Defensieforum.nl

Defensie Onderdelen => KM => Topic gestart door: Lex op 02/09/2013 | 16:49 uur

Titel: Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Lex op 02/09/2013 | 16:49 uur
Mijnenjagers van de Koninklijke Marine en de Belgische Zeemacht trainen momenteel hun samenwerking en daarmee een effectievere manier van mijnenbestrijding. Dit gebeurt op de Noordzee tijdens het 6 weken durende 'Beneficial Archer 2013'. Deze oefening duurt nog tot 4 oktober.
Omdat Nederland door bezuinigingen steeds minder mijnenjagers heeft, neemt het belang van samenwerking met België toe. In de Noordzee liggen naar schatting nog tienduizenden mijnen en bommen. Vissers en andere vaartuigen hebben afgelopen periode melding gemaakt van 15 explosieven in Belgische en Nederlandse wateren. Deze en eventueel nog tijdens de oefening gelokaliseerde projectielen worden zoveel mogelijk in de laatste 2 weken van 'Beneficial Archer 2013' tot ontploffing gebracht.

1.000e explosief

In augustus vorig jaar maakte de marine het 1.000e explosief onschadelijk sinds 2005. Dat was het jaar dat de mijnenjacht door de Nederlandse en Belgische marine onder de noemer `Operatie Beneficial Cooperation´werd geïntensiveerd. Reden hiervoor was dat 3 vissers in april 2005 om het leven waren gekomen nadat een opgeviste vliegtuigbom aan boord van hun boot ontplofte.

MINDEF,
2 september 2013, 13.27 uur
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Poleme op 02/09/2013 | 22:01 uur
Daar is tie weer.  Meer (internationaal) samenwerken en voila 'we kunnen meer met minder'.   Ik ben geen vlootbaal, maar in 1971 werd al besloten om een mijnenjager samen met andere landen te ontwerpen en te bouwen, want goedkoper.  Men keek gelijk naar de zuiderburen, want de KM werkte met hun marine al intensief samen, vervolgens besloot Frankrijk ook mee te doen.  Helemaal niks nieuws onder de zon.
O ja, in Den Haag zijn er geesten, die vinden dat in de nabije toekomst de mijnenjacht vaardigheid beter volledig aan boord van fregatten en / of OPV's kan worden geplaatst. Volgens deze geesten is de Alkmaar klasse de laatste specifieke mijnjager voor de KM.   Want 'meer met minder'.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/09/2013 | 22:26 uur
Citaat van: Poleme op 02/09/2013 | 22:01 uur
Daar is tie weer.  Meer (internationaal) samenwerken en voila 'we kunnen meer met minder'.   Ik ben geen vlootbaal, maar in 1971 werd al besloten om een mijnenjager samen met andere landen te ontwerpen en te bouwen, want goedkoper.  Men keek gelijk naar de zuiderburen, want de KM werkte met hun marine al intensief samen, vervolgens besloot Frankrijk ook mee te doen.  Helemaal niks nieuws onder de zon.
O ja, in Den Haag zijn er geesten, die vinden dat in de nabije toekomst de mijnenjacht vaardigheid beter volledig aan boord van fregatten en / of OPV's kan worden geplaatst. Volgens deze geesten is de Alkmaar klasse de laatste specifieke mijnjager voor de KM.   Want 'meer met minder'.

Volgens andere geesten is men  bezig met het opstellen van de eisen voor de Alkmaar klasse opvolger en separaat de MFF opvolger, maar ja deze geesten hebben "slechts" maritieme ervaring. Moge de zeebenen geesten het winnen van de no-knows.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: ARM-WAP op 03/09/2013 | 12:48 uur
Dat meer en meer evolueren naar een concept met een romp voor meerdere taken gaat in deze toch ietsje te ver.
Een fregattenromp is toch geconcipieerd om snel te varen (of voor een veel groter bereik) en is veel groter dan een mijnenjager of -veger.
Een MCMV is dan wel trager, maar is veel wendbaarder (actieve roeren en boegschroeven) dan een fregat (meestal twee schroefassen en een of twee roer(en) - hoewel er nu ook gebouwd worden met boegschroef) en kan daardoor veel makkelijker ingezet worden in een gebied met beperkte maneuvreerruimte.

De 'geesten' die zo'n beslissing treffen zouden beter eens inschepen op beide type schepen.
Dan kunnen ze ook eens 'genieten' van het stampen, gieren en (vooral) rollen...

Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: StrataNL op 03/09/2013 | 15:04 uur
Het toekomstige mijnenruimen zal grotendeels door rov's gaan gebeuren. Wat mij betreft mogen de MCM opvolgers dus best wat groter en multifunctioneler zijn...
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Flyguy op 03/09/2013 | 15:21 uur
Ik zie het zo gebeuren dat de Belgen de mijnenbestrijding op zich nemen, of beter gezegd; wij schrappen de laatste 6 MCM's en laten onze Noordzee aan hun over.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/09/2013 | 16:31 uur
Citaat van: Flyguy op 03/09/2013 | 15:21 uur
Ik zie het zo gebeuren dat de Belgen de mijnenbestrijding op zich nemen, of beter gezegd; wij schrappen de laatste 6 MCM's en laten onze Noordzee aan hun over.

Eeerlijk..... dat is ook wel eens bij mij opgekomen, handig en verstandig is anders.

De Belgen de MCM taken + 2 OPV, wij de M's terug en vanaf 2020 de M's vervangen door 6-8 M opvolgers en de resterende 2 OPV naar de NL kustwacht.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Elzenga op 03/09/2013 | 16:56 uur
Citaat van: Poleme op 02/09/2013 | 22:01 uur
Daar is tie weer.  Meer (internationaal) samenwerken en voila 'we kunnen meer met minder'.   Ik ben geen vlootbaal, maar in 1971 werd al besloten om een mijnenjager samen met andere landen te ontwerpen en te bouwen, want goedkoper.  Men keek gelijk naar de zuiderburen, want de KM werkte met hun marine al intensief samen, vervolgens besloot Frankrijk ook mee te doen.  Helemaal niks nieuws onder de zon.
O ja, in Den Haag zijn er geesten, die vinden dat in de nabije toekomst de mijnenjacht vaardigheid beter volledig aan boord van fregatten en / of OPV's kan worden geplaatst. Volgens deze geesten is de Alkmaar klasse de laatste specifieke mijnjager voor de KM.   Want 'meer met minder'.
Ik zie meer in een mix..nog enkele specifieke mijnenvegers voor met name Noordzee e.d. en andere taken integreren op de nieuwe MF fregatten...waarbij de op een flexdeck mee te nemen vaartuigen ook inzetbaar zijn voor mijnenjacht.

Maar goed..dit lijkt me meer voor de Marinevisie..dan deze oefening.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Belgje op 03/09/2013 | 17:17 uur
Citaat van: jurrien visser op 03/09/2013 | 16:31 uur
Eeerlijk..... dat is ook wel eens bij mij opgekomen, handig en verstandig is anders.

De Belgen de MCM taken + 2 OPV, wij de M's terug en vanaf 2020 de M's vervangen door 6-8 M opvolgers en de resterende 2 OPV naar de NL kustwacht.

Vergeet het maar.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Lex op 03/09/2013 | 17:18 uur
Citaat van: Elzenga op 03/09/2013 | 16:56 uur
Ik zie meer in een mix..nog enkele specifieke mijnenvegers voor .....
Wat wil  je met mijnenvegers?
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Flyguy op 03/09/2013 | 17:30 uur
Die Belgische M's zijn sowieso van ons, ABNL valt onder het Nederlandse CZSK, maar het zou mooier zijn om ze weer echt onder de rood wit blauw te hebben.  :devil:




En nu serieus, Ik betwijfel of de Belgen hun fregatten ooit gaan vervangen. Ik denk dat ze zich liever op mijnenbestrijding richten en zich daar volledig op specialiseren. Ik betwijfel ook of wij ze gaan vervangen.

En als ik de Belgische (zowel Vlaams als Waals, maar vooral de laatste) forums mag geloven hebben stappen ze het liefst vandaag nog uit ABNL om of meer met de Fransen te gaan samenwerken of meer met de Britten. Van volledige integratie met Nederland moeten ze het niet meer hebben op die forums. (of is dit onzin, Belgische leden?)
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Elzenga op 03/09/2013 | 17:30 uur
Citaat van: Lex op 03/09/2013 | 17:18 uur
Wat wil  je met mijnenvegers?
ik doelde op mijnenjagers....Alkmaar-klasse en later vervanging.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: dudge op 03/09/2013 | 18:17 uur
Citaat van: Flyguy op 03/09/2013 | 17:30 uur
Die Belgische M's zijn sowieso van ons, ABNL valt onder het Nederlandse CZSK, maar het zou mooier zijn om ze weer echt onder de rood wit blauw te hebben.  :devil:

En nu serieus, Ik betwijfel of de Belgen hun fregatten ooit gaan vervangen. Ik denk dat ze zich liever op mijnenbestrijding richten en zich daar volledig op specialiseren. Ik betwijfel ook of wij ze gaan vervangen.

En als ik de Belgische (zowel Vlaams als Waals, maar vooral de laatste) forums mag geloven hebben stappen ze het liefst vandaag nog uit ABNL om of meer met de Fransen te gaan samenwerken of meer met de Britten. Van volledige integratie met Nederland moeten ze het niet meer hebben op die forums. (of is dit onzin, Belgische leden?)
Gezien de koers die wij varen, en dat de nodige leden hier ze constant de OPV in de maag proberen te splitsen....
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Poleme op 03/09/2013 | 19:06 uur
Citaat van: jurrien visser op 02/09/2013 | 22:26 uur
Volgens andere geesten is men  bezig met het opstellen van de eisen voor de Alkmaar klasse opvolger en separaat de MFF opvolger, maar ja deze geesten hebben "slechts" maritieme ervaring. Moge de zeebenen geesten het winnen van de no-knows.
Tot in 2005 hadden we krijgsmachtdelen met elk een bevelhebber. Tot dan, kon een krijgsmachtdeel met een goed doordacht materieel aanschaf plan grotendeels of geheel haar zin krijgen.  Vervolgens gingen we over op Operationele Commando's met elk een commandant.  Zij hebben geen eigen budget meer.  Hoewel je de 1-2-1 verdeling indirect nog wel (vaag) terug ziet.  Nu worden de besluiten betreffende materiaal aankopen veel verder van de operationele bedrijven genomen.  Dus wordt er in tegenstelling tot voor 2005 veel minder naar de militaire kant van een aankoop gekeken.  Politieke en financieel economische motieven wegen nu veel zwaarder. Zodoende verwateren de materieel aanschaf plannen vanuit de Opco's.
In de jaren 70 zocht Nederland al noodgedwongen naar internationale samenwerking voor de ontwikkeling van mijnenjagers, want duur.
Toen kon men met Belgie en Franrijk en Indonesie in totaal 42 Tripartite mijnenjagers bouwen.  Het wordt zeer moeilijk, zo niet onmogelijk om deze aantallen weer te halen.   Dus kan men de hoge ontwikkelingskosten ook over minder schepen omslaan.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Elzenga op 03/09/2013 | 19:08 uur
Hoe lang kunnen de Alkmaarklasse schepen nog operationeel gehouden worden?
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Poleme op 03/09/2013 | 21:35 uur
Citaat van: Elzenga op 03/09/2013 | 19:08 uur
Hoe lang kunnen de Alkmaarklasse schepen nog operationeel gehouden worden?
De casco's moeten maximaal 30 - 40 jaar mee kunnen, dus gezien de in dienst stelling in 1985, 1986 en 1989 van de huidige Alkmaar mijnenjagers. Wordt dat tot en met 2025 - 2029.  Het Project Aanpassing Mijnebestrijdingcapaciteit heeft verouderde apparatuur vervangen tussen 2004 - 2009.
  Het command & control systeem en de Seafox UUV's komen van Atlas Elektronik en de Double Eagle sonar UUV komt van Saab.
Zweden, Duitsland en de VS hebben deze apparatuur ook in gebruik.  Dus waarom de intensieve BE - NL mijnenjacht samenwerking niet uitbreiden met Duitsland en Zweden?
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Poleme op 03/09/2013 | 21:38 uur
Citaat van: Elzenga op 03/09/2013 | 16:56 uur
Ik zie meer in een mix..nog enkele specifieke mijnenvegers voor met name Noordzee e.d. en andere taken integreren op de nieuwe MF fregatten...waarbij de op een flexdeck mee te nemen vaartuigen ook inzetbaar zijn voor mijnenjacht.
Maar goed..dit lijkt me meer voor de Marinevisie..dan deze oefening.
Dat bedoelde ik dan ook.  Men is aan het kijken of de mijnenbestrijding capaciteit kan worden verplaatst naar de MFF vervanger en eventueel de Holland klasse.  De Holland klasse is er al in ieder geval op ingericht voor inzet van Unmanned Underwater Vehicles en Unmanned Surface Vehicles.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Elzenga op 03/09/2013 | 21:43 uur
Citaat van: Poleme op 03/09/2013 | 21:38 uur
Dat bedoelde ik dan ook.  Men is aan het kijken of de mijnenbestrijding capaciteit kan worden verplaatst naar de MFF vervanger en eventueel de Holland klasse.  De Holland klasse is er al in ieder geval op ingericht voor inzet van Unmanned Underwater Vehicles en Unmanned Surface Vehicles.
Ik vind het geen onlogische ontwikkeling...al zal je denk ik fulltime mijnen(jaag/veeg)vaartuigen nodig hebben voor bijvoorbeeld de mijnen in de Noordzee e.d. Ik vraag me elders af of dat ook niet onder de Kustwacht kan gaan vallen.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Lex op 03/09/2013 | 22:00 uur
Citaat van: Elzenga op 03/09/2013 | 21:43 uur
Ik vraag me elders af of dat ook niet onder de Kustwacht kan gaan vallen.
Dan zal je het eea moeten wijzigen. Denk aan wetgeving, verantwoordelijkheid, opleiding, inzet, bereikbaarheid, middelen etc. etc.
Ook krijg je dan een dubbeling vwb taakstelling huidige DDG/EOD.
En dan is er ook nog de kwestie van pecunia ..... een heikel onderwerp hier achter die duinen.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Zeewier op 03/09/2013 | 23:04 uur
Citaat van: ARM-WAP op 03/09/2013 | 12:48 uur
Dat meer en meer evolueren naar een concept met een romp voor meerdere taken gaat in deze toch ietsje te ver.
Een fregattenromp is toch geconcipieerd om snel te varen (of voor een veel groter bereik) en is veel groter dan een mijnenjager of -veger.
Een MCMV is dan wel trager, maar is veel wendbaarder (actieve roeren en boegschroeven) dan een fregat (meestal twee schroefassen en een of twee roer(en) - hoewel er nu ook gebouwd worden met boegschroef) en kan daardoor veel makkelijker ingezet worden in een gebied met beperkte maneuvreerruimte.

De 'geesten' die zo'n beslissing treffen zouden beter eens inschepen op beide type schepen.
Dan kunnen ze ook eens 'genieten' van het stampen, gieren en (vooral) rollen...
Dat de Alkmaar klasse zijn werk goed doet daar waar ze speciaal voor gemaakt zijn snapt iedereen. De kunst is het platform in te passen in een ontwerp dat meerdere taken aan kan. UAV's lanceren? UUV's droppen? Torpedowerkschip?

In ieder geval beginnen pure mijnenvegers uit te sterven. Ik ben ook serieus benieuwd wat België van plan is. Kiezen ze voor Franse of Nederlandse makelij.
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Poleme op 06/09/2013 | 18:26 uur
Citaat van: Strata op 03/09/2013 | 15:04 uur
Het toekomstige mijnenruimen zal grotendeels door rov's gaan gebeuren. Wat mij betreft mogen de MCM opvolgers dus best wat groter en multifunctioneler zijn...
Zie hier hoe o.a. de US Navy, Royal Navy en Franse en Italiaanse marine Mijnenbestrijding in de toekomst willen doen:
bron: http://ukarmedforcescommentary.blogspot.nl

Friday, September 6, 2013Towards the future of minesweeping: an introduction

Deploying today's minesweepers and keeping them in action for long periods of time out at sea is not easy. The current vessels have glass-reinforced plastic hulls, excellent not to detonate magnetic mines but not so good for ocean travel. They aren't fast vessels, and they are very small, with a logistical endurance that ranges on the 14 days mark. Minesweepers also happen to be complex warships, very expensive to build and maintain: in proportion to its size, the Hunt-class minesweeper is the most expensive ship in the Royal Navy's arsenal. It is a very capable minesweeper, but has serious limitations, and although formally all minesweepers have a secondary "patrol vessel" capability, this is very marginal, considering their limited endurance, low speed, lack of helicopter facilities etcetera.

The RN minesweepers can be deployed over long distances, of course: it takes time, but both Hunt and Sandown vessels regularly make their way to the Gulf to replace their sister ships involved in Operation Kipion. Once every three years, there is a ship rotation. The force based in the Gulf (newly grouped under the badge of 9th MCM Squadron) is normally composed by two Hunt and two Sandown, so that the complementary capabilities of the two boats are both readily available in the area (the Hunts are fitted with the hull-mounted sonar Type 2193, while the Sandowns have the variable-depth Type 2093). To counter the weakness of the minesweepers, the RN keeps a Bay-class ship as mother vessel in the area: she carries communications, weapons for the defence of the force, an hangar for a Lynx helicopter flight, a command and control staff, Diver teams, aerial and underwater unmanned vehicle teams and stores and fuel that she can pass on to the minesweepers to extend their endurance.

The US Navy does more or less the same using the USS Ponce, an old LPD that instead of being withdrawn from service was refitted and transformed into a capable Afloat Forward Staging Base. The US Navy, which has had to deploy its minesweepers over a greater distance, all the way across the Atlantic, used Float On, Float Off vessels to carry the warships to the Gulf, in a demonstration of how difficult it can be to deploy the current generation of minehunting vessels over long distances. The minesweepers on their own would have needed at least 60 days to reach Bahrain, against 40 days of travel on the back of the FLO-FLO vessels Blue Marlin or Tern (both ships used for the super-transport), and on their arrival they would have needed a drydocking period to have the wear and tear of the travel fixed and remedied to.  

This is part of the reason why all major western Navies are trying to develop a working, stand-off suite of unmanned boats, underwater and air vehicles that can sweep a wide area of sea to remove enemy mines, without requiring the mothership to actually get close to the minefield. This would allow the removal of the single-purpose, wooden or glass reinforced plastic hulled minesweepers from the fleet, making space for larger, steel-built, ocean-capable vessels which would offer far greater deployability and flexibility.
It is the concept behind the american LCS with its MCM module. France has its SLAM-F project, the UK has the MHPC programme and Italy is planning to eventually replace the minesweepers of the Lerici and Gaeta classes with a OPV/mothership carrying an equal modular suite of unmanned vehicles. In this brief introductory piece to what I hope will be a series of posts I'll be writing over time, I want to recall a major case of wartime difficulties with minesweeping, going back to the Royal Navy's experience in the Falklands war. This also gives me the chance to talk about an act of bravery that does not really get recognized enough, and that I'm sure many do ignore completely.

In the task force that sailed south to retake the Falklands in 1982, there initially were no minesweepers, although it was fully expected that sweeping of mines, underwater EOD and other tasks were likely to be required, and a small MCM team sailed aboard the LPD HMS Fearless.
The absence of minesweepers was due to the elderly Ton class's incapacity to safety face the long transfer from the UK and the heavy seas expected in the South Atlantic. The Hunt class was at the time yet to come, with the first two vessels yet to be delivered, and anyway it would have been a tough call for the newer hulls as well.

Conclusions
There are many examples of how much of an impact mines can have on impeding operations. They are very effective at slowing down the pace of the opposition's ops, and this at times can, in itself, bring to victory. Unfortunately, the current minesweeping vessels are slow, not genuinely globally deployable and limited in terms of usefulness outside of their very specific role. They are as incredibly precious, in other words, as they are frustrating.  
I'm firmly convinced that the times are now mature for motherships much less specialized and much more multirole and flexible, equipped with modular mission payloads. The emerging unmanned stand-off MCM capabilities have the potential to make sure that the unfortunate HMS Alacrity of the future will be able to reconnoiter a waterway not with their own hull, but with the help of unmanned boats and sensors they will be able to deploy from cargo decks. We can think, specifically, to the future Type 26 frigates, with their mission deck capable to take 11 containers of equipment and/or boats, manned or unmanned.
The modular payloads will extend the capabilities of warships in many roles, not just in the MCM field. Unmanned vehicles will most likely grow more and more important in ASW missions as well, for example. And while the minesweeper as we currently intend it will possibly disappear, there will be a new, exciting chance to build multirole vessels with far greater logistical endurance and deployability and with utility across a much wider range of roles.
In the coming posts, it is my intention to talk about the ongoing development programs, from MHPC to SLAM-F to the LCS, tracing a story of this important turning point in the history of naval warfare.


Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Zeewier op 25/04/2015 | 23:58 uur
An insight into the exercise JOINT WARRIOR 151, showcasing aerial views and live fire drills. Scenes include aerial shots of the coast, and of the warship. A live fire exercise is followed by briefing onboard the Donau, the German flagship of SNMCMG1 (Standing NATO Mine Counter-Measure Group 1). 1. (00:00) Aerial shots of the coast of Scotland. 2.   (00:27) Aerial shots of Spanish Warship Mendez Nuñez (F104). 3.   (00:55) Shots of the Donau, the German flagship of the SNMCMG1. 4.   (00:59) Dutch mine hunter HNLMS Makkum alongside the Donau. 5.   (01:03) Boat being raised by the Donau. 6.   (01:11) Shots being fired from the Donau. 7.   (01:35) Briefing onboard the Donau.
Joint Warrior 151 in Scotland – Aerial Views and Live Fire Drills (https://www.dvidshub.net/video/400606/joint-warrior-151-scotland-aerial-views-and-live-fire-drills)
http://static.dvidshub.net/media/video/1504/DOD_102392248/DOD_102392248-512x288-442k.mp4


Exercise JOINT WARRIOR 151 is being conducted in Scottish waters. Donau, the German flagship of SNMCMG1, coordinates the mine hunter operations from Mine Sweeper HNOMS Rauma. Shots of the HNLMS Willemstad crew using a remotely operated underwater vehicle (ROV) to hunt mines. Additionally, shots of Belgian sailors from the Danou also operating a ROV. Dutch divers dive into Scottish cold waters to recover a mine.
Joint Warrior 151 in Scotland – Mine Hunter Operations (https://www.dvidshub.net/video/400603/joint-warrior-151-scotland-mine-hunter-operations)
http://static.dvidshub.net/media/video/1504/DOD_102392245/DOD_102392245-512x288-442k.mp4
Titel: Re:Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee
Bericht door: Zeewier op 26/04/2015 | 00:03 uur
Various ships of the task group 315.06.02 are refueling with the Donau, the flagship of the SNMCMG1 (Standing NATO Mine Counter-Measure Group 1). The Donau refuels the FGS Auerbach, the mine sweeper HNOMS Rauma, as well as the mine hunter HNLMS Makkum. Exercise JOINT WARRIOR 151 is being conducted in Scottish waters.

Joint Warrior 151 in Scotland – Refueling at Sea (https://www.dvidshub.net/video/400600/joint-warrior-151-scotland-refueling-sea)
Deense Helga vanaf 1:09 voor wie dat sexy vind.  :-*