Hoe de PR van Defensie wel moet

Gestart door KapiteinRob, 20/09/2009 | 01:38 uur

Lex

Krijgsmacht doet zich tekort met misleidende PR

Christ Klep; militair historicus

CHRIST KLEP   De krijgsmacht zou geloofwaardiger zijn als ze het echte verhaal vertelt over ambities, missies en de ingrijpende gevolgen voor militairen, stelt Christ Klep.

Het vertrouwen van burger- en militair personeel in Defensie als werkgever is fors afgenomen (Trouw, 26 juli). Het ontbreken van een heldere visie op de toekomst speelt daarbij een belangrijke rol.

Hoe formuleer je een strategische visie voor de krijgsmacht? Ten eerste: bepaal uit welke hoek de dreigingen komen. Ten tweede: bepaal welke dreigingen voorrang krijgen. Ten derde: bepaal op basis van de uitkomst van deze analyse welke militaire middelen minimaal nodig zijn. Elke organisatie die een lastige boodschap moet uitdragen, weet hoe cruciaal strategische communicatie is. Hoe verkoop ik mijn kernboodschap? Dit geldt ook voor Defensie, dat zo naarstig op zoek is naar politiek, maatschappelijk en financieel draagvlak. De militair en de 'klanten' (de burgers) zijn niet dom: zij verwachten een realistisch verhaal.

Hier knelt deels de laars. Defensie verkondigt al jaren geen eenduidige strategische boodschap meer. De oorzaak ligt in reeksen bezuinigingen, de deelname aan complexe internationale missies als in Afghanistan en de neiging om bepaalde krijgsmachtcapaciteiten uit te venten in de burgermaatschappij (zoals Chinook-transporthelikopters voor het blussen van bos- en heidebranden).

Internationale missies
Het gevolg is een diffuse strategische boodschap. Deze wordt door veel militairen en de gemiddelde burger vaak niet begrepen en gewaardeerd. Drie voorbeelden illustreren deze kloof tussen zender en ontvanger. Ten eerste wenst minister Jeanine Hennis-Plasschaert vast te houden aan een multifunctionele krijgsmacht die op alle geweldsniveaus en voor alle strategische functies inzetbaar is. Haar voorganger Hans Hillen klonk twee jaar geleden echter heel anders. Hillen stelde dat een veelzijdige krijgsmacht onmogelijk was vol te houden, met name als er nieuwe bezuinigingen zouden komen.

Deze bezuinigingen zijn inmiddels aangekondigd, maar blijkbaar zonder gevolgen voor de multifunctionele ambities van de krijgsmacht. Een perfecte illustratie is de JSF. De belangrijkste meerwaarde lijkt te liggen in de mogelijkheid om al op de eerste oorlogsdag - aangevoerd door de Amerikaanse bondgenoten - zwaar verdedigde luchtruimen binnen te dringen. Dit is precies het type missie dat een meerderheid van de Tweede Kamer niet snel zal goedkeuren. Voor vrijwel alle andere taken heb je niet speciaal JSF's nodig.

Ten tweede het discours rond internationale missies als die in Uruzgan en Kunduz. Defensie en Buitenlandse Zaken hebben dit discours sterk 'ontmilitariseert': militairen voeren nu 'geïntegreerde wederopbouwmissies' uit, die 'een stevige basis' hebben gelegd voor de 'Afghanisering van de internationale inspanning'. De Afghanen zijn 'er nu klaar voor om zelf hun verantwoordelijkheid te nemen'. In de coulissen klinkt het voorzichtige overheidsvoorbehoud: de resultaten zijn natuurlijk 'fragiel en niet onomkeerbaar' en daarom zal Nederland 'bij Afghanistan betrokken blijven'.

Dit is een onverkoopbare verfraaiing van de werkelijkheid. In Uruzgan heersen openlijk de krijgsheren. De drugshandel floreert. Welk effect de training van honderden Afghaanse politiemensen zal hebben, is onzeker. Er bestaat immers geen geloofwaardige Afghaanse rechtsstaat. Veel zicht op wat 'onze' Afghaanse jongens gaan doen, is er niet. Dit doet überhaupt niets af aan de inspanningen van de Nederlandse militairen en burgerspecialisten. De strategische communicatie strookt simpelweg niet met een werkelijkheid die zich zo nadrukkelijk opdringt.

Geweld is core-business

Ten slotte het veteranenbeleid. De afgelopen jaren is op dit terrein veel verbeterd. Maar gaat het om de negatieve aspecten (trauma's, invaliditeit, bureaucratie), dan verstart de communicatie vanuit Defensie nogal eens. De realiteit is dat op elke duizend ingezette militairen enkele tientallen voor altijd fysiek of psychisch beschadigd raken. Het brede publiek snapt dit heel goed, benadert de zaak met nuchterheid en 'accepteert' de risico's. Hetzelfde publiek voelt op de klompen aan dat er iets fundamenteel mis is als Alex Brenninkmeijer dreigt op eigen houtje zijn functie te gaan invullen als nieuwe Veteranenombudsman vanwege alle getreuzel bij Defensie. Laat het ministerie dan liever de agenda in eigen hand houden, bijvoorbeeld door deskundig personeel structureel lastige thema's te laten duiden en toelichten in de media.

Strategische communicatie draait om geloofwaardigheid. 'Keep it simple, stupid.' Pretendeer niet dat een bezuinigende en inkrimpende Nederlandse krijgsmacht straks nog het hele scala aan taken op alle geweldsniveaus aankan. Doe niet alsof onze militairen zo goed doubleren als wederopbouwers. Loop niet weg voor wat militairen eigenlijk doen. Ze passen (desnoods) geweld toe, dat is hun core-business. Praat dus ook openlijk over de onvermijdelijke gevolgen: slachtoffers, trauma's, invaliditeit, gebroken levens. Het lijkt me dat veel militairen en de Nederlandse burger zich beter in 'hun' krijgsmacht zouden herkennen als de werkelijkheid niet regelmatig schuilging achter een strategische communicatie die te veel maskeert.

Trouw,
28-7-13 - 16:00   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 09/05/2013 | 12:10 uur
Klaarblijkelijk leest mevrouw Koreman geen kranten en kijjkt geen TV. Het werk en de inzet van de EOD komt regelmatig voorbij in de media. Om nu ineens te gaan kirren dat je er nu genuanceerder over denkt is een beetje 'dom'.

Dat is een ander verhaal, wees blij dat deze mevrouw het licht heeft gezien en hier positief over schrijft in een landelijk dagblad.

Ros

Klaarblijkelijk leest mevrouw Koreman geen kranten en kijjkt geen TV. Het werk en de inzet van de EOD komt regelmatig voorbij in de media. Om nu ineens te gaan kirren dat je er nu genuanceerder over denkt is een beetje 'dom'.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: www.ad.nl Vandaag om 10:00
Om eerlijk te zijn had ik er niet bij stilgestaan wat defensie precies allemaal doet in Nederland, doorgaans onzichtbaar. Vond ik het eerder vanzelfsprekend dat het een sluitpost van de rijksbegroting is, denk ik daar nu genuanceerder over.

Deze twee zinnen omschrijven in een notendop het probleem van defensie en de aanleiding van al een kwart eeuw continu bezuinigingen op een onbegrepen organisatie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Will ruimt bommen, ik verzin Glittervrijdag

Door: Eva Koreman  9-5-13 - 09:27  bron: Redactie 

column Q-Music deejay Eva Koreman gaat, naast haar huidige werkzaamheden voor het radiostation, een aantal maanden haar hoogzwangere collega Patricia van Liemt vervangen. Patricia is de vaste sidekick van Jeroen van Inkel. Voor AD.nl schrijft Eva twee keer per week een column over deze enerverende periode. Vandaag over het briljante concept van Glittervrijdag.

Als het gaat om defensie ben ik doorgaans nogal kort door de bocht. Ik roep dan iets over het repressieve apparaat, de JSF en over bezuinigingen. Woensdagmiddag hadden Jeroen en ik iemand van de Explosieven Opruimings Dienst te gast in 'Ask Me Anything'.

Will Meurer heeft een beroep waar ik me moeilijk mee kan vereenzelvigen. Hij vertelde over een collega die zijn arm verloor bij het flitspaalincident bij Voorschoten. Ook hoorden we over het gekapseisde veer bij Zeebrugge in 1987, waar hij zelf als duiker tussen tweehonderd dode lichamen zwom.

Om eerlijk te zijn had ik er niet bij stilgestaan wat defensie precies allemaal doet in Nederland, doorgaans onzichtbaar. Vond ik het eerder vanzelfsprekend dat het een sluitpost van de rijksbegroting is, denk ik daar nu genuanceerder over.

Waar de een zich bezighoudt met het ontmantelen van bommen en het redden van levens, verzint de ander iets als Glittervrijdag. Ieder z'n expertise. Deze week heb ik een mailtje naar al mijn collega's gestuurd met het verzoek aanstaande vrijdag allemaal in glitterpak naar keuze te verschijnen. Er zijn maar weinig gelegenheden waar dat kan.

Waarom dan niet op werk? Jeroen vond het leuk om er ook op de radio iets over te zeggen. Ik kreeg welgeteld zes enthousiaste reacties van luisteraars. Of het ooit net zo ingeburgerd zal raken als rokjesdag valt nog te bezien, maar een mens moet groot dromen. Ondertussen blijf ik hopen op een zee van pailletten bij zelfs de grauwste kantoren.

Will Meurer overweegt nog of hij Glittervrijdag ook zal introduceren bij de EOD.

http://www.ad.nl/ad/nl/5601/TV-Radio/article/detail/3438586/2013/05/09/Will-ruimt-bommen-ik-verzin-Glittervrijdag.dhtml

Laurens

Aantal niet relevante posts aangepast of verwijderd, graag bij het onderwerp houden.

Laurens

Marc66

Om terug on topic te komen. Hoe de PR wel moet(?), dat weet ik niet, maar ik heb wel (al) enkele opties (aangegeven), maar ik weet niet of deze enige draagkracht zal hebben danwel zal krijgen. Een is weer het reizen in uniform verplicht te stellen, hoewel, met al die bijzondere werkroosters tegenwoordig krijg je met het in uniform waarschijnlijk enkel meer negatieve aandacht.

Ach, misschien is PR niet aan defensie besteed, er bestaat, helaas, een veel te negatief beeld over defensie  :(

Misschien maar gewoon je werk doen, schouders ophalen (immers, wat kun je anders doen?) en blij te zijn dat je nog een baan/functie hebt in deze tijd  :(

Marc66

#209
- de afd. PR zou de krant een mail oid kunnen sturen waarin zij aan geeft dat er door de krant een fout gemaakt is en, wie weet, plaatst de krant dan een zgn. rectificatie (dat zou mogelijk zijn)
- volgens mij heb ik met bovenstaande ook antwoord gegeven op vraag een, nl. de mogelijk rectificatie.


onderofficier

#208
Citaat van: Marc66 op 30/04/2012 | 22:32 uur
Is dit een van de twee vragen, Onderofficier die je wilt stellen?
Ik heb werkelijk geen flauw benul wat het is waar je antwoorden op wilt hebben

De vragen lijken mij toch echt vrij duidelijk maar schijnbaar is het voor jou wat te moeilijk maar wat begrijp je niet aan de vragen:

-Je verwacht dan dat de PR afdeling een ingezonden stuk schrijft naar de krant om deze te verbeteren?  

- Hoe zie je z'n reactie?  


Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 22:51 uur
Heb je ooit een reactie van iemand van de PR van defensie (dat dit bestaat overigens) gelezen toen er weer eens geschreven werd door de media over een vrouwelijke marinier (en het gaat dan om een vrouwelijke matroos) of de HMS Tromp?

Je verwacht dan dat de PR afdeling een ingezonden stuk schrijft naar de krant om deze te verbeteren? 

Hoe zie je z'n reactie? 

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 22:51 uur
Vwb je opmerking dat de media geen verlengstuk is van defensie, lees de krant eens goed en verbaas je dan niet, maar verwonder je.

Ik lees regelmatig kranten: er staan meer negatieve berichten in over militairen dan positieve (georganiseerde) stukken.
Als je dat PR noemt.....dat kan.
Je kan met allerlei positieve georganiseerde PR stukken komen maar er staan meer negatieve stukken in.
Het rare is dat defensie bijna niet reageert op de negatieve stukken naar buiten komt, dat de militairen bijvoorbeeld zijn ontslagen.   

Kijk eens naar alleen Afghanistan hoe de PR machine de media aan een leidraad legt(de)  daar vond de media wat van en reageerde hier zeer verbolgen over.  En hierdoor was de media zeker geen verlengstuk van defensie, al dacht defensie dit wel zo te kunnen doen. 

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

HNLMS is ook behoorlijk engels......

Marc66

Heb je ooit een reactie van iemand van de PR van defensie (dat dit bestaat overigens) gelezen toen er weer eens geschreven werd door de media over een vrouwelijke marinier (en het gaat dan om een vrouwelijke matroos) of de HMS Tromp?

Vwb het eerste, er bestaan vooralsnog geen operationele vrouwelijke mariniers en vwb het tweede, HMS is behoorlijk Engels, tenzij Hr.Ms. sinds kort veranderd is in HMS of de Engelse marine ook over een HMS Tromp beschikt?  :confused:

Vwb je opmerking dat de media geen verlengstuk is van defensie, lees de krant eens goed en verbaas je dan niet, maar verwonder je.

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 21:19 uur
Maar, het onderwerp is PR.
Wanneer ik het onderwerp lees, is het misschien handiger om het onderwerp te veranderen in: hoe de PF van defensie EVT. BETER KAN

De media weet er altijd een bijzondere draai aan het geven, zo is een vrouwelijke matroos een marinier en heet een mijnenjager ineens een fregat of heet een schip geen Hr.Ms maar HMS en volgens mij is dat niet helemaal correct wanneer het een Nederlands schip betreft.

??  Media ??  De media is geen PR verlengstuk van defensie..........    wat haal je er allemaal bij??  Je geeft zelf aan dat het onderwerp PR is  en opeens heb je het over de MEDIA          leg eens uit.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

De grote baas heeft altijd gelijk, mijn excuus  :(

Nu web-3, na tien-vijftien jaar aanvulling naar, mogelijk, web-4, jammer alleen dat er voor dat vervolg-traject nog geen syllabus bestaat.

Maar, het onderwerp is PR.
Wanneer ik het onderwerp lees, is het misschien handiger om het onderwerp te veranderen in: hoe de PF van defensie EVT. BETER KAN

De media weet er altijd een bijzondere draai aan het geven, zo is een vrouwelijke matroos een marinier en heet een mijnenjager ineens een fregat of heet een schip geen Hr.Ms maar HMS en volgens mij is dat niet helemaal correct wanneer het een Nederlands schip betreft.

Tja, ik heb het al een aantal maal genoemd en, als kleine jongen, en nog steeds trouwens, ben ik zeer gevoelig voor mond-tot-mond reclame, ook wanneer het heel negatief is en, tja, dat is niet altijd eerlijk want misschien is dat wat de verteller verteld wel helemaal niet correct.

Lex

Citaat van: Marc66 op 29/04/2012 | 21:02 uur
Ja en nee, laat ik het zo zeggen: het is erg, euh, dynamisch allemaal.
Misschien nog beter, zeker voor de kenners: het heeft de aandacht.
De grote baas definiëert het op een andere wijze.