Defensieforum.nl

Overigen => Defensie Nieuws & Media (Internationaal) => Topic gestart door: Harald op 08/02/2018 | 10:40 uur

Titel: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Harald op 08/02/2018 | 10:40 uur
France to Launch Studies on Charles de Gaulle Aircraft Carrier Replacement

France is set to launch studies on the replacement of the sole aircraft carrier of the French Navy (Marine Nationale). The Charles de Gaulle will be decommissioned by 2040, according to the 2019-2025 military planning law which will be presented tomorrow in the ministerial council.

(https://www.navyrecognition.com/images/stories/news/2018/february/France_to_Launch_Studies_on_Charles_de_Gaulle_Aircraft_Carrier_Replacement.jpg)
Naval Group (Formerly DCNS) Evolved Aircraft Carrier (DEAC). This design could serve as a base for the (yet to be started) Charles de Gaulle    aircraft carrier replacement programme. This design is also being offered to India.

"We reserve the possibility of having an aircraft carrier at the same time as the Charles de Gaulle or after" a source close to the Minister of Armed Forces Florence Parly told AFP.

According to AFP, France plans to allocate 295 billion euros to its military between 2019 and 2025, with the objective of increasing defense spending to 2% of GDP in 2025, according to the draft military programming law to be presented tomorrow in the ministerial council.The French defense budget, of 34.2 billion euros in 2018, will benefit of a 1.7 billion euros increase per year until 2022, followed by increments of 3 billion per year from of 2023, after the next presidential election, according to the future military planning law.

Navy Recognition understands that both the French Navy and Naval Group (formerly DCNS) were hopefull for new aircraft carrier studies to be funded as early as possible because there is a very slim window of opportunity: If studies were/are funded between the end of 2017 and the end of 2018, there is a chance for the potential "Charles de Gaulle replacement" to be ready in time for the next refit of Charles de Gaulle. France's sole aircraft carrier is currently undergoing its mid-life refit. Refits are scheduled every 7 years on average. For comparison, the Royal Navy's HMS Queen Elizabeth first steel cut took place in July 2009, she was launched in July 2014 and started sea trials in June 2017.

As we reported several times in the past, France's future aircraft carrier (if funded and built) will feature EMALS by General Atomics. Discussions between DGA, the French Navy, Naval Group and General Atomics have been taking place for a while now and are still ongoing. The French Navy was even briefed by NAVAIR on both EMALS and AAG at the test facility in Lakehurst last summer.

More recently, during the SNA 2018 tradeshow held in Washington D.C. in January, Navy Recognition learned that the French Navy has been briefed on E-2D Advanced Hawkeye by Northrop Grumman. We contacted a French Navy PAO who confirmed to us that procurement of E-2Ds is being considered as part of the 2019-2025 military planning law. The French Navy Naval Aviation currently deploys three E-2C Hawkeyes acquired in 1998, 1999 and 2004.

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2018/february-2018-navy-naval-defense-news/5933-france-to-launch-studies-on-charles-de-gaulle-aircraft-carrier-replacement.html
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2018 | 10:48 uur
Citaat van: Harald op 08/02/2018 | 10:40 uur
France to Launch Studies on Charles de Gaulle Aircraft Carrier Replacement


Goede zaak, hopelijk gaan ze uiteindelijk voor twee!
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 08/02/2018 | 10:55 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2018 | 10:48 uur
Goede zaak, hopelijk gaan ze uiteindelijk voor twee!

Dat ze deze keer het vliegdek wel goed ontwerpen. Het oorspronkelijke vliegdek van de CdG was te krap voor gebruik van de E-2C

Een E-2D is in mijn ogen een no-brainer voor de toekomstige air wing.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2018 | 11:13 uur
Citaat van: Sparkplug op 08/02/2018 | 10:55 uur
Dat ze deze keer het vliegdek wel goed ontwerpen. Het oorspronkelijke vliegdek van de CdG was te krap voor gebruik van de E-2C

Een E-2D is in mijn ogen een no-brainer voor de toekomstige air wing.

De lessen zijn kostbaar geweest, ik neem aan dat fouten uit het verleden zorgvuldig zullen worden vermijden. (al realiseer ik mij dat aannames levensgevaarlijk kunnen zijn).
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Harald op 08/02/2018 | 11:20 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2018 | 10:48 uur
Goede zaak, hopelijk gaan ze uiteindelijk voor twee!

idd, ook "gewoon" met catapult. De Fransen maken niet de fout die de Britten gedaan hebben met hun "QE carriers".

Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2018 | 11:27 uur
Citaat van: Harald op 08/02/2018 | 11:20 uur
idd, ook "gewoon" met catapult. De Fransen maken niet de fout die de Britten gedaan hebben met hun "QE carriers".

Aangezien de Fransen zeer vermoedelijk nooit voor een F35B gaan zullen ze wel moeten.

Bedenk hierbij dat de opvolger van de Rafale en Typhoon, zo als de schaarse plannen tot nu toe hebben laten zien, een flinke 2 pitter gaat worden waardoor voor  de vermoedelijke marine variant ook voldoende ruimte aan boord moet zijn.

De CVN zal een maatje UK of groter worden.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 08/02/2018 | 11:35 uur
Wat ik her en der lees over Advanced Arresting Gear (AAG), maakt het deklandingen wel gemakkelijker en veiliger.

En dat EMALS de stoomcatapult zal vervangen, zie ik ook wel gebeuren. Of het beter is, weet ik niet.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 08/02/2018 | 11:40 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2018 | 11:27 uur
Aangezien de Fransen zeer vermoedelijk nooit voor een F35B gaan zullen ze wel moeten.

Bedenk hierbij dat de opvolger van de Rafale en Typhoon, zo als de schaarse plannen tot nu toe hebben laten zien, een flinke 2 pitter gaat worden waardoor voor  de vermoedelijke marine variant ook voldoende ruimte aan boord moet zijn.

De CVN zal een maatje UK of groter worden.

We weten dat de nieuwe carrier waarschijnlijk EMALS & AAG zal krijgen geleverd vanuit de VS, op de Navy League's Sea-Air-Space 2017 exposition werd bekend dat de Franse marine interesse had in de systemen van General Electric. En Naval Group heeft tussendoor nog de CdG door ontwikkeld voor export en deze kan ook dienen als basis voor de nieuwe carrier waardoor het ontwerp risico verkleint word. En we zien dit ook bij de Amerikanen : de basis blijft hetzelfde maar wel flink aangepast.

De grote vraag is : Gaat de nieuwe klasse carrier(s) van Frankrijk weer een CVN worden of kiest men alsnog voor een gasturbine / diesel-electric aandrijving, als je ziet hoevaak de CdG in onderhoud is geweest is een franse CVN niet bepaald een succesvol project te noemen. En de prijs van een normale carrier is natuurlijk een stuk lager dan die van een CVN. Ik zie ook een potentiele samenwerking tussen Frankrijk en de Italianen bij een conventionele carrier als vervanger van de CdG en Cavour klasses. Bijvoorbeeld samen 3 stuks (2x FR/ 1xIT).

(https://www.navyrecognition.com/images/stories/news/2015/july/DCNS_DEAC_Evolved_Aircraft_Carrier_IAC-2_India.jpg)
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 08/02/2018 | 15:04 uur
Citaat van: Parera op 08/02/2018 | 11:40 uur
De grote vraag is : Gaat de nieuwe klasse carrier(s) van Frankrijk weer een CVN worden of kiest men alsnog voor een gasturbine / diesel-electric aandrijving, als je ziet hoevaak de CdG in onderhoud is geweest is een franse CVN niet bepaald een succesvol project te noemen. En de prijs van een normale carrier is natuurlijk een stuk lager dan die van een CVN. Ik zie ook een potentiele samenwerking tussen Frankrijk en de Italianen bij een conventionele carrier als vervanger van de CdG en Cavour klasses. Bijvoorbeeld samen 3 stuks (2x FR/ 1xIT).

De Fransen zouden wellicht een nieuwe kernreactor kunnen ontwerpen. Was het niet zo dat ze voor de CdG een toen al bestaand ontwerp gebruikten?

Waarom zou de vervanger van de Cavour groter moeten worden?
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 08/02/2018 | 15:12 uur
Citaat van: Sparkplug op 08/02/2018 | 15:04 uur
De Fransen zouden wellicht een nieuwe kernreactor kunnen ontwerpen. Was het niet zo dat de CdG een toen al bestaand ontwerp gebruikten?

Waarom zou de vervanger van de Cavour groter moeten worden?

De CdG is ''maar'' 1/3 groter als de huidige Cavour, door de samenwerking tussen Fincantieri & Naval Group zou met gemak een samenwerking kunnen ontstaan voor een nieuwe klasse Europese vliegkampschepen. Ook door het vertrek van de Britten uit de EU ontstaat daar een gat in het aantal carriers binnen de EU, dat waren er met de EU samen 3 (2x QE + 1x CdG) maar nu blijft alleen de Franse over. En ik zie eerder de Italianen in dat gat springen dan de Duitsers.

Daarnaast is de trend ook dat nieuwere schepen steeds groter worden, zo bouwt Italie nu een LHD die groter en zwaarder is dan de Cavour dus een vervanger van de Cavour zal zeker groter zijn dan het huidige schip.

De CdG is met haar 265 x 64 m een stuk breder dan de Cavour met haar 244 x 39 m maar op tonnage gebied valt dat verschil reuze mee 42,500 t vs 30,000 t .
Ik zie hier mogelijkheden en ik zie de Fransen niet meer dan 2 carriers bouwen. Ook op gebied van de vliegtuigen kunnen de Italianen goed aansluiten samen met de Duitsers voor de EF Typhoon vervanging.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 08/02/2018 | 15:28 uur
Citaat van: Parera op 08/02/2018 | 15:12 uur
De CdG is ''maar'' 1/3 groter als de huidige Cavour, door de samenwerking tussen Fincantieri & Naval Group zou met gemak een samenwerking kunnen ontstaan voor een nieuwe klasse Europese vliegkampschepen. Ook door het vertrek van de Britten uit de EU ontstaat daar een gat in het aantal carriers binnen de EU, dat waren er met de EU samen 3 (2x QE + 1x CdG) maar nu blijft alleen de Franse over. En ik zie eerder de Italianen in dat gat springen dan de Duitsers.

Echter blijft het aantal vliegkampschepen bij de Europese NAVO landen op peil. Daar verandert de Brexit niets aan.

Citaat van: Parera op 08/02/2018 | 15:12 uur
Daarnaast is de trend ook dat nieuwere schepen steeds groter worden, zo bouwt Italie nu een LHD die groter en zwaarder is dan de Cavour dus een vervanger van de Cavour zal zeker groter zijn dan het huidige schip.

De CdG is met haar 265 x 64 m een stuk breder dan de Cavour met haar 244 x 39 m maar op tonnage gebied valt dat verschil reuze mee 42,500 t vs 30,000 t .
Ik zie hier mogelijkheden en ik zie de Fransen niet meer dan 2 carriers bouwen. Ook op gebied van de vliegtuigen kunnen de Italianen goed aansluiten samen met de Duitsers voor de EF Typhoon vervanging.

Dat de Italiaanse LHD een grote wordt, zegt helemaal niets over de Cavour vervanger. Het zegt wel iets over de amfibische capaciteit waar naar wordt verlangd. De Italiaanse marine moet het voorlopig doen met 15 stuks F-35B en de F-35B's van de Italiaanse luchtmacht worden niet maritiem ingezet. Het aantal AV-8B Plus zit rond datzelfde aantal.

Het kostte de Italiaanse marine in de jaren 80 al heel veel moeite om jachtvliegtuigen te mogen gebruiken. Gelukkig kwam het in de jaren 90 er toch nog van. Een CATOBAR vliegkampschip staat al zeker niet hoog op de prioriteitenlijst.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: ARM-WAP op 08/02/2018 | 16:35 uur
M.i. zullen de Fransen niet hetzelfde pad inslaan als de Britten en twee carriers bouwen (en dan door gebrek aan budget elders op de Maine Nationale moeten besparen).
De tijd van twee carriers is daar "passé".
Wanneer er écht stront aan de knikker dreigt te komen stellen ze een onderhoud gewoon uit of doen ze er eentje waardoor men niet te ingrijpend moet werken (geen droogdok etc) aan vitale onderdelen.

De huidige staat en nabije toekomst van de Royal Navy moet menigeen toch tranen in de ogen doen krijgen. In tien jaar tijd is men er werkelijk met een grove borstel doorgegaan.
Ocean wel degelijk de verkoop in... Albion en Bulwark - nog niet bekend.

De Italianen zie ik ook geen volbloedcarrier bouwen... Kost bakken geld dat ze er niet voor over hebben. Hun inzetgebied is nog steeds de "Mare Nostrum" - de Middellandse Zee.
Een groot deel van mogelijke inzet (zoals boven Libie en Adriatische Zee/voormalig Joegoslavie) kan door toestellen vanop LuM-basissen afgedekt worden.

De Duitsers... een carrier... neuh.

Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 20/08/2018 | 13:52 uur
Citaat van: ARM-WAP op 20/08/2018 | 13:38 uur
Een vervanger voor de CdG zie ik nog komen... maar de bouw van deze indachtig zullen de Fransen zich mogen reppen: besteld Feb '86, kielleging Apr '89, te water '94, in gebruikstelling Mei 2001...).
2040 lijkt me wat te ver weg...

V.w.b. 2040 zie reactie #1.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 27/09/2018 | 11:37 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2018 | 08:28 uur
What will launch from France's future aircraft carrier? The government and Navy are teaming up to find out

https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/euronaval/2018/09/26/what-will-launch-from-frances-future-aircraft-carrier-the-procurement-office-and-navy-are-teaming-up-to-find-out/#.W6x4RYOGP0E.twitter

Dat het nieuwe ontwerp veel beter mag zijn dan de Charles de Gaulle.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: ARM-WAP op 27/09/2018 | 12:04 uur
Wat bedoel je met beter?
- Betere propulsie (voor een herhaling met de schroeven-saga zullen ze zeker niet vatbaar zijn. Nog een geluk dat ze die van de voorgangers konden gebruiken)
- Groter?
- EMALS?
- Blijkbaar wordt het niet de facto een CVN (wie weet wel een primeur met LNG  ;D ;))
- ... ?

Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 27/09/2018 | 12:10 uur
Citaat van: ARM-WAP op 27/09/2018 | 12:04 uur
Wat bedoel je met beter?
- Betere propulsie (voor een herhaling met de schroeven-saga zullen ze zeker niet vatbaar zijn. Nog een geluk dat ze die van de voorgangers konden gebruiken)
- Groter?
- EMALS?
- Blijkbaar wordt het niet de facto een CVN (wie weet wel een primeur met LNG  ;D ;))
- ... ?

Inderdaad de aandrijving, maar ook indeling van het vliegdek en locatie van het eiland. Het hoeft zeker niet de grootte van een super carrier te hebben.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2018 | 13:01 uur
Citaat van: Sparkplug op 27/09/2018 | 12:10 uur
Inderdaad de aandrijving, maar ook indeling van het vliegdek en locatie van het eiland. Het hoeft zeker niet de grootte van een super carrier te hebben.

Als ik kijk naar de grote van, wat nu bekend is van FCAS, dan zal het schip vermoedelijk wel een maatje groter moeten worden dan de CdG.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 27/09/2018 | 13:04 uur
Citaat van: ARM-WAP op 27/09/2018 | 12:04 uur
Wat bedoel je met beter?
- Betere propulsie (voor een herhaling met de schroeven-saga zullen ze zeker niet vatbaar zijn. Nog een geluk dat ze die van de voorgangers konden gebruiken)
- Groter?
- EMALS?
- Blijkbaar wordt het niet de facto een CVN (wie weet wel een primeur met LNG  ;D ;))
- ... ?


De Franse plannen uit de tijd van de PA2 samen met het VK zou ook varen op gasturbines / diesels. Ook de export/doorontwikkeling van de CdG klasse voer op diesels ; DCNS Evolved Aircraft Carrier (DEAC). Deze was ontwikkeld voor vervaning van de CdG en ook voor export naar bijvoorbeeld India.

Ik verwacht dat ze kiezen voor diesel en dan eigenlijk 2 schepen want met 1 carrier zie je dat ze moeite hebben om deze goed in te zetten net als de Russen.
2 carriers is voor Frankrijk ook zeker genoeg op dit moment en ze kunnen natuurlijk makkelijk de eerste gaan bouwen en in dienst nemen waarbij de 2e pas de vervanger is van de CdG.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2018 | 13:01 uur
Als ik kijk naar de grote van, wat nu bekend is van FCAS, dan zal het schip vermoedelijk wel een maatje groter moeten worden dan de CdG.

De vraag is of de Duitsers en Spanjaarden willen meebetalen aan een carrier capable toestel dat brengt toch een x aantal eisen met zich mee die niet nodig zijn voor het opereren vanaf land.
En een splitsing binnen FCAS zoals we zien bij F-35 in A en C versie is natuurlijk ook nog mogelijk maar dan blijft het toestel in de basis even groot. Een andere afsplitsing is ook mogelijk dan krijg je 2 type fighters maar of dat wenselijk is?
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 27/09/2018 | 13:10 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2018 | 13:01 uur
Als ik kijk naar de grote van, wat nu bekend is van FCAS, dan zal het schip vermoedelijk wel een maatje groter moeten worden dan de CdG.

De bandbreedte qua grootte tussen de Charles de Gaulle en bijvoorbeeld de USS Forrestal (CV-59) is enorm. De opvolger wordt zeker groter, maar niet zo groot als een super carrier.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 27/09/2018 | 13:16 uur
Citaat van: Sparkplug op 27/09/2018 | 13:10 uur
De bandbreedte qua grootte tussen de Charles de Gaulle en bijvoorbeeld de USS Forrestal (CV-59) is enorm. De opvolger wordt zeker groter, maar niet zo groot als een super carrier.

Die DEAC lag met 52,000 ton en 272 m al een slag groter dan de huidige CdG. Het grootste verschil met de PA2 zou worden dat het 12 m ingekort werd met het verlies van de bulbboeg en 1 parkeerspot op het vliegdek.

Citaat
Power projection and air supremacy. During operational deployments with an air wing of 38 aircraft, it will be able to carry out up to 75 air missions per day for extended periods

Improved naval aviation capabilities. The new DCNS aircraft carrier is designed to operate during 6-month missions with an embarked Air Wing based on Rafale fighters and Hawkeye early warning aircraft. it is also a excellent platform to command a task force.

Longer intervals between shorter refits.The ship offers improved maintainability and at-sea availability thanks to lessons learned through fleet-wide through-life support

Global offers.
With the ship, DCNS may also deliver:
      - A technology transfer programme through local partnership
      - Efficient supply chain services
      - Aviation equipment maintenance services.
      - Maintenance contracts with a commitment on technical availability
      - A complete range of simulators and trainings

Operations Proven Solutions.
The main guidelines for this Aircraft Carrier are:
      - A flight deck and aviation facilities based on existing solutions and taking into account several years of feedback from FNS Charles de Gaulle
      - A Combat system using FREMM technology
      - Sea-proven power and propulsion solutions.
      - DCNS upgraded boilers for the steam catapults

Characteristics
     - Length (flight deck): 272 m
     - Beam (flight deck) : 67.5 m (37.5 at waterline)
     - Displacement : 52000t class
     - Range: 5000 to 9000 nm
     - Endurance: 5-week mission without replenishment at sea.
     - Speed: 27 knots
     - Crew (ship + air wing): 900+650
     - Passengers : 220   
     - Special attention has been paid to living conditions.

Propulsion Architecture
    - COGAG or CODLAG with 2 shaft lines

Aircraft Facilities (for 30 to 40 aircraft such as Rafale, Hawkeye, NH90 or similar)
    - 13400 m2 flight deck
    - 2 x 90 m steam catapults
    - 3 arresting gears
    - 1 barricade for emergency recovery
    - 4800 m2 hangar
    - 2 aircraft elevators

Combat System
    - SETIS

Main Equipment
    - 3D long-range multifunction radar
    - 3D medium-range multifunction radar
    - EW suite
    - 8 surface-to-air missiles in VLS
    - CIWS based on short missiles and/or small/medium gun

Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 27/09/2018 | 13:48 uur
Citaat van: Parera op 27/09/2018 | 13:16 uur
Die DEAC lag met 52,000 ton en 272 m al een slag groter dan de huidige CdG. Voor export zou het 12 m ingekort worden met het verlies van de bulbboeg en 1 parkeerspot op het vliegdek.

Waarom zou je een export versie kleiner maken?
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 27/09/2018 | 14:10 uur
Citaat van: Sparkplug op 27/09/2018 | 13:48 uur
Waarom zou je een export versie kleiner maken?

Dat klopt niet sorry  >:( De 12 m korter is het verschil tussen de PA2 (FRA + VK) en de DEAC.  Iets te snel gelezen/gepost.
Ik pas het aan in de eerdere post.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 27/09/2018 | 14:18 uur
Citaat van: Parera op 27/09/2018 | 14:10 uur
Dat klopt niet sorry  >:( De 12 m korter is het verschil tussen de PA2 (FRA + VK) en de DEAC.  Iets te snel gelezen/gepost.

Duidelijk ;D De specificaties klinken interessant.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2018 | 14:33 uur
Citaat van: Parera op 27/09/2018 | 13:04 uur
De vraag is of de Duitsers en Spanjaarden willen meebetalen aan een carrier capable toestel dat brengt toch een x aantal eisen met zich mee die niet nodig zijn voor het opereren vanaf land.
En een splitsing binnen FCAS zoals we zien bij F-35 in A en C versie is natuurlijk ook nog mogelijk maar dan blijft het toestel in de basis even groot. Een andere afsplitsing is ook mogelijk dan krijg je 2 type fighters maar of dat wenselijk is?

Natuurlijk willen carrierloze landen niet mee betalen, ik verwacht dat de maritieme FCAS variant puur een doorontwikkeling is zoals men dat nu ook heeft gedaan bij de Rafale M en zoals Saab dat heeft voorgesteld met haar theoretische Gripen M.

We weten nog weinig tot niets van deze kist, maar als je de huidige renders mag geloven dan wordt deze fors, maatje F15, een kist die net als een F18E, of in eerdere jaren een nog grotere kist, de F14, aardig wat vierkante meters dek en hangaar ruimte in beslag zal nemen.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 27/09/2018 | 14:59 uur
Citaat van: Sparkplug op 27/09/2018 | 14:18 uur
Duidelijk ;D De specificaties klinken interessant.

Ja het is geen super carrier maar dat heeft het VK ook niet. Met 75 sorties per dag ligt het veel lager dan de Amerikaanse collega's met 150 stuks op een Nimitz en +/- 185 op de Ford klasse.
Al liggen de sorties van de QE klasse toch een stuk hoger met 110 vluchten per dag, daar mogen de Fransen nog wel wat bijschaven want de CdG heeft er ook 100 per dag.

Ik verwacht dat het belangrijkste voor de Fransen gaat zijn om nu 2 carriers te (kunnen) bouwen iets wat natuurlijk met de CdG klasse ook gepland stond maar hier is vanaf gezien door alle problemen rondom de bouw van de CdG. Dit werd later weer de PA2 en ook deze is afgeblazen.

Hier nog een oude video van de DEAC uit 2014
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 27/09/2018 | 15:02 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2018 | 14:33 uur
Natuurlijk willen carrierloze landen niet mee betalen, ik verwacht dat de maritieme FCAS variant puur een doorontwikkeling is zoals men dat nu ook heeft gedaan bij de Rafale M en zoals Saab dat heeft voorgesteld met haar theoretische Gripen M.

We weten nog weinig tot niets van deze kist, maar als je de huidige renders mag geloven dan wordt deze fors, maatje F15, een kist die net als een F18E, of in eerdere jaren een nog grotere kist, de F14, aardig wat vierkante meters dek en hangaar ruimte in beslag zal nemen.

Het is jammer dat carrier varianten van vliegtuigen in Europa nauwelijks nodig zijn, al zou het kunnen dat als de Italianen nog aansluiten voor het vervangen van hun Typhoons ze ook interesse hebben in een ''echte carrier'' als vervanging van hun Cavour. Maar dan zou de F-35C ook nog een logische keuze zijn naast de F-35B van de marine en F-35A van de luchtmacht. Maar uitsluiten doe ik de Italianen voorlopig ook niet voor de FCAS ''land versie'' en eventueel als ze die ambitie hebben ook een '' maritieme versie''.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2018 | 15:37 uur
Citaat van: Parera op 27/09/2018 | 15:02 uur
Het is jammer dat carrier varianten van vliegtuigen in Europa nauwelijks nodig zijn, al zou het kunnen dat als de Italianen nog aansluiten voor het vervangen van hun Typhoons ze ook interesse hebben in een ''echte carrier'' als vervanging van hun Cavour. Maar dan zou de F-35C ook nog een logische keuze zijn naast de F-35B van de marine en F-35A van de luchtmacht. Maar uitsluiten doe ik de Italianen voorlopig ook niet voor de FCAS ''land versie'' en eventueel als ze die ambitie hebben ook een '' maritieme versie''.

Leonardo heeft zich verbonden aan het Britse Tempest concept, maar dat zegt op dit moment ook nog helemaal niets, het kan met de Italianen 2 Europese kanten op.

Een echte carrier zie ik de Italianen niet kopen, waarom zouden ze, ze komen de Middellandse zee nauwelijks uit en dat deel van de wereld is prima vanaf luchtmacht basis bereikbaar.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 27/09/2018 | 15:38 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2018 | 15:37 uur
Leonardo heeft zich verbonden aan het Britse Tempest concept, maar dat zegt op dit moment ook nog helemaal niets, het kan met de Italianen 2 Europese kanten op.

Een echte carrier zie ik de Italianen niet kopen, waarom zouden ze, ze komen de Middellandse zee nauwelijks uit en dat deel van de wereld is prima vanaf luchtmacht basis bereikbaar.

Dat is waar maar met het vertrek van het VK uit de EU zouden ze misschien dat ontstane machtsgat willen opvullen, en daarbij past een carrier goed. En de Middelanse Zee is groot genoeg om rond te touren met een carrier, dat doen de Fransen ook veelal met hun CdG.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2018 | 15:42 uur
Citaat van: Parera op 27/09/2018 | 15:38 uur
Dat is waar maar met het vertrek van het VK uit de EU zouden ze misschien dat ontstane machtsgat willen opvullen, en daarbij past een carrier goed. En de Middelanse Zee is groot genoeg om rond te touren met een carrier, dat doen de Fransen ook veelal met hun CdG.

Ik zie het in beide gevallen niet gebeuren voor de Italianen.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Harald op 27/09/2018 | 16:25 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2018 | 15:37 uur
Leonardo heeft zich verbonden aan het Britse Tempest concept, maar dat zegt op dit moment ook nog helemaal niets, het kan met de Italianen 2 Europese kanten op.

Een echte carrier zie ik de Italianen niet kopen, waarom zouden ze, ze komen de Middellandse zee nauwelijks uit en dat deel van de wereld is prima vanaf luchtmacht basis bereikbaar.

Eventueel een naval versie van de Tempest voor de Britten, welke van QE via een ski-jump op kan stijgen ? ...  :hrmph:
Alleen heeft de QE ook geen vangkabels, duss...  ik denk dat de QE niet geschikt is om met andere toestellen uitgerust te worden dan F-35B's en/of helicopters. 
Of... de QE zal flink verbouwd moeten worden... 

De Britten zullen afvallen in een eventuele samenwerking met Naval geschikte toestellen met Frankrijk.

De Britten hebben het kwa vervanging van hun Marine schepen het niet goed aangepakt en met de QE zich heel erg beperkt.
Maar goed ... achteraf was het misschien nog niet zo gek geweest dat er een ontwerpsamenwerking zou zijn geweest tussen de Britten en de Fransen...
Het basis ontwerp hetzelfde, systemen erop door elk land zelf bepaald.   
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2018 | 17:03 uur
Citaat van: Harald op 27/09/2018 | 16:25 uur
Eventueel een naval versie van de Tempest voor de Britten, welke van QE via een ski-jump op kan stijgen ? ...  :hrmph:
Alleen heeft de QE ook geen vangkabels, duss...  ik denk dat de QE niet geschikt is om met andere toestellen uitgerust te worden dan F-35B's en/of helicopters. 
Of... de QE zal flink verbouwd moeten worden... 


Als... de Tempest het levenslicht ziet dan zal dat ongeveer gelijktijdig zijn met de MLU van de carriers, een grondige aanpassing zou dus kunnen maar ik zie het er niet van komen immers de F35 familie gaat tegen die tijd, als het goed is, ook nog wel even mee.

De Britten missen vwb carrier gevechtsvliegtuigen voorgoed de boot vrees ik, al zou het kunnen dat men Tempest loslaat en alsnog instapt (fase2) bij de ontwikkeling van FCAS.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 17/10/2018 | 09:39 uur
Onderstaand artikel was al geplaatst in het topic Internationale ontwikkelingen maritiem.

France Started EMALS Talks with U.S. for its future PA NG Aircraft Carrier

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2018/euronaval-2018/6564-france-started-emals-talks-with-u-s-for-its-future-pa-ng-aircraft-carrier.html
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 24/10/2018 | 12:56 uur
Citaat van: Navaltoday op 24/10/2018 | 12:35 uur
France starts study phase for new aircraft carrier

The French defense ministry will launch a study phase to look into the replacement of the French Navy's sole aircraft carrier FS Charles de Gaulle, defense minister Florence Parly announced October 23 at the Euronaval conference.

.../...

Florence Parly also indicated that, depending on the outcome of the study phase, building more than one successor carrier was not excluded.

The successor aircraft carrier will be expected to remain operational beyond 2080.

[Source: Navaltoday.com ]

De kans op een tweede vliegkampschip is in ieder geval nog niet uitgesloten.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Zander op 24/10/2018 | 13:07 uur
Citaat van: Sparkplug op 24/10/2018 | 12:56 uur
De kans op een tweede vliegkampschip is in ieder geval nog niet uitgesloten.
Ik snap alleen niet waarom de Fransen dit niet samen met de Italianen doen. Fregatten bouwen is ze ook samen gelukt. Met een zeer capabel en succesvol resultaat. Ik geloof nooit dat de ontwikkeling van 2 carriers door de Fransen alleen te financieren is.
Ik hoop echter wel dat het ze lukt omdat dit de Europese slagkracht zeer positief zal beïnvloeden. Die Britse schuiten zie ik niet als volwaardige carriers.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/10/2018 | 13:11 uur
Citaat van: Zander op 24/10/2018 | 13:07 uur
Ik snap alleen niet waarom de Fransen dit niet samen met de Italianen doen. Fregatten bouwen is ze ook samen gelukt. Met een zeer capabel en succesvol resultaat. Ik geloof nooit dat de ontwikkeling van 2 carriers door de Fransen alleen te financieren is.
Ik hoop echter wel dat het ze lukt omdat dit de Europese slagkracht zeer positief zal beïnvloeden. Die Britse schuiten zie ik niet als volwaardige carriers.

De Italianen komen onvoldoende de Med niet uit om een volwaardige carrier te rechtvaardigen, daarnaast is vrijwel hun gehele gebied te bestrijken van luchtmacht basis... waarom zou je dan een carrier willen?
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 24/10/2018 | 13:24 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/10/2018 | 13:11 uur
De Italianen komen onvoldoende de Med niet uit om een volwaardige carrier te rechtvaardigen, daarnaast is vrijwel hun gehele gebied te bestrijken van luchtmacht basis... waarom zou je dan een carrier willen?

Buiten dat. De Italiaanse luchtmacht wilde decennia lang niet dat de Italiaanse marine over jachtvliegtuigen zou beschikken. Pas in de jaren 90 lukte dat uiteindelijk.

CATOBAR operaties is voor Italië een stap te ver.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: ARM-WAP op 24/10/2018 | 14:55 uur
Ik denk zo maar dat de Fransen ook niet verder zullen komen dan bij een carrier te blijven.
Een tweede zie ik er niet komen omdat ze de rest van hun marine al niet meer op getalsterkte kunnen houden...
De kosten liggen niet alleen bij de schepen zelf... het personeel kost ook een fortuin... en willen ze er mogelijks twee tegelijkertijd inzetten dan hebben ze een pak meer toestellen voor nodig.
Die tweede carrier zou ik vooral zien als... permanent over één carrier kunnen beschikken...
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 24/10/2018 | 15:01 uur
Citaat van: ARM-WAP op 24/10/2018 | 14:55 uur
Ik denk zo maar dat de Fransen ook niet verder zullen komen dan bij een carrier te blijven.
Een tweede zie ik er niet komen omdat ze de rest van hun marine al niet meer op getalsterkte kunnen houden...
De kosten liggen niet alleen bij de schepen zelf... het personeel kost ook een fortuin... en willen ze er mogelijks twee tegelijkertijd inzetten dan hebben ze een pak meer toestellen voor nodig.
Die tweede carrier zou ik vooral zien als... permanent over één carrier kunnen beschikken...

Ik ga er vanuit dat de nieuwe generatie geen nucleaire carrier(s) word(en), de Fransen hebben niks meer dan problemen met de CdG het schip is vaker in het dok dan op zee.
Ik vermoed dat ze nu kiezen voor 2 nieuwe carriers maar dan diesel-elektrische of met gasturbines.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 25/10/2018 | 03:03 uur
Citaat van: Thomasen op 24/10/2018 | 15:38 uur
Dat is ook geen wereld van verschil. Ik sluit me in deze aan bij ARM-WAP. Zolang er geen grote veranderingen plaats vinden mogen de Fransen in hun handjes knijpen als ze uberhaupt 1 carrier krijgen.

We gaan het zien. Ik kwam dit nog tegen via lefauteuildecolbert.blogspot.com

(https://3.bp.blogspot.com/-ID_7bNzXZGk/W78Hcce6IuI/AAAAAAAADKs/F1BA8z9S_TMJhAGgnTnlM-d7vZDharzEwCLcBGAs/s1600/NPA.jpg)

(https://2.bp.blogspot.com/-m_2Y3RjMvf8/W78NAZY53JI/AAAAAAAADLM/WTTtM0pYSoApY0XWICdzyAX7JWk-U412ACLcBGAs/s1600/Sans%2Btitresdfsdf.jpg)

Citaat
It was during a preparatory press conference at Euronaval 2018 that the first SN3G sketch was officially presented for the very first time. Navy Recognition  told the general public this exclusivity. However, it is a question of putting back the silhouette of the future SNLE (Nuclear Submarine Launcher of Engines) in its context: it appeared on a plate (cf infra ) presenting the whole range of Naval group: which this aircraft carrier that is not the Charles de Gaulle ... Is this the synthesis of work on the (NPA) New Carrier-Aircraft?


The architectural choices that are represented are relatively close, namely an island placed at the front with two side elevators giving direct access to the aeronautical hangar (s) for what is visible. The flight deck can be seen, corbels seem similar at first glance.


But it is not the aircraft carrier Charles de Gaulle since, from the bow to the stern, it is visible that the bow does not have a nice curved line from the flotation to the flight deck but a broken line almost at the height of the bottom of the corbels. The island is definitely not the one of the PAN because it is truncated of its posts in the front and the back, is much more massive and high, besides an unknown mast. There does not seem to be a chimney. Equipment after the first elevator (the one in the immediate vicinity of the island) seems to be a second crane. Curiously, this silhouette is presented at the level of the waterline when all the others present the whole hull.

If it was conceivable that this silhouette presents an island completely remelted, rebuilt or even replaced for the aircraft carrier Charles de Gaulle during the ATM (Major Technical Stop) No. 3 in 2025, the shape of the hull seems to condemn this hypothesis. The distance between the two lifts and doors of the hangar or hangars seems more important than on the current aircraft carrier.

This silhouette of aircraft carrier therefore presents architectural choices very similar, if not the same, as those of the PA75. It would be distinguished by a longer hull: in the middle between the two lifts and even in the front. It looks like we were heading for a hull longer than the 261.5 meters of the last three aircraft carriers. The NPA would then have a more imposing master-builder than that of the Richelieu-type battleships, so that several basins should be enlarged in width. As a reminder, the achievement of the so-called "CATAPO" capacity on the PANs would have obliged to add 20 meters of hull in front of the island for a quote of 3000 tons.

The island is of a near-breaking design since it is very asserted forward, almost in a point between what is supposed to be the footbridges without being as tapered backwards as the DEAC (DCNS Evolved Aircraft Carrier ) or cubic as on the Charles de Gaulle. It ends with a sort of fairing potentially containing a certain number of sensors, most likely a flat-face radar, since no airspace similar to an air-defense radar is clearly visible. The capacity evolution in this area was difficult to circumvent. Round masks enclosing the antennas of the Syracuse military telecommunication system are not visible, unless it is this round appendix at the top of the island. Moreover, the mast of this last is intriguing because the logic of these masts escapes at the first glance and does not seem coherent with the discrete aspect, if it is stealthy of the whole by integration of the sensors.

Finally, the most surprising is the desire to show nothing below the waterline! No unconventional approach has been mentioned for the moment. The modes of propulsion in pods have been discarded for the moment because it would be a question of leaving "during" organs by nature and noisy destination. Should we expect some major changes in propulsion whether in pods or via tree lines? Ships called all electric or even electromagnetic leave rather wait for evolutions on the internal architecture. Any advance on the propellers, even a pump-jet propellant ?

There is strong suspicion that neither the aircraft carrier Charles de Gaulle nor the DEAC but a new aircraft carrier.

[Source: lefauteuildecolbert.blogspot.com
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 20/05/2020 | 13:30 uur
French Navy to start testing new aircraft carrier by 2036

POSTED ON TUESDAY, 19 MAY 2020 14:32

The French Defense Ministry has announced that a new generation aircraft carrier, to be built in Saint-Nazaire, will begin sea trials in 2036.

The new generation aircraft carrier intended to replace the Charles de Gaulle will be built at the Atlantic Shipyards and launched for the first tests in 2036, French Defense Minister Florence Parly announced on Monday, May 18. The nuclear aircraft carrier Charles de Gaulle will reach the end of its service life in 2038-2040.

The characteristics of the future successor to the Charles de Gaulle aircraft carrier have not yet been defined. "Let's not limit our horizon or our imagination. We must not re-do the identical but seek the most ingenious, the most useful and the most effective capacities. Let us make this aircraft carrier a real forward base for our navy", asked Minister Florence Parly at the last Euronaval exhibition. It nevertheless seems accepted that this future aircraft carrier could be more imposing than the current Charles-de-Gaulle.

A distinction must be made between propulsion systems and the energy source that powers them (conventional or nuclear). Indeed, the propulsion system of an aircraft carrier fulfills several missions. It is used to:
- ensuring the mobility of the building, by supplying the turbines with energy in order to actuate the propellers;
- supply the aircraft carrier's electricity;
- allow the operation of catapults, in order to operate the aircraft of the air group;
- supply the crew with fresh water.
Propulsion - nuclear or conventional - is, therefore, an essential element in the life of the building and its ability to fulfill its missions.

It is much likely that the future aircraft carrier will be more powerfully armed than the Charles-de-Gaulle and will have electromagnetic catapults making it possible to launch planes carrying more ammunition and / or fuel, to increase the pace of operations. This choice leads us to think that the propulsion will be nuclear, given that the New Generation Fighter [NGF] – the combat aircraft at the center of the Future Combat Air System (FCAS) – will be considerably heavier than the Rafale M and that it will also be necessary to plan the installations necessary for drone operations. And there is also the need for the ability to simultaneously "launch and pick up" aircraft, to provide more flexibility for flight operations.

In general, the logic behind the ship's specifications - one should rather say "weapon system" - will be more to determine the capabilities necessary to conduct the planned war missions, taking into account the enemy's defenses.

The question of the number of aircraft carriers to replace the Charles-de-Gaulle will quickly arise: in order to maintain a minimum permanence of the air and naval capacities, it would be necessary at least two. Affordable?

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fnavyrecognition.com%2Fimages%2Fstories%2Fnews%2F2020%2FMai%2FFrench_Navy_to_start_testing_new_aircraft_carrier_by_2036.jpg&hash=1a60455f762f6dfbcc4774bc33189abd8f07a8c3)
The Charles de Gaulle should be decommissioned in 2038-2040 (Picture source: Wikipedia)

http://navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2020/may-2020/8438-french-navy-to-start-testing-new-aircraft-carrier-by-2036.html
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 20/05/2020 | 14:18 uur
Die boot dient altijd vernoemd te worden naar die dictator?
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 20/05/2020 | 14:29 uur
Citaat van: Huzaar1 op 20/05/2020 | 14:18 uur
Die boot dient altijd vernoemd te worden naar die dictator?

Niets moet. Ze kunnen ook weer voor Clemenceau of Foch gaan. De voorgangers daarvan waren o.a. Arromanches (v/h HMS Colossus) en Bois Belleau (v/h USS Belleau Wood).
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 20/05/2020 | 14:38 uur
Citaat van: Sparkplug op 20/05/2020 | 14:29 uur
Niets moet. Ze kunnen ook weer voor Clemenceau of Foch gaan. De voorgangers daarvan waren o.a. Arromanches (v/h HMS Colossus) en Bois Belleau (v/h USS Belleau Wood).

Vergeet ook de naam Jeanne d'Arc niet, een hele belangrijke naam in de Franse geschiedenis. Al vind ik de naam CdG ook niet passen bij een marineschip. Het was een generaal van de landstrijdkrachten en in de meeste landen is dat niet gebruikelijk om dan een marineschip te vernoemen. De PA2 carrier die ze in 2013 geschrapt hebben zou de naam ''Richelieu'' krijgen volgens de openbare informatie.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 20/05/2020 | 14:52 uur
Citaat van: Parera op 20/05/2020 | 14:38 uur
Al vind ik de naam CdG ook niet passen bij een marineschip. Het was een generaal van de landstrijdkrachten en in de meeste landen is dat niet gebruikelijk om dan een marineschip te vernoemen.

Tja. De Gaulle was wel president van Frankrijk. Hetzelfde met oud-generaal Eisenhower. Ook president geweest en naamgever van de USS Eisenhower (CVN-69).

Er zijn in ieder geval naamkeuzes genoeg voor het nieuwe Franse vliegkampschip.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: ARM-WAP op 21/05/2020 | 11:24 uur
Citaat van: Huzaar1 op 20/05/2020 | 14:18 uur
Die boot dient altijd vernoemd te worden naar die dictator?
:confused:
:silent:

Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: ARM-WAP op 21/05/2020 | 11:30 uur
Goede zaak dat dat vervangingsproject opnieuw leven ingeblazen wordt.
Wel een beetje verbaasd over het stukje
Citaat van: Sparkplug op 20/05/2020 | 13:30 uur
French Navy to start testing new aircraft carrier by 2036.

A distinction must be made between propulsion systems and the energy source that powers them (conventional or nuclear). Indeed, the a nuclear propulsion system of an aircraft carrier fulfils several missions. It is used to:
- ensuring the mobility of the building, by supplying the turbines with energy in order to actuate the propellers;
- supply the aircraft carrier's electricity;
- allow the operation of catapults, in order to operate the aircraft of the air group;
- supply the crew with fresh water.
Propulsion - nuclear or conventional - is, therefore, an essential element in the life of the building and its ability to fulfil its missions.
Een conventioneel 'propulsion system' doet enkel dat; het schip voortbewegen. Daarnaast zijn dan natuurlijk de andere, o.a. ENERG (energieopwekking) en al de rest...

Het zag er naar uit dat de PA2 met een conventioneel systeem uitgerust zou worden. Benieuwd voor wat de Fransen nu zullen kiezen.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 21/05/2020 | 12:18 uur
Citaat van: ARM-WAP op 21/05/2020 | 11:24 uur
:confused:
:silent:

Je vond hem een democraat ofzo?
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Oorlogsvis op 21/05/2020 | 13:02 uur
Citaat van: Huzaar1 op 20/05/2020 | 14:18 uur
Die boot dient altijd vernoemd te worden naar die dictator?
De Maarschalk Petain ...van Vichy zou een mooie naam zijn ..haha
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: bergd op 21/05/2020 | 14:56 uur
Of Charlemagne vernoemd naar Karel de Grote
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: ARM-WAP op 21/05/2020 | 21:38 uur
Citaat van: bergd op 21/05/2020 | 14:56 uur
Of Charlemagne vernoemd naar Karel de Grote
De nazi's hebben dat al eens gebruikt voor Franse SS'ers en Wehrmachters.

Die die in dienst waren van die échte dictator.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 22/05/2020 | 01:37 uur
Citaat van: ARM-WAP op 21/05/2020 | 21:38 uur
De nazi's hebben dat al eens gebruikt voor Franse SS'ers en Wehrmachters.

Die die in dienst waren van die échte dictator.

De gaulle staat ook in Nederlandse geschiedenis boeken, als een semi dictator.

De Amerikanen vonden hem persoonlijk tijdens de meidagen van 1940 en daarop volgend ..persponlijk.. een groot probleem. Had destijds en is gebleken. Alle eigenschappen van een dictator. De letterlijke woorden van roosevelt.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: A.J. op 22/05/2020 | 08:19 uur
Citaat van: Huzaar1 op 21/05/2020 | 12:18 uur
Je vond hem een democraat ofzo?

Iig was het zeker geen dictatior en met wat een clubje extreem linkse Fransen een dronken Roosevelt en een demente Churchill lopen te wauwelen doe ik niet zoveel.

Lastig en autoritair =/= dictator.

https://www.historischnieuwsblad.nl/de-lotsbestemming-van-charles-de-gaulle/
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Ace1 op 22/05/2020 | 10:49 uur
Citaat van: Huzaar1 op 22/05/2020 | 01:37 uur
De gaulle staat ook in Nederlandse geschiedenis boeken, als een semi dictator.

De Amerikanen vonden hem persoonlijk tijdens de meidagen van 1940 en daarop volgend ..persponlijk.. een groot probleem. Had destijds en is gebleken. Alle eigenschappen van een dictator. De letterlijke woorden van roosevelt.

De enige persoon die  Gaulle in de ogen durfde kijken was Joseph Luns.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Luns

https://www.parlement.com/id/vg09ll31g3x6/j_m_a_h_joseph_luns

https://www.anderetijden.nl/programma/1/Andere-Tijden/aflevering/239/Joseph-Luns-on-Nederlandse-diplomaat
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/05/2020 | 11:13 uur
Citaat van: Ace1 op 22/05/2020 | 10:49 uur
De enige persoon die  Gaulle in de ogen durfde kijken was Joseph Luns.


Logisch, oud (KM) seiner, die zijn niet zo snel onder de indruk.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 22/05/2020 | 11:34 uur
Citaat van: A.J. op 22/05/2020 | 08:19 uur
Iig was het zeker geen dictatior en met wat een clubje extreem linkse Fransen een dronken Roosevelt en een demente Churchill lopen te wauwelen doe ik niet zoveel.

Lastig en autoritair =/= dictator.

https://www.historischnieuwsblad.nl/de-lotsbestemming-van-charles-de-gaulle/

Ahjoh, zelf uitgeroepen leider die ondemocratisch aan de macht is gebleven en heel wat lui heeft onderdrukt. Als er iemand is geweest met een napoleon complex in de afgelopen 60 jaar is hij het wel.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Oorlogsvis op 22/05/2020 | 11:46 uur
Citaat van: Huzaar1 op 22/05/2020 | 01:37 uur
De gaulle staat ook in Nederlandse geschiedenis boeken, als een semi dictator.

De Amerikanen vonden hem persoonlijk tijdens de meidagen van 1940 en daarop volgend ..persponlijk.. een groot probleem. Had destijds en is gebleken. Alle eigenschappen van een dictator. De letterlijke woorden van roosevelt.
Hij stookte in Canada ook het vuurtje op bij een bezoek aan Quebec ...Franstalige shit ...een zelfstandig Quebec los van Canada

En harde onderdrukking van Algerijnse inwoners in Parijs ...200 doden https://www.anderetijden.nl/programma/1/Andere-Tijden/aflevering/578/Oktober-1961-200-doden-in-Parijs
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: A.J. op 22/05/2020 | 18:13 uur
Citaat van: Huzaar1 op 22/05/2020 | 11:34 uur
Ahjoh, zelf uitgeroepen leider die ondemocratisch aan de macht is gebleven en heel wat lui heeft onderdrukt. Als er iemand is geweest met een napoleon complex in de afgelopen 60 jaar is hij het wel.

En dat allemaal middels referenda... Een beetje dictator heeft dat allemaal niet nodig...

Anyway, ik denk dat de opvattingen over wat nou een dictator is en wat niet nogal uiteen lopen hier.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: A.J. op 22/05/2020 | 18:17 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 22/05/2020 | 11:46 uur
Hij stookte in Canada ook het vuurtje op bij een bezoek aan Quebec ...Franstalige shit ...een zelfstandig Quebec los van Canada

En harde onderdrukking van Algerijnse inwoners in Parijs ...200 doden https://www.anderetijden.nl/programma/1/Andere-Tijden/aflevering/578/Oktober-1961-200-doden-in-Parijs

Wel erg hypocriet van je gezien je mening tov de Molukkers, treinkapingen en gijzelingen. Dat is bijna 1 op 1 vergelijkbaar. De koek is een keer op als je een beetje aanslagen blijft plegen omdat het je allemaal niet aanstaat.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: ARM-WAP op 02/12/2020 | 17:05 uur
De Fransen gaan er van uit dat het schip een pak groter moet worden dan de huidige Charles de Gaulle (CdG).
- lengte 280+ m (CdG 261 m)
- waterverplaatsing rond 70000 ton (CdG 42500 ton)
- nucleaire propulsie zou al beslist zijn, bestaande uit 2 K22 reactoren, goed voor 450 MW  (CdG 2 reactoren type K15, 300 MW)
- EMALS, 2 katapulten en ook de 'arrestor-gear' worden geleverd door General Atomics.
deze zouden 90m lang worden (CdG beschikt over twee stuks van 75m) en zouden vliegtuigen t.e.m. 30 ton startgewicht aankunnen.

Het comfort en de leefomgeving voor de bemanning zou ook moeten verhoogd worden.
Messdecks van max. 10 maar gemiddeld 6-8. Dat zou ook "geinspireerd zijn" door de behoefte aan personeel. (op de CdG zijn er Messdecks met tot 40 man) Ook de Marine Nationale kampt met recruterings- en retentieproblemen.
Men hoopt tekorten deels op te vangen met wat meer comfort maar vooral ook meer automatisatie. Die automatisatie zou een reductie van 10% in bemanning moeten inhouden.
Anderzijds speelt men ook met de idee een tweede bemanning voor het schip samen te stellen zodat het langer in een operatie kan ingezet worden (wat dan weer niet kostenbesparend werkt)

Toekomst: de Fransen zetten ook in op de vervanger van de Rafale M met de NGF (New generation fighter), drones, nieuwe wapens "lasers" (vandaar ook de duidelijk verhoogde nucleaire energiebron)
De PANG zal ook voorzien zijn op "groei" in de toekomst zodat nieuwe systemen makkelijker kunnen geinstalleerd worden.

De Fransen zijn er nog niet uit of er een al dan niet wee PANGs komen (ik heb sterk mijn twijfels bij een tweede)

Bovenstaande info is gedistilleerd uit:
https://www.meretmarine.com/fr/content/ce-que-lon-sait-maintenant-sur-le-futur-porte-avions-nucleaire-francais?xtor=EPR-56-20120118[Newsletter_V2_Drupal]-20201130-[_2]
https://www.meretmarine.com/fr/content/pang-pourquoi-choisir-la-propulsion-nucleaire
http://www.senat.fr/rap/r19-559/r19-5594.html

Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 02/12/2020 | 17:37 uur
Dat schuurt qua grootte aan tegen de USS Midway in haar laatste vorm en misschien zelfs de Forrestal-klasse.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Reinier op 02/12/2020 | 21:52 uur
Ik blijf mij er toch over verwonderen dat in Europa, dat niet heel erg ruim bedeeld is qua vliegdekschepen, ieder land zijn eigen filosofie, ontwerp en ontwikkeling er op na houd. Er zijn 4 (West) Europese landen met vliegdekschepen (VK, FR, It, Sp) en ieder zijn eigen ontwerp.

Waarom hebben de Britten en Fransen niet samengewerkt? Ben ik geen vliegdekschip expert, maar mijn (bescheiden) inziens, lijkt dit ontwerp beter dan dat van de Britten.
Dan maar een schip, maar wel een beter schip en beter uitgerust schip.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: ARM-WAP op 02/12/2020 | 22:04 uur
Citaat van: Reinier op 02/12/2020 | 21:52 uur
Ik blijf mij er toch over verwonderen dat in Europa, dat niet heel erg ruim bedeeld is qua vliegdekschepen, ieder land zijn eigen filosofie, ontwerp en ontwikkeling er op na houd. Er zijn 4 (West) Europese landen met vliegdekschepen (VK, FR, It, Sp) en ieder zijn eigen ontwerp.

Waarom hebben de Britten en Fransen niet samengewerkt? Ben ik geen vliegdekschip expert, maar mijn (bescheiden) inziens, lijkt dit ontwerp beter dan dat van de Britten.
Dan maar een schip, maar wel een beter schip en beter uitgerust schip.
Naar ik me meen te herinneren was het idd de bedoeling een 2+1 te doen (twee voor de Britten en eentje voor de Fransen).
Er waren echter verschillen in specificaties waardoor de Britten hun eigen weg ingeslagen zijn en de Fransen wegens budgettaire "problemen" het project opgeborgen hebben (nochtans konden/kunnen ze zeker een 2de CV gebruiken).

Ik 'snap' waarom de Britten uiteindelijk voor STOVL gegaan zijn (vele malen goedkoper dan CATOBAR in exploitatie en opleiding over de jaren heen)... budget speelt een enorm grote rol.
Ondertussen wel lekker en stug blijven vasthouden aan hun Trident SSBN's waarvan de vervanging hen ook een eeeeeenorme bom duiten zal kosten.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 02/12/2020 | 22:32 uur
Citaat van: Reinier op 02/12/2020 | 21:52 uur
Waarom hebben de Britten en Fransen niet samengewerkt? Ben ik geen vliegdekschip expert, maar mijn (bescheiden) inziens, lijkt dit ontwerp beter dan dat van de Britten.
Dan maar een schip, maar wel een beter schip en beter uitgerust schip.

Citaat van: ARM-WAP op 02/12/2020 | 22:04 uur
Ik 'snap' waarom de Britten uiteindelijk voor STOVL gegaan zijn (vele malen goedkoper dan CATOBAR in exploitatie en opleiding over de jaren heen)... budget speelt een enorm grote rol.
Ondertussen wel lekker en stug blijven vasthouden aan hun Trident SSBN's waarvan de vervanging hen ook een eeeeeenorme bom duiten zal kosten.


Dit heb ik al eens besproken in het HMS Queen Elizabeth topic. Het is inderdaad kosten gerelateerd. Verder houdt de Aeronavale vast aan CATOBAR.

Zie ook deze twee artikelen.

https://www.savetheroyalnavy.org/cats-traps-and-claptrap-why-the-royal-navys-new-aircraft-carriers-operate-vstol-aircraft/

https://www.savetheroyalnavy.org/development-of-the-queen-elizabeth-class-aircraft-carrier-a-design-history/
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 08/12/2020 | 19:01 uur
Citaat van: delarey op 08/12/2020 | 18:50 uur
https://twitter.com/florence_parly/status/1336354119599140871?s=21

Macron heeft eerder vandaag de opvolger van het Charles de Gaulle vliegdekschip aangekondigd. In de Twitter-berichten meerdere renders en info. Nucleaire voortstuwing, 75.000 ton, 300 meter in de lengte, 27 knopen en CATOBAR.

Met deze afmetingen de eerste Europese supercarrier.

Edit.

(https://pbs.twimg.com/media/Eouu_FYXEAEUxMP?format=jpg&name=large)

https://twitter.com/florence_parly/status/1336354119599140871

Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Zander op 08/12/2020 | 19:46 uur
Citaat van: Sparkplug op 08/12/2020 | 19:01 uur
Met deze afmetingen de eerste Europese supercarrier.
Eerst maar eens zien of hij er echt in deze vorm komt. Ik zie het ook nog wel gebeuren dat men omwille van de centjes gaat voor twee kleinere schuiten.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/12/2020 | 19:49 uur
Citaat van: Zander op 08/12/2020 | 19:46 uur
Eerst maar eens zien of hij er echt in deze vorm komt. Ik zie het ook nog wel gebeuren dat men omwille van de centjes gaat voor twee kleinere schuiten.

Dat denk ik niet, de opvolger van de Rafale lijkt een aanzienlijk grotere kist te worden die de nodige ruimte zal innemen.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 08/12/2020 | 20:06 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/12/2020 | 19:49 uur
Dat denk ik niet, de opvolger van de Rafale lijkt een aanzienlijk grotere kist te worden die de nodige ruimte zal innemen.

De SCAF/FCAS is inderdaad een stuk groter dan de Rafale M. Het vliegdek van de Charles de Gaulle moest al vanwege de E-2C Hawkeye worden vergroot.

Kijkend naar de Twitter afbeeldingen had het vliegdek aan bakboordzijde misschien langer gekund.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Reinier op 08/12/2020 | 20:57 uur
Citaat van: Sparkplug op 08/12/2020 | 19:01 uur
Met deze afmetingen de eerste Europese supercarrier.
Als ze echt voor deze gaan; chapeau!
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/12/2020 | 21:21 uur
Citaat van: Reinier op 08/12/2020 | 20:57 uur
Als ze echt voor deze gaan; chapeau!

Als.... dan wordt dit een meer inzetbare carrier dan die van de Engelsen, nucleair en CATOBAR. twee zou fijn zijn, maar een tweede zou ook kunnen worden aangekocht door een ander Europees land.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 08/12/2020 | 21:31 uur
De Britten met hun varende stukken asfalt hebben vreemde keuzes gemaakt ja.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 08/12/2020 | 21:42 uur
Citaat van: Huzaar1 op 08/12/2020 | 21:31 uur
De Britten met hun varende stukken asfalt hebben vreemde keuzes gemaakt ja.

Dat is het gevolg als je niet afwijkt van STOVL. Voor de Britten heeft de F-35C er hoe dan ook nooit ingezeten. Amerikaanse F-35C's kunnen straks met de Fransen crossdecken.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/12/2020 | 21:46 uur
Citaat van: Sparkplug op 08/12/2020 | 21:42 uur
Dat is het gevolg als je niet afwijkt van STOVL. Voor de Britten heeft de F-35C er hoe dan ook nooit ingezeten. Amerikaanse F-35C's kunnen straks met de Fransen crossdecken.

De Britten hebben helaas voor het spreadsheet oplossing gekozen, jammer.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Ace1 op 08/12/2020 | 22:11 uur
Citaat van: Reinier op 02/12/2020 | 21:52 uur
Waarom hebben de Britten en Fransen niet samengewerkt? Ben ik geen vliegdekschip expert, maar mijn (bescheiden) inziens, lijkt dit ontwerp beter dan dat van de Britten.
Dan maar een schip, maar wel een beter schip en beter uitgerust schip.

Sterker nog de Britten en de Fransen hebben samengewerkt en de Fransen zouden een Catobar versie gaan bouwen maar dat is door bezuinigen niet doorgegaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/French_aircraft_carrier_PA2
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Reinier op 08/12/2020 | 22:56 uur
Citaat van: Ace1 op 08/12/2020 | 22:11 uur
Sterker nog de Britten en de Fransen hebben samengewerkt en de Fransen zouden een Catobar versie gaan bouwen maar dat is door bezuinigen niet doorgegaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/French_aircraft_carrier_PA2
Dank voor de link.
Ik denk dat het wijselijk was om niet samen niet verder te gaan als je al verschillende visies hebt op elementaire zaken zoals Catobar en wel/ geen nucleaire aandrijving.
Dan heb je een gelijk ogend stuk drijvend staal, maar eigenlijk zijn het twee aparte ontwerpen. Dan kan je maar beter ieder je eigen weg kiezen en zelf een ontwerp gaan maken.

Ik blijf er bij; de Britten hadden beter voor het nieuwe Franse ontwerp kunnen gaan en dan maar een schip of 2 kleinere schepen. Maar nu hebben ze gewoon 2 grote drijvende stalen bakken met asfalt er op en vanwege geld tekort kunnen ze deze maar halfbakken uitrusten met F-35B's.

Vanaf het Franse schip kan een E-2 Hawkeye opereren (of de opvolger daarvan). Hoe lossen de Britten dit op?
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 08/12/2020 | 23:01 uur
Citaat van: Reinier op 08/12/2020 | 22:56 uur
Vanaf het Franse schip kan een E-2 Hawkeye opereren (of de opvolger daarvan). Hoe lossen de Britten dit op?

De Britten hadden de Sea King ASaC7 voor de AEW rol en dat is binnenkort de Merlin HM2 met Crowsnest. De opvolger van de Franse E-2C Hawkeye wordt de E-2D.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Ace1 op 08/12/2020 | 23:06 uur
Zo had het Franse zusje van de QE2 klasse eruit moeten zien.

https://www.naval-technology.com/projects/porte-avoins2/

Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: ARM-WAP op 09/12/2020 | 09:53 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/12/2020 | 19:49 uur
Dat denk ik niet, de opvolger van de Rafale lijkt een aanzienlijk grotere kist te worden die de nodige ruimte zal innemen.
De Fransen gaan niet anders kunnen dan een groter schip dan de CdG te bouwen en dan komen ze uit bij dit voorstel.
Met grotere toestellen moest het al een schip worden van 270-280 m.
De twee EMALs zullen ook langer zijn dan de huidige stoomkatapulten (van de CdG) juist omdat ze geacht worden zwaardere toestellen te lanceren.

Wat ik wel verwacht is dat er idd slechts een schip zal zijn... en dan zitten ze weer met het probleem dat ze nu al hebben: beperkte inzetbaarheid.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 09/12/2020 | 10:23 uur
Als Duitsland ondertussen even wakker wil worden. Een carrier is niet te veel gevraagd. Duits nederlands vlootverbondand en gaan.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: ARM-WAP op 09/12/2020 | 10:56 uur
Citaat van: Huzaar1 op 09/12/2020 | 10:23 uur
Als Duitsland ondertussen even wakker wil worden. Een carrier is niet te veel gevraagd. Duits nederlands vlootverbondand en gaan.
Duitsers zie ik voor zoiets helemaal niet warm lopen.
Ze hebben nog niet eens een Doorman of een LHD / LPH.

Een Fregat/Destroyer in de tijd in de Adriatische zee ('90-'00),
FPB / Korvet voor Libanon
of fregat bij Somalie
en deelname aan
https://en.wikipedia.org/wiki/Standing_NATO_Maritime_Group_1
https://en.wikipedia.org/wiki/Standing_NATO_Maritime_Group_2
https://en.wikipedia.org/wiki/Standing_NATO_Mine_Countermeasures_Group_1
https://en.wikipedia.org/wiki/Standing_NATO_Mine_Countermeasures_Group_2
geven weer wat de Duitsers hun ambities zijn.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Reinier op 09/12/2020 | 12:26 uur
Citaat van: Huzaar1 op 09/12/2020 | 10:23 uur
Als Duitsland ondertussen even wakker wil worden. Een carrier is niet te veel gevraagd. Duits nederlands vlootverbondand en gaan.
Eens.
Zo'n carrier kunnen de Duitsers met gemak betalen. Laat de Duitsers (deels) de Air Wings uitrusten. NL of DK zouden voor de heli's kunnen zorgen en voor escorte schepen.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 09/12/2020 | 13:11 uur
Citaat van: Reinier op 09/12/2020 | 12:26 uur
Eens.
Zo'n carrier kunnen de Duitsers met gemak betalen. Laat de Duitsers (deels) de Air Wings uitrusten. NL of DK zouden voor de heli's kunnen zorgen en voor escorte schepen.

Laat Berlijn eerst maar eens de Luftwaffe goed op orde brengen, voordat de Marineflieger weer net als vroeger (twee wings: MFG 1 en MFG 2) over eigen jachtvliegtuigen beschikt.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 15/04/2021 | 22:54 uur
France provides more details on next-generation aircraft carrier

15 APRIL 2021

by Jean-Marc Tanguy

France's Armed Forces Ministry unveiled more details on the Porte-Avions de Nouvelle Génération (PANG) next-generation aircraft carrier during its weekly briefing on 8 April.

(https://www.janes.com/images/default-source/news-images/fg_3943970-jdw-11529.jpg?sfvrsn=293f402e_2)
The PANG will have the capability to launch up to 60 fighter sorties a day. (Naval Group)

Assembly of the hull will be carried out in blocks at Chantiers de l'Atlantique in Saint-Nazaire, western France, between 2031 and 2034. The hull will then be fitted out in a basin between 2034 and 2036. A model of the hull is being tested in a lake in southern France after testing at an Armed Forces Ministry test centre in Val-de-Reuil, Normandy, where the United Kingdom also regularly carries out naval tests.

A naval Rafale M (Marine) will conduct tests with General Atomics' Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS) in Lakehurst, New Jersey, before 2030. New Generation Fighter (NGF) tests will also be necessary when the aircraft is available. The PANG will have two or three EMALS.

The 70,000-tonne aircraft carrier will have the capability to launch up to 60 fighter sorties a day and have a week of ammunition for high-intensity operations. Five or six helicopters and two E-2D airborne early warning and control aircraft will also initially be involved in air operations. Unmanned aerial vehicles (UAVs) will be included at a later point as loyal wingmen to support NGFs, and the French Navy is also paying attention to US experiments with aerial-refuelling UAVs.

The crew will number 300 by 2033 and eventually 1,100. In addition, the PANG will accommodate 600 sailors of the air-naval group, 100 staff, and 200 reinforcements. Berthing compartments will accommodate no more than eight sailors each, compared with a maximum of 24 on the Charles de Gaulle aircraft carrier.

Already a Janes subscriber? Read the full article via the Client Login

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/france-provides-more-details-on-next-generation-aircraft-carrier
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Harald op 14/04/2022 | 15:40 uur
French Navy releases video about the future aircraft carrier PA-Ng

According to a tweet published by the French Navy on April 13, 2022, the Navy has released the first video about the future French aircraft carrier (PA-NG), "the new generation aircraft carrier".

https://twitter.com/MarineNationale/status/1513891342061027330?s=20&t=Hn3hkt1QFk0jc_6gfCbC3w

(https://www.navyrecognition.com/images/stories/news/2022/april/French_Navy_releases_video_about_the_future_aircraft_carrier.jpg)

The French Navy is actively planning for a future aircraft carrier and new flagship. It is known in French as Porte-avions de nouvelle génération (PA-Ng) for "new generation aircraft carrier".

Construction of the PA-Ng is expected to begin around 2025 and it will enter service in 2038; the year the aircraft carrier Charles de Gaulle is due to be retired. The ship will be nuclear-powered and feature the Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS) catapult system.

In October 2018, French Minister of the Armed Forces Florence Parly announced the start of a second carrier program, as a replacement for Charles de Gaulle.

The aircraft carrier will have a displacement of 75000 tons, a length of 305 meters, and a beam of 40 meters (131 ft 3 in). She will have two elevators.

She will be equipped with the Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS) which is a type of aircraft launching system developed by General Atomics for the United States Navy. The system launches carrier-based aircraft by means of a catapult employing a linear induction motor rather than the conventional steam piston.

The PA-Ng will carry aircraft and helicopters including E-2 Hawkeye early-warning fixed-wing, 30 Dassault Rafale fighter jets, or FCAS (French: Système de combat aérien du futur; SCAF), Airbus Helicopters H160M, and NHIndustries NH90 helicopters.

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2022/april/11620-french-navy-releases-video-about-the-future-aircraft-carrier-pa-ng.html
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 14/04/2022 | 15:54 uur
Vrij vergelijkbaar met de Kitty Hawk-klasse en de John F. Kennedy-klasse vliegkampschepen.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 14/04/2022 | 16:32 uur
Ga enorm veel kapitaal in een concept met betwiste toekomst steken... not my croissant
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Oorlogsvis op 14/04/2022 | 16:45 uur
De Engelsen hebben twee van die dingen ...dus kunnen de Fransen niet achterblijven he ...ben het met Huzaar eens
het blijven natuurlijk helemaal in de toekomst verschrikkelijk kwetsbare opjecten een supersnelle raket erop en weg
is 15 miljard euro
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Oorlogsvis op 14/04/2022 | 16:48 uur
De Falklands lieten het al zien in 1982 ...nu landbased anti-ship raketten van de Oekraine weer (Moskva)
schepen blijven uiterst kwetsbaar op zee tegen anti-ship raketten en dan heb je nog de onderzeeboten
die zomaar een torpedo kunnen lanceren ...of torpedo's die zelfstandig opereren zoals een Switch blade drone
maar dan onder water. :devil:
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 14/04/2022 | 16:49 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 14/04/2022 | 16:45 uur
De Engelsen hebben twee van die dingen ...dus kunnen de Fransen niet achterblijven he ...ben het met Huzaar eens
het blijven natuurlijk helemaal in de toekomst verschrikkelijk kwetsbare opjecten een supersnelle raket erop en weg
is 15 miljard euro

15 miljard euro en duizenden mensen. Tegelijk kan je hele maritieme doctrine de prullebak in etc. Etc. Etc. Etc.

Carriers waren leuk tot sattelieten en drones kwamen en daarna tot je vijand bestond uit haatbaarden  of ideologische strandjutters in Noord Afrika.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 14/04/2022 | 16:53 uur
De VS zelf stapt ook niet af van super carriers. CVN-80 Enterprise (Gerald R. Ford-klasse) wordt gebouwd en dan volgt nog de vierde uit deze klasse CVN-81 Doris Miller.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 14/04/2022 | 17:18 uur
Citaat van: Sparkplug op 14/04/2022 | 16:53 uur
De VS zelf stapt ook niet af van super carriers. CVN-80 Enterprise (Gerald R. Ford-klasse) wordt gebouwd en dan volgt nog de vierde uit deze klasse CVN-81 Doris Miller.

Ooit van de Prince of Wales gehoord en de Royal Navy?
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 14/04/2022 | 17:23 uur
Citaat van: Huzaar1 op 14/04/2022 | 17:18 uur
Ooit van de Prince of Wales gehoord en de Royal Navy?

Ja en ik weet wat dat voor impact had.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 14/04/2022 | 17:25 uur
Citaat van: Sparkplug op 14/04/2022 | 17:23 uur
Ja en ik weet wat dat voor impact had.

Precies, dus ze kunnen bouwen wat ze willen. Tijd haalt ze vanzelf in.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 14/04/2022 | 18:05 uur
Citaat van: Thomasen op 14/04/2022 | 18:01 uur
Alles en iedereen is kwetsbaar. Dat zijn subs ook. En tot er drones komen die de hele zee kunnen controleren moet je toch wat. Alles op cyber is leuk, maar doet uiteindelijk niks als alles voor je neus staat.

Niet doen alsof we stellen dat drones de zeeën controleren en het daarmee over is voor alles en iedereen. Dat zeggen we niet.

Maar een drone carrier wel.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 16/04/2022 | 23:08 uur
Citaat van: Thomasen op 16/04/2022 | 21:43 uur
We hebben gewoon schepen nodig. En die kunnen nog niet onbemand zijn. En op zee moet je ook de lucht domineren, m.a.w., een carrier hebben.

En die 500 miljoen ish westerse Europeanen hebben samen 3 carriers en een escort carrier. Laten we niet doen alsof dat zo ontzettend veel is.

er vanuitgaande dat dit apparaat over 40 jaar nog operatoneel relevant moet zijn, is het de vraag of dit slim is.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: pz op 16/04/2022 | 23:34 uur
Lees de laatste tijd dat de US Marines oefenen c.q proeven doen met "mini carrier strike groups" en max. 10 a 20 F35-B's aan boord.
Dus een soort risico's spreiding. Wellicht al bekend hier op het forum. Logische aanpak lijkt me.

Als voorbeeld onderstaande link (er is meer info natuurlijk) :

https://www.wearethemighty.com/mighty-trending/mini-carrier-groups-navy-marines/
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: ARM-WAP op 17/04/2022 | 09:30 uur
'Sortie rates' zoals de Amerikanen doen met hun echte carriers zie ik andere naties nog niet zo snel doen.
Daarvoor zijn die van hen tot nu toe te klein en hebben ze niet eens het aantal toestellen.

Een toestel als de Hawkeye is ook onontbeerlijk in operaties. Iets wat die 'mini carrier' opzet gewoonweg ontbreekt.
Benieuwd of men daarvan een onbemande versie ontwikkelt.
Een helicoptervariante zoals de Britten gebruiken was een noodoplossing... die nu al decennia meegaat.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Huzaar1 op 17/04/2022 | 09:53 uur
Citaat van: pz op 16/04/2022 | 23:34 uur
Lees de laatste tijd dat de US Marines oefenen c.q proeven doen met "mini carrier strike groups" en max. 10 a 20 F35-B's aan boord.
Dus een soort risico's spreiding. Wellicht al bekend hier op het forum. Logische aanpak lijkt me.

Als voorbeeld onderstaande link (er is meer info natuurlijk) :

https://www.wearethemighty.com/mighty-trending/mini-carrier-groups-navy-marines/

Kleine carriers zijn al een stuk meer logisch.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 17/04/2022 | 13:07 uur
Citaat van: ARM-WAP op 17/04/2022 | 09:30 uur
Een toestel als de Hawkeye is ook onontbeerlijk in operaties. Iets wat die 'mini carrier' opzet gewoonweg ontbreekt.
Benieuwd of men daarvan een onbemande versie ontwikkelt.
Een helicoptervariante zoals de Britten gebruiken was een noodoplossing... die nu al decennia meegaat.

De Royal Navy moest wel met een AEW variant van hun Westland Sea King komen, vanwege het ontbreken van CATOBAR mogelijkheden sinds eind 1978. De Crowsnest voor de Merlin HM2 is de opvolger hiervan.

Het kleinste vliegkampschip voor de E-2 Hawkeye op dit moment is de Charles de Gaulle.

Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Harald op 17/04/2022 | 15:53 uur
Een drone voor de AEW taak zou ook een optie kunnen zijn  vooral vanaf "kleine" LHD carriers.

Bijvoorbeeld de Bell V-247 Vigilante
https://www.bellflight.com/products/bell-v-247
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 17/04/2022 | 16:23 uur
Citaat van: Harald op 17/04/2022 | 15:53 uur
Een drone voor de AEW taak zou ook een optie kunnen zijn  vooral vanaf "kleine" LHD carriers.

Bijvoorbeeld de Bell V-247 Vigilante
https://www.bellflight.com/products/bell-v-247

Denk dat je het beter om kunt draaien door te kijken welk vliegtuig/helikopter het beste bij een AEW&C systeem past. Het kan maar zo zijn dat de V-247 misschien te klein is.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Ace1 op 17/04/2022 | 19:34 uur
Citaat van: Sparkplug op 17/04/2022 | 16:23 uur
Denk dat je het beter om kunt draaien door te kijken welk vliegtuig/helikopter het beste bij een AEW&C systeem past. Het kan maar zo zijn dat de V-247 misschien te klein is.

Dat ben ik met jou eens er is een alternatief mogelijk.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/40027/this-is-the-early-warning-radar-helicopter-the-royal-navy-could-have-had

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/02/us-navys-cmv-22b-osprey-achieves-initial-operational-capability/?fbclid=IwAR1175OOxXWqvRQA__pquH35hkdZA3yysbaJsfCUg01XhhEU28M_sLu_HuM

(https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/89119887_3151759758189784_5445543495060160512_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-5&_nc_sid=e3f864&_nc_ohc=LjqmclFqnioAX8xKlz-&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT-IJ5dgZxzEsPy8c7ebxV30J4AWV1ZazcIZFpjTLyfFRA&oe=628152DD)
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 18/04/2022 | 09:45 uur
Ik betwijfel ook of je in de toekomst nog met toestellen zoals de E-2 Hawkeye en kisten van dat formaat moet gaan vliegen. Is het niet handiger om bijvoorbeeld 4 a 6 kleinere UAV's rond te laten vliegen die samen hetzelfde (of meer) gebied kunnen bestrijken als 1 Hawkeye?

De E-2 radar heeft een bereik van een kleine 560 km, en kan 5 uur op positie rond vliegen (totale missie duur 4 a 7 uur) mits ze voorzien zijn van refueling middelen (E-2D).  Maar ook dit is iets wat we tegenwoordig al kunnen inbouwen in UAV's (X-47B). Een kleiner bereik betekend ook dat de radar die er op / onder moet komen kleiner kan zijn waardoor je misschien volstaat met een radar van 150 a 200 km op meerdere UAV's i.p.v 1 grote radar met 560 km bereik.

De Royal Navy heeft overigens al een project lopen voor een onbemand AEW toestel onder de naam ''Project Fixen Vixen''. Dit zou een loyal wingmen moeten worden voor de F-35B's in de strike rol maar ook inzetbaar kunnen zijn voor AEW en refueling van zowel bemande als onbemande toestellen.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Sparkplug op 18/04/2022 | 13:16 uur
Citaat van: Parera op 18/04/2022 | 09:45 uur
De Royal Navy heeft overigens al een project lopen voor een onbemand AEW toestel onder de naam ''Project Fixen''. Dit zou een loyal wingmen moeten worden voor de F-35B's in de strike rol maar ook inzetbaar kunnen zijn voor AEW en refueling van zowel bemande als onbemande toestellen.

Je bedoelt Project Vixen (Royal Navy hergebruikt graag oude vliegtuignamen als Martlet, Wildcat, Sea Venom, (Sea) Vixen, etc.).  Verder is het afwachten hoe de US Navy de E-2 Hawkeye vervanger ziet.
Titel: Re: Franse Marine, vervanging Charles de Gaulle Vliegdekschip
Bericht door: Parera op 18/04/2022 | 13:31 uur
Citaat van: Sparkplug op 18/04/2022 | 13:16 uur
Je bedoelt Project Vixen (Royal Navy hergebruikt graag oude vliegtuignamen als Martlet, Wildcat, Sea Venom, (Sea) Vixen, etc.).  Verder is het afwachten hoe de US Navy de E-2 Hawkeye vervanger ziet.

Inderdaad, niet goed opgelet op de naam  :silent: