Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

Harald

Zr.Ms. Karel Doorman gerepareerd en weer naar zee

Zr.Ms. Karel Doorman moest in juni van dit jaar tegen de kant voor reparatie van een technisch probleem. De reparatie is inmiddels afgerond en het schip vertrok gisteren weer naar zee, dat bevestigt een marinewoordvoerder na vragen van Marineschepen.nl. Of het schip wordt ingezet voor hulp aan de bevolking van Gaza is nog niet zeker.

../..

https://marineschepen.nl/nieuws/Karel-Doorman-gerepareerd-en-weer-naar-zee-131223.html

Master Mack


Lex


Ace1

Citaat van: Lex op 12/12/2023 | 16:55 uurHNLMS Karel Doorman is vandaag rond het middaguur naar zee vertrokken.

Wat is de bestemming?

Lex

HNLMS Karel Doorman is vandaag rond het middaguur naar zee vertrokken.

Master Mack

Nou het gat voor de motoren vervanging weer opensnijden. Ze hebben het al een keer gedaan dus gaat vast sneller.

StrataNL

Oei, en dan te denken dat de Den Helder straks met het zelfde systeem (van dezelfde fabrikant) gaat varen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Het grootste schip van de marine is kapot en er is geen vervanger. ?Zeker in deze tijd ongewenst en misschien wel onacceptabel?

DEN HELDER
Het voor de rest van dit jaar wegvallen van marineschip Zr.Ms. Karel Doorman is ?zeker in deze tijd zeer ongewenst?, zo reageert voorzitter Rob Pulles van de Koninklijke Vereniging van Marineofficieren (KVMO). ,,Je moet er niet aan denken dat de oorlog in bijvoorbeeld Oekra?ne nog verder escaleert.??
Afgelopen vrijdag werd bekend dat de Karel Doorman de rest van het jaar niet meer inzetbaar is. In de transformatoren van de (diesel)elektrische voortstuwing van het grootste schip van de Koninklijke Marine zijn scheurtjes gevonden die kortsluiting kunnen veroorzaken. Reparatie van de transformatoren is niet mogelijk, dus moeten ze worden vervangen.

Volgens Pulles wreken decennia van bezuinigingen op Defensie zich nu. ,,Dingen gaan stuk. Dat kan gebeuren. Maar dit is het bevoorradings- en transportschip van de marine. En daar hebben we er ??n van. Dat maakt je meteen kwetsbaar. Als er ??n uitvalt, moet er een reserve zijn. Die is hier niet. Dat heeft gevolgen voor de operationele inzetbaarheid van de marine. Je mag hopen dat er niet meer stuk gaat. Door alle bezuinigingen is de spoeling dun.??

Veteranendag
De voorman van de belangenvereniging voor alle marineofficieren bezocht zaterdag de Veteranendag in Den Haag, waar premier Mark Rutte een toespraak hield. ,,Hij vertelde dat ze een oorlog op ons continent lang ondenkbaar achtten en dat het wel een klapje minder kon met Defensie. En dat zij het mis hadden. Ja, dank je de koekoek. Dat is een beetje laat, gezien de situatie in de wereld. Nu zitten we met de gebakken peren. Het uitvallen van de Karel Doorman is daar een voorbeeld van.??

De voorzitter is, gezien de oorlog in Oekra?ne, bezorgd over het wegvallen van het logistieke ondersteunings- en bevoorradingsschip. ,,Je mist een onvervangbaar schip. In NATO-verband kun je toch minder op de mat leggen. Je moet een beroep doen op andere landen. Zeker in deze tijd is dat zeer ongewenst. Misschien wel onacceptabel. De oplossing? Mogelijk kunnen ze de bouw van de Den Helder versnellen. Geen idee of dat kan, maar dan heb je in ieder geval iets. Het CSS (Combat Support Ship, red.) is ook een bevoorradingsschip, weliswaar met minder capaciteit.??

Het is onbekend welke inzetten en oefeningen Zr.Ms. Karel Doorman hierdoor niet kan uitvoeren dit jaar. ,,Over het vaarprogramma van marineschepen doen we, vanuit veiligheidsoogpunt, in principe geen uitspraken??, zo meldt marinewoordvoerder Paul Middelberg. ,,We zijn door het wegvallen van de Karel Doorman aan het kijken wat de impact op het operationeel jaarplan van de marine is en hoe we dat kunnen opvangen.??

De technische problemen hebben geen gevolgen voor de aanstaande Marinedagen, vertelt Middelberg. Zr.Ms. Karel Doorman is ??n van de slechts vijf schepen die volgende week open is voor publiek. Het logistieke ondersteunings- en bevoorradingsschip is wel beperkt opengesteld voor publiek. De Marinedagen zijn op vrijdag 30 juni, zaterdag 1 en zondag 2 juli.

NHD, 25-06-2023, 14:02

Huzaar1

Citaat van: Parera op 23/06/2023 | 18:35 uur
Dat klinkt niet goed!

Tijd om maar eens goed te kijken naar de bouw kwaliteit van de laatste schepen en ook die van de komende schepen. Veel kleine incidentjes maar alles samen toch veel problemen.

Het is veel complexere techniek dan dertig jaar geleden. Er is wat van te zeggen, maar als je om je heen kijkt gebeurt dit overal, iedere marine.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: silvester herc op 23/06/2023 | 18:26 uur
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20230623_57597274
Het grootste schip van de marine, Zr. Ms. Karel Doorman, zal voor de rest van het jaar niet meer varen door problemen met de transformatoren van de elektromotoren. Daar zitten scheurtjes in, bleek tijdens een recente inspectie. De scheutjes kunnen kortsluiting veroorzaken.

Dat klinkt niet goed!

Tijd om maar eens goed te kijken naar de bouw kwaliteit van de laatste schepen en ook die van de komende schepen. Veel kleine incidentjes maar alles samen toch veel problemen.

silvester herc

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20230623_57597274
Het grootste schip van de marine, Zr. Ms. Karel Doorman, zal voor de rest van het jaar niet meer varen door problemen met de transformatoren van de elektromotoren. Daar zitten scheurtjes in, bleek tijdens een recente inspectie. De scheutjes kunnen kortsluiting veroorzaken.



Flyguy

#2234
Citaat van: Huzaar1 op 22/10/2019 | 17:24 uur
Ach joh tegen de tijd dat de Marine eindelijk eens wil luisteren en samenwerken dus afstemmen met andere opco's is de zee opgedroogd. :angel:

Vgm staan een onafhankelijke MLD (met drones enzo) en het korps als zelfstandige brig (met eigen art) nog steeds hoog in het vaandel bij zr.ms. alles-in-huis OPCO  ;D


Ergens ook wel te begrijpen, want de meningen over DHC zijn erg verdeeld en de KL heeft eindelijk weer een eikpunt waar men wat mee kan. Wat moet de KM anders doen voor de andere opco's als we toch weer richting de traditionele domeinen gaan?

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/10/2019 | 17:35 uur
Suggestie:

Vervang 1 LPD door een LHD/LHA en 1 LPD door 4 XO (achtige) schepen (waarmee je de risico's aanzienlijk spreid)

Als airwing voor het LHD/LHA 12-18 (gevechts)helies, maar wel geschikt voor F35B.

Hierbij een aantal extra fregatten en een 2e JSS of extra tanker.

Prima idee maar dan wel JSS er uit en die 2e tanker aankopen.
LHD/LHA kan ook voorzien worden van BOZ mast aan de opbouw (zie o.a. Juan Carlos ).

1 LHD/LHA + 4 XO's ( of 1 LPD) + 2x CSS is een mooie ondersteuning vloot.

De 2 extra vMFF's erbij en (later) 4x vOPV door een FFG dan zit de KM prima in elkaar.

Citaat van: Huzaar1 op 22/10/2019 | 17:34 uur
Ik kan je vertellen dat dat niet zo in elkaar steekt. De verhouding ligt anders, bijzonder eigenaardig.

De KM heeft wel meer middelen  voor de KLU en KL dan beide voor de KM maar dit zal niet 100% uit eigen idee komen en deels (politiek) opgedrongen zijn van hogere hand.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Suggestie:

Vervang 1 LPD door een LHD/LHA en 1 LPD door 4 XO (achtige) schepen (waarmee je de risico's aanzienlijk spreid)

Als airwing voor het LHD/LHA 12-18 (gevechts)helies, maar wel geschikt voor F35B.

Hierbij een aantal extra fregatten en een 2e JSS of extra tanker.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 22/10/2019 | 17:30 uur
1 squadron moet genoeg zijn, die 9 zijn ook niet de laatste order voor de KLU.

Volgens mij is juist de KM het opco dat juist samenwerkt en met het JSS rekening hield met de KLU middelen en ook met de KL bij het JSS en LPD's.

Ik kan je vertellen dat dat niet zo in elkaar steekt. De verhouding ligt anders, bijzonder eigenaardig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"