Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Huzaar1

Citaat van: Parera op 10/12/2021 | 14:50 uur
Misschien wachten ze op de genie variant van het MGCS of kijken ze wat er nog op de markt is qua kleinere genie rupsvoertuigen (APC genie variant).
Ga jij daar 20 jaar op wachten? Geen optie. Daarnaast acht ik de kans nihil dat het een rupsvoertuig betreft. Is in dit gebied lastig met wiel te moeten oplossen. Tractie van rups is  :heart:.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 10/12/2021 | 08:56 uur
Ah super. Ben benieuwd..eigelijk geen studie voor nodig. Buffel of de kodiak.

Misschien wachten ze op de genie variant van het MGCS of kijken ze wat er nog op de markt is qua kleinere genie rupsvoertuigen (APC genie variant).

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 10/12/2021 | 08:41 uur


Ah super. Ben benieuwd..eigelijk geen studie voor nodig. Buffel of de kodiak.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 10/12/2021 | 08:37 uur
Net een leopard1 genietank inderdaad.. :neutral: klaar om het over te nemen. Ik zie het ding al antitankgrachten graven en voertuigen bergen onder vuur.

CitaatBelgian Army's six current pioneer tanks on Leopard 1 chassis will only partially be replaced. Another program, the Means of Support for Combat (MAC), is being studied to complement the ACEV around 2027.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 10/12/2021 | 08:37 uur
Net een leopard1 inderdaad.. :neutral: .
:hrmph: :hrmph: zoek de verschillen.....
toch wel een wezenlijk verschil ; een rups voertuig/ tankonderstel of een "trekker/bulldozer" onderstel als basis lijkt me...

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 30/11/2021 | 16:58 uur
Ik vind die voertuigen zo'n vreemde eend in de bijt. Lijken me op het oog ook niet geschikt voor de rol die ze steeds worden toegedicht. Als SOF vtg. Het is eerder een utility voertuig. Laadklepje, ruime cabine. Handig voor onderhoud op de schietbaan. Ik kan de motivatie maar niet duiden dat BE voor een voertuig als dit gaat.

Iemand die dit kan duiden?

Long Range Recce Patrol. Werd hiervoor gedaan met de JACAM. Kadert in het 'small footprint' optreden van de SFG.

JACAM:


Meer uitleg over manier van werken SFG:
https://www.egmontinstitute.be/belgian-special-forces-in-the-sahel-a-minimal-footprint-with-maximal-output/

Huzaar1

#435
Net een leopard1 genietank inderdaad.. :neutral: klaar om het over te nemen. Ik zie het ding al antitankgrachten graven en voertuigen bergen onder vuur. Weddenschapke over de beschermgraad van beide vtgn durf ik wel aan.

Ik snap dit niet. Er is zo veel gebeurt om dit niet te willen. Ook bij de Belgen. Maargoed zoveel maakt het ook niet uit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Belgian Army to get JCB ACEV Armored Combat Engineer Vehicles

The Combat Engineers of the Belgian army will receive new equipment: ACEV, the Armored Combat Engineer Vehicle, will ensure mobility and counter-mobility and will support the survival of a detachment. ACEV is developed by the firm JCB under the denomination of HMEE (High Mobility Engineer Excavator). Its technical characteristics and level of protection will allow it to participate in missions abroad. Delivery is scheduled for the first quarter of 2022.

JCB has a concession in the province of Limburg. This anchoring in Belgium will facilitate logistical support for the ACEVs. The contract allows calling the firm to carry out part of the maintenance in order to punctually relieve the units (for operational vehicles, the Belgian Army DGMR's policy is to keep maintenance levels O and I level within the Defense). Training is planned to train future operators and mechanics.

Commander T. Colette, head of the engineering office of the DG MR Landsystems, clarified: "After more than fifty years of loyal service, it was time to find a replacing the pioneer tank. Its level of protection is similar to those of Piranhas, Dingos and future Griffons ".

Designed on the basis of a versatile machine, it can, using its loading bucket and its excavation arm, intervene both in mobility and counter-mobility missions in the field of survival and safeguarding in support troops deployed.

As part of the support for mobility, it will be able to help with its loading bucket, clean debris on the routes, or even create a bypass when the situation demands it. As part of the counter-mobility, the vehicle will be able to create obstacles or dig antitank ditches. It is also able to contribute to the survival and safeguarding of a detachment by contributing to quartering works such as filling Bastion Walls. Finally, with accessories related (such as a fork or a pneumatic hammer), it will be able to help support the engineers in general. The ACEV is air transportable by C-17 Globemaster III, C-130 Hercules, and A400M Atlas.

ACEV is capable of traveling over 65 km/h on roads and has good mobility in tactical conditions. It is already in use in different nations such as the USA, UK, Denmark, Sweden, Germany, Spain, and Australia. It was deployed in operation, in particular in Iraq and Afghanistan where it was able to prove its effectiveness in the field as well as its protection against IEDs. More than 1,200 units have already been produced.

Belgian Army's six current pioneer tanks on Leopard 1 chassis will only partially be replaced. Another program, the Means of Support for Combat (MAC), is being studied to complement the ACEV around 2027.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_december_2021_global_security_army_industry/belgian_army_to_get_jcb_acev_armored_combat_engineer_vehicles.html








Huzaar1

#433
Ik vind die voertuigen zo'n vreemde eend in de bijt. Lijken me op het oog ook niet geschikt voor de rol die ze steeds worden toegedicht. Als SOF vtg. Het is eerder een utility voertuig. Laadklepje, ruime cabine. Handig voor onderhoud op de schietbaan. Ik kan de motivatie maar niet duiden dat BE voor een voertuig als dit gaat.

Iemand die dit kan duiden?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Jankel achieves Preliminary Technical Acceptance with Belgium MoD and enters into production with their LTTV

Jankel, a world-leader in the design and manufacture of high-specification vehicle conversions and protection solutions to defence, security and NGO Customers worldwide, has successfully passed the Belgium MOD's (BeMOD) Preliminary Technical Acceptance (PTA) project milestone with their new Light Tactical Transport Vehicle (LTTV) and is now entering into high volume production. The LTTV programme will deliver 199 of the Mercedes UNIMOG based vehicles to the BeMOD.

The PTA milestone provides sign-off of the first of type vehicles against the contracted requirements, allowing commencement of the full production programme. Included in the PTA review is the quality plan for production, proof of compliance with European legislation, and an in-depth technical compliance review against the detailed customer requirement documents. Now PTA has been achieved, Jankel will commence the full production programme that will deliver 199 vehicles across the first quarters of 2022. In order to deliver this programme, Jankel has established a dedicated and state-of-the-art production capability based in the Midlands that was the subject of a company announcement in September 2021.

The LTTV order follows the earlier production contract to supply the BeMOD with over 100 FOX Rapid Reaction Vehicles (RRV), based on a modified COTS Toyota chassis system. Unveiled at DSEi in September 2019 and also displayed at DSEi in September 2021, Jankel's LTTV is designed to provide a modular and configurable tactical support vehicle that benefits from unique, removable mission modules that enable the vehicle to be re-roled rapidly for operational platform versatility. With a payload of over 3 tonnes, dependent on the final vehicle specification, the LTTV has 3 core variants for Special Operations support, including an ambulance variant. Alongside a user-configurable, fully integrated suite of military sub-systems that includes a removable ballistic protection kit, a Roll-Over-Protection-System (ROPS), weapon mounts and communications fit, the platform will provide full interoperability with the Fox fleet of tactical vehicles.

The LTTV's versatility already promises to be a world-leader, literally able to plug and play between rear bed configurations. Combining the strengths of a trusted and highly capable OEM platform with militarised and mission specific tactical enhancements, Jankel's LTTV has already attracted the attention of several other countries and is of particular interest to those already operating with the Mercedes Benz UNIMOG platform.

Andrew Jankel, Chairman at Jankel said: "I am very proud indeed of my team for having achieved this significant project milestone with our client, the Belgium MOD. Achieving PTA allows us to progress into a production programme that will see us delivering 199 LTTV's". He added: "We are one of the very few UK based military vehicle manufacturers left that can offer genuine on-shore vehicle production capability right now. Of particular note is the fact that we have been working on much of this programme during a period made more difficult by the ongoing Covid-19 restrictions. It has demonstrated that there can always be a way forward and that Jankel can continue to deliver, whatever the barriers – Driving Mission Success".

https://www.armyrecognition.com/defense_news_november_2021_global_security_army_industry/jankel_achieves_preliminary_technical_acceptance_with_belgium_mod_and_enters_into_production_with_their_lttv.html




Parera

We hebben het wel eens gehad in een discussie rondom de Boxer met de 155 mm toren er op over terugslag en vergin. In onderstaande video zien we de 6x6 volledig van de grond af komen bij de terugslag. Ik heb toch mijn twijfels of dit zo goed is voor je chassis en de vering van het voertuig.


Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 02/11/2021 | 19:33 uur
Heb ook nooit te klagen gehad. Taal is soms een Barrière. Maar ook vaak gehad dat ze als eerste van het verband de hele longroom uitnodigde om een drankje te doen.

Sommige mensen hebben gewoon een hekel aan Fransen, voor hen zullen ze nooit wat goed kunnen doen.
En wij hebben onze verhalen over de Duitsers, waarvan ik overigens zeker ben dat ze een stuk gastvrijer zijn geweest dan de Fransen ooit zouden kunnen zijn voor ons. De longroom voor een drankje uitnodigen  :cute-smile:, ze nodigen hele bataljons uit voor een BBQ bij de KL.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 02/11/2021 | 19:04 uur
Ik denk ook dat "TRG" bij de Fransen ook de meest voor de hand liggende oplossing geweest zou zijn:
die 9 stukken in Belgie, permanent... en de cursisten school laten lopen in Frankrijk.
Het kon wel voor die Alpha Jet piloten...

Trouwens, ik denk dat we in Belgie tegenwoordig wel zeer beperkt zijn in het kunnen gaan op schietkamp... met grote kalibers.

Enfin... het is wat het is en we zullen het er (voorlopig) meet moeten doen :)

Het probleem is dat met de kleine schaal van deze aankoop,  afgezet tegenover het beoogde effect, dit een relatief dure capaciteit zal zijn. als je 35% van de aankoop niet kunt gebruiken voor effect, en voor 6 howitzers eigen ondersteuning moet regelen, eigen schietbanen en schiettijd af moet kopen en een eigen logistieke munitieketen moet opbouwen en de instandhouding daarvoor moet regelen... tja dat kost aardig wat geld. En dat voor 6 stuks.

Een Panzerbataljon 414 opzet had me echt geschikter geleken. Heel grof genomen is leasen de helft van de kosten incluis instandhouding tot ELOT i.p.v. eigen bezit. En gezien Scorpion zou dat nog wel eens wenselijker kunnen zijn geweest ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 02/11/2021 | 18:49 uur
Klinkt goed, ik snap dat de band tussen Fra en jullie sterker is dan menigeen ander.
Ik vraag me af of een lease constructie hier niet beter van toepassing was geweest. Daar zijn veel varianten in mogelijk, lease en materieel in eigen eenheid, of lease en onderbrengen in Franse eenheid met eigen batterijstaf en batterij ost+log. Dan kun je als je wil nog onafhankelijk opereren. Deze optie was een stuk voordeliger geweest (als mogelijk, ligt maar aan de Fransen). Is gezien de verregaande aanstaande integratie van het ABL in het Franse leger niet heel vergezocht. Wellicht waren er dan 2 grotere batterijen mogelijk geweest voor dezelfde prijs.
Ik denk ook dat "TRG" bij de Fransen ook de meest voor de hand liggende oplossing geweest zou zijn:
die 9 stukken in Belgie, permanent... en de cursisten school laten lopen in Frankrijk.
Het kon wel voor die Alpha Jet piloten...

Trouwens, ik denk dat we in Belgie tegenwoordig wel zeer beperkt zijn in het kunnen gaan op schietkamp... met grote kalibers.

Enfin... het is wat het is en we zullen het er (voorlopig) meet moeten doen :)

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 02/11/2021 | 18:19 uur
Ik heb verschillende opleidingen in Frankrijk gedaan en kan daar niets negatiefs over zeggen.
Steeds goed georganiseerd, het transport van het vliegveld naar de eenheden ook.
Het programma en de lessen waren goed gevarieerd. Het "didactisch materiaal" werkte zoals het hoorde.
De logies/kamers waren... "spartaans"  :angel: Maar het eten was OK en ze hadden zelfs Belgisch bier ingeslagen voor "hun gasten".

Ook toen we in Brest of Toulon waren, was het gastschip best OK...

Klinkt goed, ik snap dat de band tussen Fra en jullie sterker is dan menigeen ander.
Ik vraag me af of een lease constructie hier niet beter van toepassing was geweest. Daar zijn veel varianten in mogelijk, lease en materieel in eigen eenheid, of lease en onderbrengen in Franse eenheid met eigen batterijstaf en batterij ost+log. Dan kun je als je wil nog onafhankelijk opereren. Deze optie was een stuk voordeliger geweest (als mogelijk, ligt maar aan de Fransen). Is gezien de verregaande aanstaande integratie van het ABL in het Franse leger niet heel vergezocht. Wellicht waren er dan 2 grotere batterijen mogelijk geweest voor dezelfde prijs.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"