First F-35 For The Netherlands Rolls Out Of F-35 Production Facility

Gestart door andré herc, 04/04/2012 | 20:05 uur

A.J.

Citaat van: Elzenga op 02/01/2015 | 15:12 uur
Het kanon blijft belangrijk..maar de precisie is beter geworden dan voorheen. En alle andere meer recente toestellen hebben ook maar een munitievoorrraad van rond de 150. Klaarblijkelijk is dat voldoende voor toestellen die beide hoofdtaken uitvoeren. Neemt niet weg dat de A10 zo zijn eigen kwaliteiten heeft.

Een A10 is dan ook een dedicated CAS kist.

Maar het boordkanon is bij de huidige generatie fighters steeds minder relevant.

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 02/01/2015 | 02:15 uur
Het tegendeel is waar. In het lucht-lucht gevecht heb je wellicht een punt, lucht-grond wordt er nog veelvuldig ''gestrafed''

Dat valt wel een beetje mee.

Elzenga

Citaat van: A.J. op 01/01/2015 | 22:28 uur
Het is natuurlijk koren op de molen van de anti's. Maar zo schokkend vind ik het niet. Een boordkanon is in de huidige tijd een beetje vergelijkbaar met de bajonet van de infanterist.

Er zullen nu ongetwijfeld F4 en Vietnam voorbeelden bijgehaald gaan worden...
Het kanon blijft belangrijk..maar de precisie is beter geworden dan voorheen. En alle andere meer recente toestellen hebben ook maar een munitievoorrraad van rond de 150. Klaarblijkelijk is dat voldoende voor toestellen die beide hoofdtaken uitvoeren. Neemt niet weg dat de A10 zo zijn eigen kwaliteiten heeft.

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 01/01/2015 | 22:28 uur
Het is natuurlijk koren op de molen van de anti's. Maar zo schokkend vind ik het niet. Een boordkanon is in de huidige tijd een beetje vergelijkbaar met de bajonet van de infanterist.

Er zullen nu ongetwijfeld F4 en Vietnam voorbeelden bijgehaald gaan worden...

Het tegendeel is waar. In het lucht-lucht gevecht heb je wellicht een punt, lucht-grond wordt er nog veelvuldig ''gestrafed''

Lex

Een bericht van gelijke strekking staat ook in het topic "Internationale Fighter ontwikkelingen".  :angel:

Ros

Citaat van: A.J. op 01/01/2015 | 22:28 uur
Het is natuurlijk koren op de molen van de anti's. Maar zo schokkend vind ik het niet. Een boordkanon is in de huidige tijd een beetje vergelijkbaar met de bajonet van de infanterist.

Waarom dan de, ongetwijfeld, vele miljoenen investeren in het wapen en de bijbehorende software is dan mijn simpele vraag ? Of is dit een extra gadget zoals aluminium velgen of een extra asbak ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 01/01/2015 | 21:10 uur
Eigenlijk moet het zijn ; FA-35 (fighter-attack) waarbij het nog meer een attack/bomber functie heeft dan fighter.


Volgens kenners kunnen we de kist plaatsen tussen de F16C en de F18E... lijkt me geen straf, maar idd het is geen volbloed fighter.

A.J.

Het is natuurlijk koren op de molen van de anti's. Maar zo schokkend vind ik het niet. Een boordkanon is in de huidige tijd een beetje vergelijkbaar met de bajonet van de infanterist.

Er zullen nu ongetwijfeld F4 en Vietnam voorbeelden bijgehaald gaan worden...

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/01/2015 | 20:11 uur
immers als onze kisten worden geleverd dan is dat inclusief block 3F software.

Je haalt Hennis de woorden uit de mond......niet eerlijk  :cute-smile:

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/01/2015 | 20:32 uur
Het behoud van de A10 is zeker wenselijk met daarnaast de ontwikkeling van een waardig A10 opvolger, iets wat best een A10NG zou kunnen zijn.

Zal zeker niet zonder slag of stoot gaan. Maar wel wenselijk ! Volgens mij zou de A-10 nog doorvliegen tot 2030.

En om het naar de NL situatie te brengen. Een CAS toestel naast de F-35 lijkt me een goede zaak.
Een aantal ge upgrade en gedeeltelijk nieuw gebouwde A-10C zou ik toejuichen. Zeker gezien dat de F-35 geen CAS toestel is in mijn ogen.

Eigenlijk moet het zijn ; FA-35 (fighter-attack) waarbij het nog meer een attack/bomber functie heeft dan fighter.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 01/01/2015 | 20:29 uur
Dat is gelukkig wel het geval voor de NL kisten.

Maar voor de functie die het kanon heeft voor air tot air en voor close air support steld de voorraad van 180 granaten niet veel voor.
Zeker in vergelijking met de A-10 die het ook moet vervangen. Gelukkig is er de nodige weerstand hiertegen en zijn er steeds meer geluiden om de A-10 te behouden.

Het behoud van de A10 is zeker wenselijk met daarnaast de ontwikkeling van een waardig A10 opvolger, iets wat best een A10NG zou kunnen zijn.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/01/2015 | 20:11 uur
Laten we ons vooral niet druk maken in dit Nederlands F35 topic, immers als onze kisten worden geleverd dan is dat inclusief block 3F software

Dat is gelukkig wel het geval voor de NL kisten.

Maar voor de functie die het kanon heeft voor air tot air en voor close air support steld de voorraad van 180 granaten niet veel voor.
Zeker in vergelijking met de A-10 die het ook moet vervangen. Gelukkig is er de nodige weerstand hiertegen en zijn er steeds meer geluiden om de A-10 te behouden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#46
Citaat van: Harald op 01/01/2015 | 19:50 uur
Maakt eigenlijk niet zoveel uit, met een voorraad van 180 granaten is toch al weinig

Laat staan voor CAS gebruik.

Laten we ons vooral niet druk maken in dit Nederlands F35 topic, immers als onze kisten worden geleverd dan is dat inclusief block 3F software.

De Nederlandse anti-brigade kan wellicht betere munitie gaan zoeken en voor CAS is er een prima alternatieve oplossing mogelijk maar dat is een ander topic  :angel:

Harald

Maakt eigenlijk niet zoveel uit, met een voorraad van 180 granaten is toch al weinig

Laat staan voor CAS gebruik.

Ros

Geeft niet........wij waren toch niet van plan om er mee te gaan schieten, weet je wel wat dat kost !

En hoe gaan de Marines dat oplossen ? Raampje naar beneden, M16 naar buiten........een soort fly-by shooting, of met een Arnold Schwartzenegger stem roepen; "I'll be back ...in 2019"  :lol: