Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 05/11/2009 | 22:48 uur
IHC de Merwede kan het schudden, want de Haagsche vriendjes zitten bij Daamen/De Schelde en in Hengelo......

Klopt Rob, dat heet achterkamertjes politiek.

KapiteinRob

IHC de Merwede kan het schudden, want de Haagsche vriendjes zitten bij Daamen/De Schelde en in Hengelo......

andré herc


IHC De Merwede/Krimpen aan de IJsel willen ook graag het casco bouwen, en heeft dat de Tweede Kamer laten weten ;)

,Grootste van Europa
Henk Cornege: "Ons bedrijf,
maar ook de hele bedrijfstak,
zou veel meer moeten doen aan
het bekendmaken van de 'stille
innovatie' die in de scheepsbouw
plaatsvindt. Ook onze
wijze van projectmanagement is
een aanpak die navolging zou
verdienen bij allerhande overheidsopdrachten."
In Krimpen aan den IJssel is in
2006 de leegstaande hal van
Van der Giessen-de Noord weer
in bedrijf genomen. "Het is de
grootste overdekte scheepshelling
van Europa", zegt Rietdijk.
Schip nr. 716 met een lengte
van 183 meter is er in aanbouw.
Je zou er zelfs een vliegdekschip
in kunnen bouwen, droomt John Mossel. Minder ver weg
is de mogelijkheid om hier het nieuwe Joint Support Ship
(JSS) voor de Koninklijke Marine te bouwen. IHC Merwede
is bereid hiervoor de handen ineen te slaan met Damen
Shipyards. "Onze civiele aanpak en hun militaire knowhow
vullen elkaar prima aan. Wij denken dat het niet zinvol
is het casco in het buitenland te laten bouwen. Wat is
er nu mooier dan een internationaal visitekaartje als
een Joint Support Ship 'Made in Holland'?"

Bron NIVD MAGAZINE 01-2009
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

hudinie

Die 150miljoen voor de MHD van Thijssenkrupp is toch alleen voor het casco ? daar moet nat nog wel van alles op geplaatst worden....zoals een Thales mast / 2 goalkeepers, sonar..koffiezetapparaat , fitnessapp enz enz enz

hudinie

Ach we hadden gewoon moeten kiezen voor een HPD met tankercap van ongeveer 210 meter lang. Nu komt een soort LPD waarvan we er al twee hebben we hebben met de twee LPD toch genoeg cap om zware tanks enzo naar een oorlogsgeb te verplaatsen want als we toch
een haven kunnen aandoen (het senario met een JSS want die heeft geen LCU's aan boord) met een LPD dan hebben we ook geen landingsvaartuigen nodig en kunnen we het hele dok waar normaal de landingsboten staan volstouwen met 30 leopards !
Ook begrijp ik niet hoe je seabasing moet doen met een JSS als het eninge transportmiddel om je goederen /munitie naar vasteland
te brengen vanuit zee moet gebeuren met een paar helikopters lijkt me handiger als je dan ook voorraden aan land kan zetten met LCU of een LCAC (hovercraft). Ook zwaar materieel zoals Tanks kunnen we zonder haven niet aan land brengen...nee ...beter was een LHD hebben we meer mogelijkheden...en stel dat we ooit een landing moeten uitvoeren heb je met 2 LPD'S en een LHD met 6 fregatten een aardige
gevechtsgroep. (ja liever 8 of 9/10 fregatten). Nee de MHD van Thijssen Krupp was perfect !

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 05/11/2009 | 10:16 uur
Stop a.u.b. de bouw van dit onnodige schip. Bouw een simpele bevoorrader zonder poespas (Thales mast), cancel dan gelijk de laatste twee OPV's. Van het overgebleven geld kunnen dan twee nieuwe LCF's worden gebouwd, dan hebben we weer, enigszins, een evenwichtige marine waar we iets met kunnen doen.

Kun je hier eens een rekensom op loslaten, want ik denk dat er geen snars van klopt. Voor het geld van een JSS+OPV+OPV koop je volgens mij geen simpele bevoorrader+LCF+LCF.

Ace1

Als je nu een MHD200 van Thijsen Krupp koopt voor €150 miljoen dan hou je nog €213,5 miljoen over waarmee je de patrouilleschepen beter kunt bewapenen en er nog een Module tussen kunt bouwen of een LCF Fregat kunt laten bouwen.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 05/11/2009 | 14:44 uur
We hadden nog niet zo lang geleden circa 20 fregatten en 2 bevoorraders. Waarom heb je met 8 fregatten nog steeds 2 bevoorraders nodig?
In de toekomstscenario's waar ik vanuit ga is een 2e bevoorrader zeker wenselijk..gezien het feit dat missies steeds verder van Nederland vandaan plaats vinden dan en er niet altijd een bevriende haven in de buurt is...of men moet dit EU-breed aanpakken en ook een poule met tankers formeren...


Elzenga

Citaat van: Reinier op 05/11/2009 | 14:28 uur
De Hr Ms Amsterdam is in 1995 gebouwd voor fl 285 miljoen, zo'n €130 miljoen nu. Goed, inflatie meerekenen kom je nu op meer uit maar, het ontwerp hoeft niet meer gedaan te worden en tekeningen zijn er nog, scheelt weer in de kosten. Deel in Roemenië bouwen en een gedeelte hier afbouwen.
Grove schatting; voor €150 miljoen moet een tweede gebouwd kunnen worden. Scheelt zo'n €200 miljoen!!!
Wel even meenemen dat er een dubbele wand in moed..als ook in de Hr.Ms. Amsterdam..

Elzenga

Citaat van: NOS op 05/11/2009 | 10:44 uur
De prijs is hoger uitgevallen onder meer omdat Defensie meer eisen heeft gesteld aan het nieuwe schip.
Ik dacht al...waar blijft ie...en ja hoor...de bekende reden tot grote kostenoverschrijdingen speelt ook hier dus weer de hoofdrol..laat me raden...er komt weer van alles op wat nog nergens gebruikt wordt...want wat elders gebruikt wordt en voldoet is niet goed genoeg...


Elzenga

Citaat van: Reinier op 05/11/2009 | 10:16 uur
Ik weet wel een manier om 250 miljoen euro te besparen. Stop de bouw van deze onzinnige JSS en bouw een tweede Hr Ms Amsterdam. Het enige dat de marine nodig heeft, is een simpele bevoorrader en niet nog een halfslachtig LPD.

Waarom hebben nog meer capaciteit nodig om Leo's of howitzers te verplaatsen? Hoe vaak hebben we daadwerkelijk een landing uitgevoerd met de andere 2 LPD's? Bij elkaar opgeteld, kom ik op nul uit! Mochten we in de toekomst wel ergens een invasie uitvoeren, komen we dan tekort met de Hr Ms Rotterdam of Hr Ms Johan de Witt? Het enige waar we dan tekort aan hebben zijn Leo's en howitsers! Met 3 schepen heeft de marine meer transportcapaciteit dan we nog aan landmacht over hebben.

Stop a.u.b. de bouw van dit onnodige schip. Bouw een simpele bevoorrader zonder poespas (Thales mast), cancel dan gelijk de laatste twee OPV's. Van het overgebleven geld kunnen dan twee nieuwe LCF's worden gebouwd, dan hebben we weer, enigszins, een evenwichtige marine waar we iets met kunnen doen.
Uitstekend pleidooi waar ik het mee eens ben... zelfs al heb ik in mijn alternatieve defensieopzet zelfs twee JSS ingeboekt...maar dat is ervan uitgaande dat de huidige er ook komt. Zouden het twee Amsterdam-bevoorraders zijn ook prima...

Wat..je betoog nog eens lezend..bij mij voor doemscenario begint op te borrelen..is dat bij de komst van de JSS er mogelijk wel eens een LPD kan komen te vervallen..of misschien wel beide...in de volgende bezuinigingsronden...met de JSS krijgt men immers een soort compromis tussen verschillende taken..en die zou..nog wel eens voldoende kunnen zijn voor de beoogde taken..en inderdaad het nog over zijnde materiaal...

IPA NG

Citaat van: Lex op 05/11/2009 | 16:23 uur
Citaat van: IPA op 05/11/2009 | 16:08 uur
Hoe lang zou de Zuiderkruis met een modernisering nog door kunnen gaan eigenlijk?
Totaal niet en dat komt vanwege de wetgeving.
Er is bepaald dat alle tankers dubbelwandig moeten zijn en dat is ZKRS niet.


Geen eens uitzondering voor militaire vaartuigen...
En om zo'n oud schip zo sterk te verbouwens is vast geen beterekeus dan een nieuwe A'dam
Hoewel we van het JSS budget + het OPV budget toch zeker een fregat hadden kunnen kopen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Citaat van: IPA op 05/11/2009 | 16:08 uur
Hoe lang zou de Zuiderkruis met een modernisering nog door kunnen gaan eigenlijk?
Totaal niet en dat komt vanwege de wetgeving.
Er is bepaald dat alle tankers dubbelwandig moeten zijn en dat is ZKRS niet.

IPA NG

Ik vraag me af hoe ze uberhaupt op het idee van die JSS gekomen zijn?
Thales mast, natuurlijk maar die hadden ze mischien ook wel op bestaande schepen kunnen zetten.

Hoe lang zou de Zuiderkruis met een modernisering nog door kunnen gaan eigenlijk?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu