SOF, wel of niet gewenst?

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 22/03/2017 | 06:52 uur

Reinier

Citaat van: StrataNL op 22/03/2017 | 09:53 uur
KCT groter dan MARSOF, dus exclusief de reguliere (SOC) marinierseenheden.
Ah zo bekeken! Duidelijk!

Citaat van: StrataNL op 22/03/2017 | 09:53 uur
Gaat je integratie met de vloot.
Marineheli's onder het DHC is ook een flop, ik heb nog geen enkel bewijs gezien dat dat effectiever of efficiënter werkt. Die constructie is alleen maar bedoeld geweest om de Cougars af te kunnen stoten en de NH90 bij de marine weg te trekken om het ontstane gat op te vullen. Die 20 NH90's hebben het al druk genoeg met de vloot, ik heb tot op heden nog geen T-NFH met luchtmobiel zien opereren of andere taken die de Cougar voorheen deed (exclusief maritiem transport op LPD's).
Dat was inderdaad de opzet.
Cougars afstoten, tekorten opvullen met de NH90. Er zouden niet altijd meer heli's mee gaan met de vloot dus die zouden dan kunnen vliegen voor DHC.
En om voor die 'paar' heli's nog de MLD op poten houden, leek ook niet zinvol.

Zander

Citaat van: StrataNL op 22/03/2017 | 09:53 uur
KCT groter dan MARSOF, dus exclusief de reguliere (SOC) marinierseenheden.

Gaat je integratie met de vloot.
Marineheli's onder het DHC is ook een flop, ik heb nog geen enkel bewijs gezien dat dat effectiever of efficiënter werkt. Die constructie is alleen maar bedoeld geweest om de Cougars af te kunnen stoten en de NH90 bij de marine weg te trekken om het ontstane gat op te vullen. Die 20 NH90's hebben het al druk genoeg met de vloot, ik heb tot op heden nog geen T-NFH met luchtmobiel zien opereren of andere taken die de Cougar voorheen deed (exclusief maritiem transport op LPD's).

Ik snap niet waarom iedereen zo bang is voor de aansluiting met de vloot als het om de marns gaat.
Dat hebben ze zelf in de hand.
Luchtmobiel heeft toch ook warme connecties met het DHC.
Ik zie niet in waarom de marns hun integratie met de vloot kwijtraken als je ze onder het CLAS schuift.
Ik blijf er bij meer voor- dan nadelen.
Samen een opleiding- en trainingscentrum voor speciale infanterie-eenheden, samen helitraining, samen basisopleidingen geven.
Ik ben nog lang niet overtuigd dat het slecht zou zijn voor de Marns.
People are sheep

StrataNL

Citaat van: Reinier op 22/03/2017 | 09:45 uur
Citaat uit artikel;"Vooral het Korps Mariniers met zijn Maritime Special Operations Forces zou vrezen te worden overvleugeld door het Korps Commandotroepen omdat dat getalsmatig in de meerderheid is."

KCT getalsmatig groter dan KMarns? Laat ik nu altijd hebben gedacht dat het andersom is, of lees ik het nu verkeerd?
KCT groter dan MARSOF, dus exclusief de reguliere (SOC) marinierseenheden.

Citaat van: Zander op 22/03/2017 | 09:34 uur
En nu het korps mariniers naar het CLAS.
Kijken hoe die oorlog zich gaat ontwikkelen.
Ik ben namelijk van mening dat als de SOF samen kan en de marine heli's onder het DHC ook mogelijk was, dan kan ook het KMARNS naar het CLAS.
Ik zie daar ook nog steeds meer voordelen dan nadelen.

Gaat je integratie met de vloot.
Marineheli's onder het DHC is ook een flop, ik heb nog geen enkel bewijs gezien dat dat effectiever of efficiënter werkt. Die constructie is alleen maar bedoeld geweest om de Cougars af te kunnen stoten en de NH90 bij de marine weg te trekken om het ontstane gat op te vullen. Die 20 NH90's hebben het al druk genoeg met de vloot, ik heb tot op heden nog geen T-NFH met luchtmobiel zien opereren of andere taken die de Cougar voorheen deed (exclusief maritiem transport op LPD's).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/03/2017 | 06:52 uur
Oorlog in krijgsmacht

http://www.telegraaf.nl/t/27852196 via @telegraaf
Citaat uit artikel;"Vooral het Korps Mariniers met zijn Maritime Special Operations Forces zou vrezen te worden overvleugeld door het Korps Commandotroepen omdat dat getalsmatig in de meerderheid is."

KCT getalsmatig groter dan KMarns? Laat ik nu altijd hebben gedacht dat het andersom is, of lees ik het nu verkeerd?

Zander

Citaat van: StrataNL op 22/03/2017 | 08:13 uur
En daarnaast vullen ze elkaar prima aan, dus ik zie nu niet in waarom het zo nodig is ze samen te voegen. Het zijn twee specialiteiten.

Hoop in ieder geval niet dat ze alles op een hoopje gooien met één opleiding en één baret.

En nu het korps mariniers naar het CLAS.
Kijken hoe die oorlog zich gaat ontwikkelen.
Ik ben namelijk van mening dat als de SOF samen kan en de marine heli's onder het DHC ook mogelijk was, dan kan ook het KMARNS naar het CLAS.
Ik zie daar ook nog steeds meer voordelen dan nadelen.
People are sheep

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 22/03/2017 | 08:07 uur
Het gaat juist om de overlappende taken, én de niet overlappende. Krijgt de juiste eenheid nu de juiste opdracht?

Overigens wordt er ook al aanzienlijk goed samengewerkt binnen verschillende mechanismes

En daarnaast vullen ze elkaar prima aan, dus ik zie nu niet in waarom het zo nodig is ze samen te voegen. Het zijn twee specialiteiten.

Hoop in ieder geval niet dat ze alles op een hoopje gooien met één opleiding en één baret.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/03/2017 | 06:52 uur
Oorlog in krijgsmacht

http://www.telegraaf.nl/t/27852196 via @telegraaf

Snap niet wat er mis is met de huidige organisatie, de MARSOF en KCT hebben overlappende taken, maar ook aanzienlijke verschillen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1
Legertop verdeeld over samenvoegen van elitetroepen

Oorlog in krijgsmacht 

DEN HAAG -  Binnen de krijgsmacht woedt een loopgravenoorlog over de toekomst van de Nederlandse 'special forces'.

Uit angst voor machtsverlies en onderling wantrouwen lukt het de top van de land- en zeemacht maar niet om onze best getrainde elitetroepen onder één commando te brengen.

Vriend en vijand zijn het erover eens dat dat wel zou moeten om de snelheid en efficiency te vergroten. Twee jaar geleden al werd in een door Defensie zelf gevraagd rapport erop aangedrongen om de boel anders te organiseren. De top van de marine en landmacht zijn echter bang voor elkaar, zeggen defensiedeskundigen. Vooral het Korps Mariniers met zijn Maritime Special Operations Forces zou vrezen te worden overvleugeld door het Korps Commandotroepen omdat dat getalsmatig in de meerderheid is.

Ondanks de weerstand wordt volgens Defensie op dit moment wel gesproken over de samenvoeging. In de praktijk werken commando's en mariniers al veel samen.

Tradities

Dat de krijgsmachtsdelen er niet uitkomen, zit hem volgens defensie-expert Peter Wijninga in oud zeer en vrees voor verlies van tradities. ,,Deze eenheden bestaan grotendeels bij de gratie van hun sterke eigen cultuur zoals de groene baret van de commando's. Die historie moet je waarborgen, maar dat betekent niet dat de organisatie niet beter kan."

Telegraaf, 22-03-2017, 05:30

Voor de leesbaarheid is het voltallige artikel hier geplaatst.
Lex
Algeheel beheerder