Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/12/2016 | 14:44 uur
Kortom: niet geschikt als vMFF,...
Da's is jouw mening ja. Ik vind het een prima model als vMMF. Met je eens dat het een mooie basis kan zijn voor de toekomstige LCF. We zijn gek en een dief van onze portemonnee als we dan pas instappen als dat nu ook al kan.

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 12/12/2016 | 14:41 uur
Zonder hull-mounted sonar? Zonder torpedo lanceer buizen?
Anti-Sateliet en BMD wapens  zijn overdreven ja, maar met het oog op Hypersone en verzadigings ASM aanvallen wil je wel de mogelijkheid van Medium range Air defence hebben. Alsook de mogelijkheid tot land-attack missiles. Hoop dat er ruimte voor VLS komt, en niet een kleine, zoals de Britten met hun CAMM launcher, maar zorgen dat het schip ook over 30 jaar over relatief moderne wapens kan beschikken.
hull-mounted sonar mogelijk, torpedolanceerinrichting ook. Plus mogelijke toekomstige wapens...er is immers ruimte genoeg voor uitbreiding.
Citaat van: Thomasen op 12/12/2016 | 14:41 uurDie grote ziekenboeg is peppie, maar er staat er aan boord van de Doorman nog eentje leeg. Laten we daar eerst wat mee doen.
En FRISC's, een magazijn en wat bedjes voor opstappers zullen er ook wel komen. Is uiteindelijke niet zo complex, kost vooral ruimte.
Allemaal hele handige voorzieningen op een multifunctioneel fregat...die in de praktijk steeds weer nodig blijken te zijn omdat de taken of missies niet altijd zijn wat men er vooraf bij verwachtte. 
Citaat van: Thomasen op 12/12/2016 | 14:41 uurMaar ik heb nog nergens gelezen wat nu de uitrusting van het vMPF wordt, dus hoe je dan zo zeker kunt weten dat het allemaal slecht is en niks wordt is mij onduidelijk.
Grappig..maar dat zeg ik dus nergens. Mooi hoe de discussie nu wordt omgedraaid. Ik verdedig hier alleen de MKS180 als een wel geschikte opvolger voor onze M-fregatten..that's all.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2428
Citaat van: Harald op 12/12/2016 | 14:11 uur
Open bronnen ; http://dmkn.de/mehrzweckkampfschiff-klasse-180-mks-180/

Bewapening :
ESSM block 2
RAM block 2
Oto Melara 127mm
MLG-27mm

Over deze bewapening wordt gesproken ; niet over RBS15 mk3/4 en/of SM2,3,6
ASW uitrusting is modulair, dus container met sleepsonar.

Ik ben nog niet onder de indruk en daarbij een schip met een tonnage van 8000 ton

Als je onze huidige M fregatten zal gaan vergelijken met straks de toekomstige M fregat vervangers, dan zal de bewapening, sensoren ook beter, moderner zijn en de schepen worden groter van 3500 naar 4500 ton en voorzien van RHIB's, UAV, UUV e.d en Multi-mission-bay.

Kortom: niet geschikt als vMFF, wellicht wel interessant als basis voor een LCF2 maar dan voorzien van 2 x 40-48 VLS-41 cellen incl SM3, 6, ESSM block 2 en LRASM of Tomahawk, dit natuurlijk naast een pretpakket voor zelfverdediging en een robuust middel om grondeenheden te ondersteunen in de vorm een 127mm- of (indien operationeel) een railgun.

Dan heb je iets aan die bijna 8000 ton. zonder het een prima SSK doel te laten zijn.

dudge

Citaat van: Ronald Elzenga op 12/12/2016 | 14:25 uur
2x RAM 2x kanon CIWS 40mm, wel SSM mogelijk. SM2,3,6 heeft weinig van doen met een multifunctioneel fregat en heeft M-fregat ook niet. Sonar is in container ja maar inmiddels beschikbaar in het zwaarste kaliber.
Zonder hull-mounted sonar? Zonder torpedo lanceer buizen?
Anti-Sateliet en BMD wapens  zijn overdreven ja, maar met het oog op Hypersone en verzadigings ASM aanvallen wil je wel de mogelijkheid van Medium range Air defence hebben. Alsook de mogelijkheid tot land-attack missiles. Hoop dat er ruimte voor VLS komt, en niet een kleine, zoals de Britten met hun CAMM launcher, maar zorgen dat het schip ook over 30 jaar over relatief moderne wapens kan beschikken.

Citaat van: Ronald Elzenga op 12/12/2016 | 14:25 uur
Veel grotere RHIBs, veel meer ruimte voor special forces, voor opvang bij humanitaire missies, grotere ziekenboeg. Dus tja...je conclusie deel ik niet in deze.prima, maar strategisch een onverstandige keuze dus. Die zich zal wreken...zowel in geld..als in middelen..als in invloed. Maar we stappen graag weer in dezelfde kuil. Typerend Nederlands verschijnsel.

Die grote ziekenboeg is peppie, maar er staat er aan boord van de Doorman nog eentje leeg. Laten we daar eerst wat mee doen.
En FRISC's, een magazijn en wat bedjes voor opstappers zullen er ook wel komen. Is uiteindelijke niet zo complex, kost vooral ruimte.

Maar ik heb nog nergens gelezen wat nu de uitrusting van het vMPF wordt, dus hoe je dan zo zeker kunt weten dat het allemaal slecht is en niks wordt is mij onduidelijk.

Huzaar1

De Franse of Duitse industrie ziet de KM al aankomen met hun blueprints en bouwtekeningen  ;D :cute-smile:

Uhu, ga daar maar zitten jongens, koffie en thee staat in de gang we komen zo bij jullie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

Citaat van: Harald op 12/12/2016 | 14:11 uur
Open bronnen ; http://dmkn.de/mehrzweckkampfschiff-klasse-180-mks-180/

Bewapening :
ESSM block 2
RAM block 2
Oto Melara 127mm
MLG-27mm

Over deze bewapening wordt gesproken ; niet over RBS15 mk3/4 en/of SM2,3,6
ASW uitrusting is modulair, dus container met sleepsonar.
2x RAM 2x kanon CIWS 40mm, wel SSM mogelijk. SM2,3,6 heeft weinig van doen met een multifunctioneel fregat en heeft M-fregat ook niet. Sonar is in container ja maar inmiddels beschikbaar in het zwaarste kaliber. Veel grotere RHIBs, veel meer ruimte voor special forces, voor opvang bij humanitaire missies, grotere ziekenboeg. Dus tja...je conclusie deel ik niet in deze.
Citaat van: Harald op 12/12/2016 | 14:11 uurAls je onze huidige M fregatten zal gaan vergelijken met straks de toekomstige M fregat vervangers, dan zal de bewapening, sensoren ook beter, moderner zijn en de schepen worden groter van 3500 naar 4500 ton en voorzien van RHIB's, UAV, UUV e.d en Multi-mission-bay.
prima, maar strategisch een onverstandige keuze dus. Die zich zal wreken...zowel in geld..als in middelen..als in invloed. Maar we stappen graag weer in dezelfde kuil. Typerend Nederlands verschijnsel.

dudge

Citaat van: Harald op 12/12/2016 | 14:11 uur
Open bronnen ; http://dmkn.de/mehrzweckkampfschiff-klasse-180-mks-180/
Bewapening :
ESSM block 2
RAM block 2
Oto Melara 127mm
MLG-27mm

Over deze bewapening wordt gesproken ; niet over RBS15 mk3/4 en/of SM2,3,6
ASW uitrusting is modulair, dus container met sleepsonar.

Ik ben nog niet onder de indruk en daarbij een schip met een tonnage van 8000 ton

Als je onze huidige M fregatten zal gaan vergelijken met straks de toekomstige M fregat vervangers, dan zal de bewapening, sensoren ook beter, moderner zijn en de schepen worden groter van 3500 naar 4500 ton en voorzien van RHIB's, UAV, UUV e.d en Multi-mission-bay.

Ben van deze corvet bewapening niet onder  de indruk nee, en dit wordt volgens Elzenga zwaarder dan het vMPF?

Harald

Citaat van: Ronald Elzenga op 12/12/2016 | 13:21 uur
Gewoon openbare bronnen. Allen de CIWS capaciteit zal al het dubbele zijn van die van de M-fregatten. Daarbij zwaarder kanon, modernere lucht- en scheeps/landdoelraketten. Meer capabele RHIBs. Meer ruimte voor helikopters, UAVs en special forces.

Citaat van: Ronald Elzenga op 12/12/2016 | 10:26 uur
De MKS180/F126 krijgt een veel zwaardere bewapening dan de huidige M-fregatten en hun beoogde "Nederlandse" opvolger. Ook daarom kies ik voor dit ontwerp. Ook omdat er voldoende ruimte is voor uitbreiding of versterking, denk aan de introductie van laser-wapens of railguns.

Open bronnen ; http://dmkn.de/mehrzweckkampfschiff-klasse-180-mks-180/

Bewapening :
ESSM block 2
RAM block 2
Oto Melara 127mm
MLG-27mm

Over deze bewapening wordt gesproken ; niet over RBS15 mk3/4 en/of SM2,3,6
ASW uitrusting is modulair, dus container met sleepsonar.

Ik ben nog niet onder de indruk en daarbij een schip met een tonnage van 8000 ton

Als je onze huidige M fregatten zal gaan vergelijken met straks de toekomstige M fregat vervangers, dan zal de bewapening, sensoren ook beter, moderner zijn en de schepen worden groter van 3500 naar 4500 ton en voorzien van RHIB's, UAV, UUV e.d en Multi-mission-bay.

dudge

Citaat van: Ronald Elzenga op 12/12/2016 | 13:21 uur
Gewoon openbare bronnen. Allen de CIWS capaciteit zal al het dubbele zijn van die van de M-fregatten. Daarbij zwaarder kanon, modernere lucht- en scheeps/landdoelraketten. Meer capabele RHIBs. Meer ruimte voor helikopters, UAVs en special forces.

Klinkt als mooie marketing termen. 'modernere raketten', ja dat lijkt me logisch. Misschien dat de MAG's kunnen worden overgezet, maar dan houd het ook wel een beetje op, alles aan boord is oud.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 11/12/2016 | 22:58 uur
stuk voor stuk zitten er keer op keer pareltjes tussen. Dat is omdat de Marine mag meedenken en heel erg veel invloed heeft.

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 23:24 uur
Ik denk niet dat de Duitsers daarvoor onder doen. Daarom kies ik voor samenwerking met hen en niet met de Fransen, Spanjaarden of Italianen.

Dit betwijfel ik. Dit soort processen zijn enorm complex. Wel denk ik dat juist het meebepalen door de Nederlandse marine gevolgen heeft voor de kwaliteit van de schepen. Er zit dan weer een groot verschil tussen wat DMO wil en wat de Marine wil, belangen zijn anders. Zo hoorde ik laatst dat DMO de vloot heeft opgezadeld  met 8 verschilende ECDIS systemen (een soort TomTom), waarvan de meeste zijn ontwikkeld door ingenieurs en te weinig gebruikers input hebben, en dus niet handig werken.

En dat is echt niet alleen zo bij militaire producten, weet je nog toen Microsoft ons opzadelde met Windows Vista?
Duitsland heeft een heel ander staatsbestel, een andere industriële verhouding, en andere militaire traditie.
De stelling van Huzaar1 zou ik dan ook niet direct onderuit willen halen. De Duitsers hebben destijds ongeveer net zoveel betaald voor hun 3 Sachsen klasse schepen als wij voor 4 LCF's.

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 12/12/2016 | 13:07 uur
Welke bewapening komt er dan? En welke sensoren?
Want dan weet jij meer dan ik uit openbare bronnen heb kunnen halen.
Gewoon openbare bronnen. Allen de CIWS capaciteit zal al het dubbele zijn van die van de M-fregatten. Daarbij zwaarder kanon, modernere lucht- en scheeps/landdoelraketten. Meer capabele RHIBs. Meer ruimte voor helikopters, UAVs en special forces.

dudge

Citaat van: Ronald Elzenga op 12/12/2016 | 10:26 uur
De MKS180/F126 krijgt een veel zwaardere bewapening dan de huidige M-fregatten en hun beoogde "Nederlandse" opvolger. Ook daarom kies ik voor dit ontwerp. Ook omdat er voldoende ruimte is voor uitbreiding of versterking, denk aan de introductie van laser-wapens of railguns.

Welke bewapening komt er dan? En welke sensoren?
Want dan weet jij meer dan ik uit openbare bronnen heb kunnen halen.

Ronald Elzenga

Citaat van: Harald op 12/12/2016 | 00:34 uur
Mks180 is als Mfregat vervanger te groot, met te weinig bewapening.
De MKS180/F126 krijgt een veel zwaardere bewapening dan de huidige M-fregatten en hun beoogde "Nederlandse" opvolger. Ook daarom kies ik voor dit ontwerp. Ook omdat er voldoende ruimte is voor uitbreiding of versterking, denk aan de introductie van laser-wapens of railguns.

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 11/12/2016 | 23:51 uur
Waar baseer je het bovenste op? De NL marinebouw volgt een hele andere insteek dan de Duitse schepen. Ook qua "design-filosofie".
Zal gerust ook verschillen, maar liggen dichter bij elkaar dan met vele andere bondgenoten in deze.
Citaat van: StrataNL op 11/12/2016 | 23:51 uurWat bedoel je met dat "veel grotere gewicht"? Als dat gaat over scheepsbouw en expertise vind ik dat wel meevallen t.o.v. NL.
Dat Duitsland nu eenmaal een veel groter en machtiger land is. In Europa, in de wereld. Heeft ook vaak belangrijk effect op beslissingen rond defensieorders. Door nauwere samenwerking met de Duitsers kan Nederland en onze marinebouw hier van profiteren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2416
Citaat van: Harald op 12/12/2016 | 08:04 uur
Voor mijn gevoel komt het mks180 ontwerp/ programma pas in beeld als Damen de tender in Duitsland wint.

We willen altijd meer ...  ;) ;D
Maar in mijn optiek zijn die 4 Multi purpose, dezelfde basis als de asw fregatten, alleen 1 of 2 modules erbij voor vergroting van de bewapening en mission-bay.

Zeker.... terug naar het niveau (in aantal) 1990.

Het nieuwe MPF2 krijgt (hoogstwaarschijnlijk) een midscheeps mission bay