nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Admiral Halsey

Citaat van: colourmaster2010 op 17/01/2017 | 09:48 uur
Draait dit uit op een honderd jarig project?
Ongelofelijk zeg, wat is er allemaal nodig voor dit onderzoek cq studie?
Volgens mij een aardig geld verspillend geheel aan het worden, dit beloofd wat te worden hoor, iedereen straks onzichtbaar ?

Laat de defensie dan beter het huidige gevechtstenue (GVT-M93) jarenlang door blijven gebruiken. Uiteraard wel met wat aanpassingen en een beter camouflagepatroon.

colourmaster2010

Draait dit uit op een honderd jarig project?
Ongelofelijk zeg, wat is er allemaal nodig voor dit onderzoek cq studie?
Volgens mij een aardig geld verspillend geheel aan het worden, dit beloofd wat te worden hoor, iedereen straks onzichtbaar ? Haha

Ipkiss

Citaat van: Robert2 op 08/01/2017 | 21:07 uur

Kan (mag) je ook iets meer vertellen over de kleding? Daar is het een tijdje stil rondom geweest. Word het NFM, of toch iets anders?

Ik weet niet beter dat er een tender uit is gezet voor nieuwe pakken. Daar mag door iedere fabrikant op gereageerd worden. Ik heb nog niet gehoord of gelezen wat/wie daaruit is gekomen als winnaar. Ik vrees dat NFM wel eens te prijzig kan zijn.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

StrataNL

Citaat van: Ipkiss op 08/01/2017 | 20:36 uur
Ik heb die PDF's nog wel ergens liggen. Moet even op zoek.
Citaat van: Robert2 op 08/01/2017 | 21:07 uur
Deze bedoelen jullie?
Citaat van: Robert2 op 08/01/2017 | 21:34 uur
Klik op de rode pijl van "free user". Maar ik zal even kijken of wetransfer werkt.

Edit:
https://we.tl/toTbBx4jH9

Dank Robert! Die bedoelde ik inderdaad. Megaupload krijgt bij mij ook een foutmelding maar dat zal wel aan mijn anti-shit browser liggen  ;D

Citaat van: Ipkiss op 08/01/2017 | 20:36 uur
vwb Chestrigs/platecarriers.. Er zijn diverse modellen getest en men neemt de feedback van de mannen mee vwb de definitieve aanschaf.
Een optie zou kunnen zijn om een losse soft-armour carrier te nemen en daar een plate carrier overheen te dragen. Een andere optie is een all-in-one vest, vergelijkbaar met een Eagle Ciras carrier, dat is de versie met de heupriem die je ziet. Een andere optie is een vest met Soft en hard armour maar zonder molle bandjes, waar je een chestrig overheen draagt. Navragen bij de mannen leerde dat de voorkeur wel uitging naar het all-in-one vest. Ook leerde ik via de importeur dat dit vest al eenheidsgewijs wordt aangeschaft, bv bij LMB.

Dat "vest over vest" is volgens mij totaal niet praktisch toch, of wel? Dat zien we de laatste tijd regelmatig. DPM schervest en dan het opsvest eroverheen. Of met die actie bij schiphol een zwart/blauw KMar vest en dan een groene rig er over heen met tasjes en spulletjes...geen gezicht....

Lijkt me dat het tijdens een actie ook niet goed is voor de bewegingsvrijheid, die vesten die tegen elkaar wrijven, om nog maar te zwijgen over de warmte in uitzendgebieden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Robert2

Citaat van: Admiral Halsey op 08/01/2017 | 21:18 uur
Deze .PDF-bestanden kan ik helaas niet downloaden via deze bovengenoemde sites. Kun je deze bestanden wellicht via WeTransfer hier beschikbaar stellen?
Klik op de rode pijl van "free user". Maar ik zal even kijken of wetransfer werkt.

Edit:
https://we.tl/toTbBx4jH9

Admiral Halsey

Citaat van: Robert2 op 08/01/2017 | 21:07 uur
http://www.megafileupload.com/p0sL/TNO_2012-R10914(2).pdf
http://www.megafileupload.com/p0sM/TNO-DV-2009_A422.pdf

Deze bedoelen jullie?

Deze .PDF-bestanden kan ik helaas niet downloaden via deze bovengenoemde sites. Kun je deze bestanden wellicht via WeTransfer hier beschikbaar stellen?

Robert2

http://www.megafileupload.com/p0sL/TNO_2012-R10914(2).pdf
http://www.megafileupload.com/p0sM/TNO-DV-2009_A422.pdf

Deze bedoelen jullie?

Het all-in-one vest lijkt mij ook inderdaad het meest praktische.

Is er ook iets bekend hoe deze aanschaf in verhouding staat met het eerder genoemde (drama) met de helmen? Kan elk KMD bepalen hoeveel en waarvoor zij deze uitrusting aanschaffen?
Er zit bijvoorbeeld nogal een verschil tussen een gemiddelde luchtmachter en marineman/vrouw (uitgezonderd Korps Mariniers) en de gemiddelde landmachter, die wat vaker het bos in zal gaan.

Kan (mag) je ook iets meer vertellen over de kleding? Daar is het een tijdje stil rondom geweest. Word het NFM, of toch iets anders?

Ipkiss

Ik heb die PDF's nog wel ergens liggen. Moet even op zoek.

vwb Chestrigs/platecarriers.. Er zijn diverse modellen getest en men neemt de feedback van de mannen mee vwb de definitieve aanschaf.
Een optie zou kunnen zijn om een losse soft-armour carrier te nemen en daar een plate carrier overheen te dragen. Een andere optie is een all-in-one vest, vergelijkbaar met een Eagle Ciras carrier, dat is de versie met de heupriem die je ziet. Een andere optie is een vest met Soft en hard armour maar zonder molle bandjes, waar je een chestrig overheen draagt. Navragen bij de mannen leerde dat de voorkeur wel uitging naar het all-in-one vest. Ook leerde ik via de importeur dat dit vest al eenheidsgewijs wordt aangeschaft, bv bij LMB.

vwb de comms: interessant was het gebruik van in-ear comms die tevens ook gehoorbescherming bieden. Daarnaast is er veel getest met een PDA en het opstellen van en versturen van bevelen hiermee. Ideaal voor de situational awareness, maar bereik is nog wel een dingetje in het bos..
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

StrataNL

Ik had dat onderzoek/studie van TNO destijds als PDF ergens vandaan, maar kan die nu nergens meer vinden. Heeft iemand die nog toevallig? (mag ook via PB).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Robin7

Citaat van: Robert2 op 07/01/2017 | 23:48 uur
Foto nummer één. Op de onderste foto zie je de platecarrier met links op de foto een chestrig.
Althans, daar lijkt het op, want de chestrig sluit niet zo hoog voor de borst en daarnaast zie ik aansnoer banden links en rechts, die ik bij de platecarrier niet terug kan vinden.

Foto nummer één is volgens mij geen chestrig hoor, chestrigs hebben niet zo'n groot 'borstdeel'. Laatste zou idd wel kunnen ja.

Robert2

#786
Citaat van: Robin7 op 07/01/2017 | 23:40 uur
Waar zie jij een chestrig? De eerste foto? Da's gewoon de platecarrier die uit model ligt  ;D
Foto nummer één. Op de onderste foto zie je de platecarrier met links op de foto een chestrig.
Althans, daar lijkt het op, want de chestrig sluit niet zo hoog voor de borst en daarnaast zie ik aansnoer banden links en rechts, die ik bij de platecarrier niet terug kan vinden.

Robin7

Citaat van: Robert2 op 07/01/2017 | 23:36 uur
Super, dankjewel!

Ik zie op de foto's een platecarrier (zoals die ook op intranet te zien was), maar ook een chest rig. Waren deze allebei voor test doeleinden, of zullen beide (aan de infanterie) verstrekt worden?

Waar zie jij een chestrig? De eerste foto? Da's gewoon de platecarrier die uit model ligt  ;D

Robert2

Citaat van: Ipkiss op 07/01/2017 | 20:36 uur
Paar weken geleden was ik in Amersfoort op uitnodiging van het VOSS team.

Er is een paar weken met een eenheid van 42BLJ getest met nieuwe communicatie apparatuur en ook nieuwe scherfvesten/chestrigs en diverse rugzakken. Alles van Elbit (welke gekozen is als leverancier voor VOSS), waarbij de vesten en rugzakken door Marom Dolphin gemaakt worden. En die kennen we weer van de huidige vesten van het KCT.
Interessant detail is dat de scherfvesten voorzien zijn van een heupriem en een soort ruggegraat waardoor het gewicht van het vest beter verdeeld wordt tussen de heupen en de schouders.

Zoals je ziet is alles in de tussenvariant van NFP gemaakt. Zag er netjes uit als ik eerlijk ben. Eind 2017 zouden de eerste pelotons eea verstrekt moeten gaan krijgen. Voor nu gaat het KMarns verder met testen.













Super, dankjewel!

Ik zie op de foto's een platecarrier (zoals die ook op intranet te zien was), maar ook een chest rig. Waren deze allebei voor test doeleinden, of zullen beide (aan de infanterie) verstrekt worden?

Goed om te zien dat er voor kwaliteit is gekozen én het feit dat NFP PGU (zoals ik het zelf maar even noem) toch is doorontwikkeld. Bij de USMC, waar coyote tan de standaard is, schijnt het toch op het gebied van IR en camouflage nadeliger te zijn dan een speciaal patroon voor PGU. Dit bleek uit zowel Amerikaanse als Nederlandse (TNO) bevindingen, goed dat er iets mee gedaan is.

Was er daarnaast ook een (demo) model van de Fokker e-lighter?

StrataNL

#783
Super Ipkiss, thanks voor het plaatsen!

Dus toch ook de uitrusting in NFP en geen egale tussen kleur.

Goed om te horen dat we iig goed spul krijgen, Elbit en Marom Dolphin.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ipkiss

Paar weken geleden was ik in Amersfoort op uitnodiging van het VOSS team.

Er is een paar weken met een eenheid van 42BLJ getest met nieuwe communicatie apparatuur en ook nieuwe scherfvesten/chestrigs en diverse rugzakken. Alles van Elbit (welke gekozen is als leverancier voor VOSS), waarbij de vesten en rugzakken door Marom Dolphin gemaakt worden. En die kennen we weer van de huidige vesten van het KCT.
Interessant detail is dat de scherfvesten voorzien zijn van een heupriem en een soort ruggegraat waardoor het gewicht van het vest beter verdeeld wordt tussen de heupen en de schouders.

Zoals je ziet is alles in de tussenvariant van NFP gemaakt. Zag er netjes uit als ik eerlijk ben. Eind 2017 zouden de eerste pelotons eea verstrekt moeten gaan krijgen. Voor nu gaat het KMarns verder met testen.











Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj