Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera



Lex

Citaat van: Thomasen op 24/01/2020 | 18:39 uur
Vervelende is de beeldvorming.
Mee ens. Maar deze is ook ontstaan door de herstructureringen/hervormingen/bezuinigingen die van hogerhand zijn opgelegd.

Lex

Marine loopt achter met opruimen bommen op zee

De Koninklijke Marine heeft een achterstand bij het opruimen van explosieven op zee. Vissers maken zich zorgen.

Volgens secretaris Geert Meun van de belangenorganisatie van kottervissers VisNed liggen er ,,twaalf tot veertien" gelocaliseerde onontplofte bommen en mijnen op de bodem van de Noordzee. Die zijn de afgelopen maanden door vissers in hun netten boven water gehaald, maar nog steeds niet onschadelijk gemaakt.

Als vissers een explosief opvissen, zetten ze dat weer overboord en markeren het met een zogeheten sonarboei. Ook geven ze de locatie door aan de Kustwacht. Die schakelt de marine in, waarna een mijnenbestrijdingsvaartuig het oorlogstuig opzoekt en tot ontploffing brengt. In de tussentijd staat de locatie op de elektronische zeekaart vermeld, zodat vissers uit de buurt kunnen blijven.

De marine is trager met opruimen dan vroeger, merkte medewerker Dirk Pijl van DE Maritime in Stellendam, leverancier van navigatie- en communicatieapparatuur voor vissersschepen. Hij trok een de bel, waarop VisNed opheldering vroeg bij de Kustwacht en de marine.

De marine heeft simpelweg minder capaciteit, schrijft VisNed vrijdag in zijn wekelijkse nieuwsbrief. Van de vijftien mijnenjagers van enkele jaren geleden zijn er nog zes over, waarvan er drie operationeel zijn. Van die drie is er maar één beschikbaar voor het ruimen van explosieven op de Noordzee, en dat schip lag een tijd voor onderhoud op de werf.

Daar komt bij dat de marine voorrang geeft aan ruimingen op locaties waar windparken gepland zijn, boven 'losse' meldingen van vissers. Zelfs in Brits water ruimt de Nederlandse marine bommen en granaten op, want de Britse marine doet zelf ,,bitter weinig", aldus VisNed.

VisNed vindt het belangrijk dat explosieven snel worden opgeruimd. ,,Als vissers zien dat bommen lang blijven liggen, zijn ze geneigd er geen melding meer van te maken. Dat is gevaarlijk. De Tweede Wereldoorlog maakt op zee nog steeds slachtoffers", zegt secretaris Meun desgevraagd. Hij verwijst naar de ramp met de OD 1 uit Ouddorp. Drie opvarenden van deze kotter vonden in 2005 de dood toen een opgeviste Amerikaanse 500-ponder aan boord ontplofte.

Volgens VisNed halen vissers de laatste tijd juist meer bommen boven water dan de afgelopen jaren. Dat heeft alles te maken met de stapsgewijze afbouw van de pulsvisserij (elektrisch vissen), waar Europa in 2019 toe besloot. Sinds 2010 waren zo'n tachtig Nederlandse kotters op die nieuwe techniek overgeschakeld. Een groot deel daarvan vist inmiddels weer met de traditionele boomkor met wekkers. Dit vistuig schraapt intensiever over de zeebodem dan pulstuig, waardoor de kans om een oud explosief op te vissen groter is.

Volgens Meun is de marine inmiddels bezig met een inhaaloperatie. De gunstige weersomstandigheden helpen daarbij een handje. ,,Deze week heeft de Zr. Ms. Makkum zeker vier explosieven opgeruimd. Als het weer goed blijft, kan de achterstand volgende maand zijn ingehaald."

Een woordvoerder van de Koninklijke Marine bevestigt dat er een ,,constructief" gesprek is geweest met VisNed en de Kustwacht. ,,Wij hebben toegelicht hoe onze planning tot stand komt. Het is zeker niet zo dat wij minder prioriteit geven aan het ruimen van explosieven. Maar in deze tijd van het jaar is het weer vaak niet geschikt." Ook kampte de beschikbare mijnenjager met technische problemen.

Hij bevestigt dat de marine in Brits water bommen opruimt ,,als dat in onze planning past." Ook komt het voor dat een actie op een windparklocatie voorrang krijgt boven een ,,losse melding", maar dat is volgens hem geen vast beleid. Met het gevaar voor de visserij valt het wel mee. ,,Vissers weten waar de explosieven liggen."

De marine voert dit jaar de ruimingsoperatie op. ,,We hebben meer dagen ingepland dan we van plan waren", zegt de woordvoerder. In 2018 maakte de marine 30 op zee gevonden explosieven onschadelijk, over 2019 had de woordvoerder geen cijfer beschikbaar.

Ref. dagblad, 24-01-2020, 16:10

ridivek

#1842
Citaat van: Huzaar1 op 07/01/2020 | 19:05 uur
En het is inmiddels genant aan het worden. Maar dat Nederland 50% van de order opeet vertaald zich tot nu toe nul keer terug in welke Franse of Belgische overheidsberichtgeving ook. Ja..een zin. Nederland koopt/neemt er ook enkele af. Of iets van die strekking.

Niet dat het niet past bij onze stemming omtrent dit onderwerp. Maar voor een partnership is het echt een veel te eenzijdig spelletje geworden. Ze doen niet eens alsof. Haha, bizar.
Nederland kan kinderachtig doen en de bal via vMFF net zo hard terug kaatsen.
Ofwel de Belgen moeten niet gaan wenen wanneer ze 0,0% werkaandeel en aandacht in vMFF krijgen. Dat was de BeNeSAM deal.
Helaas duurt de verwerving van vMFF logischerwijs wat langer.
Idd is de berichtgeving van Damen omtrend de Duitse fregatten netter, maar daar hebben ze zelf een belang bij.

Ik zie voor de KM wel een gemiste standaardiserings kans. Het mijnenruim moederschip had gelijkernissen met de Holland klasse of Hydrografische schepen kunnen hebben.

Huzaar1

Nou nou..mine warfare drones. Tjonge.
Eerder autonome mijn opruim drones.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Ace1

Citaat van: Poleme op 07/01/2020 | 19:33 uur
Jij riep vorig jaar dat wij met Belgie hieromtrent maar eens een goed gesprek moesten houden.  Nou is het plezant volk om mee "op cafe te gaan", zoals dat daar noemen.
Ik heb ooit eens een vergadering met Vlamingen gehad.  Op een zeker moment vroeg ik om feed-back, maar niets he.  De bespreking is afgelopen, staan die patatten-vreters in de wandelgang: "JA MAAR" ... en dan kwam er een hele berg commentaar uit.  Op dat moment veranderde ik accuut in een 'rood aangelopen duivel'.  Hier achteraf in een wandelgang wel je broodmolen durven open te trekken, maar niet in de vergadering.  "Flikker een end op, met je achterbakse gedrag."
Dus jou goed gesprek zal zeker en vast niet vruchtbaar worden.

Beter is het om de Nederlandse en Belgisch bijdrages aan de BENESAM maar eens naast elkaar te gaan leggen.  En op basis daarvan een herijking van deze samenwerking uit te voeren.

Klopt wel Poleme zegt men is heel beleefd naar Den Ollander toe maar als deze weg is kan deze een  dikke middelvinger krijgen.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 07/01/2020 | 19:05 uur
En het is inmiddels genant aan het worden. Maar dat Nederland 50% van de order opeet vertaald zich tot nu toe nul keer terug in welke Franse of Belgische overheidsberichtgeving ook. Ja..een zin. Nederland koopt/neemt er ook enkele af. Of iets van die strekking.

Niet dat het niet past bij onze stemming omtrent dit onderwerp. Maar voor een partnership is het echt een veel te eenzijdig spelletje geworden. Ze doen niet eens alsof. Haha, bizar.
Jij riep vorig jaar dat wij met Belgie hieromtrent maar eens een goed gesprek moesten houden.  Nou is het plezant volk om mee "op cafe te gaan", zoals dat daar noemen.
Ik heb ooit eens een vergadering met Vlamingen gehad.  Op een zeker moment vroeg ik om feed-back, maar niets he.  De bespreking is afgelopen, staan die patatten-vreters in de wandelgang: "JA MAAR" ... en dan kwam er een hele berg commentaar uit.  Op dat moment veranderde ik accuut in een 'rood aangelopen duivel'.  Hier achteraf in een wandelgang wel je broodmolen durven open te trekken, maar niet in de vergadering.  "Flikker een end op, met je achterbakse gedrag."
Dus jou goed gesprek zal zeker en vast niet vruchtbaar worden.

Beter is het om de Nederlandse en Belgisch bijdrages aan de BENESAM maar eens naast elkaar te gaan leggen.  En op basis daarvan een herijking van deze samenwerking uit te voeren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

En het is inmiddels genant aan het worden. Maar dat Nederland 50% van de order opeet vertaald zich tot nu toe nul keer terug in welke Franse of Belgische overheidsberichtgeving ook. Ja..een zin. Nederland koopt/neemt er ook enkele af. Of iets van die strekking.

Niet dat het niet past bij onze stemming omtrent dit onderwerp. Maar voor een partnership is het echt een veel te eenzijdig spelletje geworden. Ze doen niet eens alsof. Haha, bizar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 07/01/2020 | 18:01 uur
Fransen lachen zit rot, belgen ook. Hier Nederland, onze zooi. Vreet maar op.
Tja, en ligt Oostende ook niet dichter bij Frankrijk....... :cute-smile:
Wat nou werkgelegenheid. Die Fransen rijden dat stukje wel naar de Belgische dependance.....
People are sheep

Huzaar1

Fransen lachen zit rot, belgen ook. Hier Nederland, onze zooi. Vreet maar op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Dronesfabriek voor nieuwe mijnenvegers niet in Zeebrugge, maar in Oostende

De Franse groep ECA zal zijn nieuwe fabriek voor de bouw van drone systemen voor de twaalf nieuwe mijnenjagers van de Belgische en Nederlandse marines in de haven van Oostende bouwen. Aanvankelijk was gezegd dat de fabriek in Zeebrugge zou komen.

De nieuwe fabriek is één van de economische compensaties voor de toekenning van het contract voor de bouw van nieuwe mijnenvegers aan het Franse consortium dat ECA vormt samen met Naval Group. Het contract zou jaarlijks goed zijn voor 350 jobs.

België en Nederland kopen samen twaalf nieuwe mijnenvegers aan voor 2,2 miljard euro. De levering van het eerste schip wordt verwacht in mei 2024.

Belga, 07-01-2020

Lex

Dit topic gaat over de opvolging van de Alkmaar klasse, maar neigt nu meer nar vervanging GBW. Gaarne terug naar de opzet van dit topic.

Lex
Algeheel beheerder

Flyguy

Ik sluit me aan bij Thomasen. Naast chaff koers zijn er legio andere voorbeelden van verouderde systemen en wat dachten we van de watermist installaties van de OPVs... Houtje touwtje weten we er af en toe bij b.v. drills, AAW en de kwaliteit van een bemanning er nog wel eens wat van te maken, maar in topklasse spelen we al ruim 15 jaar niet meer.

Grappig genoeg kunnen we met de vAlkmaar klasse wel weer een beetje meedoen in de 'top' van de mijnenjacht.