nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Elzenga

Citaat van: Admiral Halsey op 16/06/2016 | 22:06 uur
Nu er toch een nieuwe gevechtskleding komt, waarom niet één Europees gevechtstenue aanschaffen dat in alle E.U.-landen gedragen wordt?
Die kant zouden we denk ik wel op moeten gaan, al is dat nu nog wel heel erg ambitieus. Zelfs in een land als Amerika zijn er verschillende kledinglijnen in deze binnen hun krijgsmacht. Dus dat zal je altijd wel houden. Maar enige samenwerking en samengaan in deze zou ik toejuichen. Misschien wel iets voor eerst kleinere Europese entiteiten, zoals de Benelux of Visegrádgroep of Noordelijke landen. Maar goed, nog heel veel te doen in deze..

Huzaar1

Citaat van: Admiral Halsey op 16/06/2016 | 22:06 uur
Nu er toch een nieuwe gevechtskleding komt, waarom niet één Europees gevechtstenue aanschaffen dat in alle E.U.-landen gedragen wordt?

1. Verschillende meningen
2. Verschillende voorkeuren
3. Frankrijk
4. Duitsland
5. Engeland
6. Frankrijk
7. Iedereen wil doen wat hij zelf wil
8. Europa
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Admiral Halsey op 16/06/2016 | 22:06 uur
Nu er toch een nieuwe gevechtskleding komt, waarom niet één Europees gevechtstenue aanschaffen dat in alle E.U.-landen gedragen wordt?

Volgens mij zijn daar meer tegenstanders van dan voorstanders. EU leger klinkt al eng, dat is ook typisch iets uit Brussel en Den Haag, je maakt mij niet wijs dat een krijgsmacht dat zou willen, behalve zij die niks te verliezen/besteden hebben misschien. Oh wacht....

Daarvoor zijn er echt teveel verschillende eisen tussen de landen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Admiral Halsey

#762
Citaat van: lblekkink op 16/06/2016 | 22:04 uur
Ik hoop op nieuwe werkkleding voor de marine, de kwaliteit wat we op dit moment hebben is echt slecht. Knopen van zowel de broek als jas vallen er snel af.

Dat komt omdat het Boordtenue dikke plastic drukknopen heeft, die erg gemakkelijk ergens achter blijven haken en daardoor afbreken. Dit geeft risico's bij bepaalde werkzaamheden en ik vraag mij af of dat arbotechnisch wel verantwoord is. Civiele werkjasjes met drukknopen hebben namelijk of zodanige platte drukknopen dat die nergens achter kunnen blijven haken, of drukknopen die verborgen zitten achter een strook stof. Ook zijn bij de BoordTenue-werkkleding de armsgatnaden tussen de mouwen en de borst- en rugpanden niet dubbel gestikt uitgevoerd, waardoor die een zwakke plek vormen die gemakkelijk kan scheuren bij overbelasting. Verder slijten de ritsen van de ritszakken op de borst ook snel, met als gevolg dat de ritszaken niet goed gesloten kunnen worden en het ritsen stug verloopt. Ik kan daarover meepraten, omdat ik zelf via Marktplaats een aantal BT-jasjes op de kop heb getikt die ik thuis draag.

Havep levert bijvoorbeeld marineblauwe werkjasjes met platte drukknopen die niet gemakkelijk afvallen, type 1655 op http://www.havep.com/producten/all/1655-m4. Eigenlijk zou de Koninklijke Marine werkjasjes van Havep als Boordtenue moeten gebruiken, bovendien is Havep een merk van ons eigen bodem.

Admiral Halsey

Nu er toch een nieuwe gevechtskleding komt, waarom niet één Europees gevechtstenue aanschaffen dat in alle E.U.-landen gedragen wordt?

lblekkink

Citaat van: Admiral Halsey op 16/06/2016 | 19:53 uur
Ik ben zeer benieuwd wat voor gevolgen dit zal hebben voor het huidige donkerblauwe Boordtenue van de Koninklijke Marine dat men aan boord als werkkleding draagt. Zal die dan ook vervangen worden, of is daar op dit moment nog geen duidelijkheid over? Het lijkt mij dat aan Boordtenue-werkkleding minder hoge eisen worden gesteld dan aan gevechtskleding voor in extreme omstandigheden.

Ik hoop op nieuwe werkkleding voor de marine, de kwaliteit wat we op dit moment hebben is echt slecht. Knopen van zowel de broek als jas vallen er snel af.
In het artikel stond ook interesse in samenwerking met Nederlandse bedrijven, zij staan bekend om kwaliteit (amerikaanse uniformen) dus ik hoop dat we erop vooruit gaan.

StrataNL

Citaat van: Robert2 op 16/06/2016 | 19:51 uur
Geen woord over het patroon, de fabrikant(en), of het COTS is of niet, en welke helm het zal worden. De kogel is door de kerk, maar verder...?

Oh en tevens, helmen in een pool. Alsje-fucking-blieft zeg. Trieste bende.

Maar los van de helmen, goede ontwikkeling, ik ben alleen héél benieuwd wat er dus kwa fabrikant én materiaal gekozen gaat worden.

Moet je nagaan, dat hele VOSS project, tig verschillende helmen zijn de revue gepasseerd. Netherlands Fractal Pattern verscheen op de landmachtdagen in 2009 (ja 7 jaar geleden) al in het openbaar. We lopen qua pgu zwaar achter op Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland etc, alleen België komt in de buurt. Hele project is telkens weer vertraagd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Admiral Halsey

#758
Ik ben zeer benieuwd wat voor gevolgen dit zal hebben voor het huidige donkerblauwe Boordtenue van de Koninklijke Marine dat men aan boord als werkkleding draagt. Zal die dan ook vervangen worden, of is daar op dit moment nog geen duidelijkheid over? Het lijkt mij dat aan Boordtenue-werkkleding minder hoge eisen worden gesteld dan aan gevechtskleding voor in extreme omstandigheden.

Robert2

Geen woord over het patroon, de fabrikant(en), of het COTS is of niet, en welke helm het zal worden. De kogel is door de kerk, maar verder...?

Oh en tevens, helmen in een pool. Alsje-fucking-blieft zeg. Trieste bende.

Maar los van de helmen, goede ontwikkeling, ik ben alleen héél benieuwd wat er dus kwa fabrikant én materiaal gekozen gaat worden.

Admiral Halsey

#756
Op https://www.defensie.nl/organisatie/marine/nieuws/2016/06/15/nieuwe-gevechtskleding-en-helmen-voor-defensie lees ik het volgende:

CitaatNieuwe gevechtskleding en helmen voor Defensie

Nieuwsbericht | 15-06-2016 | 17:21

Defensie koopt nieuwe gevechtskleding en helmen. Het gaat om 45.400 kledingpakketten en zo'n 22.500 helmen. De huidige spullen zijn operationeel en technisch verouderd. Dit schreef minister Jeanine Hennis-Plasschaert gisteren aan de Kamer.
Militair met helm.

De huidige helm zit niet lekker in combinatie met andere uitrustingsstukken zoals hoofdtelefoons en ballistische brillen.

Zo'n 4.500 van de nieuwe helmen komen voor meer doelmatigheid in een pool. Bij oefeningen en operationele inzet worden ze verstrekt aan militairen die geen nieuwe helm nodig hebben op basis van hun dagelijkse werkzaamheden. Ook komen er aanvullingspakketten voor de basiskleding. Die zijn bedoeld voor zware weers- en terreinomstandigheden of bij specifieke operaties.

Nieuwe camouflagepatronen

Om effectief op te treden moeten kleding, helm en uitrusting een samenhangend geheel vormen, flexibel af te stemmen op een taak. Tegenwoordig spreekt men dan ook van een gevechtskledingsysteem. Met de invoering van de kledingsystemen krijgt de krijgsmacht ook nieuwe camouflagepatronen, passend bij modern expeditionair optreden.

Pasvorm onvoldoende

Uit ervaring met de huidige helm tijdens missies blijkt dat de stabiliteit en de pasvorm onvoldoende zijn. Dit komt met name door de combinatie met andere uitrustingsstukken zoals scherfvesten, hoofdtelefoons, gehoorbescherming, nachtkijkers en ballistische brillen. Ook is de helm te zwaar. Daarom wordt deze als eerste aangeschaft. Met de aanschaf is tussen de €25 en €100 miljoen gemoeid. Het project start in 2017. Vanaf 2018 worden de helmen ingevoerd en een jaar later de kleding. Naar verwachting is de invoering in 2022 afgerond.

Jaren '90

De bestaande kledinglijnen en helm stammen uit het begin van de jaren '90 van de vorige eeuw. Sindsdien is de kleding aangepast aan de gewijzigde omstandigheden. Inmiddels is het expeditionaire optreden dusdanig veranderd en zijn technisch (materieel)ontwikkelingen zo groot dat verder aanpassen niet langer voldoet.

Duurzaam

Bij de aanschaf kijkt Defensie naar mogelijke samenwerking met de Nederlandse industrie en in internationaal verband. Ook een rol spelen een verantwoorde herkomst van de grondstoffen en maatschappelijk verantwoorde fabricage.

Brief over het Defensie Operationeel Kledingsysteem is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2016/06/14/kamerbrief-over-het-defensie-operationeel-kleding-systeem/kamerbrief-over-het-defensie-operationeel-kleding-systeem.pdf.

dudge

Meanwhile, in the UK:



When The British Army Got New Cutting-Edge Body Armor, Something Changed

A soldier's body armor could be as important as the weapons a soldier carries to the battlefield. When it comes to that, lighter doesn't always mean better, unless it'd offer the same level of protection. If it does, then a lighter body armor could mean greater maneuverability, and that is a big deal in the battlefield.

The British Army, seeking to modernize and streamlined the gear soldiers wear in battle, have begun giving the units the new Virtus body armour system. 3rd Battalion The Rifles (3 RIFLES) are some of the first soldiers to receive it. Virtus is lighter, slimmer, and more maneuverable than older models, and uses the same camouflage as the old Osprey body armour, and the same plates. However, this kit weighs 11 lbs. less, with more optional head and face protection. It seems to be a winner for British troops.

http://americanmilitarynews.com/2016/03/when-the-british-army-got-new-cutting-edge-body-armor-something-changed/


Admiral Halsey

#754
Citaat van: Diesel op 12/12/2014 | 15:44 uur
Toch nog iets erover kunnen vinden, is een KPU nieuwsbrief van 2010 geweest.


Er is een KPU nieuwsbrief over het nieuw 'model'. Kan het alleen niet meer terugvinden. Een van de wijzigingen was ook dat de ROT meer naar voren zijn verplaats en niet meer bovenop de schouder. De GVT broek is toen ook aangepast, verbandzakje is toen bv iets groter gemaakt.

Op Marktplaats ben ik tot nu toe nog nooit deze nieuwere uitvoering van het BT tegengekomen, wel de oudere uitvoering die vanaf 2006-2007 werd ingevoerd. Wat zijn de oorzaken daarvan dat ik de nieuwere uitvoering van het BT niet op Marktplaats tegenkom?

Flyguy

Citaat van: Admiral Halsey op 30/07/2015 | 08:01 uur
Tijdens de afgelopen Marinedagen was er in de DMO-tent een modeshow met diverse tenues. Daar hoorde ik dat er over enkele jaren ook een nieuw donkerblauw boordtenue zal komen, maar dat deze nog wel ontworpen moet worden. Geen camo dus volgens het KPU-bedrijf.

Persoonlijk hoop ik dat het nieuwe boordtenue dan een kruising zal zijn tussen het huidige boordtenue en het oude werkpak dat voor de invoering van het huidige BT in 2006 werd gedragen. In ieder geval bij het nieuwe BT graag weer borstzakken die je met een klepje kunt afsluiten, stevige dubbele naden en net als bij het huidige BT weer een naad over de borst pal boven de borstzakken. Het nieuwe boordtenue zou zo naar mijn mening dan meer moeten gaan lijken op generieke donkerblauwe werkoverhemden die je bij een bedrijfskledingwinkel kunt kopen. Dergelijke donkerblauwe werkoverhemden met borstzakken met een klepje zijn ook in gebruik bij veel buitenlandse marines.

Tijdens de marinedagen hoorde ik van sommige marinemensen dat het huidige donkerblauwe boordtenue van matige kwaliteit is: knopen die gemakkelijk achter iets blijven haken en daardoor kapot gaan, zwakke armsgatnaden die gemakkelijk scheuren, ritsen van de borstzakken die gauw kapot gaan en dat bij ruwe werkzaamheden zo'n BT-jasje maar een half jaar meegaat. Het oude werkpak was volgens marinemensen van een betere kwaliteit en had in tegenstelling tot het huidige BT overal dubbele naden, ook bij het armsgat.


Op de onderstaande foto, genomen tijdens de afgelopen Marinedagen draag ik een Mascot-overhemd, type Detroit, dat sterk lijkt op het blauwe overhemd van het oude werkpak van de Koninklijke Marine en het huidige werktenue van het Zeekadetkorps. Foto oude werkpak staat op http://nimh-beeldbank.defensie.nl/beeldbank/indeling/gallery/start/13?q_searchfield=werkpak.

Suggestie nieuw Boordtenue:


Thanks voor de info, je lijkt me wel een sympathieke vent.

Admiral Halsey

#752
Citaat van: Flyguy op 30/07/2015 | 01:42 uur
Nog wat nieuws over de pakken gehoord iemand?

De vloot schijnt een camo model naar Amerikaans idee te krijgen. Hoogst overbodig lijkt mij...

Tijdens de afgelopen Marinedagen was er in de DMO-tent een modeshow met diverse tenues. Daar hoorde ik dat er over enkele jaren ook een nieuw donkerblauw boordtenue zal komen, maar dat deze nog wel ontworpen moet worden. Geen camo dus volgens het KPU-bedrijf.

Persoonlijk hoop ik dat het nieuwe boordtenue dan een kruising zal zijn tussen het huidige boordtenue en het oude werkpak dat voor de invoering van het huidige BT in 2006 werd gedragen. In ieder geval bij het nieuwe BT graag weer borstzakken die je met een klepje kunt afsluiten, stevige dubbele naden en net als bij het huidige BT weer een naad over de borst pal boven de borstzakken. Het nieuwe boordtenue zou zo naar mijn mening dan meer moeten gaan lijken op generieke donkerblauwe werkoverhemden die je bij een bedrijfskledingwinkel kunt kopen. Dergelijke donkerblauwe werkoverhemden met borstzakken met een klepje zijn ook in gebruik bij veel buitenlandse marines.

Tijdens de marinedagen hoorde ik van sommige marinemensen dat het huidige donkerblauwe boordtenue van matige kwaliteit is: knopen die gemakkelijk achter iets blijven haken en daardoor kapot gaan, zwakke armsgatnaden die gemakkelijk scheuren, ritsen van de borstzakken die gauw kapot gaan en dat bij ruwe werkzaamheden zo'n BT-jasje maar een half jaar meegaat. Het oude werkpak was volgens marinemensen van een betere kwaliteit en had in tegenstelling tot het huidige BT overal dubbele naden, ook bij het armsgat.


Op de onderstaande foto, genomen tijdens de afgelopen Marinedagen draag ik een Mascot-overhemd, type Detroit, dat sterk lijkt op het blauwe overhemd van het oude werkpak van de Koninklijke Marine en het huidige werktenue van het Zeekadetkorps. Foto oude werkpak staat op http://nimh-beeldbank.defensie.nl/beeldbank/indeling/gallery/start/13?q_searchfield=werkpak.

Suggestie nieuw Boordtenue:


Flyguy

#751
Nog wat nieuws over de pakken gehoord iemand?

De vloot schijnt een camo model naar Amerikaans idee te krijgen. Hoogst overbodig lijkt mij...