De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

StrataNL

Zullen er wel nieuwe kanons aangeschaft moeten worden, aangezien die (neem ik aan) overgezet worden naar de nieuwe CV90 torens.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Ben ook benieuwd hoe het met die plannen staat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 11/01/2023 | 23:11 uur
Die cv90 torens op de Boxer lijkt me het beste en meest effici?nte idee.
Dikke duim, prima .. 
Kun jij dit verder even afregelen  ;D  ;)

Huzaar1

Die cv90 torens op de Boxer lijkt me het beste en meest effici?nte idee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar nieuwe torens met 35 en extra middelen. Net zogoed als dat ik de voorkeur geef aan minimaal 1 eigen tankbat. Maar er is geen politieke wil om het geld in de KL te investeren voor deze middelen terwijl er schijnbaar een miljard op de plank blijft liggen. Ja ik weet het, iets met EU aanbesteden achteraf betalen enz. Maar de oude torens zijn prima en met het bewezen 35mm en een dubbele Spyke launcher is het prima. Dan is de kans misschien groter op de andere wensen. En ook de KM moet nodig aan nieuw spul dus eerlijk zullen we samen delen alleen de KLU iets meer😇

Harald

Citaat van: Parera op 11/01/2023 | 22:31 uur
Die was ik even kwijt  ;) Dat is ook een hele mooie toren voor onze Boxer IFV keuze. Uiteraard met de 35/50 mm er op en Iron Fist.
Uiteraard met 35mm, APS en met 2x Spike, eventueel met RWS
Eigenlijk is 35mm, de enige echte goede keuze, hetzelfde kanon als op de CV90-35

Nikehercules


Parera

Citaat van: Harald op 11/01/2023 | 22:26 uur
De oude torens hergebruiken komt ook voort uit kosten oogpunt en het graag hebben van hetzelfde 35mm.

Ik moet zeggen dat ik die EOS T2000 toren ook best interessant vind.

Die was ik even kwijt  ;) Dat is ook een hele mooie toren voor onze Boxer IFV keuze. Uiteraard met de 35/50 mm er op en Iron Fist.

Harald

De oude torens hergebruiken komt ook voort uit kosten oogpunt en het graag hebben van hetzelfde 35mm.

Ik moet zeggen dat ik die EOS T2000 toren ook best interessant vind.

Parera

Citaat van: Master Mack op 11/01/2023 | 20:54 uur
Volgens mij zijn die extra 19 voor de overgebleven CV90s. Dit zijn allemaal nieuwe torens. 192 CVs gekocht min 8 les is 184 min 44 verkocht is 140 resterende CV90-35NL dus dat lijkt te kloppen. Dan kunnen er 140 Boxers worden uitgerust met de oude torens. 3x 44 voor 3 bataljons en 8 voor OTK.

Ik begrijp de wens om de oude torens op de Boxer te plaatsen maar ik denk dat het nog wel eens een lastige klus kan worden. De CV90 torens zijn bemande torens, dit waar de Boxer beter een onbemande toren kan hebben. Dit scheelt een hoop ruimte in het voertuig waardoor er extra middelen (munitie) en/of nog wat infanterie meegenomen kunnen worden.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een nieuwe maar onbemande toren met 30 of 35 mm snelvuurkanonnen er op met ook 2 SPIKE ATGM's. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de Kongsberg MCT60, deze toren is volledig getest en geintegreeerd op de Boxer voor een klant in het Midden-Oosten. Dat maakt deze toren MOTS beschikbaar en heeft dus dus weinig risico daarnaast overwegen ook de Britten deze zelfde toren voor hun Boxer IFV.


Master Mack

Volgens mij zijn die extra 19 voor de overgebleven CV90s. Dit zijn allemaal nieuwe torens. 192 CVs gekocht min 8 les is 184 min 44 verkocht is 140 resterende CV90-35NL dus dat lijkt te kloppen. Dan kunnen er 140 Boxers worden uitgerust met de oude torens. 3x 44 voor 3 bataljons en 8 voor OTK.

Parera

In het contract voor de 122 nieuwe CV90 torens zit een optie voor 19 extra torens. Zijn deze bestemd voor 19 extra CV90's die we nog hebben staan of zijn hiervoor plannen om een x aantal Boxers uit te rusten met deze toren?

Harald

Citaat van: Master Mack op 11/01/2023 | 08:57 uur
;D mooi he filosoferen. Het liefst zou ik Boxers zien met een 120mm maar dat apparaat lijkt  nog niet van de grond te komen. Dus het 3de bataljon bij 13X met Centauro2 vullen. 414 bij 43X en 515 bij 13 X een Nld tankbat met 1 cie Duits bemand uitgerust met de KF51 panther. Dan heb je 2 gemengde tankbats  1Deu 1 Nld

:hrmph: :hrmph:
Gezien de Politieke bereidheid voor aanschaf of investering in MBT capaciteit, zou ik onder de noemer "infanterie direct firesupport" kiezen voor rups en CV90-120 voor zowel de 13X als de 43X.

De 414,  omdat dit inprincipe een Duitse eenheid is, zo lekker laten gaan en nog weer als extra zware ondersteuning laten dienen voor de 43X (zou ook voor de 13X kunnen gelden) Voor directe (oorlog) inzet zijn wij dan nog afhankelijk hoe de Duitse politiek staat tegenover de NL inzet van Duitse tanks.   

Op korte termijn zal er denk ik niks veranderen betreffende een Leopard2 opvolger, dus tot die tijd steunen op de CV90-120. En als de Politieke wil er wel komt om te investeren in MBT capaciteit dan kijken, naar de termijn van intrede Leo3 of kijken wat dan verkrijgbaar is ala Leo2A7V+/ KF51   

Master Mack

 ;D mooi he filosoferen. Het liefst zou ik Boxers zien met een 120mm maar dat apparaat lijkt  nog niet van de grond te komen. Dus het 3de bataljon bij 13X met Centauro2 vullen. 414 bij 43X en 515 bij 13 X een Nld tankbat met 1 cie Duits bemand uitgerust met de KF51 panther. Dan heb je 2 gemengde tankbats  1Deu 1 Nld

Harald

@Master Mack, je schrijft even heel veel, maar als ik je goed begrijp dan ;
- 52 stuks CV90-120T
- oude 35mm torens op de Boxers
Beide met extra toeters en bellen zoals Spike, APS, extra armor

Maar wat wil je met die Centauro 2 dan ??

En eerst de 414 NL binnen de Duitse Wehrnacht laten en dan over een jaar of 2 a 3 nieuwe KF51 aanschaffen.