Digitale ‘mijn’ detecteert vijand op kilometers afstand

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 18/01/2017 | 15:45 uur

Harald

Citaat van: Ronald Elzenga op 19/01/2017 | 14:32 uur
Ben wel benieuwd of deze sensor het verschil tussen mens en dier kan onderscheiden en friend or foe.

wat denk je zelf ?? ....

Keep it simple ... ik denk van niet gewoon bewegingssensor die aangeeft dat er beweging is, dat er iets aankomt buiten je zicht. Hierdoor kun je eerder anticiperen en "kijken" in een bepaalde richting.
Of als afscherming van "dode" hoeken, waar beperkte zicht is.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2017 | 13:51 uur
Als het product goed genoeg, als het levert wat het beloofd is en als de rechten zijn goed geborgd, waarom niet.

Innovatie is een kracht die we niet mogen verliezen omdat Duitsland het niet maakt.... toch meneer Elzenga  :cute-smile:
Nee maar je gaat niet steeds hetzelfde wiel uitvinden. Dat is per definitie duurder en in de praktijk vaak ook niet handig. Dus als wij hierin vernieuwend zijn dan snel samenwerking zoeken in deze met onze bondgenoten. En innovatie kun je ook samen doen. Heb je vaak ook een groter R&D budget.

Ben wel benieuwd of deze sensor het verschil tussen mens en dier kan onderscheiden en friend or foe. Anders blijf je aan de gang en dreigt een info-overload.

Harald

net zoiets als E-UGS Expendable Unattended Ground Sensors, alleen deze "nieuwe" sensorbal is gooibaar

Wel een goede recon "hebbe ding" voor je SA !!


http://epequip.com/catalogue/tactical-isr/e-ugs-expendable-unattended-ground-sensors/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 19/01/2017 | 13:31 uur
Benieuwd of we ook flinke export-orders kunnen scoren. Of vinden we allemaal weer apart het wiel uit?

Als het product goed genoeg, als het levert wat het beloofd is en als de rechten zijn goed geborgd, waarom niet.

Innovatie is een kracht die we niet mogen verliezen omdat Duitsland het niet maakt.... toch meneer Elzenga  :cute-smile:

StrataNL

Citaat van: Nikehercules op 19/01/2017 | 13:05 uur
Mmm, komt me bekend voor.;) De motion detector uit de serie Battlefield games.

Zou zeker mogelijk zijn aangezien aardig wat (vooral jonge) militairen ook zulke games spelen....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Benieuwd of we ook flinke export-orders kunnen scoren. Of vinden we allemaal weer apart het wiel uit?

Nikehercules

Mmm, komt me bekend voor.;) De motion detector uit de serie Battlefield games.



https://www.youtube.com/watch?v=n6zqpHEZPmo

Lynxian

Combineer 't met een pick-up/delivery drone en je hebt iets wat nuttig klinkt. Ik ben nieuwsgierig naar de praktijkervaringen hiervan. Het klinkt als een handige aanvulling.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Digitale 'mijn' detecteert vijand op kilometers afstand

18 januari 2017

Militairen van de landmacht hebben er een nieuwe gadget bij; de MilsenZ. Dit kleine balletje doet denken aan een 'landmijn', alleen ontploft het niet. Het laat wél precies zien waar de vijand in aantocht is.

Stel, een militair zit op een vooruitgeschoven basis. Hij heeft vrij zicht tot een meter of 400, maar wil liefst nog eerder weten wanneer de vijand in aantocht is. Dan kan hij er een verkenner op uit sturen om dat waar te laten nemen, maar met de nieuwe hightech balletjes is dat niet meer nodig.

De nieuwste uitvinding van defensie is niet groter dan een softbal en zit vol bewegingssensoren. Komt er iemand in de buurt van het balletje, dan geeft de sensor een seintje naar de militair die direct actie kan ondernemen.

De uitvinding is deze zomer bedacht door een aantal militairen die er van baalden dat er ze op een missie altijd een deel van een gebied niet kunnen zien en dus verrast kunnen worden. Samen met KPN gingen ze op zoek naar een oplossing die inmiddels al met succes is getest en vandaag in gebruik wordt genomen. Komend jaar gaat de MilSenz al mee op trainingen en missies van de commando's en de 43ste Gemechaniseerde Brigade om verder getest te worden.

http://www.ad.nl/binnenland/digitale-mijn-detecteert-vijand-op-kilometers-afstand~af341a55/