streed in Afghanistan, zag daar de hel. Ik ben misschien geen lieverdje, maar met lieverdjes win je geen oorlogen... Het kan toch niet nu al voorbij zijn, omdat ik twee stomme fouten heb begaan waarvoor ik al lang en breed heb geboet?"



De Telegraafi
http://www.dutchdefencepress.com.  "There is no 'I' in TEAM"

Laurens

Ik kan me een aantal onderdelen voorstellen waar dit inderdaad van belang is....maar bij luchtmobiel  :crazy: Nee daar zitten geen heilige maria's in, maar goed ook.

VandeWiel

Defensie gaat in de fout door vooraf niet goed te controleren en na verloop van tijd verwachtingen te creëren bij de betrokkenen. Juridisch is dat minder zwart wit als defensie stelt en kan dat nog erg interessant worden. In ieder geval een nieuw PR debacle.

Verder gewoon schande om zo met je mensen om te gaan. Als Defensie een aantoonbare fout maakt door vooraf niet correct te controleren zal ze dat in de minne moeten oplossen, zeker als mensen gewoon hun leven op het spel hebben gezet. FAIL.

A.J.

#1
Oeroezgan-veteranen in opstand

AMERSFOORT -  Oeroezgan-veteranen die in Afghanistan het vuile werk moeten opknappen, binden de strijd aan met Defensie. Soldaten worden vijf maanden met de battlegroup op patrouille gestuurd, om bij terugkomst te horen dat ontslag wacht.
Betrokken infanteristen raken hun baan kwijt omdat de 'verklaring van geen bezwaar', die iedere militair nodig heeft voor het omgaan met vertrouwelijke gegevens, door inlichtingendienst MIVD wordt ingetrokken. Enkele tientallen soldaten blijken in de privésfeer betrokken bij geweldsdelicten en kregen daarvoor voorwaardelijke en taakstraffen.

Zij brachten Defensie op de hoogte van hun verleden, maar werden desondanks op missie gestuurd. Terug op de kazerne in Nederland kregen ze te horen dat hun strafblad plotseling wel een onoverkomelijk probleem vormde en dat er geen toekomst meer was bij de Koninklijke Landmacht.

Onbegrijpelijk

Een van de gedupeerden is de 24-jarige korporaal John P. Hij vocht tijdens Operatie Spin Ghar en de Slag om Chora en wist in september 2007 het lichaam van de gesneuvelde Tim Hoogland te bergen. P. was bij twee vechtpartijen betrokken voor hij op uitzending ging. Korporaal P. meldde de leiding dat hij een taakstraf had vervuld en mocht mee met zijn eenheid. Terug in Nederland zegde Defensie hem de wacht aan. P.: "Ik was goed genoeg om mijn leven te wagen, maar niet om bij de krijgsmacht te mogen blijven."

Zijn advocaat, mr. M. Ruperti zegt: "De Bezwarencommissie Veiligheidsonderzoeken Defensie heeft nota bene geadviseerd mijn cliënt alsnog die 'verklaring van geen bezwaar' te geven. Maar hij kreeg vorige maand van minister Van Middelkoop te horen dat dit positieve advies werd genegeerd. Onbegrijpelijk, dit zijn elitesoldaten die we daar in het veld hard nodig hebben." Voorzitter Jan Kleian van militaire vakbond ACOM heeft de 'schrijnende situatie' aangekaart bij Commandant der Strijdkrachten (CDS) Peter van Uhm. Defensie laat weten dat het ontslag van de korporaal volgens de regels verloopt, dat het een uitstekende militair is maar dat er geen andere mogelijkheden zijn.

Morgen in De Telegraaf een interview met korporaal John P. van het 13e bataljon Luchtmobiele Brigade.

De Telegraaf