Minister Hillen: “VeVa heeft toekomst”

Gestart door Lex, 28/03/2012 | 19:00 uur

Ipkiss

Nog ff opgezocht: insteek is 50% veva, 35% doorstroom en 15% spijkerbroek vwb de KMS. Voor sld/kpl 75% veva, 25% spijkerbroek.
Dat de praktijk momenteel weerbarstiger is kan heel goed, de eerste veva lichting op de kms is bv met een paar weken verlengd, de vulling qua instructeurs kan te laag liggen etc..
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

guest1400

Citaat van: onderofficier op 13/08/2012 | 13:52 uur

De communicatie is dan op orde    :devil:   :devil:    Er zijn brieven verstuurd!!

Het gebeurt namelijk geregeld dat mensen pas ter plekke te horen krijgen dat een opleiding niet door gaat.
(kon het even niet laten hoe sneu het eea ook is.) 



dit had een maatje van mij, die kwam in 2010 op voor de mariniers, had zijn spullen bij het KPU opgehaald en kreeg daar pas te horen dat ze thuis mochten wachten totdat de opleiding zou beginnen.

onderofficier

Citaat van: guest1400 op 13/08/2012 | 13:42 uur
kan het je nog sterker vertellen er zijn gewoon GEEN plekken zelfs niet voor mensen die al een plekje hadden. onze PLAVA kreeg 2 maanden voor opkomst te horen dat de opleiding tot nader order was geschrapt, nog een andere collega kreeg dezelfde brief.

De communicatie is dan op orde    :devil:   :devil:    Er zijn brieven verstuurd!!

Het gebeurt namelijk geregeld dat mensen pas ter plekke te horen krijgen dat een opleiding niet door gaat.
(kon het even niet laten hoe sneu het eea ook is.) 

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

guest1400

Citaat van: onderofficier op 13/08/2012 | 13:34 uur
Dat er geen ruimte voor deze tot 2016 houd dan in dat deze plaatsen vergeven zijn.  Maar als er voor een bepaalde datum de plaatsen voor de doorstromers niet gevuld zijn worden deze opgevuld met VeVa's en/of spijkerbroeken.  
Er zijn best redelijk wat aanmeldingen van sld-en en kpl's maar deze moeten door een andere procedure*. In mijn optiek onterecht.

kan het je nog sterker vertellen er zijn gewoon GEEN plekken zelfs niet voor mensen die al een plekje hadden. onze PLAVA kreeg 2 maanden voor opkomst te horen dat de opleiding tot nader order was geschrapt, nog een andere collega kreeg dezelfde brief.


onderofficier

#27
Er is plaats voor 25% doorstromers

Dat er geen ruimte voor deze tot 2016 houd dan in dat deze plaatsen vergeven zijn.  Maar als er voor een bepaalde datum de plaatsen voor de doorstromers niet gevuld zijn worden deze opgevuld met VeVa's en/of spijkerbroeken.  
Ik zou als je echt naar de KMS wil bij de KMS zelf informeren: er zijn commandanten zat die geen mensen " kwijt" willen  en zeggen dat het eaa al vol zit. Terwijl er wel ruimte zou kunnen zijn.     
Er zijn best redelijk wat aanmeldingen van sld-en en kpl's maar deze moeten door een andere procedure*. In mijn optiek onterecht.

Daarnaast is je "tada"  een reactie op wat iemand heeft begrepen....van horen zeggen.    


*er zijn sld-en en kpl's die de dienst zijn uit gegaan omdat ze niet als doorstromer op de KMS konden komen (afgewezen) maar als
"spijkerbroek" op de KMS zijn begonnen.  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

guest1400


Citaat van: onderofficier op 13/08/2012 | 10:46 uur
Hoezo wordt er dan slecht gecommuniceerd?

Tada:

Citaat van: Ipkiss op 12/08/2012 | 23:22 uur
@Cigarz: VeVa is max 50% van de instroom, daarnaat nog 25% spijkerbroeken en 25% doorstroom. Ik heb juist begrepen dat er bar weinig doorstromers zijn.

onderofficier

Citaat van: guest1400 op 12/08/2012 | 23:51 uur
Kun je nagaan hoe slecht er gecommuniceerd wordt bij defensie want ons wordt juist verteld dat er geen plek meer is op het KMS tot in ieder geval 2016.

Hoezo wordt er dan slecht gecommuniceerd?

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

guest1400

Kun je nagaan hoe slecht er gecommuniceerd wordt bij defensie want ons wordt juist verteld dat er geen plek meer is op het KMS tot in ieder geval 2016.

Ipkiss

Citaat van: guest1400 op 25/07/2012 | 16:24 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 25/07/2012 | 11:44 uur
Ik vindt de VeVa een beetje overdreven...als iemand van school komt met een diploma..waarom moet dan iemand nog naar het VeVa ?
daar komt nog eens bij dat die jongens geen wapen mogen aanraken en dus een behoorlijke tijd op het VeVa moeten zitten alvorens het echte werk gaat beginnen.
Defensie kan toch makkelijk mensen direkt van school accepteren en opleiden tot een geschikte militair..daar hebben ze het VeVa helemaal niet voor nodig. Ik vindt het een beetje een overbodige opleiding.....

ik heb begrepen dat het financieel technisch voordeliger is om leerlingen op deze manier te leiden. Het is namelijk niet meer dan een MBO opleiding met een militair tintje en valt gewoon onder het ministerie van onderwijs. Ik heb er echter twijfels bij of het echt zoveel voordeliger is om mensen op deze manier op te leiden. Je moet ze namelijk kleden, instructeurs leveren, stages regelen etc. etc. en wat levert het op? 4 weken verkorting op de AMO en that's it. Ik kan me niet voorstellen dat dit goedkoper is dan een goede ouderwetse AMO(L) of dat het uberhaupt goedkoper is. Het enigste voordeel is is dat je min of meer een garantie van instroom hebt maar als ik Thom95 zo en mijn eigen ervaringen erbij pak kun je ook daar weer je vraagtekens bij hebben.

Over die opleiding stewardess: ja hier heb je een 3jarige opleiding voor. Deze opleiding geeft je een voorsprong bij de selecties van de vliegtuigmaatschappijen het geeft echter geen garantie.

@Oorlogsvis: je vergeet dat we afgesproken hebben dat iemand danwel tot zijn 18e door moet leren, danwel minimaal MBO2 niveau moet halen. We kunnen nog steeds wel mensen met VMBO binnenhalen (en dat gebeurt ook) maar uiteindelijk moet defensie wel zorgen dat deze persoon met MBO2 terugkeert op de arbeidsmarkt.
@Guest1400: Reken maar dat een groot deel van deze kosten vergoed worden vanuit de MBO wereld. De (V)AMO voor ex-VeVa wordt binnenkort al 8 weken, dat is dus de helft van de oude AMO dus de helft van de salarissen.
@Cigarz: VeVa is max 50% van de instroom, daarnaat nog 25% spijkerbroeken en 25% doorstroom. Ik heb juist begrepen dat er bar weinig doorstromers zijn.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 25/07/2012 | 11:44 uur
Ik vindt de VeVa een beetje overdreven...als iemand van school komt met een diploma..waarom moet dan iemand nog naar het VeVa ?
daar komt nog eens bij dat die jongens geen wapen mogen aanraken en dus een behoorlijke tijd op het VeVa moeten zitten alvorens het echte werk gaat beginnen.
Defensie kan toch makkelijk mensen direkt van school accepteren en opleiden tot een geschikte militair..daar hebben ze het VeVa helemaal niet voor nodig. Ik vindt het een beetje een overbodige opleiding.....
Maar dat is hier in Nederland met veel dingen zo...waarom moet bijvoorbeeld een stewardess (volgens mij 3 jaar) zo lang in opleiding ?
Door zo'n systeem van lange opleidings trajecten maak je onderwijs /opleiding onnodig duur in mijn ogen.

Mijn eigen zoon gaat er trouwens over een maand heen !

Naar de opleiding tot stewardess?  ;)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

S2

#21
Citaat van: michiel81 op 25/07/2012 | 11:13 uur
Citaat van: S2 op 25/07/2012 | 10:48 uur
Nog een keer, dit is wat de MinDef zegt: ""Jullie hebben hiermee een goede startkwalificatie, die zo nodig ook na jullie loopbaan bij ons kansen biedt."

Na jullie loopbaan = Loopbaan bij defensie bijvoorbeeld en dan daarna bij ONS (= mindef ) kansen biedt?

Volgens mij lees je de geimpliceerde komma verkeerd.

Ik lees het als: "... die zo nodig ook, na jullie loopbaan bij ons, kansen biedt"


Michiel, dank je wel voor de uitleg   :-* . Zo met een concrete komma (en geen geïmpliceerde komma) snap ik het.


(ik las het als: die zo nodig ook, na jullie loopbaan, bij ons kansen biedt.)



guest1400

Citaat van: Oorlogsvis op 25/07/2012 | 11:44 uur
Ik vindt de VeVa een beetje overdreven...als iemand van school komt met een diploma..waarom moet dan iemand nog naar het VeVa ?
daar komt nog eens bij dat die jongens geen wapen mogen aanraken en dus een behoorlijke tijd op het VeVa moeten zitten alvorens het echte werk gaat beginnen.
Defensie kan toch makkelijk mensen direkt van school accepteren en opleiden tot een geschikte militair..daar hebben ze het VeVa helemaal niet voor nodig. Ik vindt het een beetje een overbodige opleiding.....

ik heb begrepen dat het financieel technisch voordeliger is om leerlingen op deze manier te leiden. Het is namelijk niet meer dan een MBO opleiding met een militair tintje en valt gewoon onder het ministerie van onderwijs. Ik heb er echter twijfels bij of het echt zoveel voordeliger is om mensen op deze manier op te leiden. Je moet ze namelijk kleden, instructeurs leveren, stages regelen etc. etc. en wat levert het op? 4 weken verkorting op de AMO en that's it. Ik kan me niet voorstellen dat dit goedkoper is dan een goede ouderwetse AMO(L) of dat het uberhaupt goedkoper is. Het enigste voordeel is is dat je min of meer een garantie van instroom hebt maar als ik Thom95 zo en mijn eigen ervaringen erbij pak kun je ook daar weer je vraagtekens bij hebben.

Over die opleiding stewardess: ja hier heb je een 3jarige opleiding voor. Deze opleiding geeft je een voorsprong bij de selecties van de vliegtuigmaatschappijen het geeft echter geen garantie.

michielnr

Citaat van: Oorlogsvis op 25/07/2012 | 11:44 uur
waarom moet bijvoorbeeld een stewardess (volgens mij 3 jaar) zo lang in opleiding ?

Hoe kom je bij 3 jaar? Initial training bij KLM duurt een maand of twee als ik het me goed kan herinneren.
NR

Oorlogsvis

Ik vindt de VeVa een beetje overdreven...als iemand van school komt met een diploma..waarom moet dan iemand nog naar het VeVa ?
daar komt nog eens bij dat die jongens geen wapen mogen aanraken en dus een behoorlijke tijd op het VeVa moeten zitten alvorens het echte werk gaat beginnen.
Defensie kan toch makkelijk mensen direkt van school accepteren en opleiden tot een geschikte militair..daar hebben ze het VeVa helemaal niet voor nodig. Ik vindt het een beetje een overbodige opleiding.....
Maar dat is hier in Nederland met veel dingen zo...waarom moet bijvoorbeeld een stewardess (volgens mij 3 jaar) zo lang in opleiding ?
Door zo'n systeem van lange opleidings trajecten maak je onderwijs /opleiding onnodig duur in mijn ogen.

Mijn eigen zoon gaat er trouwens over een maand heen !

guest1400

Durf duidelijk te zijn S2 want ook ik begrijp er effe helemaal niks van van wat je nu allemaal zegt